Opfordring!
Fra : Anders Houmark

Dato : 08-04-05 11:09

Hej

Jeg skriver for lige at høre om folk herinde er tilmeldt som organdonorer og
bloddonorer?
De få gange jeg har spurgt venner og familie (foranlediget af en tv
udsendelse) om de er organ- eller bloddonor får jeg oftest svaret, at de
egentlig godt kunne tænke sig at være det, men blot ikke har fået taget sig
sammen.

Der er desværre ca. 10-20 motorcyklister som hvert år tager billetten, og
der er også mange som kommer ud for uheld, og har brug for
blodtransplantationer.
Vi vil jo alle sammen gerne kunne hjælpes hvis vi kommer ud for uheld (ja
måske med undtagelse af Jehovas Vidner, ved ikke om de stadig nægter at tage
imod blod?), men hvis der ikke er nok donorer så kan systemet ikke fungere.

Her kommer lidt information om hvordan man tilmelder sig de forskellige
ting:

Bloddonor
Hvis man ikke er bange for nåle, er sund og rask, er mellem 18 og 60 år og
vejer over 50 kg kan man blive bloddonor.
Man får ikke anden betaling end lidt drikkelse efter tapningen, men det
kunne jo være man mødte nogle lækre sygeplejersker
Se http://www.bloddonor.dk/ for mere information og tilmelding

Organdonor
Hvad enten man ønsker at blive organdonor eller ej, så er det en rigtig god
ide at tage stilling til spørgsmålet! Så slipper ens familie for at skulle
tage valget når de står i en (højst sandsynlig) stresset situation.
Det er rimelig simpelt at blive organdonor. Enten udfylder man et donorkort
og bærer det på sig (f.eks. i pengepungen) eller også tilmelder man sig
donorregistret.
Der er vist ikke noget optagelseskrav for at komme i registeret. Man kan
endda få tilsendt en tilmeldingsblanket ved at ringe til Sundhedsstrrelsen
info-linje på 38383015.. Husker jeg ikke meget galt, så har de endda betalt
portoen..
Se http://www.im.dk/publikationer/organdonor/organdonor.htm for mere
information.

God weekend!

Anders Houmark
www.AndersH.dk
www.chipsguiden.dk
www.Drejofestival.dk

Fra : Oliver Bruchhaus [60~

Dato : 08-04-05 11:22

er det en rigtig god
> [...]
> endda få tilsendt en tilmeldingsblanket ved at ringe til Sundhedsstrrelsen
> info-linje på 38383015.. Husker jeg ikke meget galt, så har de endda
-----POWW------

Hørt!

--
--==>Oliver Bruchhaus<==--
Honda Hornet 600

Fra : Malene Wisborg

Dato : 08-04-05 11:32

Hvis man er bange for nåle, kan man godt give blod alligevel.

De (der er mange, er min erfaring) som er bange , men giver blod alligevel,
overlever altså

Malene W.
(vampyr i blodbanken på RH)

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 08-04-05 12:46

"Malene Wisborg" <malenefjern@malwisdotdk> writes:

> Malene W.
> (vampyr i blodbanken på RH)

Men du har fortat ikke haft fat i mig

Kai, "udrykningsdonor" som giver blod med 90 dage imellem, da jeg er
blodtype Nul RhNeg :)

Fra : Malene Wisborg

Dato : 08-04-05 12:57

Hvis du bare bliver ved at være aktiv skal det nok ske en dag

"Vampyren"

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 08-04-05 13:32

"Malene Wisborg" <malenefjern@malwisdotdk> writes:

> "Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> wrote...

> Hvis du bare bliver ved at være aktiv skal det nok ske en dag

Jeg har ingen planer om at stoppe, så du har noget at se frem til.

Næste gang er 43. gang jeg skal tappes og det bliver ca 1/5 (sidst var
31/1).

/PS: Burde dine smilies ikke se sådanher ud B-[

Kai

Fra : Schlæger

Dato : 09-04-05 09:32

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> /PS: Burde dine smilies ikke se sådanher ud B-[

Det ville da passe ret så godt til Malenes egen stillingsbetegnelse

I øvrigt er jeg selv IKKE bloddoner, men til gengæld må de gerne "rydde
butikken" når jeg selv er færdig med at bruge den.

Dette valg har jeg bl.a. truffet, fordi jeg kører MC og den triste
kendsgerning, at det jo KAN gå voldsomt galt en skønne dag.

Problematikken er snakket igennem med mine børn, så de kender min holdning
og mine bevæggrunde (hvilket er meget meget vigtigt), og desuden er jeg
selvfølgelig tilmeldt donorregistret.

Mch Schlæger (med håb om selv at bruge mine organer i mange år endnu)

Fra : Thomas Makro

Dato : 08-04-05 15:32

On Fri, 8 Apr 2005 12:31:57 +0200, "Malene Wisborg"
<malenefjern@malwisdotdk> wrote:

>Hvis man er bange for nåle, kan man godt give blod alligevel.
Ja, så kan man bare kigge den anden vej, eller lukke øjnene. Sådan et
stik er altså ikke nogen kæmpe-smerte. Man hverken skriger eller
vrider sig af smerte, det er bare et lille stik.

Thomas Makro
Bloddonor

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-05 12:02

Jeg er tilmeldt som organdonor
Har overvejet bloddonor også, man burde vel gøre det når man arbejdet på et
hospital

Mvh
Morten

Fra : Anders Christensen

Dato : 08-04-05 15:08

Anders Houmark wrote:
> [...]
> Man får ikke anden betaling end lidt drikkelse efter tapningen, men det
> kunne jo være man mødte nogle lækre sygeplejersker

Her i Århus får man også et stykke chokolade eller frugt

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-04-05 15:14

Anders Houmark wrote:
> [...]
> egentlig godt kunne tænke sig at være det, men blot ikke har fået taget sig

snip en masse fornuftigt.

Jeg er organdonor og har været det længe. Mit blod kan de ikke bruge
fordi jeg har hypothyrexoidea (intet stofskifte) - ellers var jeg
bloddonor også.

Min kone er donor på begge felter - og skulle det værst tænkelige ske at
et af mine børn døde er jeg ret sikker på at vi ville acceptere at et
eller flere organer kunne redde eller forbedre andre menneskers liv.

Det er svære tanker det her - men få nu meldt jer til, jer der ikke har
taget jer sammen. I skal ikke bruge stumperne hvor end i kommer hen
bagefter.

--
vh
Torben

Fra : Knud Dam

Dato : 08-04-05 15:36

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg skriver for lige at høre om folk herinde er tilmeldt som organdonorer
> og
> bloddonorer?
>
> God weekend!
> mvh

> --
> Anders Houmark
> www.AndersH.dk
> www.chipsguiden.dk
> www.Drejofestival.dk

Hej !

Jeg er begge dele, som der heldigvis er mange, der er.

Det startede efter et temmeligt alvorligt uheld i 1983, hvor jeg selv havde
brug for meget blod.

Iøvrigt er der en pilsner og et stykke chokolade efter seancen (Nyborg), og
stemningen er altid venlig og god.

; - )

KD

Fra : Non-Desperado

Dato : 08-04-05 20:33

"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> skrev:

>Iøvrigt er der en pilsner og et stykke chokolade efter seancen (Nyborg), og
>stemningen er altid venlig og god.

Endnu en måde at øge "branderten" på....

En øl må jo "slå" en anelse hårdere når der er en halv liter
mindre blod at fortyndes i.

Non-Desperado

Fra : Schlæger

Dato : 09-04-05 09:36

Non-Desperado wrote:

> Endnu en måde at øge "branderten" på....

> En øl må jo "slå" en anelse hårdere når der er en halv liter
> mindre blod at fortyndes i.

Nu optages pilsneren jo ikke i blodet, men dens tilstedeværelse i kroppen
MÅLES bare via blodet. Om en tapning af ½ liter (ca. 10 %) så medfører at
man bliver 10% mere beruset, vil jeg ikke forsøge at svare på.

Mch Schlæger

Fra : Bjørn S

Dato : 09-04-05 10:41

Schlæger wrote:

> Nu optages pilsneren jo ikke i blodet, men dens tilstedeværelse i
> kroppen MÅLES bare via blodet. Om en tapning af ½ liter (ca. 10 %) så
> medfører at man bliver 10% mere beruset, vil jeg ikke forsøge at svare på.

Det vil jeg heller ikke, men det var den billige metode at få sig en
brandert på den gang jeg var soldat, så det fungerer

--
/Bjørn

Fra : Schlæger

Dato : 09-04-05 11:41

Bjørn S wrote:

> Det vil jeg heller ikke, men det var den billige metode at få sig en
> brandert på den gang jeg var soldat, så det fungerer

He-he ... Lidt har også ret

Mch Schlæger

Fra : Ulvir

Dato : 09-04-05 19:31

Schlæger wrote:

> Nu optages pilsneren jo ikke i blodet..

Nååå.. Ikke det? Hvor hen bliver alkoholen så optaget? Bliver den ikke
optaget i blodet fra mave/tarm systemet, for derefter at blive fordelt til
samtlige celler i kroppen? For til sidst at blive omdannet til sukker i
leveren?

Mvh- Ulvir.

Fra : Schlæger

Dato : 09-04-05 22:53

Ulvir wrote:

> [...]
> samtlige celler i kroppen? For til sidst at blive omdannet til sukker i

Læs hele teksten i stedet for at kommentere udpluk af den. Emnet var ikke
biokemi (eller hvad det end hedder) men den relative "beruselsesgrad"
efter en bloddonering.

Mch Schlæger

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-04-05 12:59

Non-Desperado wrote:

> Endnu en måde at øge "branderten" på....
>
> En øl må jo "slå" en anelse hårdere når der er en halv liter
> mindre blod at fortyndes i.

Ølkonsumering via drop - scary

--
vh