/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Tryk i støddaæmper gsxr250
Fra : Frank E Christensen


Dato : 07-04-05 10:18

Hej jeg vil gerne høre efter om der nogen der ved hvor meget tryk der skal
være i de foreste støddæmper på en gsxr250 og hvor meget olie der skal
hældes i. For jeg står nemlig og skal have skiftet pakningerne i begge
støddæmper. Hvis der nogen der ellers har nogle gode råd angående ved
skiftningen så fyr løs.

På forhånd tak
Frank


 
 
Psycho Cowboy (07-04-2005)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 07-04-05 11:22

Frank E Christensen wrote:

> Hej jeg vil gerne høre efter om der nogen der ved hvor meget tryk der
> skal være i de foreste støddæmper på en gsxr250
___________________________________________

Så vidt muligt intet, da det IMO kan få dæmperen til at føles lidt svampet.
For mig at se er ventilerne kun lidt en nødløsning, hvis ikke dæmperen kan
blive hård nok med de originale fjedre.
Klar den hellere med noget god olie, så er luften overflødig.
___________________________________________

> og hvor meget olie der skal hældes i.
___________________________________________

417 ml i hvert ben.
___________________________________________

> For jeg står nemlig og skal have skiftet
> pakningerne i begge støddæmper. Hvis der nogen der ellers har nogle
> gode råd angående ved skiftningen så fyr løs.
___________________________________________

Jeg har ikke andre råd, end at det er en god idé at bruge en luftnøgle til
at snuppe hovedbolten. Det er svært at holde igen og alt det der, så en
luftnøgle er ideel.

--
Psycho Cowboy (Ex. babygixxer-ejer)
Suzuki GSX-R 600
http://dfmc.dk/234



Armand (07-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-04-05 18:16

Psycho Cowboy wrote:
> Frank E Christensen wrote:
>
>
>>Hej jeg vil gerne høre efter om der nogen der ved hvor meget tryk der
>>skal være i de foreste støddæmper på en gsxr250
>
>
> .......... kan få dæmperen til at føles lidt svampet.
> ...........ventilerne kun lidt en nødløsning, hvis ikke dæmperen kan
> blive hård nok med de originale fjedre.
> Klar den hellere med noget god olie, så er luften overflødig.


Total begrebsforvirring :-|

Omkring motorcyklens affjedrings-elementer er der to forhold:
- Affjedringen.
- Støddæmpningen (à dæmpning af hhv. kompressions-bevægelsen og
ekstraktions bevægelsen.

Lufttryk i forgaflen har intet med dæmpningen at gøre og understøtter
kun fjederen: Højere tryk svarer til strammere fjeder!
Oliekvaliteten á viskositeten ("god" er noget diffust i den henseende)
berører støddæmperens funktion: tyk olie går dæmpningen hård, og vice versa!
>
>
>>og hvor meget olie der skal hældes i.
>
>
> 417 ml i hvert ben.

Den eneste måde at olien kan influere på affjedringen, er faktisk ved at
øge mængden:
Mere olie = mindre luftlomme øverst => luften bliver hurtigere presset
samme til det yderste = Hårdere affjedring

--
Armand.

Psycho Cowboy (08-04-2005)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 08-04-05 10:08

"Armand" wrote:

> Total begrebsforvirring :-|
__________________________________

Ja, det kan jeg sq egentlig godt se...
__________________________________

> Omkring motorcyklens affjedrings-elementer er der to forhold:
> - Affjedringen.
> - Støddæmpningen (à dæmpning af hhv. kompressions-bevægelsen og
> ekstraktions bevægelsen.
>
> Lufttryk i forgaflen har intet med dæmpningen at gøre og understøtter
> kun fjederen: Højere tryk svarer til strammere fjeder!
> Oliekvaliteten á viskositeten ("god" er noget diffust i den henseende)
> berører støddæmperens funktion: tyk olie går dæmpningen hård, og vice
versa!
__________________________________

Du har selvfølgelig ret...
Synes bare lufttryk gjorde mærkelige ting ved dæmperne på min gamle
babygixxer... Den blev godt nok hårdere i affjedringen, men jeg synes altså
også den blev mærkelig sløv i dæmpningen. Men ud fra hvad du skriver, kan
jeg egentlig sagtens se, det lyder underligt.
Jeg blev også anbefalet af et par mekanikere at klare mig uden lufttryk i
dæmperne.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600
http://dfmc.dk/?id=234



Armand (08-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-04-05 15:17

Psycho Cowboy wrote:
> "Armand" wrote:
>
>
>>Total begrebsforvirring :-|
>
> Ja, det kan jeg sq egentlig godt se...
>
> Synes bare lufttryk gjorde mærkelige ting ved dæmperne på min gamle
> babygixxer... Den blev godt nok hårdere i affjedringen, men jeg synes altså
> også den blev mærkelig sløv i dæmpningen. Men ud fra hvad du skriver, kan
> jeg egentlig sagtens se, det lyder underligt.


Nej, Ikke helt!
Når der på flere motorcykler kan justeres for expansionsdæmpningen,
hænger det sammen med at også fjederen kan justeres, og eks.vis vil en
strammere fjeder (=incl. luftunderstøtning) trække støddæmperen
hurtigere ud - Medmindre man samtidig strammer op på dæmpningen!
For dem der ikke kan justere deres dæmpning mekanisk, er der muligheden
for at bruge en tykkere olie istedet!

Så alt i alt havde du fat i det rigtige, men havde blot forvekslet
begreberne

--
Armand.

Claus Rittig (08-04-2005)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 08-04-05 19:55

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:Smw5e.110576$Vf.4170373@news000.worldonline.dk...

Men det er helt korrekt at lufttryk i en støddæmper er noget lort, så undgå
endelig det helt.

Rittig



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408590
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste