"J.C.Kløve" <DunantFJERN@X.mail.tele.dk> writes:
> Martin Christiansen wrote:
>> Jeg undrer mig lidt over forskellen mellem den faktiske MC-olie og
>> så den alm. olie man f.eks. kan købe i Bilka?
>> Når jeg har snakket med MC-forhandleren, har han sagt at det skal
>> være MC-olien der skal bruges, idet den vist nok frigav nogle
>> specielle stoffer?
>> Når jeg har spurgt andre herinde i gruppen, er jeg f.eks. til min
>> Honda CB 750K2, blevet anbefalet at køre på den billigste fra Bilka?!
>> Hvad skal der til, før man/jeg bør benytte den "rigtige" MC-olie og
>> hvilken fordele kan det evt. have?
>> PT. har min kæreste og jeg følgende MC-er:
>> -Honda CB 750K2 (1975)
>> -Honda CM 400T (1983)
>> Til dem er vi begge blevet anbefalet en 10W40 olie... Men skal/bør
>> det være MC-forhanlerens MC-olie, eller vil det være ok med den
>> billige fra f.eks. Biltema/Bilka?
>> Mvh. Martin
>
> 1)
> Søg lige i gruppen på olie - så vil du se at dette er diskuteret ofte
>
> 2)
> Nå jeg u alligevel skriver, så får du et hint alligevel
>
> Motorolien i en MC motor vil i langt de fleste tilfælde også komme i
> kontakt med koblingen.
> I bil olien er der tilsat (eller kan være tilsat) additiver, der
> nedsætter friktionen, og dette i kombination med en kobling er ikke
> lige det man ønsker sig.
> Dette er det væsentligste argument imod at benytte olie der ikke er
> godkendt til koblinger i oliebad (JASO MA godkent) (
www.louis.de har
> billige olier der er JASO godkendte)
Tilsætningen af slipstofferne er først begyndt med de nyere/nyeste
olier med de højeste SAE rankings.
Så hvis man holder til set "lavt rankede" "bil-olier", vil man ikke få
problemer. Givet alder og dermed krav til SAE og API spec's på
motorcyklerne, ville jeg ikke have bekymringer om at hælde en
"bil-olie" på de nævnte cykler.
Nyere cykler vil være mere kræsne.
> Jeg har valgt at anvende JASO olie.....
Ikke et dårligt valg til en ny cykel.
Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp(at)harrekilde(dot)dk>