|
| Hjælp. Mine skiver driller! Fra : S.G |
Dato : 05-04-05 00:39 |
|
Jeg har 2 gange oplevet at efter vask og henstillen af mc, har klodserne
dagen efter (eller et par dage efter, "sat sig fast" på skiverne.
Det resulterer i et når jeg bremser, kan jeg mærke "bump" i grebet, og
cyklen bremser ujævnt, da det sted, hvor klodserne har siddet fast i skiven,
åbentbart tager bedre fat i klodserne!
Jeg har forsøgt at pille skiverne af og slibe det ned med sandpapir. Og det
hjalp meget!
Men når jeg bremser meget hårdt laver den stadig det ujævne bremseri!
Hvad skal jeg gøre for at kunne bremse jævnt igen???
Det skal vel bare slides, men har allerede kørt en del (dvs 2 uger, med
mange ture), men det synes ikke at forsvinde.
Overvejer lidt at gå amok med sandpapir de steder hvor klodserne har siddet
fast, men er bange for at det vil gøre det værre?
:(
| |
Bjørn S (05-04-2005)
| Kommentar Fra : Bjørn S |
Dato : 05-04-05 07:44 |
|
S.G wrote:
> Jeg har forsøgt at pille skiverne af og slibe det ned med sandpapir. Og det
> hjalp meget!
> Men når jeg bremser meget hårdt laver den stadig det ujævne bremseri!
> Hvad skal jeg gøre for at kunne bremse jævnt igen???
> Det skal vel bare slides, men har allerede kørt en del (dvs 2 uger, med
> mange ture), men det synes ikke at forsvinde.
> Overvejer lidt at gå amok med sandpapir de steder hvor klodserne har siddet
> fast, men er bange for at det vil gøre det værre?
> :(
Brug heller bremserens eller husholdningssprit på skiverne. Klodserne
tager du af, inspiserer, og så kan du lægge noget smærgel på et plant bord
og slibe klodserne en smule mod dem.
Har du skiftet bremsevædske, eller har dine pakdåser til forgaffelen været
utæt ? - og hvad vasker du cykelen med ? - været lidt for gavmild med WD
40 ved vinterkonserveringen ?
Er der kommet olie/fedt på klodserne er der ingen vej udenom, skift dem !
Det kan bl.a mærkes ved symptomer som dine, når du bremser hårdt bliver de
varme, og det fedt som eventuelt de har optaget sveder ud af dem = nedsat
bremseeffekt.
--
/Bjørn
| |
Preben Riis Sørensen (05-04-2005)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 05-04-05 18:17 |
|
"Bjørn S" <bjosko@yahoo.com> skrev
> Er der kommet olie/fedt på klodserne er der ingen vej udenom, skift dem !
> Det kan bl.a mærkes ved symptomer som dine, når du bremser hårdt bliver de
> varme, og det fedt som eventuelt de har optaget sveder ud af dem = nedsat
> bremseeffekt.
Det kan højst være bremseklodserne der kan have det sådan. Jeg nægter at tro
på, at blankt metal suger nogetsomhelst. Hvis jern havde den egenskab,
skulle det jo være en smal sag at holde det rustfrit, men det er det
desværre ikke...
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Bjørn S (05-04-2005)
| Kommentar Fra : Bjørn S |
Dato : 05-04-05 22:43 |
|
Preben Riis Sørensen wrote:
> "Bjørn S" <bjosko@yahoo.com> skrev
>
>>Er der kommet olie/fedt på klodserne er der ingen vej udenom, skift dem !
>
> Det kan højst være bremseklodserne der kan have det sådan.
Var også lige precis hvad jeg skrev !
Men det kan nu godt smitte fra skiven ved første nedbremsing, hvis denne
er fedtet godt ind i noget. Når det først er kommet på klodserne er man
lidt mere ramt, de suger godt til sig. Vand fordamper, men fedtet bliver
ved at svede ud.
--
/Bjørn
| |
S.G (06-04-2005)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 06-04-05 10:14 |
|
Jeg har prøvet at rense skiverne og slebet klodserne. Det er stadig det
samme.
selve "hugget/hoppet" kommer lige når klodserne passerer det sted hvor de
sad fast (det er en mørkere belægning på skiverne)
Kan nye klodser løse det?
Troede det var selve den belægning der gjorde at grippet i klodsen blev
stærkere, dvs at der derfor kom det bump når jeg bremser.
| |
Squish (06-04-2005)
| Kommentar Fra : Squish |
Dato : 06-04-05 14:14 |
|
S.G wrote:
> Jeg har prøvet at rense skiverne og slebet klodserne. Det er stadig det
> samme.
> selve "hugget/hoppet" kommer lige når klodserne passerer det sted hvor de
> sad fast (det er en mørkere belægning på skiverne)
> Kan nye klodser løse det?
> Troede det var selve den belægning der gjorde at grippet i klodsen blev
> stærkere, dvs at der derfor kom det bump når jeg bremser.
Jeg har noget hardcore bremserens! Vi kan da lige prøve at give
skiverne et skud, inden du investerer i nye klodser?
--
Squish
VFR750F
CB400F
| |
Bjørn S (06-04-2005)
| Kommentar Fra : Bjørn S |
Dato : 06-04-05 14:19 |
|
Squish wrote:
> S.G wrote:
>> Jeg har prøvet at rense skiverne og slebet klodserne. Det er stadig det
>> samme.
> Jeg har noget hardcore bremserens! Vi kan da lige prøve at give
> skiverne et skud, inden du investerer i nye klodser?
Det kan aldrig skade. Men jeg spekulerer lidt i om bemserne kan hænge i
calipperne ? Jeg kender ikke S.G.'s bremser, men hvis stempler, eller
calipper ikke går som den skal, kan de jo godt opføre sig lidt .. klodset.
Og at farveforskellen kommer fra at skiverne har været meget varme.
Nogle typer klodser er også født uegnede, f.eks hvis de er for hårde. Det
kan ikke koste en bondegård med et par nye fra Louis, forudsat at skiverne
er ok.
--
/Bjørn
| |
S.G (06-04-2005)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 06-04-05 16:26 |
|
> Det kan aldrig skade. Men jeg spekulerer lidt i om bemserne kan hænge i
> calipperne ? Jeg kender ikke S.G.'s bremser, men hvis stempler, eller
> calipper ikke går som den skal, kan de jo godt opføre sig lidt .. klodset.
> Og at farveforskellen kommer fra at skiverne har været meget varme.
> Nogle typer klodser er også født uegnede, f.eks hvis de er for hårde. Det
> kan ikke koste en bondegård med et par nye fra Louis, forudsat at skiverne
> er ok.
Det er ikke pga kalibre osv. Har lige renset begge! :(
farvene kommer pga de har sat sig fast! Lige da de havde gjort det, var det
tydeligt at se det var derfra. Aftrykket siger alt :) matcher klodserne
| |
Armand (06-04-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-04-05 21:15 |
|
S.G wrote:
> Jeg har prøvet at rense skiverne og slebet klodserne. Det er stadig det
> samme.
> selve "hugget/hoppet" kommer lige når klodserne passerer det sted hvor de
> sad fast (det er en mørkere belægning på skiverne)
> Kan nye klodser løse det?
> Troede det var selve den belægning der gjorde at grippet i klodsen blev
> stærkere, dvs at der derfor kom det bump når jeg bremser.
>
>
Hvilke klodser?
Lyder som en fabrikant der har sovet i timen :-|
Jeg kan af samme årsag ikke frigøre mig for den tanke at du har et andet
problem, og blot er groet fast i din første indskydelse omkring årsagen :-/
Investigerende spørgsmål:
- Er det begge skiver der har problemet, og er området akkurat overfor
hinanden?
- Hvorledes ser de ud på bagsiden pågældende sted? Den burde også være
mørkere på bagsiden hvis det skyldes at klodsen har sat et aftryk!
Hvis ikke, så siger min krystalkugle at skiven istedet er skæv og at det
mørke område på ydersiden skyldes at bulen slider på bremseklodsen under
kørsel.
Ret-skinne på, eller løft forenden og igang med blyants-tricket!
--
Armand.
| |
Preben Riis Sørensen (06-04-2005)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 06-04-05 21:19 |
|
"Bjørn S" <bjosko@yahhabaoo.com> skrev i en meddelelse
news:42530665$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Preben Riis Sørensen wrote:
> > "Bjørn S" <bjosko@yahoo.com> skrev
> >
> >>Er der kommet olie/fedt på klodserne er der ingen vej udenom, skift dem
!
>
> >
> > Det kan højst være bremseklodserne der kan have det sådan.
>
> Var også lige precis hvad jeg skrev !
> Men det kan nu godt smitte fra skiven ved første nedbremsing, hvis denne
> er fedtet godt ind i noget. Når det først er kommet på klodserne er man
> lidt mere ramt, de suger godt til sig. Vand fordamper, men fedtet bliver
> ved at svede ud.
Ved ikke hvorfor jeg lige læste det som at det var skiverne du ville skifte.
Men det var altså klodserne, og der er vi jo enige. Sorry.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Armand (06-04-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-04-05 21:12 |
|
Preben Riis Sørensen wrote:
> "Bjørn S" <bjosko@yahoo.com> skrev
>
>>Er der kommet olie/fedt på klodserne er der ingen vej udenom, skift dem !
>>Det kan bl.a mærkes ved symptomer som dine, når du bremser hårdt bliver de
>>varme, og det fedt som eventuelt de har optaget sveder ud af dem = nedsat
>>bremseeffekt.
>
>
> Jeg nægter at tro på, at blankt metal suger nogetsomhelst. Hvis jern havde
> den egenskab, skulle det jo være en smal sag at holde det rustfrit,
> men det er det desværre ikke...
Ikke desto mindre er det sandt!
De såkaldt rustfrie skiver burde blive lidt røde af at stå en nat ude i
regn/dug, men oftest er der på overfladen en hinde af "trafikfilm", som
er i stand til at holde rust fra døren og det kræver kontant kemi at
komme dén til livs :-|
Den der renser sine skiver grundigt af, står til at få en ahaa-oplevelse
af de bedre allerede ved første efterfølgende opbremsning
--
Armand
| |
|
|