|
| Aprilia RSV-R 2003 vil ikke starte Fra : Steen |
Dato : 04-04-05 18:00 |
|
Hej,
Jeg forsøgte just at starte min Aprilia efter vinteropbevaring.
Batteriet har været afmonteret, og periodisk ladet på i løbet af
vinteren.
Efter at have monteret batteriet prøvede jeg at starte, men der sker
ingenting. Det lyder ikke som om at benzinpumpen kører (normalt siger
den "b t" i 5 sekunder efter at man drejer nøglen). Der er ingen
'klik-lyd' fra start relæet heller.
Den skriver ikke nogen fejlmeddelelse i displayet.
Lys, osv virker fint, så jeg tror ikke at batteriet fejler noget
(iøvrigt viser displayet Vbatt til 11.8V - hvilket måske er i
underkanten, men burde være nok til at benzinpumpe/starter virker?)
Er der nogen som har et forslag til hvad der kan være i vejen?
-Steen
| |
Kai Harrekilde-Peter~ (04-04-2005)
| Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~ |
Dato : 04-04-05 18:18 |
|
"Steen" <steenge@yahoo.dk> writes:
> Hej,
>
> Jeg forsøgte just at starte min Aprilia efter vinteropbevaring.
> Batteriet har været afmonteret, og periodisk ladet på i løbet af
> vinteren.
>
> Efter at have monteret batteriet prøvede jeg at starte, men der sker
> ingenting. Det lyder ikke som om at benzinpumpen kører (normalt siger
> den "b t" i 5 sekunder efter at man drejer nøglen). Der er ingen
> 'klik-lyd' fra start relæet heller.
>
> Den skriver ikke nogen fejlmeddelelse i displayet.
>
> Lys, osv virker fint, så jeg tror ikke at batteriet fejler noget
> (iøvrigt viser displayet Vbatt til 11.8V - hvilket måske er i
> underkanten, men burde være nok til at benzinpumpe/starter virker?)
Det er alt for lavt. Den dykker kraftigt når startmotoren slår ind.
Skaf dig lidt hjælpestrøm.
Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/kai_harrekilde-petersen
| |
Lars Rasch (04-04-2005)
| Kommentar Fra : Lars Rasch |
Dato : 04-04-05 18:59 |
|
"Steen" <steenge@yahoo.dk> wrote in message
news:1112634000.523209.159350@l41g2000cwc.googlegroups.com...
Hej,
Jeg forsøgte just at starte min Aprilia efter vinteropbevaring.
Batteriet har været afmonteret, og periodisk ladet på i løbet af
vinteren.
Efter at have monteret batteriet prøvede jeg at starte, men der sker
ingenting. Det lyder ikke som om at benzinpumpen kører (normalt siger
den "b t" i 5 sekunder efter at man drejer nøglen). Der er ingen
'klik-lyd' fra start relæet heller.
Den skriver ikke nogen fejlmeddelelse i displayet.
Lys, osv virker fint, så jeg tror ikke at batteriet fejler noget
(iøvrigt viser displayet Vbatt til 11.8V - hvilket måske er i
underkanten, men burde være nok til at benzinpumpe/starter virker?)
Er der nogen som har et forslag til hvad der kan være i vejen?
-Steen
Det lyder til at dit batteri er dødt, din RSV mille har rygte for at bruge
ca. et batteri om året hvis ikke du bruger en speciel lader til dit batteri
som kan finde ud af at vedligeholde dit batteri
| |
Steen Gruby (04-04-2005)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 04-04-05 19:10 |
|
On 4 Apr 2005 10:00:00 -0700, "Steen" <steenge@yahoo.dk> wrote:
Hej Steen.
>
>Er der nogen som har et forslag til hvad der kan være i vejen?
>
Jeg tør næsten ikke skrive det: Dødemandsknappen?
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Martin Poll (04-04-2005)
| Kommentar Fra : Martin Poll |
Dato : 04-04-05 19:30 |
|
"Steen" <steenge@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:1112634000.523209.159350@l41g2000cwc.googlegroups.com...
Hej,
Er der nogen som har et forslag til hvad der kan være i vejen?
-Steen
Hej steen.
Hvis starter relæet ikke siger klik når du bruger starterknappen. kan du
måske have et defekt starterrelæ. Det koster 600 originalt, men du kan købe
et uoriginalt for ca.450. Jeg har lige været igennem det næsten det samme
med min Falco. Her sagde det klik, men der var ikke gennemgang i relæet når
det blev trukket.
Her var starter relæet defekt. Du kan evt måle det igennem for at se det er
defekt.
MVH
Martin Poll
SL1000
| |
Martin Poll (04-04-2005)
| Kommentar Fra : Martin Poll |
Dato : 04-04-05 19:47 |
|
"Martin Poll" <mpoll@FJERNadslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:42518799$0$73767$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Steen" <steenge@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> news:1112634000.523209.159350@l41g2000cwc.googlegroups.com...
> Hej,
>
> Er der nogen som har et forslag til hvad der kan være i vejen?
>
> -Steen
>
> Hej steen.
> Hvis starter relæet ikke siger klik når du bruger starterknappen. kan du
> måske have et defekt starterrelæ. Det koster 600 originalt, men du kan
> købe et uoriginalt for ca.450. Jeg har lige været igennem det næsten det
> samme med min Falco. Her sagde det klik, men der var ikke gennemgang i
> relæet når det blev trukket.
> Her var starter relæet defekt. Du kan evt måle det igennem for at se det
> er defekt.
>
> MVH
> Martin Poll
> SL1000
>
Ups.
Jeg fik da ikke set at din benzinpumpe ikke kører. Så er det jo nok ikke
starterrelæet der er defekt.
Undskyld.
Martin
| |
Janner (04-04-2005)
| Kommentar Fra : Janner |
Dato : 04-04-05 19:33 |
|
Aprilia's valgte batteri er og bliver noget skod, 10Amp. er ganske enkelt
for lidt til holde sådan en rabalder maskine igang. Jeg har netop efter
rådgivning i forumet på http://www.aprilia-club.dk/ skiftet til et 12 amp.
batteri. De 11,8 V volt du beskriver er for lidt til trække noget som helst
igang, så prøv i første omgang oplade batteriet hjælper det ikke er der
ingen vej uden om et nyt batteri, men se om du ikke kan få det på garantien
for det burde du ! Henvend dig endeligt til importøren TMP med problemet ..
ok tsk tsk de gad godtnok ikke engang svare på min henvendelse vedr. start
problemer, men min forhandler ombyttede batteriet uden tøven. Et 12 Amp.
batteri er 10mm. højere men kan være der uden problemer og med en bette
skive på 10 mm. kan det sagtens fixes så det også kan skrues fast.
Hygge
Onkel Jan
RSV1000 Tuono
| |
Kai Harrekilde-Peter~ (04-04-2005)
| Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~ |
Dato : 04-04-05 21:55 |
|
Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:
> On 4 Apr 2005 11:48:24 -0700, "Steen" <steenge@yahoo.dk> wrote:
>
> Hej Steen.
>>
>>Til Steen G: Nej det var IKKE dødemandsknappen
>>
> Jeg turde næsten ikke, men symptomerne ville være de samme
>
>>Ved andet forsøg kunne jeg nu få starteren til at tørne - og
>>benzinpumpen til at sige "b t". Men ikke så meget som en prut fra
>>motoren. Jeg er begyndt at mistænke en dårlig forbindelse i et eller
>>andet stik. Så imorgen vil jeg begynde at gå alle stik igennem.
>>
> Det med lige at løbe stikkene igennem er ikke nogen dårlig ide - Men:
> Hvis pumpen kører og starteren kan hive motoren rundt med rimelig
> hastighed, så prøv lige at tage tændrørene ud og se on der kommer en
> gnist det rigtige sted.
> Der er mange der må op med et par nye "stifter" får at kalde motoren
> tilbage til livet efter en lang kold vinter..
> I mangel af nye tændrør kan du give dem lidt med en gasflamme og rense
> med en stålbørste.
> Det plejer at virke.
> Og nu, da jeg har kvajet mig med dødemandsknappen, kan jeg jo
> fortsætte med et andet dumt spørgsmål:
> Hvor gammel er din benzin?
(Jeg når det inden Gruby foreslår det):
Har du checket stel-forbindelsen? Polerne skal være skruet ordentlig fast.
Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/kai_harrekilde-petersen
| |
SmaRTrxxv (04-04-2005)
| Kommentar Fra : SmaRTrxxv |
Dato : 04-04-05 22:55 |
|
Janner wrote:
> Aprilia's valgte batteri er og bliver noget skod,
.... og holde.... Det er ikke batteriet der er noget galt med...
Det er ledningsnettet efter ensretteren som er underdimensioneret = for
lav ladeeffekt... 12amp batterier bukker også under med tiden, det tager
bare længere tid..
Den rigtige løsning er at tilføje en ekstra ledning (eller skifte den
eksiterende med en af en passende dimension) mellem ensretten og
batteriet, så der kan blive ladet ordentligt på batteriet..
Thore
P.S. Regn ikke med det indbyggede voltmeter, det passer ikke ret godt...
| |
Steen (04-04-2005)
| Kommentar Fra : Steen |
Dato : 04-04-05 19:48 |
|
Hej Alle,
Tak for svarene!
Til Steen G: Nej det var IKKE dødemandsknappen
Ved andet forsøg kunne jeg nu få starteren til at tørne - og
benzinpumpen til at sige "b t". Men ikke så meget som en prut fra
motoren. Jeg er begyndt at mistænke en dårlig forbindelse i et eller
andet stik. Så imorgen vil jeg begynde at gå alle stik igennem.
Mht de 11,8Vbatt havde jeg nu et bilbatteri forbundet og den målte
stadig 11.8. Jeg tror ikke at det indbyggede voltmeter er ret
præcist...
Fortsættelse følger.
-Steen
| |
Steen Gruby (04-04-2005)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 04-04-05 20:06 |
|
On 4 Apr 2005 11:48:24 -0700, "Steen" <steenge@yahoo.dk> wrote:
Hej Steen.
>
>Til Steen G: Nej det var IKKE dødemandsknappen
>
Jeg turde næsten ikke, men symptomerne ville være de samme
>Ved andet forsøg kunne jeg nu få starteren til at tørne - og
>benzinpumpen til at sige "b t". Men ikke så meget som en prut fra
>motoren. Jeg er begyndt at mistænke en dårlig forbindelse i et eller
>andet stik. Så imorgen vil jeg begynde at gå alle stik igennem.
>
Det med lige at løbe stikkene igennem er ikke nogen dårlig ide - Men:
Hvis pumpen kører og starteren kan hive motoren rundt med rimelig
hastighed, så prøv lige at tage tændrørene ud og se on der kommer en
gnist det rigtige sted.
Der er mange der må op med et par nye "stifter" får at kalde motoren
tilbage til livet efter en lang kold vinter..
I mangel af nye tændrør kan du give dem lidt med en gasflamme og rense
med en stålbørste.
Det plejer at virke.
Og nu, da jeg har kvajet mig med dødemandsknappen, kan jeg jo
fortsætte med et andet dumt spørgsmål:
Hvor gammel er din benzin?
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Armand (04-04-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 04-04-05 22:37 |
|
Steen wrote:
> Hej,
>
> Jeg forsøgte just at starte min Aprilia efter vinteropbevaring.
> Batteriet har været afmonteret, og periodisk ladet på i løbet af
> vinteren.
> Efter at have monteret batteriet prøvede jeg at starte, men der sker
> ingenting. Det lyder ikke som om at benzinpumpen kører..Der er ingen
> 'klik-lyd' fra start relæet heller.
> Den skriver ikke nogen fejlmeddelelse i displayet.
> Lys, osv virker fint, så jeg tror ikke at batteriet fejler noget
> (iøvrigt viser displayet Vbatt til 11.8V - hvilket måske er i
> underkanten, men burde være nok til at benzinpumpe/starter virker?)
> Er der nogen som har et forslag til hvad der kan være i vejen?
Primo:
Polvending af batteriet??
Secundo:
At give den starthjælp med et sæt kabler til en bil er en effektiv måde
at sikre sig såvel at spændingen er høj nok, som at mængden rækker til
gentagne startforsøg.
Gør det, og diagnosticer derudfra :-|
--
Armand.
| |
S.G (05-04-2005)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 05-04-05 00:25 |
|
Træk et par startkabler fra en bil og se om det ikke gør tricket!
Det lyder til det batt er dødt :)
| |
Cygnus (05-04-2005)
| Kommentar Fra : Cygnus |
Dato : 05-04-05 02:25 |
|
millerne og 250'ern har det fine display og sikkert noget extra gejl...der
bruger en "masse" strøm szelv når den står stille ....anyhow nærlæser man
manualen skriver den at man skal tage polerne af ved opbevaring.
jeg havde en optimate oplader på mit batteri, når den stod i mere end 14
dage....aldrig nogen problemer, og den blev ikke startet hele vinteren...
opladeren kommer med stik så man kan lave en permanent montering på
batteriet....så skal cyklen bare i stikket når man kommer hjem (jaja sårn
burde det ikek være...men det er det nu altså)
dødmands knabben irer...vær sikker på at den ikek har sat sig
fast....benzinpumpe og motor vil tørne ...men ikke starte !!!
snøft sidder i usa, med en enorm tom følelse af at mangle min
mille...suk...konen vil have cbr600 eller sv650....det bliver bare aldrig
helt en mille
Lasse
jeg var så glad for min mille....den tog mig hurtig rundt omkring
| |
|
|