ridser på visir, vask af hjælm
Fra : Tom Andersen

Dato : 04-04-05 15:14

Hej

Er der nogen som har erfaring med at fjerne ridser fra visiret på hjælmen ?
Kan det lade sig gøre med et godt resultat og i såfald hvordan gør man ?
Tandpasta, meget fint
vand-slibe papir eller hvordan ?

Og kan man egentlig vaske en hjælm indeni ? Min hjælm er blevet sindsygt
beskidt indeni på trods
af at jeg altid vasker mit hår før jeg kører en tur Jeg har en Shoei
hjælm og jeg tror ikke man kan
tage stoffet ud af den.

venligst Tom

Fra : Dak

Dato : 04-04-05 16:10

> [...]
> ?
> Kan det lade sig gøre med et godt resultat og i såfald hvordan gør man ?

Jeg gør den 100% sikre metode til at fjerne samtlige ridser og dyr fra min
hjelmvisir.... køber et nyt!

> [...]
> beskidt indeni på trods
> af at jeg altid vasker mit hår før jeg kører en tur Jeg har en Shoei

Der findes en skumspray til formålet, kan ikke lige huske hvad den hedder
men man sprøjter det bare ind i hjelmen og lader det sidder et stykke tid og
så fjerner man det med en klud. Men er sikker på a der er en anden herinde
som kan hjælpe.

Dak
Suzuki GS500Ev
"Som lige har fået adgang til NG efter 4 måneders fravær, så skulle lige få
trangen til at poste et indlæg styret med en post som ikke har noget fagligt
eller brugbart overhovedet i! "

Fra : febbe

Dato : 04-04-05 16:40

Mht. at rengøre hjelmen indeni så havde jeg en AGV hvor foeret ikke kunne
tages ud, her er hvad jeg gjorde, tog et håndklæde og lagde på gulvet i
min brusekabine tog bruseren og gjorde hjelmen våd indeni og så noget alm.
hårshampoo UDEN parfume masserede det godt ind og skyllede af til der ikke
var mere sæbe, så skal den bare tørre med en blæser. Har gjort det flere
gange uden prob.

Fra : Jannick Andersen

Dato : 04-04-05 17:08

febbe <febbe@kabelmail.dk> skrev:
> [...]
>det godt ind og skyllede af til der ikke
>var mere sæbe, så skal den bare
>tørre med en blæser. Har gjort det flere

Hvad brugte du så håndklædet til????????

Jannick
Som bare tager foeret ud af sin Schubert Hjelm

Fra : febbe

Dato : 04-04-05 17:34

Ja okay Jannick, det var for ikke at ridse hjelmen på gulvet, trode man
selv kunne regne det ud.

Febbe
Som også bare tager foeret ud nu, af sin Sharkhjelm )

Fra : Grunnet

Dato : 04-04-05 17:34

Jannick Andersen skrev
i meddelelsen news:11126310650.665751068484138@dtext.news.tele.dk,:
,

> Hvad brugte du så håndklædet til????????

Der må vel ikke blive vådt på gulvet i brusekabinen )

--
Hilsen Steen
GL 500 SilverWing '84

Web: http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2 hjulere men intet om MC)

Fra : Martin Sørensen

Dato : 04-04-05 20:48

> [...]
> skyllede af til der ikke var mere sæbe, så skal den bare tørre med en
> blæser. Har gjort det flere gange uden prob.

Den metode har jeg også brugt, og den virker fortræffeligt. Jeg gik også
igang med bruser og hårshampoo og efter et par vaske og grundig afskylning
og massering af foret blev den stillet til tørre på et håndklæde med en
standard 12V blæser i åbningen. Efter mindre end et døgn var den helt tør.
Derefter var den jo ligefrem behagelig at tage på igen.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ole Baun

Dato : 04-04-05 22:03

"Dak"skrev i en meddelelse

> [...]
og
> så fjerner man det med en klud. Men er sikker på a der er en anden herinde

Jep. Jeg søgte på:
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&group=dk.fritid.motorcykel
hvor jeg vidste at jeg kunne finde en tråd fra sidste år. Her er lidt af
den:

> Jeg har investeret i en dåse hjelm-rens (købt hos Aagesen, men det findes
> vist efterhånden hos de fleste forhandlere), som simpelthen er noget skum
> der kan trække snavse og fedt ud af foret. Man påfører skummet og lader
> hjelmen ligge i et stykke tid, hvorefter skum inkl. urenheder tøres af med
> køkkenrulle el. lign. Afhængigt af graden af urenhed, kan det måske være
> nødvendigt med et par behandlinger, men jeg oplever resultatet som værende
> helt ok...

Jeg har også en sprayflaske stående.
200 ml fra Motorex, Helmet Care.
Kostede kr. 56,- hos Motorgården, (Svenstrup, ved Aalborg), for et par år
eller tre siden.
Rengøringsproceduren er som Thomas beskriver den herover.
Jeg har kun brugt den en enkelt gang, men der er vist til et par gange mere
i flasken.

Ole Baun
Aalborg

Fra : Armand

Dato : 04-04-05 22:17

Dak wrote:

> Jeg gør den 100% sikre metode til at fjerne samtlige ridser og dyr fra min
> hjelmvisir.... køber et nyt!

Visirer er en sliddel :-|

> Der findes en skumspray til formålet, kan ikke lige huske hvad den hedder
> men .... er sikker på a der er en anden herinde som kan hjælpe.

Møbelrens á skum!
Jeg er dog ikke sikker på andet end at mit husråd #1: Barberskum (á:
opblødning; indtørring og aftørring efterfulgt af kartoffelmel/talkum
til den sidste fugt-optagelse med endelig støvsugning) vil være akkurat
så effektivt. Det er en af de få dicipliner jeg endnu ikke har afprøvet
barberskummet på

> .... med en post som ikke har noget fagligt eller brugbart overhovedet i!

Ork!
Vi kan altid få brygget et par brugbare svar(!) her på gruppen

--
Armand.

Fra : ScooterBo

Dato : 05-04-05 16:44

> Det er en af de få dicipliner jeg endnu ikke har afprøvet
> barberskummet på

Jamen vi ser frem til en rapport, når forsøget er gennemført

ScooterBo

Fra : Armand

Dato : 05-04-05 19:51

ScooterBo wrote:

> Jamen vi ser frem til en rapport, når forsøget er gennemført

Mangler lige at svine den nuværende hjelm til i samme grad som tidligere
har været.
Den værste af de tidligere blev foræret til udstillingsbrug efter at
postvæsenet havde taget livet af den (tror at den er at se ved
legetøjsbil-museet ved Funder (som ved nærmere efterforskning ikke
eksisterer længere))!

--
Armand.

Fra : TA

Dato : 04-04-05 22:45

"Tom Andersen" <taerenskjold@hotmail.com> wrote in message

> [...]
?
> Kan det lade sig gøre med et godt resultat og i såfald hvordan gør man ?

Ridserne kan da fjernes. Visiret er som regel fremstillet af polycarbonat og
ridserne kan fjernes med almindelig autovoks (m/polermiddel) og knofedt.
Prøv fx på en ridset CD-ROM først.

Problemet er blot at det yderste lag af visiret ofte er hærdet for at gøre
det ridsefast, så det er en dårlig ide at polere det væk ...

Langt det bedste er at købe et nyt visir.

> [...]
> beskidt indeni på trods
> af at jeg altid vasker mit hår før jeg kører en tur Jeg har en Shoei

Det er der vist svaret på, men alternativt kan anvendes indtræksrens fra
tanken, tæpperens eller pletfjerner. Husk blot at skylle hjelmen grundigt så
du ikke får eksem eller allergi mm.

--
TA