Søren Jensen wrote:
> hej
>
> Jeg overvejer at investerer i sådan en sag, og så var det at jeg lige ville
> høre om der er nogle specielle ting, man skal tage højde for ved sådan en
> gammel fætter '87.
>
> Jeg har selv haft en VF 500 fra '88, hvor jeg har fået at vide at motoren er
> lidt sart og at man let kan få problemer med den, jeg har dog aldrig haft de
> store og så var det jeg tænkte om der er lignende problemer med magne
> motoren eller rester af cyklen.
>
> Hvad med reservedele og udstyr?
>
> Og hvis der er nogle der har et par gode link er de meget velkommende til at
> skrive
>
> På forhånd tak
> Søren
>
>
Hej Søren !
Jeg har selv haft en VF750C, som jeg var særdeles glad for. Det med et
ry for sarte motorer stammer især fra de allerførste udgaver, som ofte
ødelagde knasterne p.gr. af utilstrækkelig smøring af toppen. De senere
modeller havde alle monteret extra olierør, der løste problemet. Der er
dog tale om en ret kompliceret motor, som ikke er helt ligetil at
reparere på. Reservedele er vistnok stadigvæk ikke noget større problem,
men kan være dyre. Min havde nået 120.000 km da den blev smadret, uden
at motor eller gearkasse nogensinde havde været åbnet, og den fungerede
stadigvæk fint. Jeg tror dog at det er vigtigt ikke at presse den, før
den er varm, og at være gavmild med olieskift - men det gælder vist alle
cykler ! Vær omhyggelig med at kontrollere støddæmperne både for og
bag, idet de er ret hårdt belastet på denne cykel. Hvis lydpotterne er
ved at være rådne kommer der ofte en karakteristisk ringformet udbuling
indefra. Dyrt ! Hvis fælgene er af typen støbt letmetal med
forkromning, der er begyndt at blære op og skalle af, så er der vistnok
intet andet at stille op, end at lære at leve med det, til man finder
nogle andre fælge
Gearkassen går i første med et brutalt klask, men sådan er de vist
allesammen uanset hvad man gør.
Originalt luftfilter er uforskammet dyrt herhjemme, men kan fås i
Tyskland eller england for ca det halve. Originalt oliefilter er derimod
ikke så voldsomt meget dyrere herhjemme. Brug ikke uoriginale oliefiltre.
Med hensyn til links så søg en gang på Google - der er masser. Især i
USA har disse cykler nærmest kult-status ( US betegnelse V45 og V65
magna )
Med bedste hilsner
fra
BoA