/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Clipon og gaffelbro
Fra : Rene Joergensen


Dato : 02-04-05 23:52

Hejsa.

I forbindelse med at jeg skal have skifte pakdåser på mine forgafler har
jeg pillet mine clipon af, og konstateret at de tapper (pins) som guider
clipon'erne på plads er rusten/let skæve.

Det har vel ikke nogen betydning, da deres eneste formål vel er at styre
den vinkel som de bliver skruet fast i? De er jo så tynde at det næppe
kan være andet.

Kan de skiftes eller skal man bare ignorere dem? Umiddelbart kan jeg
ikke se det som en reservedel på Yamahas partfische.

--
-René
FZR600 '93

 
 
Armand (03-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-04-05 07:50

Rene Joergensen wrote:

> Hejsa.
>
> I forbindelse med at jeg skal have skifte pakdåser på mine forgafler har
> jeg pillet mine clipon af, og konstateret at de tapper (pins) som guider
> clipon'erne på plads er rusten/let skæve.
>
> Det har vel ikke nogen betydning, da deres eneste formål vel er at styre
> den vinkel som de bliver skruet fast i? De er jo så tynde at det næppe
> kan være andet.
>
> Kan de skiftes eller skal man bare ignorere dem? Umiddelbart kan jeg
> ikke se det som en reservedel på Yamahas partfische.
>
No harm!
Konserver dem evt. med lidt fedt inden gensamling.
Hvad angår skævheden, så kan det skyldes at styret ved lejlighed har
fået et gok eller to; men hvis ikke at du har bemærket at der er
formindsket afstand til tank eller kåbe ved fuldt styreudslag, så er der
heller ingen grund til at forsøge at rette op på dem!

Tillægstip:
Gransk lige tilstanden af de glidebøsninger der sidder hhv. lige under
pakdåsen og på den nederste ende af inderrøret, er der den mindste tvivl
om de er slidt, vil du få en mærkbar bedre glidende forgaffel hvis du
fornyer dem også!

--
Armand.

Rene Joergensen (03-04-2005)
Kommentar
Fra : Rene Joergensen


Dato : 03-04-05 10:22

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> No harm!
> Konserver dem evt. med lidt fedt inden gensamling.
> Hvad angår skævheden, så kan det skyldes at styret ved lejlighed har
> fået et gok eller to; men hvis ikke at du har bemærket at der er
> formindsket afstand til tank eller kåbe ved fuldt styreudslag, så er der
> heller ingen grund til at forsøge at rette op på dem!

Den var nede at ligge på den side hvor tappen er skæv, så det passer jo
ganske godt.

> Tillægstip:
> Gransk lige tilstanden af de glidebøsninger der sidder hhv. lige under
> pakdåsen og på den nederste ende af inderrøret, er der den mindste tvivl
> om de er slidt, vil du få en mærkbar bedre glidende forgaffel hvis du
> fornyer dem også!

De ser ud til at have det ganske fint, men pakdåserne skal jo nok
skiftes igen en anden gang, så kan man kigge på dem igen til den tid.

Jeg har et tillægsspørgsmål om olieniveau, men der laver jeg lige en ny
tråd i tilfælde af at folk skulle finde på at søge på subject når de
engang søger i gruppen inden de spørger :)

--
-René


Rene Joergensen (03-04-2005)
Kommentar
Fra : Rene Joergensen


Dato : 03-04-05 10:33

Rene Joergensen <fox@nospam.dk> wrote:

> Jeg har et tillægsspørgsmål om olieniveau, men der laver jeg lige en ny
> tråd i tilfælde af at folk skulle finde på at søge på subject når de
> engang søger i gruppen inden de spørger :)

Gu gør jeg ej, for Armand har allerede besvaret det i
<a597hb$23e0$1@news.cybercity.dk> (Det er fra 2002, så det er nok kun på
Google)

--
-René


Armand (03-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-04-05 17:24

Rene Joergensen wrote:
> Rene Joergensen <fox@nospam.dk> wrote:
>
>
>>Jeg har et tillægsspørgsmål om olieniveau, men der laver jeg lige en ny
>>tråd i tilfælde af at folk skulle finde på at søge på subject når de
>>engang søger i gruppen inden de spørger :)
>
>
> Gu gør jeg ej, for Armand har allerede besvaret det i
> <a597hb$23e0$1@news.cybercity.dk> (Det er fra 2002, så det er nok kun på
> Google)
>
Dygtig dreng, Rene!
Planlægger først at trådopdele sine spørgsmål til senere brugeres gavn,
og viser så at du selv benytter dig af at søge på tidligere indlæg
Du fortjener et fedtemærke i den store sorte usenet-bog!!

Besvaret?
Var det henvisningen til Motobase ved Louis??

Tillægstip uden for emne [ ] :
Ved adskillelse kan det være en fordel at måle det gamle niveau efter
afmontering af fjeder og i tvivlstilfælde bruge dette mål til nyt niveau
(husk dog at have haft fjederen nede i teleskopet og oppe igen for at
udligne den mængde af det gamle olie der sad på den afmonterede fjeder
)

--
Armand.

Rene Joergensen (03-04-2005)
Kommentar
Fra : Rene Joergensen


Dato : 03-04-05 19:17

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Dygtig dreng, Rene!
> Planlægger først at trådopdele sine spørgsmål til senere brugeres gavn,
> og viser så at du selv benytter dig af at søge på tidligere indlæg

Man har vel været på Usenet siden engang i 97-98, og ved hvad der gør
det nemmere at søge info, man forventer jo ikke at finde spørgsmål og
svar om olieniveau i forgafler under et subject som hedder "Clipon og
gaffelbro", derfor forsøger jeg somregel også at finde på sigende
subjects.

> Du fortjener et fedtemærke i den store sorte usenet-bog!!

Uha, sådan et har jeg vist aldrig fået før :)

> Besvaret?
> Var det henvisningen til Motobase ved Louis??

Jeg var i tvivl om hvorvidt at oliehøjden skulle måles med fjederen i
eller ej, da jeg først havde fundet ud af det, kunne jeg ikke forstå at
jeg overhovedet havde været i tvivl, og en nærlæsning af Haynes ville
også have besvaret det for mig.

> Tillægstip uden for emne [ ] :
> Ved adskillelse kan det være en fordel at måle det gamle niveau efter
> afmontering af fjeder og i tvivlstilfælde bruge dette mål til nyt niveau
> (husk dog at have haft fjederen nede i teleskopet og oppe igen for at
> udligne den mængde af det gamle olie der sad på den afmonterede fjeder
> )

Det duer bare ikke hvis det som i mit tilfælde skal skiftes olie
samtidig med pakdåser som har lækket en masse olie, for der var ik møj
olie tilbage, tilgengæld er ALTING omkring forgaflerne fedtet ind; fælg,
kalibre, bremseklodser, så jeg skal også igang med en større omgang
rengøring. Og selvom bremseklodserne måske er ok, skifter jeg dem
alligevel.

Ud af de over 800ml der burde være i to rør tilsammen, tror jeg at jeg
har tappet ca. 3-400ml af, men den var også meget blød.

--
-René


Rene Joergensen (04-04-2005)
Kommentar
Fra : Rene Joergensen


Dato : 04-04-05 08:58

Rene Joergensen <fox@nospam.dk> wrote:

> Ud af de over 800ml der burde være i to rør tilsammen, tror jeg at jeg
> har tappet ca. 3-400ml af, men den var også meget blød.

Her er et billede af den olie som jeg tappede af, sort som graven.

http://gallery.fzr.dk/2005-04-03/CRW_4173.jpg

Det der er i bøtten er udbyttet fra begge gaffelben.

Så jeg benytter muligvis Armands råd om at skifte olie igen om et par
måneder for at få noget mere slam ud.

--
-René


Armand (04-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-04-05 13:10

Rene Joergensen wrote:
>
> Her er et billede af den olie som jeg tappede af, sort som graven.
> Så jeg benytter muligvis Armands råd om at skifte olie igen om et par
> måneder for at få noget mere slam ud.

Behagelig link, hvorpå man kan spole frem og tilbage blandt forekommende
billeder af arbejdet!!

Når den alligevel er adskildt, burde man kunne rense den bedre v.h.a.
petroleum og flaskerenser, end gennem "renkøring".

Midtvejs-olieskifte er også ulige mere omstændigt når der ikke er en god
gammeldags bundaftapnings-skrue (Hvad billederne ikke tydeligt viser) -
Måske at det for hardcore-mekanikeren ikke er en dum ide at fremstille
et sådant bundtappehul selv :-/

--
Armand.

Rene Joergensen (04-04-2005)
Kommentar
Fra : Rene Joergensen


Dato : 04-04-05 13:33

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Behagelig link, hvorpå man kan spole frem og tilbage blandt forekommende
> billeder af arbejdet!!

Ja, jeg burde faktisk have taget nogle flere billeder, men alting er
fedtet ind i gaffelolie, så kameraet ville have blevet ret beskidt, men
måske jeg skulle finde mit gamle digicam frem og udnævne det til
værkstedskamera.

> Når den alligevel er adskildt, burde man kunne rense den bedre v.h.a.
> petroleum og flaskerenser, end gennem "renkøring".

Jeps, men nu havde jeg desværre nået at samle den og hælde olie i inden
at jeg læste dit råd om at få gjort den ren

> Midtvejs-olieskifte er også ulige mere omstændigt når der ikke er en god
> gammeldags bundaftapnings-skrue (Hvad billederne ikke tydeligt viser) -
> Måske at det for hardcore-mekanikeren ikke er en dum ide at fremstille
> et sådant bundtappehul selv :-/

Der er skam en bundaftapningsskrue, men ellers synes jeg nu ikke det er
så omstændeligt at pille gaflerne af, men nu har jeg også skruet en del
på biler før jeg kastede mig over at skrue MC. At give mig til at bore i
forgaflerne har jeg vist ikke nerver til.

Jeg er åbenbart bedre til at skrue på dem end til at køre dem :-/ Men nu
har jeg tilmeldt mig til et Bronze kursus, mon ikke det kan hjælpe lidt
på det.

--
-René


Orla Pedersen (04-04-2005)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 04-04-05 13:42

Armand wrote:

> Måske at det for hardcore-mekanikeren ikke er en dum ide at fremstille
> et sådant bundtappehul selv :-/

Det ka' int' svåre sæ. Jeg har måttet erfare, at olien kun kan "pumpes"
ud af cartridge'n når den står på hvott :-|

mvh
Orla




Armand (05-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-04-05 00:44

Orla Pedersen wrote:
> Armand wrote:
>
>> Måske at det for hardcore-mekanikeren ikke er en dum ide at fremstille
>> et sådant bundtappehul selv :-/
>
>
> Det ka' int' svåre sæ. Jeg har måttet erfare, at olien kun kan "pumpes"
> ud af cartridge'n når den står på hvott :-|

Årh, hold op.
Det er sq da ikke en SP'er, så den kører rundt med de gammeldags
teleskoper som også sad på min første motorcykel i '77!

--
Armand.
(hvis lille gamle Kawa' kører med samme teleskop-type som VTR-SP)

Ukendt (05-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-04-05 06:43


Armand skrev i meddelelsen ...
>Orla Pedersen wrote:
>> Armand wrote:
>>
>>> Måske at det for hardcore-mekanikeren ikke er en dum ide at fremstille
>>> et sådant bundtappehul selv :-/
>>
>>
>> Det ka' int' svåre sæ. Jeg har måttet erfare, at olien kun kan "pumpes"
>> ud af cartridge'n når den står på hvott :-|
>
>Årh, hold op.
>Det er sq da ikke en SP'er, så den kører rundt med de gammeldags
>teleskoper som også sad på min første motorcykel i '77!


Det er jo det jeg siger, er propperne der ikke fra starten, så er der nok en
grund

mvh
Orla
vtr-f-rsu gabel mit wilbers federn und öl

>--
>Armand.
>(hvis lille gamle Kawa' kører med samme teleskop-type som VTR-SP)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408877
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste