skift af front bremse slanger
Fra : Jørgen

Dato : 02-04-05 23:37

Er der noget specielt man skal tage sig i agt for inden man skifter bremse
slamger foran.
Ex. skal væsken tømmes behørigt. ?

Fra : Armand

Dato : 03-04-05 07:41

Jørgen wrote:
> Er der noget specielt man skal tage sig i agt for inden man skifter bremse
> slamger foran.
> Ex. skal væsken tømmes behørigt. ?

Frem for alt:
Bremsevædske er stærkt skadeligt for lakerede flader og plast!
Lak bliver kogt af á la BUMS, og plast bliver bragt ud i en hærdeproces
der først ender når materialet er fuldstøndigt krakeleret og mørnet =
Ergo: Gennemfør arbejdet, som var du sygeplejerske for en ebola-patient!!

De færreste erkender at bremsevædsken bør udskiftes årligt og derfor tør
man formode at det er din heller ikke blevet. Derved vil arbejdet vil
være en passende lejlighed til at få udskiftet vædsken i hele systemet.
Man kan ikke afmontere slangerne uden at såvel de som reservoiret bliver
tømt, og under genfyldning og efterfølgende udluftning vil det meste af
bremscaliberens indhold blive udskiftet inden at udluftningen er
komplet - Især hvis stemplerne retteligt er trykket tilbage i bund inden
påbegyndelsen af arbejdet, så derfor er der egentlig ingen grund til at
gøre opmærksom på dét. Men relateret til bremsevædskens kedelige
aggressive egenskaber var det i samme forbindelse måske værd at overveje
at ihælde en siliconebaseret bremsevædske af DOT 5.0 -typen(*), der
nærmest er harmløs og ikke behøver nær den samme udskiftningsinterval :-/
Hvis du vælger dét skal du dog sørge for at få skyllet systemet igennem
for gammel bremsevædske v.h.a. sprit. Her er du dog på forkant qua de
friskt monterede slanger.

(*):
Læs om bremsevædsker og deres egenskaber på DMC's FAQ:
http://www.dmc-org.dk/Index-faq.html

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-05 10:23

Armand skrev i meddelelsen ...

<snip> en masse gode råd om bremser...

> [...]
>komplet - Især hvis stemplerne retteligt er trykket tilbage i bund inden
>påbegyndelsen af arbejdet, så derfor er der egentlig ingen grund til at

</snip>

Når man nu er igang, kan man passende rense caliprene for aflejringer. Da de
er nederst i bremsesystemet, er det der snavs samles, og der slipper også
med tiden bremsestøv ind bag stempelpakningerne fra bremsebelægningerne. Ud
med stemplerne, "fisk" pakningsringene ud evt. med en nål, (læg mærke til
hvad der er ind og ud, de skal nemlig monteres på samme måde hvis de
genbruges), og rens sporene hvori pakringene skal sidde med spritvædet
klud/vatpind. Smør pakningerne med en anelse bremsecylinderfedt, og saml
igen.

Bagefter kan man nyde hvordan bremserne ikke længe "småhænger", og over at
vide, at der ikke ligger en sort "suppe" bag stemplerne i caliperen.

Efter adskillelse, rengøres et anodiseret aluminium caliperhus i øvrigt let
og elegant i varmt vand, med flydende skurepulver, samt en tandbørste. Husk
efterfølgende at blæse vand ud af bremsevædskekanalerne, og så kan caliprene
efterfølgende tørres med en varmeblæserpistol.

>Læs om bremsevædsker og deres egenskaber på DMC's FAQ:
>http://www.dmc-org.dk/Index-faq.html

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 03-04-05 17:13

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> med stemplerne, "fisk" pakningsringene ud ... og rens sporene ... Smør
> pakningerne med en anelse bremsecylinderfedt, og saml igen.

Nu vi er i færd med at trumfe på hinanden (ved godt at jég begyndte):
Især hvis ikke man er i stand til at trykke stemplet alene ind med sine
to tommelfingres pres, kan man roligt gi' caliberen turen også.
Og derefter er der ren røv at trutte i omkring brug af DOT 5,0!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-05 18:54

Armand skrev i meddelelsen ...

> [...]
>to tommelfingres pres, kan man roligt gi' caliberen turen også.
>Og derefter er der ren røv at trutte i omkring brug af DOT 5,0!

Nemlig, men pas på, en eller anden dag sidder jeg med esset

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 04-04-05 00:34

Orla Pedersen wrote:

> Nemlig, men pas på, en eller anden dag sidder jeg med esset

Så skal du da ud og købe dig en Kawa' først - Hvis ikke ligefrem en
YZF1000

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-05 06:17

Armand skrev i meddelelsen
<92%3e.109374$Vf.4160000@news000.worldonline.dk>...

>Så skal du da ud og købe dig en Kawa' først - Hvis ikke ligefrem en
>YZF1000

Har Du ikke noget havearbejde der skal passes !

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 04-04-05 12:58

Orla Pedersen wrote:
> Armand skrev i meddelelsen
> <92%3e.109374$Vf.4160000@news000.worldonline.dk>...

> Har Du ikke noget havearbejde der skal passes !

Din skæbne:
Jeg går hjemme med dårlig ryg, og kan snart ikke andet end sidde her ved
skærmen!!

--
Armand.