parkeringsregler for mc i aalborg?
Fra : Jacob Larsen

Dato : 02-04-05 12:09

Hej.

Er der nogen der ved hvordan det er med parkeringsregler for mc'er i
Aalborg? Jeg kan ikke finde nogen bekendtgørelse og disse regler svinger jo
fra kommune til kommune

F.eks.

Må man holde på fortovet?

Må man holde i bilbåsene, hvis der f.eks. er 3-timers parkering? Jeg kan jo
ikke stille en p-skive, så de kan ikke se, hvornår jeg kom.

Må man holde på betalingspladser uden at betale, eller skal man tage
billetten med sig?
--
mvh. Jacob Larsen - GS500E
"Det er vigtigt, at du kan lide dig selv. Specielt hvis der ikke er andre,

Fra : Jacob Larsen

Dato : 02-04-05 12:13

"Jacob Larsen" <jacobl@(((FJERNDETTE)))cs.aau.dk> wrote in
message news:424e7c96$0$43992$14726298@news.sunsite.dk
> [...]
> for mc'er i Aalborg? Jeg kan ikke finde nogen
> bekendtgørelse og disse regler svinger jo fra kommune til

Dvs. jeg kan godt finde den her men der står ingeting om motorcykler

http://www.aalborg.dk/serviceomraader/trafik+og+veje/parkering/parkeringsbekendtgoerelse.htm

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 02-04-05 12:20

Jacob Larsen wrote:
> "Jacob Larsen" <jacobl@(((FJERNDETTE)))cs.aau.dk> wrote in
> message news:424e7c96$0$43992$14726298@news.sunsite.dk

Tja, kan kun sige at jeg altid har parkeret på fortovene i Aalborg, og har
aldrig fået en bøde. Og jeg har endda set en parkeringsvagt gå forbi cyklen
mens den har holdt der :) -- det var så på vesterbro. Men okay, det kan da
godt være jeg bare har været heldig...

Jeg husker dog at spørgsmålet har været oppe at vende før... har du checket
google?

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : Jacob Larsen

Dato : 02-04-05 12:48

"Rasmus Neckelmann" <neckelmann@gmail.com> wrote in message

> [...]
> godt være jeg bare har været heldig...
> Jeg husker dog at spørgsmålet har været oppe at vende

Jeg har fundet lidt nu.

Her er en god een, der siger man bare skal parkerer på fortovet.
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&rls=GGLD,GGLD:2003-51,GGLD:en&selm=Pine.GSO.3.95.980313144937.21890O-100000%40dacia.kom.auc.dk

Her er noget som også omhandler (ingen) parkeringsafgift men dog kun for
Kbh.
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&rls=GGLD,GGLD:2003-51,GGLD:en&selm=37258898.24C3A413%40bigfoot.com&rnum=1

Jeg er bare stadig usikker på om man skal betale parkeringsafgift på mc'er
her i aalborg. I Kbh skal man åbentbart ikke, men "vores" bekendtgørelse
herovre er desværre meget mangelfuld.

Fra : Schlæger

Dato : 02-04-05 14:20

Jacob Larsen wrote:

> Jeg er bare stadig usikker på om man skal betale parkeringsafgift på mc'er
> her i aalborg. I Kbh skal man åbentbart ikke, men "vores" bekendtgørelse
> herovre er desværre meget mangelfuld.

Hej Jacob.

Som du selv er inde på, er der lokale regler.

Konkret om du skal betale for at parkere, vio jeg vove det ene øje, og
svare NEJ. Du kan ikke placere en P-billet på din MC, og kan derfor ikke
dokumentere, at du har betalt.

Til gengæld for den gratis parkering er det så således her i Århus, at du
ikke må parkere i P-båse i bilstørrelse - heller ikke selvom du holder
sammen med 2 andre kammi'er i een bås.

Du må dog typisk parkere på fortove "bare en tvillingebarnevogn kan komme
forbi", ligesom du må parkere et væld af andre steder på torve og andre
friarealer, hvor biler er forment adgang.

Du må f.eks. parkere i kanten af en gågade (forudsat du ikke er til gene
jf. ovenfor).

Endelig er der jo de officielle MC-parkeringsbåse (som dog nogle gange er
optaget enten af biler eller 2 knallerter på den forkerte led.....)

Eneste rigtige svar får du dog ved at henvende dig til teknisk
forvaltning, eller hvad det nu hedder deroppe. Mailadressen har tidligere
været nævnt herinde.

Mch Schlæger (som med stor succes parkerer ret frit i Århus)

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 02-04-05 12:39

Jacob Larsen wrote:

> Dvs. jeg kan godt finde den her men der står ingeting om motorcykler

Det betyder så bare at der ikke er nogle særregler/dispensationer for
MC'er....

Thore

Fra : Thomas Makro

Dato : 02-04-05 17:09

On Sat, 2 Apr 2005 13:12:49 +0200, "Jacob Larsen"
<jacobl@(((FJERNDETTE)))cs.aau.dk> wrote:

>Dvs. jeg kan godt finde den her men der står ingeting om motorcykler
Jamen så gælder færdselsloven jo, som det eneste.
http://www.dmcn.dk/?/FAQ/VisEmne.asp?ID=19

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 02-04-05 17:19

Thomas Makro wrote:

> Jamen så gælder færdselsloven jo, som det eneste.
> http://www.dmcn.dk/?/FAQ/VisEmne.asp?ID=19

ja - Nemlig ja
Grundlæggende er det færdselsloven der gælder
Så kan den lokale politimyndighed lave lokale regler - er dette ikke
gjort, ja så er det bare færdselsloven der gælder - og således det der
er tilfældet i Aalborg.

--
Dun@nt
Kilo SFau's 's is for silver

Fra : Tue

Dato : 02-04-05 14:10

On Sat, 2 Apr 2005 13:08:30 +0200, Jacob Larsen wrote:

> [...]
> ikke stille en p-skive, så de kan ikke se, hvornår jeg kom.
>
> Må man holde på betalingspladser uden at betale, eller skal man tage

Da jeg tog kørekort for 2 år siden i Aalborg fik jeg følgende at vide(nu
håber jeg at jeg husker rigtigt);

Fortov; ja hvis der kan komme en tvillingebarnevogn forbi.

P-bås; ja, det er noget med at de kan bruge ventilen som tjek for om mc'en
har været flyttet(jeg tvivler dog på at de gider komme igen, f.eks. efter 3
timer for at tjekke om ventilen har flyttet sig)

P-afgift; ja, (noget med at dele sedlen i 2 hvis den ligger op til det,
ellers tag biletten med og vis den hvis du får en bøde)

--
Tue
SV650S

Fra : Thomas B. Andersen

Dato : 02-04-05 14:46

I Aalbog må du gerne parkere på fortovet. Der skal bare være plads til at
der kan komme en barnevogn forbi !
Mht. til parkeringsafgift. : Så skal du rent faktisk købe en billet og tage
den med dig i lommen. Får du en bøde, kan du altid fremvise
din billet. Det var den forklaring jeg fik af en parkeringsvagt sidste år.

Han havde dog aldrig selv gjort en sag ud af en MC der havde parkeret på en
p-plads med betaling.

Mvh Thomas

Fra : Futte & Co.

Dato : 02-04-05 15:02

Thomas B. Andersen wrote:
> [...]
>
> Han havde dog aldrig selv gjort en sag ud af en MC der havde parkeret på en

Man har aldrig , nogen steder i landet, skulle betale p afgift på åbne
køretøjer. Et åbent køretøj er en bil ( undskyld ) uden tag , en
motorcykel med sidevogn og en solocykel. Hvis der er lokale p vagter der
tror noget andet, er det en misforståelse.

--
Jørgen , Brøndby, http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F , den fine årgang 1975

Fra : Thomas Makro

Dato : 02-04-05 17:11

On Sat, 02 Apr 2005 16:01:41 +0200, "Futte & Co."
<Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> wrote:

>Man har aldrig , nogen steder i landet, skulle betale p afgift på åbne
>køretøjer. Et åbent køretøj er en bil ( undskyld ) uden tag , en
>motorcykel med sidevogn og en solocykel.
Det ville også være noget bøvl, ellers.

Men men, jeg er emne-redaktør for emnet om parkering på FAQen,
http://www.dmcn.dk/?/FAQ/VisEmne.asp?ID=19, og jeg vil meget gerne
tilføje noget om at MCere er fritaget for p-billetter. Men hvor står
det henne - anyone?

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 02-04-05 17:37

Thomas Makro wrote:

> [...]
> http://www.dmcn.dk/?/FAQ/VisEmne.asp?ID=19, og jeg vil meget gerne
> tilføje noget om at MCere er fritaget for p-billetter. Men hvor står

Færdselslovens §§28 og 29
Samt §52

http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20010071229

--
Dun@nt
Kilo SFau's 's is for silver

Fra : Schlæger

Dato : 02-04-05 17:43

J.C.Kløve wrote:

> Færdselslovens §§28 og 29
> Samt §52

> http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20010071229

Det står der da ikke en dyt om i Færdselsloven ....

Schlæger

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 02-04-05 18:11

Schlæger wrote:

> Det står der da ikke en dyt om i Færdselsloven ....
>

> Schlæger

lidt dog
§93 p-skiven (se andet indlæg)
§121 nævner P afgiften -->

Og det kan af §52 udledes at motorcykler IKKE må køre på fortorve,
anderledes end biler, hvorfor det naturligvis ikke er muligt at parkere
der... (som jeg læser det)

--
Dun@nt
Kilo SFau's 's is for silver

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 02-04-05 17:59

J.C.Kløve wrote:

> Færdselslovens §§28 og 29
> Samt §52
>
> http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20010071229

og http://147.29.40.91/_SHOWF_A677572690/1429&B20030032705REGL&0002&000001
der kun nævner biler...

--
Dun@nt
Kilo SFau's 's is for silver

Fra : Tue

Dato : 02-04-05 18:09

On Sat, 02 Apr 2005 18:59:16 +0200, "J.C.Kløve" wrote:

> og http://147.29.40.91/_SHOWF_A677572690/1429&B20030032705REGL&0002&000001
> der kun nævner biler...

Og der står vel blot at har du ingen p-skive, så find et andet sted at
holde (§1).

--
Tue
SV650S

Fra : Futte & Co.

Dato : 02-04-05 17:45

Thomas Makro wrote:

> [...]
> http://www.dmcn.dk/?/FAQ/VisEmne.asp?ID=19, og jeg vil meget gerne
> tilføje noget om at MCere er fritaget for p-billetter. Men hvor står

I færdselsloven ?
Det var sådan da jeg engang i forrige århundrede tog mc kort.
Argumentet er at andre folk kan "snuppe" p billetten, (ændre på p
skiven) og derfor kan man ikke pålægges at skulle placere en p billet så
den kan ses udefra, i forruden, vel. Og det er netop i forruden , synlig
udefra, at en p billet skal placeres for at være gyldig (lovlig). Såre
simpelt
Hvis nu, som de skriver der oppe i Jylland, at man får en afgift på
giro, kan man da bare vente til ham der holder ved siden af skal køre og
lige tigge hans snip fra p billetten , ik Snippen er ikke bevis i
nogen ret. Og de kommunale skrankepaver der sidder på opkrævningen af P
afgifterne, er da ligeglade med et "ikke" bevis.

--
Jørgen , Brøndby, http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F , den fine årgang 1975
BSA B40, en go' '68, stadig til salg
Victoria KR 26 N Aero, en fornem 54'er, nysynet