"Henrik Olsen" skrev ...
>
> Ingen aprilsnar.
>
Ups, undskyld. Men det passede ellers fint med årstiden.
> Så igen. Har nogle, måske du Niels, råd til hvordan man kan lægge en rute
> på turen, hvor sværhedsgraden ikke er for høj med bagage, men samtidig tæt
> nok på de sjove veje, når endelig bagagen er smidt?
>
Jo da.
I kan selvfølgelig køre nordpå fra Martigny, men det vil altså være synd.
Men hvis I vælger det, så sørg i det mindste for at køre op langs Lac Léman
til Lausanne. Der vil I komme forbi et slot der ligger ude i vandet (Chateau
de Chillon så vidt jeg husker) og en ret fin park i kanten af Lausanne.
Derfra mod Yverdon og op langs Lac de Neuchâtel.
Men den fine tur går mod øst fra Martigny. Så undgår I ikke en enkelt pasvej
eller to, men de er ikke alle lige svære.
Den flotteste udsigt over bjergmassivet (fra en større vej) har man efter
min mening fra Simplonpass, der til gengæld er en ret kedelig vej straks man
passerer grænsen til Italien. Så i Brig (eller lige før Brig) vil jeg
anbefale at I tager en afstikker op i Simplon og vender tilbage til Brig når
I ikke gider Simplon mere. Forhåbentlig når I til toppen (bedst udsigt)
eller i det mindste til den gallerivej der går under et vandfald. I midten
af juni er der stadig god gang i vandmængderne, og det er da lidt sjovt at
køre under et vandfald. Det er en god vej. Langt fra det sværeste pas, men I
kan jo bare vende om hvis det bliver for meget.
Ud til den vej der går ind i Brig fra Simplon, ligger der en campingplads,
men hvis I kører et par 100 meter længere ind mod centrum og drejer ind bag
svømmebadet, ligger der en der er bedre. Det er dog nogle år siden vi sidst
var der.
Når (hvis) I kører ud af Brig mod øst, passerer I en god stor MC forretning
i udkanten af byen.
Længere mod øst må I så vælge en pasvej. Nu er der ingen vej udenom,
bogstaveligt talt. Første gang jeg kom der, tog jeg Nufenen, St. Gotthard,
Furka, Grimsel og Susten i eet hug. Fedest.
Hvis I smider bagagen i det område, så tag dem alle. Nufenen har en rå
natur, St.Gotthard er sjov i godt vejr ad den gamle vej (godt vejr fordi den
gamle vej har små sving med brosten, og det er intet problem blot det ikke
er regnvejr), Furka har fantastiske udsigter, Grimsel har mange søer (den
lille ekstra tur ad ensrettet vej til Oberaarsee er dog spild af tid), og
Susten har masser af korte tunneler og fede udsigter.
Hvis I tager Grimsel videre, bliver I nødt til at tage et enkelt pas mere
hvis I ikke skal komme på en omvej mod vest, men til gengæld får I mulighed
for at checke Aare slugten.
Grimsel er ikke den letteste vej (men heller ikke den sværeste), og husk det
der sving hvis I kører den vej.
Men jeg vil anbefale Furka for at komme videre. En lettere vej med bedre
udsigt, hvor I bl.a. kommer ret tæt på en gletcher. Om man stadig kan komme
på vandretur inde i den ved jeg ikke, men det kunne man engang. Stop et par
gange i Furka, og nyd udsigten bagud mod vest og over Grimselpass.
Efter Furka kommer I til Andermatt og skal tage endnu en beslutning.
Kørselsmæssigt er det lettest at køre nordpå, men jeg vil _klart_ anbefale
at køre østpå mod Chur. Det eneste svære på den vej kommer straks efter
Andermatt, så I kan jo bare vende om hvis I fortryder, uden at spilde meget
tid. Det er Oberalppass. Igen en af de lettere pasveje, og efter Oberalp er
der en fantastisk vej uden problemer helt til Chur.
Derfra kan I så bare køre nordpå ad lette veje.
Så kort fortalt anbefaler jeg at I forsøger et smut op i Simplonpass (udsigt
og vandfald), og derefter overvinder Furka og Oberalppass, som begge er
overkommelige pasveje, og dermed kommer til Chur ad nogle af de flotteste
veje i Europa. IMHO.
Og hvis I f.eks. lige tager Grimsel og Susten uden bagage så kommer I næsten
lige forbi Aare slugten, så brug lige en halv time der også.
Der er faktisk også pasveje hvor jeg synes at det med balancen kan være lidt
tricky med fuldt læs. Der er Stelvio fra østsiden, hvor svingene er meget
skarpe. Men Stelvio er nu værre fra nord, for det er grusvej. Nogle vil sige
det er bedre.
Og så skal man passe lidt på i Italien. Veje der på kortet ser store ud, kan
blive til smalle stenede offroad gedestier inden man når toppen, som f.eks.
SS300 til Pso di Gavia. Vi mødte engang et par på en Ducati på vej ned der
mens vi var på vej på. De så ikke ud til at more sig, men vi hyggede os godt
nok på TransAlp'en - indtil vi mødte sne på toppen. Så blev der kørt
forsigtigt.
God tur, hvad end I vælger.
Med venlig hilsen
Niels Pein
TransAlp