Hej,
Så er den gal igen. Endnu engang bliver der fra myndighedernes side strammet
op på rammerne for kørsel på mc.
Ifølge de ny tiltag annonceret på <
http://www.moto-station.com/cgi-bin?>
bliver der i fremtiden i EU-regi indført restriktioner på mc-ernes
nedlægningsvinkel så svinghastigheden reduceres. Tiltagene sker som en
forlængelse af den nuværende topfartsbegrænsning på 300 km/t. Nye resultater
af ulykkesanalyser har vist, at mange ulykker forekommer som følge af for
høj svinghastighed, og særlig blandt nybegyndere skyldes mange solo-ulykker
tilsyneladende, at de ikke helt behersker korrekt svingteknik -- herunder
indstyring og kontra-styring. Mon politikerne har overset, at en mc kræver
effektoverskud for at hjælpes rundt i et sving?
Svinghastighed og nedlægningsvinkel reduceres i fremtiden via en G-sensor,
som indbygges i motorstyringen. Udfra G-sensoren og hastigheden kan
motorstyringen beregne nedlægningsvinklen og automatisk reducere
motoreffekten derefter.
Nedlægningsvinklen begrænses i de ny mc-er elektronisk til 30 grader og
samtidig indføres nogle ny, fladere dækprofiler, som minder lidt om bildæk.
Disse dæk skal fremover anvendes på alle mc-er, der kører på offentlige
veje. Dette giver større trædeflade og dermed bedre vejgreb og holdbarhed
til de moderne effektfulde mc-er. Samtidig håber man fra myndighedernes
side, at dette skulle give en mere harmonisk trafik-afvikling idet mc-ernes
køredynamik dermed kommer til at ligne bilernes mere. Dæk med rund profil
vil fremover kun blive fremstillet til race-brug.
Det er planen at reglerne træder i kraft i 2007.
Tankevækkende. Mon ikke der bliver hamstret 'runde' dæk i den nærmeste
fremtid?
--
TA