Rengøring af visir og hjelm
Fra : Peter Hasselby

Dato : 31-03-05 17:02

Jeg har læst, at man for at holde visiret mere eller mindre dugfrit kan
smøre indersiden af visiret med opvaskemiddel, lade det tørre og derefter
polere visiret med en blød klud. Dette skulle efter sigende holde duggen
væk.

Er det besværet værd eller holder tippet ikke??

Ydermere har jeg også læst at man kan polere ydersiden af visiret med
autovoks f.eks. turtle wax, det skulle i tilfælde at regnvejr få dråberne
til at pralle af visiret..

Virker det??

Må man polere hjelmen med f.eks. turtle wax for at gøre den pæn, eller
bliver den blød af det??

Undskyld de mange spørgsmål..

Fra : Armand

Dato : 31-03-05 18:26

Peter Hasselby wrote:
> [...]
> polere visiret med en blød klud. Dette skulle efter sigende holde duggen

Jeg har aldrig fundet det særligt anvendeligt: Man modgår jo ikke
kondenseringen, men bryder blot overfladen på de titusindvis små
dugperler som danner den uigennemsigtige hinde. På et tidspunkt bliver
fugtmængden alligevel så stor at den nærmest driver ned af indersiden
hvorved udsigten istedet "flimrer"!

At holde såvel indersiden som ydersiden (dét er du jo selv inde på) ren
og poleret er derimod en enkel måde at sørge for at duggen på indersiden
bliver mere flygtig og derved lettere forsvinder.. ja, som dug for solen!
Så prøv lige at rengøre dit visirs inderside grundigt og se om ikke
alene dét gør en tilstrækkelig forskel.

--
Armand.

Fra : Schlæger

Dato : 31-03-05 18:36

Peter Hasselby wrote:

> [...]
> polere visiret med en blød klud. Dette skulle efter sigende holde duggen

Udover hvad Armand allerede har svaret, så er det også vigtigt at være
opmærksom på, hvilken hjelm (og dermed hvilket visir) du har. Nogle er fra
producentens side præpareret imod dug, og de tåler kun vand, vand og vand.

> Ydermere har jeg også læst at man kan polere ydersiden af visiret med
> autovoks f.eks. turtle wax, det skulle i tilfælde at regnvejr få dråberne
> til at pralle af visiret..

Dette afhænger meget af, om du kører med kåbe eller ej. Hvis du på din MC
har et relativt stort vindpres på visiret, kan et produkt som "Rain-X"
være en god ide, men husk at følge brugsanvisningen nøje. Hvis dit visir
ikke får tilstrækkelig med vindpres, kan Rain-X derimod være til gene for
dig.

> Må man polere hjelmen med f.eks. turtle wax for at gøre den pæn, eller
> bliver den blød af det??

Min(e) hjelm(e) bliver en gang om året poleret med SK2000
acryl-lakforsegling. Om jeg er blevet blød i hovedet af dette, må andre
vurdere.

> Undskyld de mange spørgsmål..

Det er bare helt i orden.

Mch Schlæger

PS: Når nu det bliver sommer, og kamikaze-insekterne begår selvmord mod
dit visir, så tager du nogle stykker køkkenrulle, væder dem i vand, og
lægger dem på visiret. Efter 10 minutter kan du fjerne "ligene" uden
problemer.

Fra : Armand

Dato : 31-03-05 18:48

Schlæger wrote:

> [...]
> dit visir, så tager du nogle stykker køkkenrulle, væder dem i vand, og
> lægger dem på visiret. Efter 10 minutter kan du fjerne "ligene" uden

Og fordi du ikke når dét, så er iblødsætning natten over v.h.a.
barberskum et vidundermiddel mod de hårde indetørrede lig!

--
Armand.

Fra : Jacob XJ600

Dato : 31-03-05 18:52

> Og fordi du ikke når dét, så er iblødsætning natten over v.h.a. barberskum
> et vidundermiddel mod de hårde indetørrede lig!
>
> --
> Armand.

Jeg prøvede det på XJ´erens kåbeglas + forlygte i sidste uge, og det virkede
formidalbelt!

Mvh Jacob

Fra : Schlæger

Dato : 31-03-05 19:38

Armand wrote:

> Og fordi du ikke når dét, så er iblødsætning natten over v.h.a.
> barberskum et vidundermiddel mod de hårde indetørrede lig!

.... ikke et ord herfra om hygeiejnefj.....

Sorry - kunne al'så ikke lade være

Mch Schlæger

Fra : TA

Dato : 31-03-05 22:36

"Peter Hasselby" <spam@spam.com> wrote in message
> [...]
> væk.
>
> Er det besværet værd eller holder tippet ikke??

Prøv det evt og gør dine egne erfaringer. IMO er det dog langt lettere blot
at kontrollere åndedrættet og undgå at 'halse' på visiret. Så er man også
herligt uafhængig af, at visiret skal 'præpareres' inden man smutter en tur.

> Ydermere har jeg også læst at man kan polere ydersiden af visiret med
> autovoks f.eks. turtle wax, det skulle i tilfælde at regnvejr få dråberne
> til at pralle af visiret..
>
> Virker det??

Ja, voks virker vandskyende. IMO er det dog ikke nødvendigt. Ved normal
kørsel er fartvinden som regel nok til at blæse dråberne af et uvokset
visir, hvis man lige drejer hovedet. Kører man i tåge eller støvregn sætter
duggen sig blot på det voksede visir som en masse bittesmå perler, som
forværrer udsynet. Dette er meget udtalt hvis man kører i mørke.

> Må man polere hjelmen med f.eks. turtle wax for at gøre den pæn, eller
> bliver den blød af det??

Lakken burde ikke tage skade af at blive vokset. Tværtimod.

Alternativt kan du blot rense og polere visir og hjelm med 'Plexus'
plastik-polish, og undgå dug ved at undgå at ånde på visiret. Renses visiret
lige efter kørsel tørrer fluer mm ikke ind.

--
TA

Fra : [6705] Jesper Sørens~

Dato : 04-04-05 01:22

"Peter Hasselby" <spam@spam.com> skrev i en meddelelse
> Er det besværet værd eller holder tippet ikke??

Må jeg foreslå montering af FogCity ?

Det virker som med en termorude, idet FogCity er monteret på indersiden af
visiret med en tæt luftlomme ud til det egentlige visir. Derved opstår der
ikke en temperaturforskel og dermed heller ikke dug. Har selv yderst gode
erfaringer med FogCity og til 179,- er det til at leve med ..
Fås endda også i farvede versioner, disse er dog noget dyrere...

De sælger det i stort set alle velassorterede MC shops samt div. steder på
nettet...

/J

Fra : Martin Sørensen

Dato : 04-04-05 18:54

> [...]
> visir. Derved opstår der ikke en temperaturforskel og dermed heller
> ikke dug. Har selv yderst gode erfaringer med FogCity og til 179,- er

Jeg kører også med FogCity (faktisk på nummer to grundet skift af visir),
men termorudeeffekten er altså til at overse. Den største effekt kommer fra
belægningen på FogCity membranen, og når det er slidt væk efter nogle år
eller tre, så dugger den nemt igen. Desuden bliver den meget nemt ridset.
Grunden til at jeg udskiftede mit gamle visir var fordi FogCity membranen
var meget ridset og den dug-afvisende overflade stort set var forsvundet.
Selve visiret havde ikke rigtigt nogle ridser ud fra hvad jeg kunne se, så
det er i grunden lidt træls at jeg skulle skifte den ud.. Jeg tror bare ikke
at den gamle FogCity kan komme af sådan uden videre.

signing off.. Martin Sørensen