|
| Karburatorer på suzuki gsx 250 Fra : Morten |
Dato : 31-03-05 09:19 |
|
Hejsa
Har for nyligt fået mig en suzuki gsx 250 es fra 85, og fået den ud
og køre her efter vinteren. Men er kommet i tvivt omkring noget med
karburatorerne som jeg håbede der var nogen de kunne hjælpe med. Den
har 2 karburatoerer og på hver af dem sidder en lille slange studs,
der peger ind mod hinanden. Lige nu er der påsat to slanger som er
ført ned mod jorden. Dette ligner en form for overløbssikring, og
ikke noget jeg tænkte over i første omgang. Men har nu fundet ud af
at den trækker luft ind gennem disse slanger, hvilket jeg ikke er
meget for da det jo kører udenom luftfilteret.
Hvis jeg sætter en finger for en af slangerne går motoren ud,
specielt hvis jeg lukker for begge. Sker på et par sekunder.
Jeg ville selv mene at disse to studser skulle bruges til at forbinde
de to karburatorer for at udeligne vaccum, men er ikke lige ekspert i
motorer med mere end en karburator :) Men hvis jeg forbinder de to
slanger går motoren også hurtigt ud. I reparations-manualen er disse
studser og slanger ikke nævnt, og ikke vist på billedet over
karburatoren. Jeg er ikke helt klar over om det er de originale
karburatoerer der sidder på, men på alle andre måder ligner de.
Med en CO måler kan jeg også se at blandingsforholdet står helt
forkert. Omkring CO 10% på måleren, og kan ikke få den langt nok ned
på de 2% jeg mener de skulle stå på ved at stille på blandingen.
Men motorcyklen kører egentlig ganske godt.
Er det korrekt at CO måleren skal vise ca 1,5 - 2% ved motorcykler.
Er der nogen der ved om det er korrekt at disse studser skal forbindes
mellem karburatorerne?
Hvis der er nogen der ikke forstår min forklaring, kan jeg smide nogle
billeder op her senere i dag.
Mvh
Morten
| |
Armand (31-03-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 31-03-05 14:20 |
|
Morten wrote:
> Hejsa
>
> Har for nyligt fået mig en suzuki gsx 250 es fra 85, og fået den ud
> og køre her efter vinteren. Men er kommet i tvivt omkring noget med
> karburatorerne som jeg håbede der var nogen de kunne hjælpe med. Den
> har 2 karburatoerer og på hver af dem sidder en lille slange studs,
> der peger ind mod hinanden. Lige nu er der påsat to slanger som er
> ført ned mod jorden. Dette ligner en form for overløbssikring, og
> ikke noget jeg tænkte over i første omgang. Men har nu fundet ud af
> at den trækker luft ind gennem disse slanger, hvilket jeg ikke er
> meget for da det jo kører udenom luftfilteret.
>
> Hvis jeg sætter en finger for en af slangerne går motoren ud,
> specielt hvis jeg lukker for begge. Sker på et par sekunder.
>
> Jeg ville selv mene at disse to studser skulle bruges til at forbinde
> de to karburatorer for at udeligne vaccum, men er ikke lige ekspert i
> motorer med mere end en karburator :) Men hvis jeg forbinder de to
> slanger går motoren også hurtigt ud. I reparations-manualen er disse
> studser og slanger ikke nævnt, og ikke vist på billedet over
> karburatoren. Jeg er ikke helt klar over om det er de originale
> karburatoerer der sidder på, men på alle andre måder ligner de.
>
> Med en CO måler kan jeg også se at blandingsforholdet står helt
> forkert. Omkring CO 10% på måleren, og kan ikke få den langt nok ned
> på de 2% jeg mener de skulle stå på ved at stille på blandingen.
> Men motorcyklen kører egentlig ganske godt.
>
> Er det korrekt at CO måleren skal vise ca 1,5 - 2% ved motorcykler.
>
> Er der nogen der ved om det er korrekt at disse studser skal forbindes
> mellem karburatorerne?
>
> Hvis der er nogen der ikke forstår min forklaring, kan jeg smide nogle
> billeder op her senere i dag.
>
> Mvh
> Morten
>
Bensinniveauet i svømmerhuset varierer som svømmerventilen lukker og
åbner for indstrømning af bensin. Derfor kan karburatoren ikke fungere
hvis ikke der kommer atmosfærisk luft til svømmerhuset(*), og det lyder
stærkt som det er et par slanger koblet på en stuts på oversiden af
svømmerhuset at du har fat i.
Egentlig burde de hænge op under sædet, men det kan godt være at de
tillige har en funktion som overløb :-/
(*):
Tillægsscenarie til forståelse for hydraulikken:
- Hvorfra kommer luften i svømmerhuset når man løber tør?
- Hvor bliver samme luft af når man genfylder karburatoren??
--
Armand.
| |
Morten (03-04-2005)
| Kommentar Fra : Morten |
Dato : 03-04-05 11:22 |
|
Armand wrote:
> Morten wrote:
>
>> Hejsa
>>
>> Har for nyligt fået mig en suzuki gsx 250 es fra 85, og fået den ud
>> og køre her efter vinteren. Men er kommet i tvivt omkring noget med
>> karburatorerne som jeg håbede der var nogen de kunne hjælpe med. Den
>> har 2 karburatoerer og på hver af dem sidder en lille slange studs,
>> der peger ind mod hinanden. Lige nu er der påsat to slanger som er
>> ført ned mod jorden. Dette ligner en form for overløbssikring, og
>> ikke noget jeg tænkte over i første omgang. Men har nu fundet ud af
>> at den trækker luft ind gennem disse slanger, hvilket jeg ikke er
>> meget for da det jo kører udenom luftfilteret.
>>
>> Hvis jeg sætter en finger for en af slangerne går motoren ud,
>> specielt hvis jeg lukker for begge. Sker på et par sekunder.
>>
>> Jeg ville selv mene at disse to studser skulle bruges til at forbinde
>> de to karburatorer for at udeligne vaccum, men er ikke lige ekspert i
>> motorer med mere end en karburator :) Men hvis jeg forbinder de to
>> slanger går motoren også hurtigt ud. I reparations-manualen er disse
>> studser og slanger ikke nævnt, og ikke vist på billedet over
>> karburatoren. Jeg er ikke helt klar over om det er de originale
>> karburatoerer der sidder på, men på alle andre måder ligner de.
>>
>> Med en CO måler kan jeg også se at blandingsforholdet står helt
>> forkert. Omkring CO 10% på måleren, og kan ikke få den langt nok ned
>> på de 2% jeg mener de skulle stå på ved at stille på blandingen.
>> Men motorcyklen kører egentlig ganske godt.
>>
>> Er det korrekt at CO måleren skal vise ca 1,5 - 2% ved motorcykler.
>>
>> Er der nogen der ved om det er korrekt at disse studser skal forbindes
>> mellem karburatorerne?
>>
>> Hvis der er nogen der ikke forstår min forklaring, kan jeg smide nogle
>> billeder op her senere i dag.
>>
>> Mvh
>> Morten
>>
>
> Bensinniveauet i svømmerhuset varierer som svømmerventilen lukker og
> åbner for indstrømning af bensin. Derfor kan karburatoren ikke fungere
> hvis ikke der kommer atmosfærisk luft til svømmerhuset(*), og det lyder
> stærkt som det er et par slanger koblet på en stuts på oversiden af
> svømmerhuset at du har fat i.
> Egentlig burde de hænge op under sædet, men det kan godt være at de
> tillige har en funktion som overløb :-/
>
> (*):
> Tillægsscenarie til forståelse for hydraulikken:
> - Hvorfra kommer luften i svømmerhuset når man løber tør?
> - Hvor bliver samme luft af når man genfylder karburatoren??
>
Hejsa
Tak for svaret. Du havde fuldstændig ret, skulle lige forstå meningen
med dem.
Viste sig også at problemet lå et andet sted, nemlig i et delvist
blokeret luftfilter som gav en forkert blanding.
Morten
| |
Armand (03-04-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-04-05 17:31 |
|
Morten wrote:
> Armand wrote:
>
>> ................... Derfor kan karburatoren ikke fungere
>> hvis ikke der kommer atmosfærisk luft til svømmerhuset(*), og det
>> lyder stærkt som det er et par slanger koblet på en stuts på oversiden
>> af svømmerhuset at du har fat i.
>> (*):
>> Tillægsscenarie til forståelse for hydraulikken:
>> - Hvorfra kommer luften i svømmerhuset når man løber tør?
>> - Hvor bliver samme luft af når man genfylder karburatoren??
>>
> Tak for svaret. Du havde fuldstændig ret, skulle lige forstå meningen
> med dem.
Jup!
Man skal lige vende den engang, ligesom det for nogen kan være
uniddelbart uforståeligt at der af samme grund skal være et lufthul i
bensindækslet.
Det der forstyrrer mest er nok den kendsgerning at det ikke ligefrem er
raketvidenskab der får sådan en karbunade til at virke :-/
--
Armand.
| |
|
|