|
| mere kardan ABS kæde Fra : Carsten |
Dato : 30-03-05 18:58 |
|
Hej igen
Efter moden overvejelse er jeg nået frem til, at jeg vil ha' en maskine
til ca. 100000 med ABS bremser. Valget står mellem en brugt BMW fra ca.
94-97 (kardan) og en ny Honda CBF 600 (kæde).
Hvor får jeg flest kilometer og mindst vedligeholdelse for pengene? Jeg
regner med at skulle ha' den 8-10 år og køre 10-12000 km/år.
Mvh
Carsten
| |
Kasper Friis (30-03-2005)
| Kommentar Fra : Kasper Friis |
Dato : 30-03-05 19:08 |
|
"Carsten" <cardal@image.dk> skrev i en meddelelse
news:424ae8b0$0$651$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej igen
>
> Efter moden overvejelse er jeg nået frem til, at jeg vil ha' en
> maskine til ca. 100000 med ABS bremser. Valget står mellem en brugt BMW
> fra ca. 94-97 (kardan) og en ny Honda CBF 600 (kæde).
>
> Hvor får jeg flest kilometer og mindst vedligeholdelse for pengene? Jeg
> regner med at skulle ha' den 8-10 år og køre 10-12000 km/år.
>
Hvorfor skal den have ABS?, de 2 maskiner du tænker på virker for mig lidt
langt fra hinanden, er det pga sikkerheden du vil have ABS? Maskiner uden
ABS bremser altså også ganske fint.. :)
Kasper friis
| |
Henrik Nielsen - Rap~ (30-03-2005)
| Kommentar Fra : Henrik Nielsen - Rap~ |
Dato : 30-03-05 19:38 |
|
Især de gamle ABS'er hjælper vist ikke meget. Det siges man vælter
alligevel. Der skulle dog være sket en forbedring på de nye.
Men for mig er det mest et salgsgimmick. Men jeg har jo heller ikke prøvet
det.
Jeg kører med Dual Combined Brake System. Og det er rigeligt godt til mig,
jeg synes det virker overbevisende...
Men det vil aldrig blive til et vigtigt punkt for mig i mit MC-valg....
--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk
Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
| |
Carsten (30-03-2005)
| Kommentar Fra : Carsten |
Dato : 30-03-05 20:11 |
|
"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:424af21f$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Især de gamle ABS'er hjælper vist ikke meget. Det siges man vælter
> alligevel. Der skulle dog være sket en forbedring på de nye.
Du vælter vel ikke så let, hvis hjulene ikke kan blokere. Jeg har prøvet en
gang at blive lagt ned af et blokeret baghjul. Det var ikke sjovt og kostede
en knæoperation
> Jeg kører med Dual Combined Brake System. Og det er rigeligt godt til mig,
> jeg synes det virker overbevisende...
DCBS - er det sådan noget, der fordeler "bremsekraften"?
Mvh
Carsten
| |
Henrik Nielsen (31-03-2005)
| Kommentar Fra : Henrik Nielsen |
Dato : 31-03-05 09:48 |
|
"Du vælter vel ikke så let, hvis hjulene ikke kan blokere. Jeg har prøvet en
gang at blive lagt ned af et blokeret baghjul. Det var ikke sjovt og kostede
en knæoperation "
Det kræver at din ABS tager højde for nedlægningsvinkel/kontaktflade til
vejen... Det skulle efter sigende være problemet med de gamle. De duer kun
optimalt ved ligeud kørsel... og så synes jeg ikke der er den store idé i
ABS. Så hellere et kursus i bremseteknik og et kursus i at læse trafikken og
undgå at komme i disse situationer... Her kan jeg lige nævne DMC's guld og
bronze kurser....
"DCBS - er det sådan noget, der fordeler "bremsekraften"?"
Jep, det forsøger at modvirke baghjulsblokade, bl.a. Jeg har til dato,
uanset hastighed, ikke haft blokerede hjul endnu. Og jeg har da efter hånden
prøvet lidt af hvert. Har kørt på den i 6 år...
Men det er ikke et ABS-system. Men de bremser uhyggeligt effektivt, også fra
meget høje hastigheder.
--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk
Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
| |
Henrik Nielsen (31-03-2005)
| Kommentar Fra : Henrik Nielsen |
Dato : 31-03-05 10:13 |
|
For øvrigt ville jeg klart vælge Honda'en. Men min mening er måske lidt
farvet
--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk
Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
| |
p.jarnbak (31-03-2005)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 31-03-05 17:01 |
|
>
> Det kræver at din ABS tager højde for nedlægningsvinkel/kontaktflade til
> vejen... Det skulle efter sigende være problemet med de gamle. De duer kun
> optimalt ved ligeud kørsel... og så synes jeg ikke der er den store idé i
> ABS. Så hellere et kursus i bremseteknik og et kursus i at læse trafikken
> og undgå at komme i disse situationer... Her kan jeg lige nævne DMC's guld
> og bronze kurser....
Der er vist ikke noget abs system der kan tage højde for en udskridning,det
kan kun piloten,
men da kun et fjols vil bremse maksimum i et sving betyder det jo ikke
noget.Jeg blev redet
af abs sidste efterår da en bil kørte ud foran mig fra en sidevej med
hajtænder og det hele.
Det havde regnet og vejen var derfor våd og det kan nok være at abs'en var
på arbejde.Efter jeg havde stoppet, var min forlygte ca. 30
cm fra bilførens ansigt, så det var ikke nødvendigt bruge horn ag finger for
at forklare at
noget havde kikset for ham.
Hej Palle
K1100LT m. abs
| |
Carsten (30-03-2005)
| Kommentar Fra : Carsten |
Dato : 30-03-05 19:42 |
|
> Hvorfor skal den have ABS?, de 2 maskiner du tænker på virker for mig lidt
> langt fra hinanden, er det pga sikkerheden du vil have ABS? Maskiner uden
> ABS bremser altså også ganske fint.. :)
Ja, det er pga sikkerheden (og konen
Carsten
| |
Brian Sørup (30-03-2005)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 30-03-05 19:54 |
|
"Carsten" <cardal@image.dk> skrev i en meddelelse
news:424af310$0$670$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Hvorfor skal den have ABS?, de 2 maskiner du tænker på virker for mig
lidt
> > langt fra hinanden, er det pga sikkerheden du vil have ABS? Maskiner
uden
> > ABS bremser altså også ganske fint.. :)
>
> Ja, det er pga sikkerheden (og konen
Da jeg var på DMC's Guld-Kursus sidste år var der en deltager på en nyere
BMW med ABS, instruktøren argumenterede at ABS var (næsten) overflødigt på
MC'er da kun de allerfærreste piloter bremser maximalt med deres MC, uanset
om de er i en farlig situation - han kaldte det en *psykisk blokade* der er
særligt udpræget ved højere hastigheder.
På en vintercykel er der fidus i ABS ...
....hvem ringer til MZ fabrikken ?
--
Brian Sørup
Honda VF 500 F2 - med manuel ABS
dmcn #733
dfmc #456
| |
anders majland (30-03-2005)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 30-03-05 20:42 |
|
> På en vintercykel er der fidus i ABS ...
> ...hvem ringer til MZ fabrikken ?
Eller bare til dagligt i trafikken hvor man ikke ved hvordan underlaget er
efter det næste sving. Under kontrollerede forhold på god asfalt er jeg ikke
i tvivl om at en god pilot ikke har brug for ABS, men den dag i trafikken
hvor det er kritisk at beherske nedbremsningen optimalt ved overgang fra fin
asfalt til "sandkasse" eller gylle kan det godt være at der gør
forskellen...
Jeg har "kun" smidt mc'en en gang ved mere end ganske lave fart - og det var
pga en forhjulsblokade. Kort sagt var der ikke det bid jeg havde forventet
og jeg reagerede ikke hurtigt nok... Men skal være fandens hurtig for at
redde et blokeret forhjul og det var før morgenkaffen ....
/A
| |
Armand (30-03-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 30-03-05 20:58 |
|
Brian Sørup wrote:
>
> Da jeg var på DMC's Guld-Kursus sidste år var der en deltager på en nyere
> BMW med ABS, instruktøren argumenterede at ABS var (næsten) overflødigt på
> MC'er da kun de allerfærreste piloter bremser maximalt med deres MC, uanset
> om de er i en farlig situation - han kaldte det en *psykisk blokade* der er
> særligt udpræget ved højere hastigheder.
Ikke for at lægge mig ud med DMC's instruktører; men jeg vil snarere
mene at ABS er der hele tiden til at fange fejl-opbremsninger hvilket
gør at en uopmærksom eller urutineret motorcyklist ikke vil lammes af
frygt for at komme til at overbremse og derfor tør smide ankeret ganske
effektivt :-|
--
Armand.
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (31-03-2005)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 31-03-05 08:21 |
|
> Ikke for at lægge mig ud med DMC's instruktører; men jeg vil snarere
> mene at ABS er der hele tiden til at fange fejl-opbremsninger hvilket
> gør at en uopmærksom eller urutineret motorcyklist ikke vil lammes af
> frygt for at komme til at overbremse og derfor tør smide ankeret
> ganske effektivt :-|
Mange jeg kender, også særdeleles erfarne kørere, er væltet pga blokeret
forhjul. ABS synes jeg lyder fint. Sålænge man kan slå det fra til brændere
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
anders majland (01-04-2005)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 01-04-05 06:05 |
|
> Mange jeg kender, også særdeleles erfarne kørere, er væltet pga blokeret
> forhjul. ABS synes jeg lyder fint.
I efteråret købte vi bil med ABS - og i vinters var det egenligt rart bare
at kunne smide bremsen i bund og lade ABS om nedbremsningen. Det reder
selvfølgelig ikke for sene nedbremsninger men bare man kaster ankeret i tide
er det udramatisk - Det vil jeg til gengæld ikke kalde en del af den kørsel
jeg foretog på xt'en. Der har jeg været ude i noget der kun gik godt pga
held ...(og til strækkelig lav fart).
Min næste maskine må gerne have 75hk, combined brakes, abs og uden kæde
....Men det kræver vist næsten en lotto gevinst ... En stor scooter som
suzuki burgman 650 ville nok være et godt valg
/A
| |
Torben Scheel (01-04-2005)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 01-04-05 09:40 |
|
anders majland wrote:
> Min næste maskine må gerne have 75hk, combined brakes, abs og uden kæde
> ...Men det kræver vist næsten en lotto gevinst ... En stor scooter som
> suzuki burgman 650 ville nok være et godt valg
>
Det forunderlige ved dig er at du køber MC efter behov kontra pengepung.
Meget aparte (men det er jo på mode her i H.C.Andersens år)
--
vh
Torben
http://www.dfmc.dk/?id=425
| |
Peter (30-03-2005)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 30-03-05 21:06 |
|
"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> wrote in message
news:3b0bj7F6epprsU1@individual.net...
>
>
> Da jeg var på DMC's Guld-Kursus sidste år var der en deltager på en nyere
> BMW med ABS, instruktøren argumenterede at ABS var (næsten) overflødigt på
> MC'er da kun de allerfærreste piloter bremser maximalt med deres MC,
> uanset
> om de er i en farlig situation - han kaldte det en *psykisk blokade* der
> er
> særligt udpræget ved højere hastigheder.
Tror du ikke den psykiske blokade netop skyldes angst for at blokere
forhjulet. Hvis piloterne er vænnet til at forhjulet ikke kan blokere tror
jeg at den psykiske blokade forsvinder. Hvilket igen gør at den almindelige
pilot får mere ud af sine bremser.
--
Peter
FJR1300A (tidligere XJ600S)
| |
Jes Vestervang (30-03-2005)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 30-03-05 23:46 |
|
Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
> Brian Sørup wrote:
>> Da jeg var på DMC's Guld-Kursus sidste år var der en deltager på en
>> nyere BMW med ABS, instruktøren argumenterede at ABS var (næsten)
>> overflødigt på MC'er da kun de allerfærreste piloter bremser
>> maximalt med deres MC, uanset om de er i en farlig situation - han
>> kaldte det en *psykisk blokade* der er særligt udpræget ved højere
>> hastigheder.
>
> Ikke for at lægge mig ud med DMC's instruktører; men jeg vil snarere
> mene at ABS er der hele tiden til at fange fejl-opbremsninger
> hvilket gør at en uopmærksom eller urutineret motorcyklist ikke vil
> lammes af frygt for at komme til at overbremse og derfor tør smide
> ankeret ganske effektivt :-|
Jeg har ihvertfald bemærket en psykisk blokade hos mig selv _efter_ at
have blokeret begge hjul i en farlig situation. Det er omkring 4 år
siden, men det er vist ved at være dampet af igen, selvom det tog sin
tid.
Ved højere hastigheder kan det egentlig let være at jeg også har en
dum begrænsning, men det kommer nok også af at jeg næsten aldrig laver
bremseøvelser med mere end godt 80 km/t (små veje etc.).
Alt i alt er jeg også tilhænger af ABS*, hvis ellers skidtet ikke
medfører for store ulemper (svampethed i grebet etc). Idéen om at man
bare kan smide ankeret uden frygt for blokade er ret tiltalende, men
der er jo nok, som altid, slanger i paradis :-/
*: Jeg har aldrig prøvet ABS på mc i praksis...
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Armand (30-03-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 30-03-05 21:01 |
|
Carsten wrote:
>
> Efter moden overvejelse er jeg nået frem til, at jeg vil ha' en maskine
> til ca. 100000 med ABS bremser. Valget står mellem en brugt BMW fra ca.
> 94-97 (kardan) og en ny Honda CBF 600 (kæde).
> Hvor får jeg flest kilometer og mindst vedligeholdelse for pengene? Jeg
> regner med at skulle ha' den 8-10 år og køre 10-12000 km/år.
Over dén tidshorisont tror jeg at væsentligste argument vil være IKKE at
købe brugt :-|
--
Armand.
| |
Ole Baun (30-03-2005)
| Kommentar Fra : Ole Baun |
Dato : 30-03-05 23:31 |
|
"Carsten" skrev i en meddelelse
> Hej igen
>
> Efter moden overvejelse er jeg nået frem til, at jeg vil ha' en
maskine
> til ca. 100000 med ABS bremser. Valget står mellem en brugt BMW fra ca.
> 94-97 (kardan) og en ny Honda CBF 600 (kæde).
>
> Hvor får jeg flest kilometer og mindst vedligeholdelse for pengene? Jeg
> regner med at skulle ha' den 8-10 år og køre 10-12000 km/år.
Hej
Jeg har ingen erfaringer med brugt BMW, men købte en Honda CB 500 i ´96.
Den har jeg indtil nu (9 år) kørt 141 kkm på. Den har været hos forhandleren
til eftersyn for hver 6000 km.
De første år har der kun været almindelig sliddele, (dæk, kæde og olieskift
o.lign.).
De seneste år har der været en knastkæde der skulle skiftes, og en ledning
der var slidt så en sikring sprang og lyset gik. Det gav lidt bøvl. Jeg
stemmer for at købe nyt. I hvert fald hvis den skal bruges til daglig
transport.
Hvis du vælger mc med kæde og vil køre 10 - 12 kkm/år så få sat en
Scottolier på. Den er er hurtigt tjent ind i sparede kædeudskiftninger, (med
mindre du er ekstremt omhyggelig med at smøre kæde). Og hæld så iøvrigt
kædesavsolie på i stedet for den originale. Det koster kun en brøkdel af det
andet
Ole Baun
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (31-03-2005)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 31-03-05 08:26 |
|
> Efter moden overvejelse er jeg nået frem til, at jeg vil ha' en
> maskine til ca. 100000 med ABS bremser. Valget står mellem en brugt
> BMW fra ca. 94-97 (kardan) og en ny Honda CBF 600 (kæde).
>
> Hvor får jeg flest kilometer og mindst vedligeholdelse for pengene?
> Jeg regner med at skulle ha' den 8-10 år og køre 10-12000 km/år.
Hej Carsten
Køb en Honda.
Min har kørt 134.000km med ca. den samme motor som en CBF. Der er ikke lavet
andet end alm service. Ny knastkæde og koblingsplader ved 75.000km. Da den
har knastkæden i højre siden kan man skifte knastkæden i et stykke. Det tog
mig en time mere under ventilservice. Jeg mangler stadig at hælde olie på
den mellem de 12.000km lange olieserviceintervaller. Find en god forhandler
og overhold de foreskrevne serviceintervaller så holder den så godt som
evigt uden yderligere skruerrier. Jeg anbefaler AgustaKlaus på
Frederiksborgsgade hvis du er fra KBH's området.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Kent (01-04-2005)
| Kommentar Fra : Kent |
Dato : 01-04-05 22:36 |
|
Carsten wrote:
> Hej igen
>
> Efter moden overvejelse er jeg nået frem til, at jeg vil ha' en maskine
> til ca. 100000 med ABS bremser. Valget står mellem en brugt BMW fra ca.
> 94-97 (kardan) og en ny Honda CBF 600 (kæde).
>
> Hvor får jeg flest kilometer og mindst vedligeholdelse for pengene? Jeg
> regner med at skulle ha' den 8-10 år og køre 10-12000 km/år.
>
> Mvh
>
> Carsten
>
>
>
Jeg købte i 2002 en BMW R 1150 R til afløsning for min Honda CBR 1000
fra 1987.
Der er ABS og kardan på BMWen, men det vigtigste er (og var da jeg købte
den), at BMWen var 15 år yngre.
Og så får Hondaen stor ros som en alsidig motorcykel. Faktisk mangler
den vel egentlig kun kardanen for at være perfekt.
Men uanset valget, så god fornøjelse.
Kent
| |
|
|