/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Den helt rigtige bremseteknik..
Fra : Ulvir


Dato : 30-03-05 17:16

Hej gruppe-

I køreskolens teoribog til kategori B står der (på side 43) '.. de færreste
motorcyklister behersker den helt rigtige bremseteknik..'

Nå.. anyway, som nybegynder kunne jeg godt tænke mig at vide hvad den helt
rigtige bremseteknik er for en størrelse. I en anden tråd var der en der
sa' at han brugte kun forbremsen.. Jeg ved at maksimum bremseeffekt kan kun
opnåes ved at bruge begge bremser samtidigt, men skal de tages i brug
samtidigt? Eller skal den ene tages i brug en brøkdel af et sekund før den
anden?

Venlig hilsen- Ulvir.



 
 
Jo (30-03-2005)
Kommentar
Fra : Jo


Dato : 30-03-05 17:33


"Ulvir" <augustus@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:424ad0bd$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej gruppe-
>
> I køreskolens teoribog til kategori B står der (på side 43) '.. de
> færreste
> motorcyklister behersker den helt rigtige bremseteknik..'
>
> Nå.. anyway, som nybegynder kunne jeg godt tænke mig at vide hvad den
> helt
> rigtige bremseteknik er for en størrelse. I en anden tråd var der en der
> sa' at han brugte kun forbremsen.. Jeg ved at maksimum bremseeffekt kan
> kun
> opnåes ved at bruge begge bremser samtidigt, men skal de tages i brug
> samtidigt? Eller skal den ene tages i brug en brøkdel af et sekund før
> den
> anden?
>
> Venlig hilsen- Ulvir.

Hvis motorcyklen ikke er forsynet med delintegralbremser, tages fodbremsen
umiddelbart før forbremsen. Selvfølgelig bremses der kun lige nøjagtig så
kraftigt, at hjulene ikke blokeres.

Jo.



Henrik Davidsen (30-03-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Davidsen


Dato : 30-03-05 17:43

> Hvis motorcyklen ikke er forsynet med delintegralbremser, tages fodbremsen
> umiddelbart før forbremsen.

Skulle der være noget specielt at hente ved at bruge fodbremsen et øjeblik
før man aktiverer forbremsen også?

/Sjang



StoneCold© (30-03-2005)
Kommentar
Fra : StoneCold©


Dato : 30-03-05 18:18


"Henrik Davidsen" <sjangREMOVEsjang@sjang.dk> wrote in message
news:424ad711$0$254$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Hvis motorcyklen ikke er forsynet med delintegralbremser, tages
>> fodbremsen umiddelbart før forbremsen.
>
> Skulle der være noget specielt at hente ved at bruge fodbremsen et øjeblik
> før man aktiverer forbremsen også?

Ja det er der faktisk... ved at bremse med fodbremsen først, " sætter "
cyklen sig lidt i bag enden - altså vægten lægges på det bagereste hjul, når
du så samtidig tager forbremsen flyttes vægten længere frem, dog uden at du
mister kontrollen med bag hjulet. Hvis du kun bremser med forbremsen sætter
hele vægten sig længere fremme, og du har en dårligere kontakt på bag
hjulet - ergo dårliger vej greb = dårligere bremse evne.
Håber det var forståligt, ellers må en anden lige forklare det


--
--
Steen
No bike at the moment
http://dfmc.dk/?id=101
DMCN# 137
http://www.streetfighters.danmark.nu = Danske Street Fighters



Armand (30-03-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-03-05 19:40

StoneCold© wrote:
> "Henrik Davidsen" <sjangREMOVEsjang@sjang.dk> wrote in message
> news:424ad711$0$254$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>>>Hvis motorcyklen ikke er forsynet med delintegralbremser, tages
>>>fodbremsen umiddelbart før forbremsen.
>>
>>Skulle der være noget specielt at hente ved at bruge fodbremsen et øjeblik
>>før man aktiverer forbremsen også?
>
>
> Ja det er der faktisk... ved at bremse med fodbremsen først, " sætter "
> cyklen sig lidt i bag enden - altså vægten lægges på det bagereste hjul..

Ved enhver fartnedsættelse vil vægten blive forskudt fremefter - Også
selvom bagsvingerens geometri medfører at den og dermed bagenden sætter
sig ved brug af bagbremsen!
Og fidusen er netop at have lidt ekstra vægt på forhjulet idet man
kaster sig over de velfungerende forbremser, og dermed nedsætte risikoen
for en forhjulsblokade!

At bagenden sætter sig, gavner til dels stelgeometrien og tildels
tyngdepunktet - Begge er befordrende for stabilitet, hvilket er en
fornuftig medspiller at have under katastrofebremsning!

> ...........Hvis du kun bremser med forbremsen sætter
> hele vægten sig længere fremme, og du har en dårligere kontakt på bag
> hjulet - ergo dårliger vej greb = dårligere bremse evne.
> Håber det var forståligt, ellers må en anden lige forklare det

Bremser man med forhjulet alene vil hele motorcyklens vægt presse på
bagfra forsøge sig at komme forbi, hvilket i praksis gør at bagenden vil
tendere til at skride ud(enom).
Bremses baghjulet, beherskes disse kræfter i en grad så baghjulet vil
forblive på linie bag forhjulet!

Nogle vil opponere at når forbremsen på motorcyklen er i stand til at
producere en stoppie, så er der alligevel ingen bremsekraft tilbage til
baghjulet; men netop ud fra førnævnte betragtninger er brug af
bagbremsen et godt middel til at holde hjulene på linie lige til det
sidste inden stoppie'n, hvilket medfører en langt sikrere (flottere?)
stoppie end hvis hele bagenden konstant har forsøgt at "komme forbi"
inden selve stoppie'n.
Under katastrofebremsning er det endvidere beroligende at p.g.a. den
sænkede bagende (forårsaget af bagbremsens brug) vil tendensen til
stoppie minimeres.

Endelig er der så motorbremsningen! :
Selv den vildeste nedgearing vil aldrig kunne få baghjulet til at
blokere (= stå stille), så heftig brug af gearkassen under nedbremsning
vil gavne kontrollen med baghjulet i stil med ABS: Motoren er såvel en
bremsende kraft, men da den også vil kunne trække vil den modvirke en
overbremsning med bagbremsen.
Tricket er egentlig at bruge bagbremsen behersket og samtidig nedgeare
så baghjulet "fedter" og fortsætte med at nedgeare i takt med at hjulet
stopper med at fedte

Ergo: Brug begge bremser og bagbremsen et splitsekund inden forbremsen,
samt gear heftigt ned undervejs i opbremsningen!!!

Til gengæld er det væsentligt at denne brug er indøvet som en refleks!
For derved at forhjulet helt klart overfører kangt den største
bremseeffekt (især under stoppie's ) er der ingen fornuft i bevidst
at vente med at bremse med forhjulet blot for at kunne nå at få
bagbremsen med

Jeg kan ikke anbefale nok at folk tager på et kørekursus - Det er dér at
reflekserne skabes og ikke ved at læse i køreskolens teoribog hhv. høre
på en kørelærers forplumrede(*) snak om emnet :-|

(*):
Jeg har engageret mig meget i køreteknik i min tid som motorcyklist og
det er ikke småting af dumheder og floskler jeg gennem tiden har måttet
høre på fra kørelæreres side =

--
Armand.

Arne Lorenzen (30-03-2005)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 30-03-05 20:59

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i
news:noC2e.108179$Vf.4155106@news000.worldonline.dk:

> [ klip En udredning af bremseteknik ]

Hva´så Armand - er den ved at være modden til FAQén?

--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Armand (30-03-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-03-05 23:31

Arne Lorenzen wrote:
> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i
> news:noC2e.108179$Vf.4155106@news000.worldonline.dk:
>
>
>>[ klip En udredning af bremseteknik ]
>
>
> Hva´så Armand - er den ved at være modden til FAQén?
>
Hæ!
Man kan sq da heller ikke tillade sig at være grundig
Jeg vil lige modne den til 1.hånds læsning - Denneher var jo skrevet som
opfølgning!

--
Armand.

StoneCold© (30-03-2005)
Kommentar
Fra : StoneCold©


Dato : 30-03-05 21:41

[Snip- armands udredning om bremse teknik ]
> (*):
> Jeg har engageret mig meget i køreteknik i min tid som motorcyklist og det
> er ikke småting af dumheder og floskler jeg gennem tiden har måttet høre
> på fra kørelæreres side =
>
> --
> Armand.

Dejligt at du kom på banen, med den forklaring
Jeg kan jo læse at jeg ikke helt havde fattet det aligevel, men lidt havde
jeg da med


--
--
Steen
No bike at the moment
http://dfmc.dk/?id=101
DMCN# 137
http://www.streetfighters.danmark.nu = Danske Street Fighters



Armand (30-03-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-03-05 22:26

StoneCold© wrote:
> [Snip- armands udredning om bremse teknik ]
>
>>(*):
>>Jeg har engageret mig meget i køreteknik i min tid som motorcyklist og det
>>er ikke småting af dumheder og floskler jeg gennem tiden har måttet høre
>>på fra kørelæreres side =
>>
>
> Dejligt at du kom på banen, med den forklaring
> Jeg kan jo læse at jeg ikke helt havde fattet det aligevel, men lidt havde
> jeg da med

Hvis man analyserer mine indlæg her på gruppen vil man kunne se at jeg
oftest er lokket ud i de dybeste forklaringer af små misforståelser
fremlagt i et andet svar!
Sagt på en anden måde: Denne gang var det dig der fik æren af at være
min "trigger"

--
Armand.

Tommy Fer (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 31-03-05 22:04


>
> Endelig er der så motorbremsningen! :
> Selv den vildeste nedgearing vil aldrig kunne få baghjulet til at
> blokere (= stå stille), så heftig brug af gearkassen under nedbremsning
> vil gavne kontrollen med baghjulet i stil med ABS: Motoren er såvel en
> bremsende kraft, men da den også vil kunne trække vil den modvirke en
> overbremsning med bagbremsen.
> Tricket er egentlig at bruge bagbremsen behersket og samtidig nedgeare
> så baghjulet "fedter" og fortsætte med at nedgeare i takt med at hjulet
> stopper med at fedte

Er det derfor at mange V-twin i 1000ccm klassen har slipper clutch...
???

mvh Tommy Fer

Armand (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-03-05 22:59

Tommy Fer wrote:
>
>>
>> Endelig er der så motorbremsningen.....................
>> Tricket er egentlig at bruge bagbremsen behersket og samtidig nedgeare
>> så baghjulet "fedter" og fortsætte med at nedgeare i takt med at
>> hjulet stopper med at fedte
>
>
> Er det derfor at mange V-twin i 1000ccm klassen har slipper clutch...
> ???

Egentlig kunne man vel godt læne sig hårdt op af slipper-clutch'ens
virkning og alene bruge motorbremsen, forudsat at man kender motorens
opførsel under motorbremsning á slippermekanismen fungerer ordentligt :-/

--
Armand.

Ulvir (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Ulvir


Dato : 31-03-05 23:11

Armand wrote:
> Tommy Fer wrote:

>> Er det derfor at mange V-twin i 1000ccm klassen har slipper clutch...
>> ???
>
> Egentlig kunne man vel godt læne sig hårdt op af slipper-clutch'ens
> virkning og alene bruge motorbremsen, forudsat at man kender motorens
> opførsel under motorbremsning á slippermekanismen fungerer ordentligt
> :-/

Hvad er en 'slipper clutch'? En sutsko kobling?

Ulvir.



Armand (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-03-05 23:27

Ulvir wrote:
> Armand wrote:
>
>>Tommy Fer wrote:
>
>
>>>Er det derfor at mange V-twin i 1000ccm klassen har slipper clutch...
>>>???
>>
>>Egentlig kunne man vel godt læne sig hårdt op af slipper-clutch'ens
>>virkning og alene bruge motorbremsen, forudsat at man kender motorens
>>opførsel under motorbremsning á slippermekanismen fungerer ordentligt
>>:-/
>
>
> Hvad er en 'slipper clutch'? En sutsko kobling?

En kobling der "slipper" grebet før baghjulet slipper asfalten p.g.a.
motorbremsning!

--
Armand.

Richard (30-03-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 30-03-05 18:20

Henrik Davidsen wrote:

> Skulle der være noget specielt at hente ved at bruge fodbremsen et øjeblik
> før man aktiverer forbremsen også?

Metoden giver muligvis mere stabilitet i opbremsningen, men fremgangsmåden
og oplevelsen er sikkert ret individuel.

Men set ud fra kædens/kardanens synspunkt:
I det mindste skåner du kæden/kardanen, hvis du begynder at træde på
bagbremsen, inden du begynder at lukke for gassen, og således holder
trækket på kæden/kardanen under opbremsningen...

Lader du i stedet baghjulet bremse motoren, får du lagt slidfladen om på
den anden kant af kardanens/kædehjulenes tænder, hvilket slider unødigt -
og kædeolien/voksen bliver smidt af, når kæden svipper

Og hvor meget det så betyder i det lange løb?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Ronni Jensen (30-03-2005)
Kommentar
Fra : Ronni Jensen


Dato : 30-03-05 19:13

> Lader du i stedet baghjulet bremse motoren, får du lagt slidfladen om
> på den anden kant af kardanens/kædehjulenes tænder, hvilket slider
> unødigt - og kædeolien/voksen bliver smidt af, når kæden svipper
>
> Og hvor meget det så betyder i det lange løb?
>

Skal det dermed forstås sådan, at det skader/slider cyklen unødigt at
motorbremse. Fx hvis man kommer trillende hen mod rødt lys og
motorbremser/nedgearer, i stedet for at bruge bremserne?

Jeg spørger, fordi jeg blev fortalt af min kørelærer, at det ikke skadede
det mindste, og faktisk kun var til gavn mht at spare på bremserne.

--
Med venlig hilsen,

Ronni Jensen
Suzuki GSX 600 F
http://www.dfmc.dk/?id=649

Christian Dalsgaard (30-03-2005)
Kommentar
Fra : Christian Dalsgaard


Dato : 30-03-05 18:05

Hej

Jeg er også nybegynder og har desværre endnu kun en teoretisk tilgang. Læs
evt. afsnittet om køre-/bremseteknik i Motorcykelbogen s. 72 ff. (ISBN
87-00-45518-0). Essensen er så vidt jeg kan forstå, at maskinen "bare" skal
være rettet op/i balance når man bremser.


"Ulvir" <augustus@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:424ad0bd$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej gruppe-
>
> I køreskolens teoribog til kategori B står der (på side 43) '.. de
> færreste
> motorcyklister behersker den helt rigtige bremseteknik..'
>
> Nå.. anyway, som nybegynder kunne jeg godt tænke mig at vide hvad den
> helt
> rigtige bremseteknik er for en størrelse. I en anden tråd var der en der
> sa' at han brugte kun forbremsen.. Jeg ved at maksimum bremseeffekt kan
> kun
> opnåes ved at bruge begge bremser samtidigt, men skal de tages i brug
> samtidigt? Eller skal den ene tages i brug en brøkdel af et sekund før
> den
> anden?
>
> Venlig hilsen- Ulvir.



Kai Harrekilde-Peter~ (30-03-2005)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 30-03-05 20:31

"Christian Dalsgaard" <christFJERN@FJERNstud.ku.dk> writes:

> Hej
>
> Jeg er også nybegynder og har desværre endnu kun en teoretisk tilgang. Læs
> evt. afsnittet om køre-/bremseteknik i Motorcykelbogen s. 72 ff. (ISBN
> 87-00-45518-0). Essensen er så vidt jeg kan forstå, at maskinen "bare" skal
> være rettet op/i balance når man bremser.

Rettet op: nej, ikke nødvendigvis. I Balance, ja helst tak.

Hvis du insisterer på at have rejst cykelen op inden du bremser,
betyder du at du reelt set fraskriver dig at kunne bremse i et sving.
Man kan sagtens bremse i et sving, man skal bare gøre det med måde og
kontra-styre for at modvirke cykelens tendens til at rejse sig op.


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/kai_harrekilde-petersen

Robert Eriksen (30-03-2005)
Kommentar
Fra : Robert Eriksen


Dato : 30-03-05 21:02



Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> "Christian Dalsgaard" <christFJERN@FJERNstud.ku.dk> writes:
>
>
>>Hej
>>
>>Jeg er også nybegynder og har desværre endnu kun en teoretisk tilgang. Læs
>>evt. afsnittet om køre-/bremseteknik i Motorcykelbogen s. 72 ff. (ISBN
>>87-00-45518-0). Essensen er så vidt jeg kan forstå, at maskinen "bare" skal
>>være rettet op/i balance når man bremser.
>
>
> Rettet op: nej, ikke nødvendigvis. I Balance, ja helst tak.
>
> Hvis du insisterer på at have rejst cykelen op inden du bremser,
> betyder du at du reelt set fraskriver dig at kunne bremse i et sving.
> Man kan sagtens bremse i et sving, man skal bare gøre det med måde og
> kontra-styre for at modvirke cykelens tendens til at rejse sig op.

Og vel kun med bagbremsen??
Den ene gang jeg har bremset med forbremse i et sving gav det 3 sting på
Glostrup Amtssygehus... det var heldigvis på køreteknisk anlæg

Øger man ikke risikoen for baghjulsudskridning ved at bremse i et sving?
Selv ved lav fart er der vel stadig centrifugalkræfter (eller
gyrokræfter eller hvad det nu hedder) der presser cyklen udaf?
Vil et bremsende baghjul ikke have nemmere ved at miste grebet end et
frit roterende? Eller er det først en reel risiko ved høje hastigheder?
Og altså på standard gadedæk.

Armand (30-03-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-03-05 22:21

Robert Eriksen wrote:
>
>
> Kai Harrekilde-Petersen wrote:
>
>> "Christian Dalsgaard" <christFJERN@FJERNstud.ku.dk> writes:
>>
>>
>>> Hej
>>>
>>> Jeg er også nybegynder og har desværre endnu kun en teoretisk
>>> tilgang. Læs evt. afsnittet om køre-/bremseteknik i Motorcykelbogen
>>> s. 72 ff. (ISBN 87-00-45518-0). Essensen er så vidt jeg kan forstå,
>>> at maskinen "bare" skal være rettet op/i balance når man bremser.
>>
>>
>>
>> Rettet op: nej, ikke nødvendigvis. I Balance, ja helst tak.
>>
>> Hvis du insisterer på at have rejst cykelen op inden du bremser,
>> betyder du at du reelt set fraskriver dig at kunne bremse i et sving.
>> Man kan sagtens bremse i et sving, man skal bare gøre det med måde og
>> kontra-styre for at modvirke cykelens tendens til at rejse sig op.
>
>
> Og vel kun med bagbremsen??

HUH =
Kig lige efter næste gang der er RR på TV:
Dé ka'le kan bremse ind i sving så man kan se at forgaflens
sammentrykning først lettes splitsekunder førend raceren trækkes op på
baghjulet ud af kurven
Frontwheel, it is!!

--
Armand.

Armand (30-03-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-03-05 22:14

Kai Harrekilde-Petersen wrote:
>
> Rettet op: nej, ikke nødvendigvis. I Balance, ja helst tak.
>
> Hvis du insisterer på at have rejst cykelen op inden du bremser,
> betyder du at du reelt set fraskriver dig at kunne bremse i et sving.
> Man kan sagtens bremse i et sving, man skal bare gøre det med måde og
> kontra-styre for at modvirke cykelens tendens til at rejse sig op.

- - - - Og ikke mindst have prøvet det før så man ikke overraskes over
hvor meget der kan blive revet i styret under sådanne hændelser

--
Armand.
(der mener at den største fare ved at rette op for at bremse, er at man
derved risikerer at få øje på trolden i grøften/skovkanten )

Kai Harrekilde-Peter~ (30-03-2005)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 30-03-05 22:29

Robert Eriksen <ROEblåbærgrød@adr.dk> writes:

> Kai Harrekilde-Petersen wrote:
>
>> "Christian Dalsgaard" <christFJERN@FJERNstud.ku.dk> writes:
>>
>>>Hej
>>>
>>> Jeg er også nybegynder og har desværre endnu kun en teoretisk
>>> tilgang. Læs evt. afsnittet om køre-/bremseteknik i Motorcykelbogen
>>> s. 72 ff. (ISBN 87-00-45518-0). Essensen er så vidt jeg kan forstå,
>>> at maskinen "bare" skal være rettet op/i balance når man bremser.
>> Rettet op: nej, ikke nødvendigvis. I Balance, ja helst tak.
>> Hvis du insisterer på at have rejst cykelen op inden du bremser,
>> betyder du at du reelt set fraskriver dig at kunne bremse i et sving.
>> Man kan sagtens bremse i et sving, man skal bare gøre det med måde og
>> kontra-styre for at modvirke cykelens tendens til at rejse sig op.
>
> Og vel kun med bagbremsen??

Nejda, med forbremsen.

Dén dér med at "man kan ikke både bremse og styre på een gang" er en
stærk forsimpling af virkeligheden. Finten er, at du kun har 100%
vedhæftning til underlaget (asfalten). Hvis du bruger alle 100% på at
styre, kan du ikke bremse, uden at du går på r*ven. Men bruger du 50%
af vedhæftningen på at styre (dreje), kan du bruge de resterende 50%
på at bremse.

Og ja, der er mere end een som har været ved at lave brune streger i
bukserne under bremseøvelser i sving - specielt hvis det regner under
øvelsen

> Den ene gang jeg har bremset med forbremse i et sving gav det 3 sting
> på Glostrup Amtssygehus... det var heldigvis på køreteknisk anlæg

Tsk tsk tsk.

> Øger man ikke risikoen for baghjulsudskridning ved at bremse i et sving?

Nej, ikke hvis du bruger forbremsen. Men dér risikerer du at du laver
en forhjulsudskridning og kysser asfalten ca 2/100 sek senere (BTDT).

> Selv ved lav fart er der vel stadig centrifugalkræfter (eller
> gyrokræfter eller hvad det nu hedder) der presser cyklen udaf?

Korrekt, men dem modvirker du jo netop ved at lægge cykelen ned i svinget.

> Vil et bremsende baghjul ikke have nemmere ved at miste grebet end et
> frit roterende? Eller er det først en reel risiko ved høje hastigheder?
> Og altså på standard gadedæk.

Find dig et stort åbent sving hvor der ikke kommer for mange aldre
billister, og prøv så at køre igennem med f.eks. 50km/t og prøv så at
bremse forsigtigt til standsning i svinget. Mærk hvordan cykelen gerne
vil rejse sig op og vil udad i svinget, og at du kan/skal kontrastyre
for at holde cykelen på sporet.

NB: Husk at rette cykelen helt op inden den står stille - ellers
lægger du den ned når der ikke længere er centrifugalkræfter til at
holde dig oppe med!


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/kai_harrekilde-petersen

Calle nielsen (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Calle nielsen


Dato : 31-03-05 20:53

>>Selv ved lav fart er der vel stadig centrifugalkræfter (eller
>>gyrokræfter eller hvad det nu hedder) der presser cyklen udaf?
>
>
> Korrekt, men dem modvirker du jo netop ved at lægge cykelen ned i svinget.

Faktisk bliver du og cyklen presset indaf!

Det er lidt svært at forestillig sig i starten, da vi er opflasket med
den modsatte opfattelse.

Hvis du f.eks. ligger i et venstresving, skal cyklen jo presses mod
venstre (midten af cirklen som bevægelsen danner).
Det er altså cyklen der via vejen, presser dig ind mod midten og ikke
dig der prøver at presse cyklen til at køre ligeud.

Faktisk er centrifugalkraften bandlyst i fysiken, da det er noget folk
har opdigtet.

I stedet snakker man om centripitalkraften som er en kraft der har
retning mod centrum af den cirkelbevægelse som den opretholder.

Det er ikke for at spille klog, men den anden opfattelse forvirre meget
når man tænker grundigt over det.

Håber ikke det blev for indviklet :)

Calle

Torben Scheel (30-03-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 30-03-05 18:30

Ulvir wrote:
> Hej gruppe-
>
> I køreskolens teoribog til kategori B står der (på side 43) '.. de færreste
> motorcyklister behersker den helt rigtige bremseteknik..'
>
> Nå.. anyway, som nybegynder kunne jeg godt tænke mig at vide hvad den helt
> rigtige bremseteknik er for en størrelse. I en anden tråd var der en der
> sa' at han brugte kun forbremsen.. Jeg ved at maksimum bremseeffekt kan kun
> opnåes ved at bruge begge bremser samtidigt, men skal de tages i brug
> samtidigt? Eller skal den ene tages i brug en brøkdel af et sekund før den
> anden?

Øj - skynd dig ind på www.dmc-org.dk og meld dig til et bronzekursus
hvis der er ledige pladser. Der terpes det ind i praksis til den store
bronzemedalje (!)

Det er guld værd, og ret hyggeligt.

--
vh
Torben

Ulvir (30-03-2005)
Kommentar
Fra : Ulvir


Dato : 30-03-05 18:42

Torben Scheel wrote:

> Øj - skynd dig ind på www.dmc-org.dk og meld dig til et bronzekursus
> hvis der er ledige pladser. Der terpes det ind i praksis til den store
> bronzemedalje (!)
>
> Det er guld værd, og ret hyggeligt.

Jeg skal lige ha' kortet først.. Er godt i gang..



"J.C.Kløve" (30-03-2005)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 30-03-05 20:53

Torben Scheel wrote:
> Ulvir wrote:
>
>
> Øj - skynd dig ind på www.dmc-org.dk og meld dig til et bronzekursus
> hvis der er ledige pladser. Der terpes det ind i praksis til den store
> bronzemedalje (!)
>
> Det er guld værd, og ret hyggeligt.
>
HØRT !

--
Dun@nt
Kilo SFau's 's is for silver
http://www.dfmc.dk/?id=223
DMCN #745

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408876
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste