StoneCold© wrote:
> "Henrik Davidsen" <sjangREMOVEsjang@sjang.dk> wrote in message
> news:424ad711$0$254$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>>>Hvis motorcyklen ikke er forsynet med delintegralbremser, tages
>>>fodbremsen umiddelbart før forbremsen.
>>
>>Skulle der være noget specielt at hente ved at bruge fodbremsen et øjeblik
>>før man aktiverer forbremsen også?
>
>
> Ja det er der faktisk... ved at bremse med fodbremsen først, " sætter "
> cyklen sig lidt i bag enden - altså vægten lægges på det bagereste hjul..
Ved enhver fartnedsættelse vil vægten blive forskudt fremefter - Også
selvom bagsvingerens geometri medfører at den og dermed bagenden sætter
sig ved brug af bagbremsen!
Og fidusen er netop at have lidt ekstra vægt på forhjulet idet man
kaster sig over de velfungerende forbremser, og dermed nedsætte risikoen
for en forhjulsblokade!
At bagenden sætter sig, gavner til dels stelgeometrien og tildels
tyngdepunktet - Begge er befordrende for stabilitet, hvilket er en
fornuftig medspiller at have under katastrofebremsning!
> ...........Hvis du kun bremser med forbremsen sætter
> hele vægten sig længere fremme, og du har en dårligere kontakt på bag
> hjulet - ergo dårliger vej greb = dårligere bremse evne.
> Håber det var forståligt, ellers må en anden lige forklare det
Bremser man med forhjulet alene vil hele motorcyklens vægt presse på
bagfra forsøge sig at komme forbi, hvilket i praksis gør at bagenden vil
tendere til at skride ud(enom).
Bremses baghjulet, beherskes disse kræfter i en grad så baghjulet vil
forblive på linie bag forhjulet!
Nogle vil opponere at når forbremsen på motorcyklen er i stand til at
producere en stoppie, så er der alligevel ingen bremsekraft tilbage til
baghjulet; men netop ud fra førnævnte betragtninger er brug af
bagbremsen et godt middel til at holde hjulene på linie lige til det
sidste inden stoppie'n, hvilket medfører en langt sikrere (flottere?)
stoppie end hvis hele bagenden konstant har forsøgt at "komme forbi"
inden selve stoppie'n.
Under katastrofebremsning er det endvidere beroligende at p.g.a. den
sænkede bagende (forårsaget af bagbremsens brug) vil tendensen til
stoppie minimeres.
Endelig er der så motorbremsningen! :
Selv den vildeste nedgearing vil aldrig kunne få baghjulet til at
blokere (= stå stille), så heftig brug af gearkassen under nedbremsning
vil gavne kontrollen med baghjulet i stil med ABS: Motoren er såvel en
bremsende kraft, men da den også vil kunne trække vil den modvirke en
overbremsning med bagbremsen.
Tricket er egentlig at bruge bagbremsen behersket og samtidig nedgeare
så baghjulet "fedter" og fortsætte med at nedgeare i takt med at hjulet
stopper med at fedte
Ergo: Brug begge bremser og bagbremsen et splitsekund inden forbremsen,
samt gear heftigt ned undervejs i opbremsningen!!!
Til gengæld er det væsentligt at denne brug er indøvet som en refleks!
For derved at forhjulet helt klart overfører kangt den største
bremseeffekt (især under stoppie's
) er der ingen fornuft i bevidst
at vente med at bremse med forhjulet blot for at kunne nå at få
bagbremsen med
Jeg kan ikke anbefale nok at folk tager på et kørekursus - Det er dér at
reflekserne skabes og ikke ved at læse i køreskolens teoribog hhv. høre
på en kørelærers forplumrede(*) snak om emnet :-|
(*):
Jeg har engageret mig meget i køreteknik i min tid som motorcyklist og
det er ikke småting af dumheder og floskler jeg gennem tiden har måttet
høre på fra kørelæreres side =
--
Armand.