Et lille tip.
Fra : Kim Bjoern

Dato : 29-05-01 05:52

Hej gruppe.

1. februar i år var min vægt for 1. gang i mit live oppe på over 120 kg.

Jeg er en mand på knap 42, men ret høj, 192 cm, men 120 kg var så absolut
for meget.

Jeg besluttede mig for at undersøge lidt om de seneste ting fra TV, man
skulle tænke på

Her tænker jeg på pulstræning, hvor man har en individuel puls, man skal op
og ligge på for at forbrænde fedt.

Jeg tænker på fedtenergiprocent, der helst skal under 30%.

Og så tommelfingerregelen - brænd mere af, end der kommer ind.

Jeg planlagde et mål over en tidshorisont, jeg fandt rimelig. Og det var
500g/ugen i vægttab, til jeg kom ned på 100 kg eller derunder. Dette er mit
2001 mål. For 2002 er mit mål 90kg. Det er fremtidsdatoer, men jeg lavede et
kalenderskema udskrift i Outlook, hvor jeg skrev vægten ind hver mandag hvad
den skulle være, altså ½kg mindre om ugen - så kunne jeg skrive på skemaet,
om målet var nået.

I starten tænkte jeg mere over hvad jeg spiste, og det gik enddog meget fint
med at tabe mig ved det. Det var jo februar og ikke godt vejr til udendørs
motion.

I slutningen af marts kneb det lidt med at holde mandagsmålet, så jeg
begyndte at jogge lidt - en halv time 2 gange den første uge. DET hjalp, så
det gjorde noget. Men jeg ville stadig (helst ikke) tabe mig for hurtigt. Så
jeg spiste mig såmænd stadig mæt hver dag men holdt skarpt øje med at skære
fedtkanter på kød væk osv.

Efterhånden som vejret er blevet varmere, er motionen ( i et lille
naturområde) blevet optrappet til 3-4 gange om ugen 1-2 timer. Jeg løber
ingen steder, hvis vejret er dårligt. Det skal stadig kunne forbindes med en
god oplevelse at motionere. Jeg spiser stadig stort set, hvad jeg har lyst
til men passer på fedtet. Når jeg jogger, bevæger jeg mig såmænd ikke meget
hurtigere, end dem, der går Det er noget med 8-8½km/t og jeg holde
masser af pauser ind imellem.

Jeg vejer nu 112 kg og kunne nok godt have vejet mindre, hvis indsatsen
havde været større.

Målet er sat over to år, og jeg har til nu ikke været sulten en eneste dag.
Jeg ved godt, det bliver sværere, efterhånden som man taber sig mere, men et
mål, som jeg har sat for en mand af min størrelse, er realistisk. Det er for
mig vigtigt, at kroppen ikke ryger i "alarmberedskab" og derfor begynder at
spare på forbrændingen. Det er netop det, der sker ved "crash diets"
(resultat: jo-jo kure)
Jeg kan f.eks indskyde, at kogegrejet er udskiftet til nyt Tefal udstyr,
(både gryder og pander) da vi stort set steger alt NÆSTEN uden
olie/margarine.

Summa sumarum

En god langsigtet planlægning er nok en god løsning til et vægttab, der også
holder bedre bagefter. Men man skal stadigvæk være påpasselig med at
overholde det - ellers er det samme problem som for rygere, der vil holde
op. (Selskabsrygning skal man f. eks. også fornægte sig. Ellers kan det
(moralen især) nemt gå fløjten.)

Så jeg kan kun sige, at planen holder uden problem (endnu da) og at jeg
ingen problemer har med den. Tværtimod - for jeg har ikke dyrket motion i ca
10 år, og jeg er blevet meget mere frisk og energisk, står før op og går
senere i seng - og det kan ikke kun tilskrives det mere dagslys alene
Men det hjælper altsammen

Mvh Kim

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 29-05-01 16:12

Hej Kim

Sikke en fed indstilling og have til tilværelsen. Jeg syntes at det er
enormt flot, og det er nemlig vigtig
at lave et mål som man selv ved at man kan holde, ellers render man sur i
det. Og det skal jo gerne
være noget man altid kan holde. Ikke kun mens man skal tabe sig.

Jeg har selv tabt 16 kg nu og mangler 10 kg. Jeg er 166 cm høj og vejer nu
75 kg. Vil gerne ned på 65 kg
Men vil være tilfreds med at ligge mellem 68-70 kg.
Jeg har tabt de 16 kg siden 1. januar så det er heller ikke gået for
hurtigt.

Men bare klø på. Jeg tror på dig.

Venlig hilsen Heidi

Fra : Hans Pedersen

Dato : 29-05-01 21:16

On Tue, 29 May 2001 17:11:36 +0200, "Heidi Bech Petersen"
<heidi_bech@hotmail.com> wrote:

>Heidi

Gider du kigge lidt på det link, der er i min signatur? 1000 tak.

--
Hans Pedersen
ICQ# 9178476

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 29-05-01 21:01

>Gider du kigge lidt på det link, der er i min signatur? 1000 tak.

Jeg tager det til efterretning men vil lige sige dig tusind tak for dit
indlæg i debatten.
Tabte mig yderligere 300 g. ved at rende ned efter min mand så han kunne
vise mig noget så vigtig som at quote rigtig.

Med venlig hilsen Heidi

Fra : Rikke og Per

Dato : 31-05-01 13:00

Hej Kim,

Det var en dejlig historie- og tillykke med vægttabet.

Du har helt ret i at det langsigtede perspektiv virker bedre. Jeg selv
stiger på vægten en gang om måneden og nøjes med små realistiske skridt på 1
1/2 - 2 kilo om måneden.

Jeg har hængt en stor seddel op på mit køleskab (et strategisk klogt sted),
hvorpå der står, hvad vægten skal stå på den 1. i den følgende måned.
Ligeledes står der på sedlen, at jeg skal dyrke en times motion hver dag og
drikke mindst 2 liter vand om dagen.
Desuden har jeg skrevet 5 mål op - blandt andet at jeg vil have adskilte
lår, faste arme osv.
Det har for mig været utrolig motiverende. Kniber det en dag, kigger jeg på
sedlen og husker tilbage på den gejst og vilje jeg havde, da jeg skrev
sedlen - det virker.
I morgen er det den 1., og så skal vægten gerne stå på 78 (eller mindre)

Det var mit lille tip - og endnu engang tillykke.

Mvh.

Rikke