Højsæde / lille motor?
Fra : television-begbie-20~

Dato : 29-03-05 16:15

Nu går der ikke så længe inden jeg starter på køreskolen, og derfor
kikker jeg lidt rundt omkring efter mulig mc'er.

Jeg kommer efter al sandsynlighed til at tage køretimer på en GS500,
og mange siger at det er en af de bedste begyndercykler, og det er den
sikkert også.

Men jeg er egentlige på udkig efter noget med mindre cc af flere
grunde. Hvis jeg kan holde den under 175cc, så kan jeg spare på
forsikringen (men da jeg er 22 år, må jeg nok erkende at det kun
bliver ansvar). Der er sikkert mange der vil sige at jeg straks vil
udvikle et behov for noget hurtigere, men jeg tvivler på at det
aktuelt. Jeg kørte galt i bil for et par år siden, og siden da har det
ikke sagt mig noget at køre stærkt overhovedet. Det gøre altså ikke
noget hvis cyklen ikke kan klar mere en 100km/t.

Dertil kommer det faktum at jeg lige er den anden side 190cm, så
cyklen skal heller være helt lille. For at undgå at sidde med knæerne
op i hovedet, har jeg tænkt på noget enduroagtig, som en Varadero
XL125V. Det forhandles så ikke i DK

En Yamaha DT 125/175? Jeg kender ikke rigtig noget til cyklen, men
mange af modellerne fra 90'erne har stadig "80'er farver", og har
sikkert kørt offroad. Er der andre alternativer?

På forhånd tak for vejledningen.

Fra : J. Jørgensen

Dato : 29-03-05 17:32

"television-begbie-20th" <y2j66_99@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mange af modellerne fra 90'erne har stadig "80'er farver", og har
> sikkert kørt offroad. Er der andre alternativer?

Med det behov du mener at have, ville jeg kikke efter de forskellige
kinesercykler, der bliver markedsført for tiden.
De er extremt billige og netop med ringe motorstørrelser.
Prøv at kik på www.lifan.dk og www.lifan.com
Hilsen
Jørgen

Fra : Peter F. Poulsen

Dato : 29-03-05 17:38

Hej,

Jeg er selv nybagt (næsten) mc'ist og er den glade ejer af en GS500. Jeg er
185 cm og det vi på jysk kalder "godt bygget" :)

Cyklen har en fin størrelse til mine proportioner, men jeg ved selvfølgelig
ikke hvordan det er at slæbe rundt på de sidste 5 cm..

Selvom du har været uheldig i bilen, og uden at kende yderligere til din
situation, vil jeg nu alligevel sige at jeg tror du bliver træt af det hvis
du vælger en for lille maskine, rent motormæssigt. Nu er GS500 jo ikke
ligefrem noget vilddyr, og selvom du siger det ikke gør dig noget at den
ikke kan køre mere end 100 km/t, så er der også andre ting, som trækkraft,
acceleration og det at skulle køre 2 på en maskine der evt. kan spille ind.

Da jeg tog kørekort foregik det på en Suzuki GN250, som mest af alt må
betegnes som en knallert. Da jeg så fik min GS'er syntes jeg bare det var
HEELT VILDT så hurtig den var og så godt den accelererede, men nu et ½ år
senere, må jeg indrømme den virker lidt smådød i det.

Jeg tror det bedste råd jeg kan give er at du, når du har fået dit
mc-kørekort, tager ud prøver et par forskellige cykler. Motorkraft kan du
måske godt beslutte dig for hjemmefra, men selve den fysiske størrelse på
cyklen, og mere vigtigt hvordan I passer sammen, er nok noget du skal prøve
dig lidt frem med.

God jagt!

Mvh Peter, Odense

Fra : Jesper

Dato : 29-03-05 18:50

> En Yamaha DT 125/175? Jeg kender ikke rigtig noget til cyklen, men
> mange af modellerne fra 90'erne har stadig "80'er farver", og har
> sikkert kørt offroad. Er der andre alternativer?

Jeg ville gå efter en 4-takter.
Der er en som min Cagiva Canyon 500, Honda XL350, Suzuki DR350 og Yamaha
XT350

Mvh
Jesper
dfmc.dk/470

Fra : Hekto

Dato : 29-03-05 20:09

In article <d2c4ff$pao$1@abbeden.bunk.cc>, tiper@tiscali.dk says...
> Jeg ville gå efter en 4-takter.
> Der er en som min Cagiva Canyon 500, Honda XL350, Suzuki DR350 og Yamaha
> XT350

Og iøvrigt er der en fin lille Cagive Elefant 350 (og 650) i DBA.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage