Olie og Benzin til en Honda CM 400T ?
Fra : Martin Christiansen

Dato : 29-03-05 10:49

Hejsa

Min kæreste har lige købt en "Honda CM 400 T" fra 1983, men vi har ikke
lige fået købt en værkstedsmanual endnu.
Er der derfor nogen der kan oplyse os om, hvilken type olie motoren skal
have og evt. nogle erfaringer med hvilken type benzin sådan en MC har godt
af?

Mvh. Martin

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 29-03-05 13:24

Martin Christiansen wrote:
> [...]
> have og evt. nogle erfaringer med hvilken type benzin sådan en MC har godt

Hej Martin,

Som oftest står der på olie påfyldningsproppen hvilken olie maskinen
skal bruge.

Jeg vil umiddelbart tro at den skal bruge SAE 10w/40 mineralsk olie, men
det afhænger af vejrforhold osv. den burde i princippet kunne køre på
næsten hvad som helst.

Med hensyn til benzin burde den jo næsten kunne køre på hvad som helst,
men jeg vil naturligvis anbefale som minimum 95 blyfri.

Jeg synes dog min egen CB 400 F fra 1975 kører bedst med 98 oktan, men
det er nok bare indbildning, eller 95 blyfri med blyerstatter. Det
skulle smøre ventilerne, men burde ikke betyde noget da ventilerne er af
aluminium.

Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 29-03-05 15:02

> Med hensyn til benzin burde den jo næsten kunne køre på hvad som
> helst, men jeg vil naturligvis anbefale som minimum 95 blyfri.

Den kører fint blyfri 92.

> [...]
> det er nok bare indbildning, eller 95 blyfri med blyerstatter. Det
> skulle smøre ventilerne, men burde ikke betyde noget da ventilerne er

Dine ventiler er med garanti ikke af aluminium! Så var dine
udstødningsventiler smeltet for længe siden. Det er topstykket der er i
aluminium, og derfor er der ipressede ventilsæder der ikke behøber bly i
benzinen.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 29-03-05 20:17

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Den kører fint blyfri 92.

Der er vel ingen forskel efterhånden, har hørt om tankstationer som har
95 blyfri i deres 92 tanke. Prisforskellen er alligevel minimal.

> [...]
> udstødningsventiler smeltet for længe siden. Det er topstykket der er i
> aluminium, og derfor er der ipressede ventilsæder der ikke behøber bly i

Okay, min udtalelse var heller ikke baseret på praktisk viden, men blot
noget jeg havde hørt, hvilket jo nok tydeligvis er forkert da det du har
fuldstændig ret. Det havde jeg bare ikke tænkt over.
Jeg har heller ikke skildt mine ventiler ad endnu.

Jeg beklager fejl informationeren! :(

Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-05 21:03

Kenneth Østrup skrev i meddelelsen
<4249aa08$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...

>Der er vel ingen forskel efterhånden, har hørt om tankstationer som har
>95 blyfri i deres 92 tanke. Prisforskellen er alligevel minimal.

Der er skam forskel langt de fleste steder, skodamobilet tændingsbanker
lysteligt når man er nærig og køber 92 oktan. Det må den så lære at leve
med, ligesom den har lært at leve med den aflagte olie fra "fie"

I øvrigt kan sådant et skodamobil med støbejernstopstykke som bekendt slet
ikke køre blyfrit, det ved den så heldigvis ikke, så det er foreløbigt gået
godt med 40.000 Km. oven i de 70.000 Km. den havde gået. Hmmm. jeg burde
også stille de ventiler en af dagene, måske stille tænding ? Arhh, det har
forrige ejer nok gjort

mvh
Orla

Fra : Squish

Dato : 29-03-05 20:47

Kenneth Østrup wrote:

> Med hensyn til benzin burde den jo næsten kunne køre på hvad som helst,
> men jeg vil naturligvis anbefale som minimum 95 blyfri.

Det er de færreste motorcykler der har så høj kompression at de behøver
95 oktan. 92 er fint og tilmed billigere!

Indbildning Kenneth.. indbildning!

--
Squish
VFR750F

Fra : Armand

Dato : 29-03-05 21:42

Squish wrote:

> Det er de færreste motorcykler der har så høj kompression at de behøver
> 95 oktan. 92 er fint og tilmed billigere!

Nu ligger det ikke i kompressione alene, cylinderfyldning og forbrænding
er de væsentlige faktorer, og høj kompression kan faktisk virke gavnlig
på disse, hvorved at høj kompression egentlig medfører mulig brug af lav
oktan :-|

Min tidligere GPZ900R(*) havde således en kompression på 11:1, og
behøvede jvf. Kawasaki ikke højere oktantal end 89

(*):
Når jeg så ofte refererer til denne eftehånden lidt aldrende
konstruktion (tænk sig, den var bare superbikén midt i 80'erne), er det
fordi at det er den mest relevante model jeg har manualen til her lige
indenfor rækkevidde af PC-stolen!

--
Armand.

Fra : Squish

Dato : 29-03-05 22:12

Armand wrote:

> [...]
> er de væsentlige faktorer, og høj kompression kan faktisk virke gavnlig
> på disse, hvorved at høj kompression egentlig medfører mulig brug af lav

Godt så! Rettelse: Det er de færreste motorcykler, hvortil oktan 95 ikke
vil være overkill!

--
Squish
VFR750F

Fra : Jes Vestervang

Dato : 31-03-05 19:13

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Min tidligere GPZ900R(*) havde således en kompression på 11:1, og
> behøvede jvf. Kawasaki ikke højere oktantal end 89

GSXR250'eren jeg havde kunne vist også køre på 89 (eller var dett 91?)
med en kompression på 12,5:1.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Armand

Dato : 29-03-05 20:44

Martin Christiansen wrote:

> [...]
> have og evt. nogle erfaringer med hvilken type benzin sådan en MC har godt

Et nyttigt nettip:
http://www.louis.de/
Kig under fanebladet "motobase", find CM'eren og gå ind under:
"technische daten zeigen", hvor du vil finde de vitale data for modellen!
Når nu du er inde ved Louis, så kig også forbi "Produkte zeigen", og se
til hvilke priser man kan få tilbehør til CM'eren (forsendelse: fast
pris á 6 €)

--
Armand.

Fra : Martin M. C.

Dato : 29-03-05 20:51

Mange tak for de hurtige svar. Jeg vil lige checke om der står noget
omkring olien på motoren/proppen

Mvh. Martin