On Mon, 28 Mar 2005 22:58:42 +0200, Bjørn S <bjosko@yahhabaoo.com>
wrote:
Hej Bjørn.
>Til min Ducati står der :
>"Check the wear of the front and rear sprocket.If the tooth profile is
>as shown by the dottet line in the figure (savtandede, eller
>bagudbøjede), change the sprocket. To check chain wear, stretch the
>chain and measure 16 links. if the lenght is longer than 256,6 *(Gælder
>kun denne type kæde !!!! ) * , change the chain. "
>
I manualen til min XN85 står der:
Tæl 21 pin's og mål afstanden - Hvis den er større end 319,8 mm så
skift kæden.
Hvis jeg nu skal sammenligne det med din opgivelse og forudsætter at
der måles over 16 led = 17 pin's bliver det.
319/21*17 = 258,88 mm
Suzuki tillader altså 2,28 mm yderligere end Ducati
>Skumler på om der findes tilsvarende tabeller for de gængse kæder, og
>hvor meget er for meget når kæden er slidt ?
>Måske allerede inden kæden slipper for meget på baghjulet ?
>- og måske kunne det redde tandhjulene (som trods alt er et beskedent beløb)
>Jeg vil gerne forsøge at forfølge tråden hos min egen kædeleverandør,
>men det kræver nogle gængse kædespecifikationer, med mindre tråden er
>dødfødt.
>
Der burde faktisk være fabriksopgivelser på kæden for hvornår den skal
udskiftes.
>Aller vigtigst er det jo så klart at slippe for et kædehavari, også
>inden man når Sienna, eller Trondheim - "jamen, den var jo fin da vi tog
>afsted... "
Hvis du er i tvivl, så skift kædekit
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk