Kædeslid - måles
Fra : Bjørn S

Dato : 28-03-05 21:59

Vedrørende kædeslid, er den gængse måde at måle om kæden kan trækkes fra
bagtandhjulet, men jeg funderer om der findes nogle slidmål på kæden ?
Jeg arbejder selv med gaffeltrucke, hvor jeg ugentlig måler kædeslid,
ved hjælp af tabeller, og forlængelse på kæden ved belastning. Max 2 %,
og så er kæden moden.
Til min Ducati står der :
"Check the wear of the front and rear sprocket.If the tooth profile is
as shown by the dottet line in the figure (savtandede, eller
bagudbøjede), change the sprocket. To check chain wear, stretch the
chain and measure 16 links. if the lenght is longer than 256,6 *(Gælder
kun denne type kæde !!!! ) * , change the chain. "

Skumler på om der findes tilsvarende tabeller for de gængse kæder, og
hvor meget er for meget når kæden er slidt ?
Måske allerede inden kæden slipper for meget på baghjulet ?
- og måske kunne det redde tandhjulene (som trods alt er et beskedent beløb)
Jeg vil gerne forsøge at forfølge tråden hos min egen kædeleverandør,
men det kræver nogle gængse kædespecifikationer, med mindre tråden er
dødfødt.

Aller vigtigst er det jo så klart at slippe for et kædehavari, også
inden man når Sienna, eller Trondheim - "jamen, den var jo fin da vi tog
afsted... "

--
/Bjørn

Fra : Steen Gruby

Dato : 28-03-05 22:43

On Mon, 28 Mar 2005 22:58:42 +0200, Bjørn S <bjosko@yahhabaoo.com>
wrote:

Hej Bjørn.

> [...]
>chain and measure 16 links. if the lenght is longer than 256,6 *(Gælder
>kun denne type kæde !!!! ) * , change the chain. "

I manualen til min XN85 står der:
Tæl 21 pin's og mål afstanden - Hvis den er større end 319,8 mm så
skift kæden.
Hvis jeg nu skal sammenligne det med din opgivelse og forudsætter at
der måles over 16 led = 17 pin's bliver det.
319/21*17 = 258,88 mm
Suzuki tillader altså 2,28 mm yderligere end Ducati

> [...]
>Jeg vil gerne forsøge at forfølge tråden hos min egen kædeleverandør,
>men det kræver nogle gængse kædespecifikationer, med mindre tråden er

Der burde faktisk være fabriksopgivelser på kæden for hvornår den skal
udskiftes.

>Aller vigtigst er det jo så klart at slippe for et kædehavari, også
>inden man når Sienna, eller Trondheim - "jamen, den var jo fin da vi tog
>afsted... "

Hvis du er i tvivl, så skift kædekit

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : anders majland

Dato : 28-03-05 22:11

> [...]
> hjælp af tabeller, og forlængelse på kæden ved belastning. Max 2 %, og så

I min værkstedsmanual står et mål over 10 kædeled (520 kæde) - men jeg kan
ikke lige huske det. Min kæde er ihvertfald noget over, og da salten nu er
væk er det på tide at få den skiftet.

> Jeg vil gerne forsøge at forfølge tråden hos min egen kædeleverandør, men
> det kræver nogle gængse kædespecifikationer, med mindre tråden er dødfødt.

Jeg kan slå det op for en 520 orings kæde - ifølge yamaha

/A

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-03-05 14:51

anders majland wrote:

> I min værkstedsmanual står et mål over 10 kædeled (520 kæde) - men jeg kan
> ikke lige huske det. Min kæde er ihvertfald noget over, og da salten nu er
> væk er det på tide at få den skiftet.

Hvor langt liv fik den så?

--
vh
Torben

Fra : Allan Bojesen

Dato : 29-03-05 22:07

> [...]
> Jeg vil gerne forsøge at forfølge tråden hos min egen kædeleverandør,
> men det kræver nogle gængse kædespecifikationer, med mindre tråden er

Sidst jeg købte et komplet DID kædekit hos Louis (½ år siden) fulgte der
en "lineal" med, der angav længden for 10 friske led for de forskellige
kæderstørrelser, samt angivelse af slidgrænser. Med den i hånden er det
nemt at checke kæden. Den må kunne fås via de danske forhandlere også.

Allan Bojesen