In article <424858ff$0$708$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
virker.ikke@findes.ikke.invalid says...
> Specifikt står jeg om mangler motorenheden til styring af
> udstødningsventilen. (Er der forøvrigt en der kan forklare mig virkemåden på
> denne ventil? Dom i "bøje ud i neon")
>
Hvis du mener sådan teoretisk?
2-taktere fungerer rent faktisk som en orgelpibe. Den vigtige komponent
er udstødningen.
Den skal afstemmes til omdrejninger og portstørrelser, så den suger
frisk blanding ind i cylinderen, og derefter presser den mængde der
ryger ud i udstødningen, tilbage igen, inden stemplet lukker for
udstødningen.
http://www.hekto.dk/speedfight/udstdn.htm
Man kan ikke afstemme den til mere end et snævert omdrejningsområde.
Kun i dette område fungerer motoren optimalt, og ved de andre
omdrejningsområder sker der ikke en dyt!
Man kunne lave en variabel udstødning der kunne gøres kortere og
længere f.eks. I praksis er det lidt svært at realisere.
Istedet tilpasser man udstødningsportens højde til det ønskede
omdrejningstal. Dette gøres ofte ved at en servomotor åbner for en
slags ventil/spjæld i udstødningen når man kommer over et bestemt
omdrejningstal, og lukker igen når man kommer under.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!