|
| Større bagdæk Fra : Ukendt |
Dato : 27-03-05 23:29 |
|
Hej gruppe
Jeg står og skal have et nyt bagdæk på min GSX 750 F'er fra ´90.
Det nuværende dæk er et 150/70-17. Jeg kunne dog godt tænke
mig et lidt bredere dæk, og der er da også en smule plads.
Kan man ligesom på biler, sætte et bredere dæk på samme str.
fælg?
Vil det give mærkbart anderledes køreegenskaber?
(jeg påtænker noget i stil med 160/70-17, måske 170)
På forhånd tak :)
/Niels Munk
| |
Hekto (27-03-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 27-03-05 23:40 |
|
In article <424733b5$0$309$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, "Niels Munk"
<spam-snabela-sejeniels.dk> says...
> Vil det give mærkbart anderledes køreegenskaber?
> (jeg påtænker noget i stil med 160/70-17, måske 170)
>
Det vil give mindre retningsstabilitet og højere styrevillighed.
I hvor høj grad det er en forbedring eller en forværreing skal jeg ikke
kunne sige; men ændringen vil være mærkbar i større eller mindre grad.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Ukendt (27-03-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 27-03-05 23:50 |
|
"Hekto" <urxgb@urxgb.qx ROT13> wrote in message
news:MPG.1cb154a3ec3623339896d7@news.tele.dk...
>Det vil give mindre retningsstabilitet og højere styrevillighed.
Ok!
Er det fordi at man sætter et større sæk på en "mindre" fælg,
eller bare fordi baghjulet bliver bredere, set fra vejen?
Altså, givere bredere bagdæk (uanset dæk/fælg forhold)
mindre retningsstabilitet og højere styrevillighed?
Altid rart at blive klogere :)
/Niels Munk
| |
Hekto (28-03-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 28-03-05 00:06 |
|
In article <42473899$0$307$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, "Niels Munk"
<spam-snabela-sejeniels.dk> says...
> Ok!
> Er det fordi at man sætter et større sæk på en "mindre" fælg,
> eller bare fordi baghjulet bliver bredere, set fra vejen?
> Altså, givere bredere bagdæk (uanset dæk/fælg forhold)
> mindre retningsstabilitet og højere styrevillighed?
>
Nej, det er fordi det bredere dæk tvinger bagenden opad, nær man lægger
cyklen ind i et sving. Et smallere fordæk ville gøre det samme; men har
jo ikke samme optiske halleluja-effekt!
Det ændrer simpelt hen styregeometrien.
Ved ligeudkørsel giver det brede dæk en påvirkning af
retningsstabiliteten.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Armand (28-03-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 28-03-05 03:20 |
|
Hekto wrote:
> In article <424733b5$0$309$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, "Niels Munk"
> <spam-snabela-sejeniels.dk> says...
>
>>Vil det give mærkbart anderledes køreegenskaber?
>>(jeg påtænker noget i stil med 160/70-17, måske 170)
>>
>
> Det vil give mindre retningsstabilitet og højere styrevillighed.
Nix!
Det vil især give større styretræghed!
Et godt eksempel er FZR600 der altid klarede sig godt i 600'er
sammenligningsteststil trods for motoren var mere end 10 HK efter de
øvrige på markedet, og dét skyldtes en enkelt faktor: Den var monteret
med "gammeldags" dækdmensioner der var smallere end konkurrenternes, og
dét medførte altid gode point i køreegenskabs-delen af testen!
> I hvor høj grad det er en forbedring eller en forværreing skal jeg
> ikke kunne sige; men ændringen vil være mærkbar i større eller mindre
> grad.
Det vil yderligere tendere á "nedslidt bagdæk der krydser midterstriber"
allerede fra ny af og vil være værre i denne diciplin som nedslidt.
Det vil koste mere.
P.g.a. fælgens fortsatte smalle bredde vil dækprofilen trækkes sammen
omkring fælgen og derfor blive smallere end det der sidder på
kammeratens nyere model med bredere fælge, samt ubrugeligt æggeformet i
tværsnit.
Det ér ren porno og spild af penge :-|
Faktisk har motorcykel-fabrikanterne været oppe at vende på 200mm bagdæk
på de største sportsmodeller; men har resigneret over disses
køreegenskaber og går derfor ikke over 190mm i dag
--
Armand.
| |
Ukendt (28-03-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 28-03-05 07:42 |
|
Armand wrote:
> Hekto wrote:
>
>> In article <424733b5$0$309$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, "Niels Munk"
>> <spam-snabela-sejeniels.dk> says...
>>
>>> Vil det give mærkbart anderledes køreegenskaber?
>>> (jeg påtænker noget i stil med 160/70-17, måske 170)
(zip)
> Faktisk har motorcykel-fabrikanterne været oppe at vende på 200mm bagdæk
> på de største sportsmodeller; men har resigneret over disses
> køreegenskaber og går derfor ikke over 190mm i dag
Jup og de kryber gerne nedad
Tag fx. TL1000, den var standart monteret med 190, og SV1000 nu med 180.
Kørte selv med "brede dæk" på XJ'eren og det gør lidt godt og en del
slidt for køreegenskaberne.
Som sprit nyt så svingr den gerne lidt bedre, men det varer ganske kort,
tilgængæld er hvide striber rent rodeo, hviklet er ganske træls ved feks
motorvej og høj hastighed, det spiller ligesom minus!
Tilgængæld får man "kyllingestriber" der er til at se, skulle kanten af
dækket bruges, skulle kåbesiden slides væk først
Kan du ikke lade være (og fra denne tråd fornemmer jeg at du blot ønsker
støtte fra gruppen til at det er muligt og "fedt") da vær opmærksom på
om der er den fornødne plads, kæde og kædeskærm skal jo også kunne være
der, og helst med en vis tolerance til siderne.
--
Dun@nt
Kilo SFau's 's is for silver
http://www.dfmc.dk/?id=223
DMCN #745
| |
Ukendt (28-03-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 28-03-05 07:45 |
|
J.C.Kløve wrote:
> Armand wrote:
>
>> Hekto wrote:
>>
>>> In article <424733b5$0$309$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, "Niels
>>> Munk" <spam-snabela-sejeniels.dk> says...
>>>
>>>> Vil det give mærkbart anderledes køreegenskaber?
>>>> (jeg påtænker noget i stil med 160/70-17, måske 170)
>
>
> Kan du ikke lade være (og fra denne tråd fornemmer jeg at du blot ønsker
> støtte fra gruppen til at det er muligt og "fedt") da vær opmærksom på
> om der er den fornødne plads, kæde og kædeskærm skal jo også kunne være
> der, og helst med en vis tolerance til siderne.
>
Se venligst bort fra ovenstående - resten af tråden læst, og den
forekommer ikke korrekt og relevant
--
Dun@nt
Kilo SFau's 's is for silver
http://www.dfmc.dk/?id=223
DMCN #745
| |
Hekto (28-03-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 28-03-05 10:15 |
|
In article <tQJ1e.107729$Vf.4134442@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
chaufforerne.dk says...
mindre retningsstabilitet og højere styrevillighed.
>
> Nix!
> Det vil især give større styretræghed!
> Et godt eksempel er FZR600 der altid klarede sig godt i 600'er
> sammenligningsteststil trods for motoren var mere end 10 HK efter de
> øvrige på markedet, og dét skyldtes en enkelt faktor: Den var monteret
> med "gammeldags" dækdmensioner der var smallere end konkurrenternes, og
> dét medførte altid gode point i køreegenskabs-delen af testen!
>
Et bredere bagdæk, svarer til en hævet bagende. Styregeometrien er bare
'variabel' idet den først opstår i sving.
Det er dog langt fra det samme som en garanteret forbedring af
køreegenskaberne. Den kan jo godt være sværere at lægge ind i svinget
f.eks.
Jeg er helt enig i at det er 'porno'.
Dimensionerne er på vej ned igen, ligesom der også ses andre diametre
som 16=3F".
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Kim \(Bandit600\) (28-03-2005)
| Kommentar Fra : Kim \(Bandit600\) |
Dato : 28-03-05 00:01 |
|
"Niels Munk" skrev i en meddelelse
> Jeg står og skal have et nyt bagdæk på min GSX 750 F'er fra ´90.
> Det nuværende dæk er et 150/70-17. Jeg kunne dog godt tænke
> mig et lidt bredere dæk, og der er da også en smule plads.
>
> Kan man ligesom på biler, sætte et bredere dæk på samme str.
> fælg?
> Vil det give mærkbart anderledes køreegenskaber?
> (jeg påtænker noget i stil med 160/70-17, måske 170)
Hej Niels!
På min cykel er der også foreskrevet 150/70/17 dimensioner
på en 4,5" fælg, sidste sæson kørte jeg med de dimensioner med
et Metzeler ME Z4 bagdæk (ME Z4 for), det var det bedste jeg har
haft på, indtil idag, hvor jeg har Bridgestone BT014 i 160/55/17, det
svinger bare godt, det bedste jeg har kørt med indtil videre (BT014for)
Skal ikke lige kunne sige med et 170er!
Kim..
| |
Ukendt (28-03-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 28-03-05 00:08 |
|
"Kim (Bandit600)" <lundgaard@skjern-net.dk> wrote in message
news:bedc4$42473b28$3e3d83dd$24065@nf4.news-service.com...
> På min cykel er der også foreskrevet 150/70/17 dimensioner
> på en 4,5" fælg, sidste sæson kørte jeg med de dimensioner med
> et Metzeler ME Z4 bagdæk (ME Z4 for), det var det bedste jeg har
> haft på, indtil idag, hvor jeg har Bridgestone BT014 i 160/55/17, det
> svinger bare godt, det bedste jeg har kørt med indtil videre (BT014for)
Ok.
Det lyder umiddelbart som lidt af en ændring i diameter/omkreds...
Kan du mærke forskel på acc. og topfart?
Har du justeret dit speedometer?
Men det lyder ikke som noget jeg skal være bange for at prøve,
kan jeg fornemme. (160/70-17)
/Niels Munk
| |
Hekto (28-03-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 28-03-05 00:09 |
|
In article <bedc4$42473b28$3e3d83dd$24065@nf4.news-service.com>,
lundgaard@skjern-net.dk says...
> På min cykel er der også foreskrevet 150/70/17 dimensioner
> på en 4,5" fælg, sidste sæson kørte jeg med de dimensioner med
> et Metzeler ME Z4 bagdæk (ME Z4 for), det var det bedste jeg har
> haft på, indtil idag, hvor jeg har Bridgestone BT014 i 160/55/17, det
> svinger bare godt, det bedste jeg har kørt med indtil videre (BT014for)
>
Vær dog opmærksom på, at det er lidt svært at sige noget om at det der
dimensionen, eller dæktypen der gør forskellen!
Det er lettere at sammenligne med ens dæk, og så kun ændrede
dimensioner.
Teoretisk set kunne det være at den styrede endnu bedre med et 150! Du
har bare ikke opdaget det - måske!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Brassball (28-03-2005)
| Kommentar Fra : Brassball |
Dato : 28-03-05 00:15 |
|
Som et minimum ville jeg gå udfra at hvis du ex går ½" op i bredde
bag bør du osse gøre det foran.
Generelt er det nok bedre at købe gode dæk frem for brede dæk.
Cyklens geometri er normalt optimeret til standard dæk dimensionen.
Kim
BMW R100RS
On Mon, 28 Mar 2005 00:29:10 +0200, "Niels Munk"
<spam-snabela-sejeniels.dk> wrote:
>Hej gruppe
>
>Jeg står og skal have et nyt bagdæk på min GSX 750 F'er fra ´90.
>Det nuværende dæk er et 150/70-17. Jeg kunne dog godt tænke
>mig et lidt bredere dæk, og der er da også en smule plads.
>
>Kan man ligesom på biler, sætte et bredere dæk på samme str.
>fælg?
>Vil det give mærkbart anderledes køreegenskaber?
>(jeg påtænker noget i stil med 160/70-17, måske 170)
>
>På forhånd tak :)
>
>/Niels Munk
>
| |
D@n Dethlefsen (28-03-2005)
| Kommentar Fra : D@n Dethlefsen |
Dato : 28-03-05 00:28 |
|
Niels Munk wrote:
> Hej gruppe
>
> Jeg står og skal have et nyt bagdæk på min GSX 750 F'er fra ´90.
> Det nuværende dæk er et 150/70-17. Jeg kunne dog godt tænke
> mig et lidt bredere dæk, og der er da også en smule plads.
>
> Kan man ligesom på biler, sætte et bredere dæk på samme str.
> fælg?
> Vil det give mærkbart anderledes køreegenskaber?
> (jeg påtænker noget i stil med 160/70-17, måske 170)
>
Jeg har dengang i 1990 også selv haft en GSX750F, og prøvede også
forskellige dæk størrelser de knap 30.000 km jeg kørte på den, bl.a. også et
160/60-17 og det duede bare ikke, dækket blev alt for spidst på 4,5" fælgen
og køreegenskaberne blev bestemt ikke bedre og oveni blev dækket ret hurtigt
slidt fladt p.g.a. den spidse form.
Dengang var udvalget af 150/70-17 dæk ikke ret stort så jeg prøvede også et
par forskellige 140/70-17 dæk og dem syntes jeg var bedre/sjovere at køre
med end den orginale størrelse.
--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + Klappersaki KLR250 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "OSTEN" fra adr. ved svar
| |
Ukendt (28-03-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 28-03-05 01:11 |
|
"D@n Dethlefsen" <sotaOSTEN@tdcadsl.dk> wrote in message
news:4247416c$0$178$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg har dengang i 1990 også selv haft en GSX750F, og prøvede også
> forskellige dæk størrelser de knap 30.000 km jeg kørte på den, bl.a. også
et
> 160/60-17 og det duede bare ikke, dækket blev alt for spidst på 4,5"
fælgen
> og køreegenskaberne blev bestemt ikke bedre og oveni blev dækket ret
hurtigt
> slidt fladt p.g.a. den spidse form.
Tak for et meget brugbart svar!
Jeg tror bare jeg holder mig til den standardmonterede str.
på 150/70-17. Har ikke lyst at slide bagdækket for meget midtpå.
Det er det nuværende dæk nemlig, og det er absolut ikke sjovt at køre
på et "firkantet" dæk... Den forrige ejer har åbenbart kun kørt ligeud ;)
/Niels Munk
| |
Jesper (28-03-2005)
| Kommentar Fra : Jesper |
Dato : 28-03-05 02:10 |
|
> Kan man ligesom på biler, sætte et bredere dæk på samme str.
> fælg?
> Vil det give mærkbart anderledes køreegenskaber?
Ja det ville det. Når du sætter et bredere bagdæk på flytter du dækkets
trædeflade længere væk fra hjulets midte (når vi taler om sving) og det
medfører at bagdække vil prøve at overstyre ifh til forhjulet...
Hold dig til standarden, det kan godt være at "brian" synes det ser federe
ud, men dem der har forstand på MC'er ved at du har forringet din MC
Jesper
| |
Hekto (28-03-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 28-03-05 10:05 |
|
In article <d27lhq$29t$1@abbeden.bunk.cc>, tiper@tiscali.dk says...
>
> Hold dig til standarden, det kan godt være at "brian" synes det ser federe
> ud, men dem der har forstand på MC'er ved at du har forringet din MC
>
K L A S K !
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Rune Romdal (28-03-2005)
| Kommentar Fra : Rune Romdal |
Dato : 28-03-05 08:41 |
|
Niels Munk wrote:
> Hej gruppe
>
> Jeg står og skal have et nyt bagdæk på min GSX 750 F'er fra ´90.
> Det nuværende dæk er et 150/70-17. Jeg kunne dog godt tænke
> mig et lidt bredere dæk, og der er da også en smule plads.
>
> Kan man ligesom på biler, sætte et bredere dæk på samme str.
> fælg?
> Vil det give mærkbart anderledes køreegenskaber?
> (jeg påtænker noget i stil med 160/70-17, måske 170)
>
> På forhånd tak :)
>
> /Niels Munk
Har smidt et 180/55 på min Bandit600, og den stytrer stadig helt fint, men
den er så også hævet bag i...
--
Venlig hilsen Rune
www.Bandit600RR.dk
| |
Tommy Fer (28-03-2005)
| Kommentar Fra : Tommy Fer |
Dato : 28-03-05 08:57 |
|
Rune Romdal wrote:
> Niels Munk wrote:
>
>>Hej gruppe
>>
>>Jeg står og skal have et nyt bagdæk på min GSX 750 F'er fra ´90.
>>Det nuværende dæk er et 150/70-17. Jeg kunne dog godt tænke
>>mig et lidt bredere dæk, og der er da også en smule plads.
>>
>>Kan man ligesom på biler, sætte et bredere dæk på samme str.
>>fælg?
>>Vil det give mærkbart anderledes køreegenskaber?
>>(jeg påtænker noget i stil med 160/70-17, måske 170)
>>
>>På forhånd tak :)
>>
>>/Niels Munk
>
>
> Har smidt et 180/55 på min Bandit600, og den stytrer stadig helt fint, men
> den er så også hævet bag i...
Har du så tænkt over at du har mindre gummi på vejen når du har nedlægning?
mvh Tommy Fer
| |
|
|