|
| xs1100 bakgear ? Fra : BoA |
Dato : 27-03-05 13:41 |
|
Hej gruppe !
Jeg har lige anskaffet en fin gl. Yamaha xs 1100 med sidevogn, og er nu
blevet fortalt, at det vistnok skulle kunne lade sig gøre at bygge
bakgear på så'n en. Er der nogen her, som ved noget om den ting ??
Med bedste hilsner
fra
BoA
| |
Armand (27-03-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 27-03-05 15:28 |
|
BoA wrote:
> Hej gruppe !
>
> Jeg har lige anskaffet en fin gl. Yamaha xs 1100 med sidevogn, og er nu
> blevet fortalt, at det vistnok skulle kunne lade sig gøre at bygge
> bakgear på så'n en. Er der nogen her, som ved noget om den ting ??
Helt uden for mit område, men jeg tvivler.
- Æ Øllehunner's gearkasse er ikke anderledes en alle andre japanske
motorcyklers, så lige netop dén skulle ikke være specielt egnet :-/
- Da Honda ville montere en bakke-gimmick på GoldWing 1500, endte det
med at det blev elektrisk, ved hjælp af startermotoren, så man skal ikke
regne et bakgear på gearkassen for sådant nogen man lige gør :-/
--
Armand.
| |
Edvard Korsbæk (27-03-2005)
| Kommentar Fra : Edvard Korsbæk |
Dato : 27-03-05 16:10 |
|
On Sun, 27 Mar 2005 16:27:45 +0200, Armand wrote:
> BoA wrote:
>> Hej gruppe !
>>
>> Jeg har lige anskaffet en fin gl. Yamaha xs 1100 med sidevogn, og er nu
>> blevet fortalt, at det vistnok skulle kunne lade sig gøre at bygge
>> bakgear på så'n en. Er der nogen her, som ved noget om den ting ??
>
> Helt uden for mit område, men jeg tvivler.
> - Æ Øllehunner's gearkasse er ikke anderledes en alle andre japanske
> motorcyklers, så lige netop dén skulle ikke være specielt egnet :-/
> - Da Honda ville montere en bakke-gimmick på GoldWing 1500, endte det
> med at det blev elektrisk, ved hjælp af startermotoren, så man skal ikke
> regne et bakgear på gearkassen for sådant nogen man lige gør :-/
Gad vide om det kan gørres på samme måde som jeg har set på en MZ.
Et ekstra sæt platiner, der er indstillet så den tænder ALT for tidligt, og
langt før top. Når der skiftes over på den forkerte tænding slås motoren
baglæns.
Der bør kun skiftes i langsom tomgang!
Ikke særligt effektivt, men nok til at bakke på plads ved siden af
teltet...
Edvard Korsbæk
| |
Hekto (27-03-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 27-03-05 16:32 |
|
In article <qifs4ue222w0.zr3l30zwldvp.dlg@40tude.net>,
info@NOSPAMbbsoft.dk says...
> Gad vide om det kan gørres på samme måde som jeg har set på en MZ..
> Et ekstra sæt platiner, der er indstillet så den tænder ALT for tidligt, og
> langt før top. Når der skiftes over på den forkerte tænding slås motoren
> baglæns.
> Der bør kun skiftes i langsom tomgang!
> Ikke særligt effektivt, men nok til at bakke på plads ved siden af
> teltet...
>
Det gør man jo på mange skibsmotorer. Knasterne vendes og man starter
den 'baglæns.
Jeg tror det er lidt dødfødt på en MC!
Det samme med et fast monteret bakgear, da det vil kræve en ekstra
aksel idskudt at vende omdrejningsretningen.
Er der drev på sidevognshjulet ... eller ikke, kunne man som Armand er
inde på, lave noget elektrisk.
En ekstrastartermotor, og et startdrev, lidt hobbyaftener, og så har
man et elektrisk bakgear på med drev på sidevognshjulet.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
solvang (27-03-2005)
| Kommentar Fra : solvang |
Dato : 27-03-05 16:40 |
|
"Edvard Korsbæk" <info@NOSPAMbbsoft.dk> skrev i en meddelelse
news:qifs4ue222w0.zr3l30zwldvp.dlg@40tude.net...
> On Sun, 27 Mar 2005 16:27:45 +0200, Armand wrote:
>
> > BoA wrote:
> >> Hej gruppe !
> >>
> >> Jeg har lige anskaffet en fin gl. Yamaha xs 1100 med sidevogn, og er nu
> >> blevet fortalt, at det vistnok skulle kunne lade sig gøre at bygge
> >> bakgear på så'n en. Er der nogen her, som ved noget om den ting ??
> >
> > Helt uden for mit område, men jeg tvivler.
> > - Æ Øllehunner's gearkasse er ikke anderledes en alle andre japanske
> > motorcyklers, så lige netop dén skulle ikke være specielt egnet :-/
> > - Da Honda ville montere en bakke-gimmick på GoldWing 1500, endte det
> > med at det blev elektrisk, ved hjælp af startermotoren, så man skal ikke
> > regne et bakgear på gearkassen for sådant nogen man lige gør :-/
>
> Gad vide om det kan gørres på samme måde som jeg har set på en MZ.
> Et ekstra sæt platiner, der er indstillet så den tænder ALT for tidligt,
og
> langt før top. Når der skiftes over på den forkerte tænding slås motoren
> baglæns.
Yamahaen er jo ikke 2takter.....
> Der bør kun skiftes i langsom tomgang!
Det betyder intet, du kan jo ikke ødelægge noget ved det..
> Ikke særligt effektivt, men nok til at bakke på plads ved siden af
> teltet...
>
> Edvard Korsbæk
| |
Armand (27-03-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 27-03-05 17:22 |
|
Edvard Korsbæk wrote:
> On Sun, 27 Mar 2005 16:27:45 +0200, Armand wrote:
>
>
>>BoA wrote:
>>
>>>Hej gruppe !
>>>
>>>Jeg har lige anskaffet en fin gl. Yamaha xs 1100 med sidevogn, og er nu
>>>blevet fortalt, at det vistnok skulle kunne lade sig gøre at bygge
>>>bakgear på så'n en. Er der nogen her, som ved noget om den ting ??
>>
>>Helt uden for mit område, men jeg tvivler.
>>- Æ Øllehunner's gearkasse er ikke anderledes en alle andre japanske
>>motorcyklers, så lige netop dén skulle ikke være specielt egnet :-/
>>- Da Honda ville montere en bakke-gimmick på GoldWing 1500, endte det
>>med at det blev elektrisk, ved hjælp af startermotoren, så man skal ikke
>> regne et bakgear på gearkassen for sådant nogen man lige gør :-/
>
>
> Gad vide om det kan gørres på samme måde som jeg har set på en MZ.
> Et ekstra sæt platiner, der er indstillet så den tænder ALT for tidligt, og
> langt før top. Når der skiftes over på den forkerte tænding slås motoren
> baglæns.
> Ikke særligt effektivt, men nok til at bakke på plads ved siden af
> teltet...
Hvis en firetaktsmotor løber baglæns, gør oliepumpen det også => ingen
smøring = *kronsj*
--
Armand.
| |
KubikH (27-03-2005)
| Kommentar Fra : KubikH |
Dato : 27-03-05 18:12 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:I3B1e.107686$Vf.4114893@news000.worldonline.dk...
SNIP
> Hvis en firetaktsmotor løber baglæns, gør oliepumpen det også => ingen
> smøring = *kronsj*
>
> --
> Armand.
Fy Armand .. en firetakter løber ikke baglæns.
Hvis man prøver at få den til det, vil man opdage at knasttimingen ikke
passer som den skal
Mvh
Niels
| |
Armand (27-03-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 27-03-05 20:39 |
|
KubikH wrote:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:I3B1e.107686$Vf.4114893@news000.worldonline.dk...
>
>>Hvis en firetaktsmotor løber baglæns, gør oliepumpen det også => ingen
>>smøring = *kronsj*
>>
> Fy Armand .. en firetakter løber ikke baglæns.
> Hvis man prøver at få den til det, vil man opdage at knasttimingen ikke
> passer som den skal
>
Nårh ja, endnu et argument!
--
Aemand.
| |
Ib Jakobsen (27-03-2005)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 27-03-05 23:07 |
|
KubikH skrev:
> Fy Armand .. en firetakter løber ikke baglæns.
> Hvis man prøver at få den til det, vil man opdage at knasttimingen ikke
> passer som den skal
En firetakts diesel kan nu sagtens løbe baglæns. Det ser
åndsvagt ud når den ryger ud af indsugningen.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
Jesper Hedegaard (27-03-2005)
| Kommentar Fra : Jesper Hedegaard |
Dato : 27-03-05 23:26 |
|
"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:42472e8b$0$177$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> KubikH skrev:
>
>> Fy Armand .. en firetakter løber ikke baglæns.
>> Hvis man prøver at få den til det, vil man opdage at knasttimingen ikke
>> passer som den skal
>
> En firetakts diesel kan nu sagtens løbe baglæns. Det ser åndsvagt ud når
> den ryger ud af indsugningen.
>
>
>
> --
> Med venlig hilsen
>
> Ib Jakobsen
- hva hælder i så i udstødningen for at holde den gående baglæns
--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder
| |
Ukendt (28-03-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 28-03-05 09:20 |
|
Jesper Hedegaard skrev i meddelelsen
<424732db$0$188$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>- hva hælder i så i udstødningen for at holde den gående baglæns
Nu bliver sådan et bæst jo tvangsfodret direkte i forbrændingskamret, så
ingen problemet der.
I øvrigt kan en godt slidt diesel holde sig gående på den motorolie der
passerer stempelringene, og så er den egentlig temmelig meget ude af kontrol
Har overværet en "nedbremsning" af en løbsk Hiace engang, scary....
:-|
>--
>Jesper Hedegaard
>GS500E når vejret spiller
>Volvo når det spilder
>
>
| |
Ib Jakobsen (28-03-2005)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 28-03-05 19:18 |
|
Orla Pedersen skrev:
> I øvrigt kan en godt slidt diesel holde sig gående på den motorolie der
> passerer stempelringene, og så er den egentlig temmelig meget ude af kontrol
> Har overværet en "nedbremsning" af en løbsk Hiace engang, scary....
> :-|
Jeg prøvede engang på en Ford P100 turbodiesel. Lad mig sige
det sådan at den kunne accelerere. Fra 110 til 150km/t tog
kun et blink med øjnene. Ham jeg overhalede er vist ikke
kommet ud af røgskyen endnu. Jeg troede at ryglænet ville
bøje. Der var kun en ting at gøre, nemlig træde hårdt på
bremsen og håbe på at koblingen kunne holde. Jeg fik den ned
i omdrejninger og luskede meget forsigtigt hjem.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
TA (30-03-2005)
| Kommentar Fra : TA |
Dato : 30-03-05 14:24 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:4247c11a$0$202$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Nu bliver sådan et bæst jo tvangsfodret direkte i forbrændingskamret, så
> ingen problemet der.
> I øvrigt kan en godt slidt diesel holde sig gående på den motorolie der
> passerer stempelringene, og så er den egentlig temmelig meget ude af
kontrol
> Har overværet en "nedbremsning" af en løbsk Hiace engang, scary....
> :-|
Scary indeed ...
Såvidt vides kan slidte stempelringe også give forøget blowby, og dermed
stort overtryk i krumtaphuset, der så via PCV'en ledes tilbage i
indsugningen. Med tilstrækkelig olietåge i krumtap-ventileringen kan det
også få motoren til at løbe løbsk ...
Nogle motorer har en dækplade over knastakslerne for at forhindre dette.
--
TA
| |
Armand (30-03-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 30-03-05 16:44 |
|
TA wrote:
>
> Såvidt vides kan slidte stempelringe også give forøget blowby, og dermed
> stort overtryk i krumtaphuset, .....Med tilstrækkelig olietåge i krumtap
> -ventileringen kan det også få motoren til at løbe løbsk ...
> Nogle motorer har en dækplade over knastakslerne for at forhindre dette.
Øhh?
MIn terkniske nysgerrighed byder mig at spørge til hvad de to ting
(blow-by til krumtaphuset og knastakslerne) har med hinanden at gøre?!
--
Armand.
| |
TA (31-03-2005)
| Kommentar Fra : TA |
Dato : 31-03-05 00:39 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:JOz2e.108154$Vf.4154505@news000.worldonline.dk...
>
> Øhh?
> MIn terkniske nysgerrighed byder mig at spørge til hvad de to ting
> (blow-by til krumtaphuset og knastakslerne) har med hinanden at gøre?!
I mange biler foregår motorventileringen via en PCV anbragt i ventildækslet.
--
TA
| |
TA (01-04-2005)
| Kommentar Fra : TA |
Dato : 01-04-05 15:37 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:JOz2e.108154$Vf.4154505@news000.worldonline.dk...
>
> Øhh?
> MIn terkniske nysgerrighed byder mig at spørge til hvad de to ting
> (blow-by til krumtaphuset og knastakslerne) har med hinanden at gøre?!
Hej igen Armand,
Fandt lige et link med flere gode forklaringer på løbske dieseler. Se evt
'whunters' indlæg på
< http://www.mercedesshop.com/shopforum/showthread.php3?t=101404>.
--
TA
| |
BoA (27-03-2005)
| Kommentar Fra : BoA |
Dato : 27-03-05 23:29 |
|
Det begynder efterhånden at se ud som om det nemmeste vil være bare at
skubbe skrumlet baglæns, men jeg er dybt imponeret af den opfindsomhed,
der allerede ar lagt for dagen. Forslagene om at få XS-eren til at dreje
baglæns i motoren tager nok prisen hjem !
Bedste hilsner
fra
BoA
| |
Armand (28-03-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 28-03-05 03:00 |
|
BoA wrote:
> Det begynder efterhånden at se ud som om det nemmeste vil være bare at
> skubbe skrumlet baglæns, men jeg er dybt imponeret af den opfindsomhed,
> der allerede ar lagt for dagen. Forslagene om at få XS-eren til at dreje
> baglæns i motoren tager nok prisen hjem !
Nu er XS1100 faktisk en af de få motorcykler hvor motoren drejer baglæns
--
Armand.
| |
anders majland (28-03-2005)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 28-03-05 09:11 |
|
> Det begynder efterhånden at se ud som om det nemmeste vil være bare at
> skubbe skrumlet baglæns, men jeg er dybt imponeret af den opfindsomhed,
> der allerede ar lagt for dagen. Forslagene om at få XS-eren til at dreje
> baglæns i motoren tager nok prisen hjem !
Prøv at kigge ud hos en campingvognsforhandler. Bed om se på en "mover". Det
er såmend bare en motor med en rulle til at trække direkte på dækket - som
en velo solex. Så får du nok nogle ideer til at bygge videre på.
/A
| |
BoA (28-03-2005)
| Kommentar Fra : BoA |
Dato : 28-03-05 12:16 |
|
anders majland wrote: >
> Prøv at kigge ud hos en campingvognsforhandler. Bed om se på en "mover". Det
> er såmend bare en motor med en rulle til at trække direkte på dækket - som
> en velo solex. Så får du nok nogle ideer til at bygge videre på.
>
> /A
>
>
Kender godt en "mover", men jeg synes nu bedre om tanken om at påbygge
en velo-motor med det hele. Der er bare lige det med at en velo skulle
rendes igang ! - måske en klon mellem en buskrydder og en velo ville
være sagen ???
med bedste hilsner
fra
BoA
| |
Armand (28-03-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 28-03-05 02:58 |
|
Ib Jakobsen wrote:
> KubikH skrev:
>
>> Fy Armand .. en firetakter løber ikke baglæns.
>> Hvis man prøver at få den til det, vil man opdage at knasttimingen ikke
>> passer som den skal
>
>
> En firetakts diesel kan nu sagtens løbe baglæns. Det ser åndsvagt ud når
> den ryger ud af indsugningen.
Det har jeg da også set indtil flere motorcykler gøre (under kickstart)
--
Armand.
| |
Ukendt (27-03-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 27-03-05 18:20 |
|
Armand skrev i meddelelsen ...
>BoA wrote:
>> Hej gruppe !
>>
>> Jeg har lige anskaffet en fin gl. Yamaha xs 1100 med sidevogn, og er nu
>> blevet fortalt, at det vistnok skulle kunne lade sig gøre at bygge
>> bakgear på så'n en. Er der nogen her, som ved noget om den ting ??
>
>Helt uden for mit område, men jeg tvivler.
>- Æ Øllehunner's gearkasse er ikke anderledes en alle andre japanske
>motorcyklers, så lige netop dén skulle ikke være specielt egnet :-/
Næeh, så skulle det da ligge i et andet vinkelgear og hus ved motorens
udgangsaksel. Jeg formoder at æ øllehunner også har det separatsmurte
vinkelgear ligesom 750'eren.
mvh
Orla
>--
>Armand.
| |
Henrik Nielsen - Rap~ (27-03-2005)
| Kommentar Fra : Henrik Nielsen - Rap~ |
Dato : 27-03-05 20:03 |
|
Jeg kender en som har fået monteret bakgear på sin 6 cyl. Z1300. Han fik at
vide det ikke kunne lade sig gøre. Men han har fået det lavet.
Men han måtte til tyskland, for at få det lavet...
Så alt kan vel lade sig gøre.....
Måske nogle tyske sidevognsklubber kan hjælpe.... (ren gæt).
--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk
Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
| |
Armand (27-03-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 27-03-05 20:42 |
|
Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:
> Jeg kender en som har fået monteret bakgear på sin 6 cyl. Z1300. Han fik at
> vide det ikke kunne lade sig gøre. Men han har fået det lavet.
> Men han måtte til tyskland, for at få det lavet...
> Så alt kan vel lade sig gøre.....
Men ingen detaljer?
--
Armand.
| |
Henrik Nielsen - Rap~ (28-03-2005)
| Kommentar Fra : Henrik Nielsen - Rap~ |
Dato : 28-03-05 16:35 |
|
"Men ingen detaljer"
Jeg har ikke de tekniske. Men kan da skaffe kontakt til manden som har MC'en
--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk
Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
| |
p.jarnbak (27-03-2005)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 27-03-05 21:06 |
|
"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
news:424705d8$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Jeg kender en som har fået monteret bakgear på sin 6 cyl. Z1300. Han fik
> at vide det ikke kunne lade sig gøre. Men han har fået det lavet.
> Men han måtte til tyskland, for at få det lavet...
>
> Så alt kan vel lade sig gøre.....
>
> Måske nogle tyske sidevognsklubber kan hjælpe.... (ren gæt).
Jep,du kan også købe det til bmw, men så har man kun 4 + bak tilbage.
Hej Palle.
| |
|
|