T250 stenaldercykel med motor problemer
Fra : Rene Hansen

Dato : 25-03-05 15:09

Hej alvidende gruppe...
Saa er tiden endnu engang kommet til at jeg maa traekke paa Jeres
store ekspertise..
Kaeresten fik jo forkoebt sig paa en Suki fra '73, og siden har det
faldet i min lod at holde den koerende...
Denne gang er det lidt interessant eftersom jeg sidder og kukkelurer
paa et skib i Filippinerne ;-]
Naa, forleden skulle dyret jo luftes for foerste gang i aar, og
kaeresten begyndte haabefuldt at trampe i kickstarteren uden at noget
skete.Belaert af tidligere erfaringer gik hun ind og monterede
laederdresset, gik ud og startede i foerste forsoeg...
Hun rullede saa en tur, og endte med at koere ind til storbyen
(Nagasakki..) for at fylde tanken.
Efter at have klaret dette, startede hun igen, og kunne med det samme
hoere at den igen var gal med maskinen.
Hun koerte hjem med nedsat kraft (Fart ud 100 km/t, fart hjem ca 60
km/t), og konstaterede efter hjemkomsten at hoejre udstoedning var "Av
varm," og venstre var kold...

Sidste aar konstaterede jeg at den ene taendspole var braendt af, og
skiftede begge to til nyere model med mere effekt.
Der har vaeret problemer med at holde spaending paa systemet, men
efter at ledningsnettet er bragt tilbage til korrekt konfiguration og
ensretteren blev skiftet til en nyere og bedre, ser det ud til at
dette problem er vaek.
Maskinen er 2-cyl/2-takt med to karburatorer, kaeresten er omhyggeligt
blevet instrueret i karburatoralkohols mirakuloese virkning.
Symptomerne opstaar naesten altid efter at maskinen har vaeret koert
varm, har staaet stiile et oejeblik og saa bliver startet igen, men
sommetider kan det ogsaa opstaa paa laengere ture, saa det ligner jo
noget varmerelateret..
Jeg skiftede ikke kondensatorer, da kontakterne saa rigtig paene ud,
og der har da heller ikke vaeret uhyggeligt mange gnister omkring
kontakterne, naar jeg har proevet at kigge efter, men det er jo ogsaa
ved kold/halvkold motor.
Taendroerene er NGK, som jo nok har vaeret druknet et par gange, men
paa den anden side koerer maskinen jo som regel fint nok lige i
starten...
Nu er det jo saa at jeg maa krybe til korsettet(!) og spoerge alle Jer
orakler.
Det er efterhaanden mange aar siden at jeg var ubestridt 2-takts-Puch
Maxi ekspert (synes jeg da selv at jeg var...), saa nu maa jeg altsaa
spoerge om der er nogen der har et par guldkorn de vil dele med mig.
Saa maa jeg jo proeve at fortaelle fruen hvad der evt skal goeres, og
haabe paa at en af vennerne kan hjaelpe med det.

Paa forhaand rigtig hjerteligt mange tusind tak for hjaelpen, og gode
foraarshilsener her fra Filippinerne.

Ren

PS
Bare for at I ikke skal blive alt for misundelige, saa er vejret
altsaa rigtig daarlig her; 28 grader i skyggen og i sidste uge regnede
det mindst 5 minutter...

Fra : Hekto

Dato : 26-03-05 10:45

In article <11117599480.492052913135474@dtext.news.tele.dk>,
spamjunkie@not.me says...

<KLIP!>

Øvelsen må vel gå ud på at finde ud af om det er mangel på gnist, eller
mangel på benzin, der giver problemet.
Gnisten er vel enkel nok. det kræver kun et tændrør eller en
tændrørsnøgle i lommen.
Benzinen kan man bruge næsen til! Er der uforbrændte benzindampe i
udstødningen?

Der er en mulighed mere, nemlig at det er en utæt pakdåse, der lækker
gearolie ind i krumtappen. ... måske.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage

Fra : Rene Hansen

Dato : 26-03-05 12:07

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev:
>In article
> [...]
(Snipsenbassen)

>Der er en mulighed mere, nemlig at
>det er en utæt pakdåse, der lækker
>gearolie ind i krumtappen. ... måske.
>

>--
>/Hekto

Tjah, benz og gnist ser i det hele taget ud til at vaere fint nok,
ihvertfald naar maskinen er kold, men jeg har jo ogsaa taenkt lidt
i de baner med pakdaaser...
Nu er jeg ikke saa fantastisk erfaren med to- eller flercylindrede
2-taktere i den stoerrelse (Jeg er mere til marinediesler med en
stempeldiameter paa over 45 centimeter...), saa jeg er mere end
almindeligt interesseret i at hoere lidt om emnet pakdaaser.
Haynes naevner det saadan lidt i forbifarten, og jeg maa indroemme
at jeg er ved at frygte at det ender med at skille den stakkels
maskine ad saa der kun er stumper og stykker tilbage, og saa
ellers gaa videre derfra, men ee haaber jo at det kunne goeres
lidt nemmere...

Men ihvertfald, Hekto...
Tak for velment interesse, og masser af hilsener herfra..

Ren

Fra : Hekto

Dato : 26-03-05 12:25

In article <11118353870.714143021105887@dtext.news.tele.dk>,
spamjunkie@not.me says...

> [...]
> lidt nemmere...
>
> Men ihvertfald, Hekto...
> Tak for velment interesse, og masser af hilsener herfra..

Normalt viser det sig ved en øget røgudvikling, proportionalt med
problemets størrelse.
Det jeg havde i tankerne var, at den måske simpelthen svinede tændrøret
til, med en velplaceret klat olie?

Den er jo ikke forsynet med membran i indsugningen, som kan lave ged i
den. Men som du nævnte vedr. tændrørene, kunne det da være en ide at
prøve med et par friske!?

- i li' måde!

Fra : Armand

Dato : 26-03-05 14:24

Hekto wrote:

> Den er jo ikke forsynet med membran i indsugningen, som kan lave ged i
> den. Men som du nævnte vedr. tændrørene, kunne det da være en ide at
> prøve med et par friske!?

Ellers er der udelukkelses-metoden tilbage: Ombyt ét tændingskomponent
af gangen indtil problemet skifter side - Og problembarnet er fundet!

En anden ting er at engang kørte jeg dén procedure på en næsten lige så
gammel T500 uden at kunne flytte problemet - Som sidenhen viste sig at
være strømmangel, hvorunder det venstre tændingskredsløb var det
svageste led, som først led under strømmanglen

Når det er sagt, så hælder jeg ellers mest til bensinmangel når det
gentagne gange forekommer efter en vis kørsel og rette sig selv efter
lidt stilstand!
På samme måde som førnævnte strømmangel, vil den ene karburator sikkert
løbe tør før den anden, hvilket er grund til at den ikke går helt i stå.
Som Gruby skriver er det enkelt at kontrollere for undertryk i tanken á
et *svup* når låget lettes, ligesom at dét skulle kunne få 2½'eren til
at starte næsten øjeblikkeligt igen.
Men også klemt bensinslange eller stoppet filter kan være grunden til
problemet.
Som altid vil det hjælpe meget hvis man er i stand til at erindre hvad
der senest har været gjort ved modellen inden problemet opstod!?

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 26-03-05 15:16

Armand wrote:

> Som Gruby skriver .........

- - - - - I tråden med Triumphen med de samme problemer!

--
Armand.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-03-05 15:21

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev> Når det er sagt, så hælder jeg
> [...]
> Som altid vil det hjælpe meget hvis man er i stand til at erindre hvad
> der senest har været gjort ved modellen inden problemet opstod!?

Sikkert et tilrustet benzinfilter, men det kunne også være noget så enkelt
som en tændrørshætte? (Man kan ikke se, om de er OK).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Rene Hansen

Dato : 26-03-05 18:17

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev:

>"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk>
>skrev>

(SNIP)

Jeg ser lige stort paa god skik og brug mht at citere...
Det her nemlig en lille opsummering til Jer allesammen.

Jeg er ret sikker paa at det ikke problemer med undertryk i
tanken, da der jo lige var blevet fyldt benz paa.
Karburatoris er selvfoelgelig en mulighed paa denne aarstid.
Jeg vil bede fruen om at proeve at skifte taendroershaetter og evt
taendroer i samme moment, men jeg frygter stadig pakdaaserne
eftersom der altid har vaeret saadan en hyggelig 2-takts hoerm
efter dyret, og naar den er kold laegger den ogsaa gerne et
roegsloer som en bedre Trabant.Desuden har jeg bemaerket at
gearkasseolien sommetider lugter lidt af benz, og det burde jo i
teorien ikke vaere muligt paa en totaktsmaskine, eller hur?
Armand, som saedvanlig kan du saette fingeren paa nogle oemme
punkter, og jeg maa nok konferere lidt mere med fruen for at hoere
hvordan det staar til med spaendingen paa systemet, jeg har selv
en god mistanke til at der kan ligge et problem der ogsaa.
Jeg maa jo proeve at faa hende til at maale batterispaending foer
og efter en koeretur, og saa haabe paa at koereturen giver tilpas
mange problemer til at de maalinger kan bruges til noget
fornuftigt.
Jeg vil proeve at E-maile lidt med fruen, og saa evt komme tilbage
senere med lidt mere klynkeri

Men for nu, tak af H....... til for jeres tid og hjaelp..

Ren

PS jeg lukker ikke traaden, I er stadig velkomne til at komme med
ideer....

Fra : Armand

Dato : 26-03-05 19:18

Rene Hansen wrote:

> Jeg er ret sikker paa at det ikke problemer med undertryk i
> tanken, da der jo lige var blevet fyldt benz paa.

Tværtom!
Jo mere bensin, desto mindre luftlomme øverst i tanken, og forekommende
luft vil lade sig "strække ud" førend fatalt vacuum opstår.
Ergo: Helt fyldt = meget lidt respit før et givent vacuum gør sig
gældende

> ................ jeg frygter stadig pakdaaserne
> eftersom der altid har vaeret saadan en hyggelig 2-takts hoerm
> efter dyret.

Det er gearkasseolien der bliver trukket med ind i krumtaphuset og
medfører den omtalte os. Derfor vil dét problem ikke afstedkomme
decideret to-takts lugt!

> ....naar den er kold laegger den ogsaa gerne et roegsloer som en
> bedre Trabant.

Hænger det ikke sammen med chokerbrug og olieblandet bensin?

> .....Desuden har jeg bemaerket at gearkasseolien sommetider lugter
> lidt af benz, og det burde jo i teorien ikke vaere muligt paa en
> totaktsmaskine, eller hur?

Dét kan til gengæld godt indikere utætte pakdåser!

> Armand, som saedvanlig kan du saette fingeren paa nogle oemme
> punkter,

Hæ!
Måske fordi at min krystalkugle ikke får lov til at blive kold!

> og jeg maa nok konferere lidt mere med fruen for at hoere
> hvordan det staar til med spaendingen paa systemet,

Kan hun ikke finde ud af at give den en opladning á en time eller to med
en autolader?
Hvis det er strømproblemer der er årsagen, skulle dét kunne få den til
at køre et længere stræk uden problemer, og således være en diagnose i
sig selv :-/

> Jeg vil proeve at E-maile lidt med fruen, og saa evt komme tilbage
> senere med lidt mere klynkeri

Snyd nu ikke hende for *svup*-diagnosen hvis/når problemet attter viser
sig. Det er hurtigt at konstantere om den ikke svupper, og følgende ikke
spilde tid på dén mulighed - Eller omvendt !

--
Armand.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-03-05 21:33

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
> Det er gearkasseolien der bliver trukket med ind i krumtaphuset og
> medfører den omtalte os. Derfor vil dét problem ikke afstedkomme
> decideret to-takts lugt!

Jamen, er det ikke lige netop dèt man forstår ved totaktshørm?

> Dét (benz.i olie, red.) kan til gengæld godt indikere utætte pakdåser!

.....Og det er som regel lig med slør i hovedlejer.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 26-03-05 22:54

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev

> Jamen, er det ikke lige netop dèt man forstår ved totaktshørm?

Totagger-hørmen er da afbrændingen af totagger-olien!
Med olieblandet bensin blive der tilført overmængde totaggerolie ved
brug af choker, ligesom at lave omdrejninger og fuld gas på såvel
olieblandede systemer, som seperat-smurte, vil hælde overmængde af både
bensin og totaggerolie i krumtap/cylinder - Og for den sags skyld
uforbrændt videre ud i udstødningen.
Når man efter nogle koldstarter og dage med tung bykørsel, så endelig en
dag giver motoren kniven, bliver det akkumulerede totaggerolie endelig
brændt af, og af tågen efter motorcyklen kan man vurdere hvor stor en
mængde der har forekommet

> ....Og det er som regel lig med slør i hovedlejer.

Især nok på så aldrende maskiner som T-2½'eren :-/

Fra : Rene Hansen

Dato : 27-03-05 07:02

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev:
>Preben Riis Sørensen wrote:

(SNIP)

Armand og Preben
Det er med garanti ikke chokeren der er slynglen i dette her
foretagende; fruen ved godt at den skal "slaas fra"/vippes tilbage
ligesaa snart den kan, og det er gerne foer hun overhovedet
koerer."Svuppet" tror jeg ikke rigtig paa fordi motoren gaar
daarligt lige med een gang naar den bliver startet, og det er vel
lidt hurtigt...Men jeg vil selvfoelgelig forelaegge ideen for
hende.
Jeg har faktisk lavet en lille soed lader til hende som hun bruger
naar jeg husker hende paa det, og det er derfor jeg var inde paa
at proeve at maale paa batterispaendingen foer og efter en
problemtur.
Jeg maa jo nok gnave lidt i det sure aewle naar jeg kommer hjem og
skifte pakdaaser paa mistanken, og naar jeg alligevel er der, kan
resten af indvoldene jo passende kigges efter med et kritisk oeje.
Forrige ejer paastod at maskinen var nyrenoveret, men jeg vil
paastaa at han mente "nyreno-malet!"
Angiveligt har han fusket en del med at koebe og saelge maskiner
og han skulle vide en masse om alting, altsaa lige undtagen
ledningsnet, momenttilspaending, kobberfedt, kaedetilspaending,
hullede udstoedninger og... ja, kom selv med flere forslag!
Fruen koebte den mens jeg var ude at sejle, da det nyerhvervede
koerekort braendte saa usigeligt i lommen (kan godt selv huske
fornemmelsen...), og saa skulle det jo vaere en overraskelse.
Nu har hun indset at hun har forkoebt sig, men paa den anden side
saa synes vi begge to at den er en charmerende lille faetter
(MC'en altsaa!), og jeg kan egentlig godt lide at fuske med aeldre
maskiner, og selvfoelgelig kommer den da til at koere ordentligt,
men der er ogsaa sat en syltetoejsglas-opsparing i gang til den
naeste maskine som JEG er med til at finde...

Ren

(Som selv klarer sig usigeligt fint med en XJ650 fra '82)

Fra : Armand

Dato : 27-03-05 10:56

Rene Hansen wrote:

> Jeg maa jo nok gnave lidt i det sure aewle naar jeg kommer hjem og
> skifte pakdaaser paa mistanken, og naar jeg alligevel er der, kan
> resten af indvoldene jo passende kigges efter med et kritisk oeje.

Skifte pakdåser er et job for proffessionelle - Krumtappen skal splittes
ad for at få skiftet de pakdåser der sidder ind mod midterlejet (der er
jo to seperate krumtaphuse, der hver er pakket på begge sider)

> Fruen koebte den mens jeg var ude at sejle, da det nyerhvervede
> koerekort braendte saa usigeligt i lommen (kan godt selv huske
> fornemmelsen...)

"Købekløe" har JJ Bager meget beskrivende kaldt det i en af hans
købe-guider

> Nu har hun indset at hun har forkoebt sig,

Hun havde måske også været bedre tjent selv med en MZ, der bl.a. har
mere nutidige bremser :-/

> men paa den anden side saa synes vi begge to at den er en charmerende
> lille faetter og jeg kan egentlig godt lide at fuske med aeldre
> maskiner, og selvfoelgelig kommer den da til at koere ordentligt

Dét er en helt anden sag.
Nippon-klassikere bliver også mere og mere værd, efterhånden som den
generation kigger tilbage på dé modeller med vemod. Og det er jo ikke
fordi der ligefrem er bevaret i stakkevis af dem.
Så pas bare godt på familiens gamle fætter!

--
Armand.

Fra : Rene Hansen

Dato : 28-03-05 16:34

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev:

>Skifte pakdåser er et job for
>proffessionelle - Krumtappen skal splittes
> [...]

(SNIP)

Lad os nu lige se paa det..
Jeg har en baggrund som maskinmester, og en taarnhoej tiltro til
mine egne evner, men heldigvis ogsaa en evne til at se mine egne
begraensninger (Som regel da), men jeg er noed til at se det det
med egne oejne.
Jeg har fulgt med her i gruppen, saadan naermest paa en lyttepost
i et par aar, og jeg har stor respekt for dig, Armand, men som
sagt MAA jeg se det med egne oejne foer jeg kan tro dig

Ren

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-05 18:05

Rene Hansen skrev i meddelelsen
<11120241990.575922707285681@dtext.news.tele.dk>...

> [...]
>mine egne evner, men heldigvis ogsaa en evne til at se mine egne
>begraensninger (Som regel da), men jeg er noed til at se det det

Ganske udmærket men det kræver nu alligevel at man har, eller gider at
designe et kraftigt presseværktøj, før de to krumtaphalvdele er delt fra
hinanden.

>Jeg har fulgt med her i gruppen, saadan naermest paa en lyttepost
>i et par aar, og jeg har stor respekt for dig, Armand, men som
>sagt MAA jeg se det med egne oejne foer jeg kan tro dig

Noget helt andet er, at Suzukien _kan_ være designet med labyrinttætning
mellem de to krumtaphushalvdele ligesom tidlige Yamaha RD/TZ motorer, og den
slags tætning kan ikke slides op. Så er det jo pludselig kun tætningerne ved
akselenderne der skal skiftes.

Men sansynligheden for at lejerne har det som simmerringene er stor, og så
bliver adskillelse af krumtappen alligevel nødvendig.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 28-03-05 20:57

Rene Hansen wrote:

> [...]
> begraensninger (Som regel da), men jeg er noed til at se det det
> med egne oejne........ som sagt MAA jeg se det med egne oejne

Hvilket jeg sagtens kan følge!!

Men nu hvor du sidder der på bølgen og keder dig alligevel, så meld dig
til på PARTSFISH PÅ www.powersportspro.com, der har ficher på alskens
motorcykler fra de fire japanske mærker, samt Ducati.
Dér har jeg fundet T-500 ficher som tydeligt viser forekomst og
placering af pakdåser. Det sørgelige er at den ser ud til at være
presset sammen "på midten" også, hvor f.eks den luftkølede RRD350 ser ud
til at være mere servicevenligt samlet med strålenot dér :-/

Forøvrigt:
Selvom man sidder i det fremmede kan PC'en vel godt stilles til
karaktersættet "western (ISO 8859 1)", så du, for din egen komforts
skyld, kan skrive med bolle-aa m.m.

--
Armand

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-05 21:47

Armand skrev i meddelelsen ...

>presset sammen "på midten" også, hvor f.eks den luftkølede RRD350 ser ud
>til at være mere servicevenligt samlet med strålenot dér :-/

Som sikrer at man samler den rigtigt, men det kræver stadig et par ton for
at komme ind over det sidste glatte stykke... been there

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 29-03-05 02:07

Orla Pedersen wrote:

> Som sikrer at man samler den rigtigt, men det kræver stadig et par ton for
> at komme ind over det sidste glatte stykke... been there

OK!
Fejlen er min: Fordi jeg sad med håndgribelige tegninger på skærmen
glemte jeg at indkoble min ellers velfungerende krystalkugle

--
Armand.

Fra : Rene Hansen

Dato : 29-03-05 11:45

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev:

(SNIP)

Nu maa jeg jo proeve at vaere lidt taalmodig selv om det er svaert.
Men saafremt krumtappen kan presses fra hinanden, og presses
sammen saa gaar det nok endda.Vaerkstedet hjemme i privaten er
forholdsvis veludstyret og der kommer mere til saadan hen ad vejen.

Foreloebig har jeg mailet fruen med en del forslag, og saa maa vi
jo se hvor det baerer henad..

-Armand, du bliver nok noed til at finde dig i de maerkelige
bogstaver
Lige netop paa denne damper kan jeg ikke haegte min blaerbare op
mod nettet, saa jeg er henvist til at bruge vores systemcomputere.
Der er to ting som goer at jeg ikke kan aendre tegnsaettet: Jeg
har ikke noget administrator-password, og det er ikke saerlig
velset at vi aendrer i opsaetningen paa skibets computere.
Saa indtil jeg faar overbevist englaenderne om det betimelige i
nogle ekstra bogstaver i alfabetet, faar det altsaa vaere som det
er....

Ren