Hej Armand. Tak for dit svar :)
> > Spørgsmål 3 (ikke så vigtigt):
> > Haynes siger at krumtaphuset skal skilles ad, men på deres billeder ser
det
> > ikke ud til at de gør det.
> > For mig ser det heller ikke ud som om det er nødvendigt.
> > Oliepumpen skal vel bare pilles af, hvorefter man dasker akslen ud som
> > starterkoblingen og drivkæden sidder på.
>
> Starterfriløbet ligger oftest heeelt inde i midten af motoren
> Pågældende aksel er sikkert låst eller kan ikke komme fri uden at andre
> utilgængelige stumper er afmonteret :-/
Haynes tog faktisk fejl; Krumtaphuset skulle ikke skilles ad. (De skriver
det ellers 2 steder). Jeg kunne nøjes med bundkaret, samt vandpumpe,
kobling, oliekøler og alle andre stumper uden på motoren.
Forresten grinede jeg lidt anden gang, jeg så tegningen i bogen hvor de
tager bolten til svinghjulet af. Haynes gutten står med en nøgle i den ene
hånd der holder svinghjulet, og en den anden hånd på en skrallernøgle *10
cm* fra bolten. YEAH RIGHT!!! Den sad sq fast.
Nå, nok om det.
Nu ved jeg ikke helt om friløbere altid er bygget op på samme måde. Jeg går
ikke ud fra det, så her en kort forklaring:
Der sidder 3 små glatte hjul, som sidder i en krans der løber rundt med
hovedakslen (120° imellem dem).
I midten sidder der en anden krans som via et tandhjul er forbundet til
startmotoren.
Princippet er, at de 3 hjul bliver kilet fast mellem den ydre og den indre
krans i den ene retning. (De 3 hjul sidder i en udfræsning, i den yderste
krans, der kiler ind mod den inderste krans i den ene retning.)
Umiddelbart låser den fint, men jeg kan altså ikke se at det kan være galt
andre steder. (Nu står jeg jo også bare og vrider den med fingrene).
Den inderste krans, som de 3 små glatte hjul skal bide sig fast på, har
nogle ujævnheder (som stillevejsbump) som sikkert skal gøre at den bider
lettere. De kan kun lige anes. Måske er det dem der er slit ned?
Mvh. Calle