Højtryksspuling?
Fra : Troels Jensen

Dato : 23-03-05 20:43

Jeg hører til dem, der ikke synes, det er så fedt at bruge en hel dag på knæ
med en tandbørste på f.eks. motoren for at få knallerten ren, så jeg
overvejer i min dovenskab at anskaffe en højtryksspuler. Tanken er så, at
den jævnligt ku' få en kraftig spuling med et eller andet fedt- og
snavsopløsende vidundermiddel.

Er der nogle af jer, der har erfaringer med højtryksspuling, eller skal jeg
lade være?

Troels
XJ600N

Fra : J. Jørgensen

Dato : 23-03-05 20:39

"Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> snavsopløsende vidundermiddel.
>
> Er der nogle af jer, der har erfaringer med højtryksspuling, eller skal

Hej Troels
Du får en masse problemer med vand, der trænger ind hvor det ikke må være.
Ved brug af vand skal det være bløde vandstråler (som kraftig regn) og nogle
bløde børster med forskellig størrelse og hårlængde.
Hvis man kan nøjes med en klud med lidt olie, er det jo nok det allerbedste.
Man skal selvfølgelig passe på, at eventuelt grus ikke ridser lakken.
Hilsen
Jørgen

Fra : Futte & Co.

Dato : 23-03-05 22:04

Troels Jensen wrote:
> [...]
> overvejer i min dovenskab at anskaffe en højtryksspuler. Tanken er så, at
> den jævnligt ku' få en kraftig spuling med et eller andet fedt- og

Anskaf hellere et par havesprøjter, en til autovaskemiddel og en til
skyllevand. Bilka har dem til små 90 kroner lige for tiden. Du kan
dosere trykket og strålen på sådan en tingest og det er hurtigt og nemt
lige at spule og vaske cyklen. Tilsæt skyllevandet lidt skyllemiddel og
du undgår kalkpletter medens cyklen lufttørrer

> Er der nogle af jer, der har erfaringer med højtryksspuling, eller skal jeg
> lade være?

En højtryksspuler skal man holde langt væk fra pakdåser og steder hvor
der skal være smørrelse og fedt.

--
Jørgen , Brøndby, http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F , den fine årgang 1975

Fra : Armand

Dato : 24-03-05 11:27

Futte & Co. wrote:

> En højtryksspuler skal man holde langt væk fra pakdåser og steder hvor
> der skal være smørrelse og fedt.

Flere i min omgangskreds, jeg selv incl., har med mellemrum "opfundet"
højttryksspuleren til mc-vask. Og selv om alle har ytret at de var
opmærksom på risikoen og at de nok skulle passe på, er højttryksspuling
den eneste fællesfaktor jeg kender til for dem der har måttet skifte
hjullejer :-|

DONT!!!

--
Armand.

Fra : S.G

Dato : 24-03-05 20:32

> [...]
> opmærksom på risikoen og at de nok skulle passe på, er højttryksspuling
> den eneste fællesfaktor jeg kender til for dem der har måttet skifte

Jep. jeg bruger af og til på kæden, men fra langt afstand. Ligeledes med
andre steder på cyklen, men aldrig tæt på.
Man skal bare være opmærksom på at smøre sine lejer oftere, i fald man
bruger en højtryksrenser! Vandet kommer ind alle vegne

Fra : Armand

Dato : 24-03-05 21:12

S.G wrote:

> Jep. jeg bruger af og til på kæden, men fra langt afstand. Ligeledes med
> andre steder på cyklen, men aldrig tæt på.
> Man skal bare være opmærksom på at smøre sine lejer oftere,

- - - - eller sælge sine motorcykler tidligt nok til ikke at nå at
opleve at lejerne går sig en tur (endsige kæden) :-/

--
Armand.

Fra : Knud Dam

Dato : 25-03-05 00:46

> - - - - eller sælge sine motorcykler tidligt nok til ikke at nå at opleve
> at lejerne går sig en tur (endsige kæden) :-/
>
> --
> Armand.

Enig !

Højtryksrenser duer simpelthen ikke til rengøring af mc.

Mvh

KD

Fra : Carl Dragert

Dato : 25-03-05 10:31

"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> wrote

> Højtryksrenser duer simpelthen ikke til rengøring af mc.

Jo den gør!
En af mine venner bruger altid en højtryksrenser - han siger at værkstedet
også synes at det er en god ide, basta

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 25-03-05 10:47

Carl Dragert wrote:
> "Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> wrote
>
> Jo den gør!
> En af mine venner bruger altid en højtryksrenser - han siger at værkstedet
> også synes at det er en god ide, basta

Kort votering:

3 NEJ, efter egen erfaring

1 Ja-delvis efter egen erfating

1 Ja - det siger min ven. . .

Hvad gør du selv?

--
Dun@nt - der efter egen erfaring aldirg ville anvende højtrylsrenser på
sin MC

Fra : Armand

Dato : 25-03-05 11:45

Carl Dragert wrote:
> "Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> wrote

> .......... værkstedet også synes at det er en god ide, basta

Der står jo heller ikke skrevet nogen døds-årsag på de hjullejer som
værkstedet tjener strygende på at udskifte for alle deres kunder

--
Armand.

Fra : Troels Jensen

Dato : 25-03-05 10:54

"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> wrote in message

> Enig !
>
> Højtryksrenser duer simpelthen ikke til rengøring af mc.

OK, tak for advarslerne. Jeg bøjer mig for de overbevisende argumenter og
fortsætter med lampeolien og tandbørsten....

--
Troels
XJ600N

Fra : Carl Dragert

Dato : 25-03-05 12:36

"Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> wrote

> OK, tak for advarslerne. Jeg bøjer mig for de overbevisende argumenter og
> fortsætter med lampeolien og tandbørsten....

Benyt en god kraftig håndsprayflaske og en elektrisk tandbørste (tag ikke
din kvindes!)

Med sprayflaske skyller lampeolien de største kager væk, og den elektriske
tandbørste sparer på dine biceps.

Fra : Anders Houmark

Dato : 24-03-05 23:09

Troels Jensen wrote:
> [...]
> Tanken er så, at den jævnligt ku' få en kraftig spuling med et eller
> andet fedt- og snavsopløsende vidundermiddel.

Hmm har du prøvet petrolium? Første gang jeg så det anvendt på en motor var
jeg overrasket over hvor let det fjernede olie og snavs..
Det blev brugt på en klud, ikke noget med at hælde det direkte over
motoren.. Ved ikke om pakninger har godt af det, eller om petrolium kan
skade nogle dele, men det så ud til at virke fremragende!

Jeg har selv benyttet det til cykelfælge som var møgbeskidte af olie fra
kæden.. det ryger af med det samme.. Og så vasker man bare lige bagefter med
alm. vand (hvor man kan bruge skyllemiddel) for at få det væk..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Troels Jensen

Dato : 24-03-05 23:49

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm har du prøvet petrolium?

Ja da, bare i form af lampeolie, der udmærker sig ved at være stort set
lugtfrit. Og ja, det virker glimrende, men der er nu altså stadig rigtig
mange små kroge, man skal ind i, hvis den skal være rigtig ren.

--
Troels