Steen L. Eriksen wrote:
Hej Steen
Tak for dit fine svar, jeg kommenterer lige lidt inde i det
> Ved køb af brugt motorcykel (og bil) er der et par ting du skal
> undersøge inden du sætter dine penge i den.
>
> Nysynet betyder at synsmanden ikke fandt fejl, men er ingen garanti
> for at der ikke er graverende fejl.
Maskinen skal synes i ugen efter påske.
> Er der løsørepant i motorcyklen? Hvis der er det, skal du holde dig
> laaangt væk. Løsørepant bliver registreret i "Bilbogen i Århus" Der
> kan sagtens være pant i en "gammel" motorcykel
Den feature er jeg godt klar over, og skal lige have stelnummeret af
forhandleren efter påske så jeg kan tjekke det, det kan heldigvis klares
med et telefonopkald.
Har hørt om flere som blev overraskede over at opdage at der var pant i
cyklen!
> Kan du få lov til at se servicehåndbogen, er alle service overholdt?
> Alle fabrikanters håndbøger foreskriver et specifikt antal kilometer
> mellem service.
Det havde jeg ikke lige tænkt over, men det er da en meget god ting at
have for øje at få sådan en med.
> Da det er dit første MC køb, og du ikke har bekendte der kører mc, bør
> du måske betinge handlens afslutning med at motorcyklen skal på et
> besøg hos et kendt MC værksted, der mod betaling kan give dig en vis
> grad af sikkerhed for at du ikke køber katten i sækken. Jeg har i
> mine 25 år som aktiv MC'ist kendskab til adskillige sminkede lig, der
> er blevet solgt til godtroende købere.
Forhandleren er autoriseret suzuki forhandler, men det betyder jo
selvfølgelig ikke at deres service er perfekt.
Men uanset hvad de sælger kan de heldigvis ikke komme udenom deres to
års reklamationsret og de 6 måneders formodningsregel.
> Har den været skadet? Hvordan er helhedsindtrykket, husk at den er
> 11 år gammel, der er sandsynligvis en del småskrammer og ridser på
> cyklen. Hvis der er skrammer og ridser på den ene side, men ikke på
> den anden, er den sansynligvis blevet repareret. Hvorfor?
Den fremstår rigtig flot i kåben, fodhvilerne er ikke slidte på
undersiden, og ser heller ikke ud til at være skiftet.
Der er lidt ridser på undersiden af den ene styrvægt, men intet at se
andre steder på motorcyklen.
Hvad rust angår er der en fjeder ved centralstøttefoden der har lidt
rust, men det er jo ikke det vilde at skifte.
Moteren ser lidt "mat" ud i farven, det samme kan sige som forrørene,
men det er vel meget normalt på en 11 år gammel cykel?
Forgaflerne har lidt stenslag eller hvad det nu hedder,
overfladen/malingen skaller lidt af.
Gaflen er helt tæt og der er ingen spor af olie på den.
> Er der slør i bagsvingerleje, baghjulsleje? Op på centralstøttebenet,
> fat for oven og for neden i baghjulet, træk og skub med den ene hånd
> og gør den modsat rettede bevægelse med den anden hånd. er der noget
> der giver sig? Hvorhenne? (det skal være ret kraftfulde bevægelser,
> vælt ikke cyklen)
>
> Hvordan ser kæden ud? kan den løftes fri af det bagerste kædehjul? Tag
> fat i kæden med højre hånds tommel og pegefinger på begge sider af
> den, sådan cirka der hvor den runder længest væk fra motoren. Hvis du
> kan løfte den fri af kædehjulet, må du forudse en udgift på ikke under
> 1000 kr til et nyt kædekit. plus montering forstås.
Jeg havde ikke lige fat i kæden da jeg kiggede på den, men fik at vide
at den var smurt med noget tørsmøring, eller hvad han nu kaldte det(?)
Noget hvidt fedtet stads!
> Medens Cyklen står på centralstøttebenet sætter du dig (eller ejeren)
> op på den, rykker så tilpas langt bagud på sædet at forhjulet begunder
> at slippe asfalten. Hold fast i styret med begge hænder, vip cyklen
> (ved at flytte overkroppen frem og tilbage) et par gange til du har
> konstateret om der er slør i kronrørslejetne. Hvis du får ejeren til
> at hjælpe dig med denne undersøgelse kan du måske også få ham til at
> sætte sig helt tilbage på bagsædet, så forhjulet svæver frit i luften.
> Tag fat for oven og for neden i forhjulet, og ryk i det på samme måde
> som da du undersøgte baghjulslejerne.
Det skal jeg lige have tjekket.
> Tag evt. en skydelære med og mål bremseskiverne. Der burde stå
> mindstemål på dem. Hvis de er nedslidte har cyklen bremset ofte og
> kraftigt. Hvilket vidner om potentiel voldsom kørsel. Der må heller
> ikke være Gramofonpladeriller i skiverne, ligesom de skal være slidt
> jævnt over hele slidfladen.
Også noget jeg skal have kigget nærmere efter
> Er sædebetrækket helt? Et nyt sæde koster, et utæt bliver du ALTID våd
> i røven af. Det bliver som regel ikke ret pænt når man selv sætter et
> nyt betræk på.
Bærer ikke præg af slid nogen steder, heller ingen ridser/skrammer.
> Er det de orginale dæk, der sidder på? Hvis det er det, bør du skifte
> dem ret hurtigt, da dæk bliver hårde efterhånden blødgøringsmidlerne
> fordamper. Hårde dæk= dårligt vejgreb. Ikke nogen god kombination med
> en førstagangs køber.
Det er næppe de originale dæk da cyklen har kørt 35.000 km, og der er
massere af mønster på dem endnu
> Hvordan føles bremsen, er den fin og fast som den skal være? Den skal
> blive hård hår man træder, trækker til. Den må IKKE fjedre, så er der
> noget i vejen. (luft i systemet / møre bremseslanger / defekt
> bremsecaliper) Er den bremsevæske du kan se i reservoierne vandklar?
> Er den grumset eller mørkt, skal den skiftes.
Bremsen virkede ret stram da den bare holdt stille og jeg lige prøvesad den.
> Fungerer lygter og lyskontakter? Der SKAL ikke være blinklys på en MC,
> men er de der, skal de virke. Er forlygteparabolen intakt, de er
> temmelig dyre et udskifte.
Jeg har ikke set noget til om det elektriske fungerer, har ikke prøvet
maskinen endnu, men regner med at skulle prøve en tur på den efter påske.
>
> Så er der selvfølgelig motoren og gearkassen.
>
> Her vil jeg indskrænke mig til at sige at motoren IKKE må rasle under
> nogen omstændigheder. Ejheller må den hoste ved acceleration, den må
> heller ikke ose (SLET IKKE) fra udstødningen. Motorblokken skal være
> tør udenpå, ingen udsivende olie fra pakninger.
> Ved en kraftig opgasning, i frigear, skal motoren springe villigt op
> i omdrejninger, ved aflukning (nedgasning) lidt langsommere ned i
> omdrejninger igen. Tomgangs omdrejningerne skal være de samme før og
> efter ovenstående mishandling.
> Gearkassen på en sussi har altid været noget med klonk og knald. Træd
> HELT igennem når du skifter gear, ellers finder den frigear mellem
> gearene, og det lyder berstemt ikke godt.
Det betyder kort sagt at hvis den spinder som en mis så burde der ikke
være noget alvorligt galt.
Så alt med klik og tikkelyde eller andre sjove ting fra motoren ved xx
omdrejninger er = farlig cykel/motor.
> Jeg har selv været den lykkelige ejer af en 1999 model GSX750F, en
> vild og villig cykel. Dog var jeg og sidestøttebenet ikke altid enige
> om vigtigheden af at blive ude. Den der fjeder der venligt men bestemt
> trækker benet retur når men har brug for det måtte lade livet. Men der
> havde jeg fået lavet nogle fææææææle ridser i lakken fordi jeg havde
> tabt den, i stedet for at stille den. I foråret 2002 blev Suzukien
> efter tre sæsonner og knap 40.000 km udskiftet. Erstatinigen hed
> Ducati ST2 også en dejlig MC.
Det var vist ikke noget dårligt bytte, så langt rækker budgettet dog
ikke i første omgang
> Der er sikkert andre venlige sjæle, der vil påpege at noget af det jeg
> skriver ikke er relevant (for dem) og har noget at tilføje, som jeg
> har glemt eller udeladt.
>
>
> Jeg vil bare ønske dig pøj pøj, og en rigtig god MCsæson.
Mange tak