MC revy 1994 - Suzuki GSX750F
Fra : Anders Christensen

Dato : 23-03-05 19:39

Nogen der har subjekt og som vil oplyse data om cyklen, eller evt scane
en side til mig?

Er sådan en et farligt køb?
Jeg har hørt noget snak om knastakslerne i den model?
Maskinen jeg har kig på har kørt 35.000 km, og ser ud til at være i god
stand.

Jeg havde ikke lige mulighed for at få en prøvetur på den i dag.

God påske

--
Mvh Anders Christensen

Fra : KværnMaster

Dato : 23-03-05 19:59

Hej Anders, her er link til MC Revy som du ønsker:
http://www.gsx.dk/images/mcrevy/MC_REVY_94_SUZUKI_GSX_750_F.JPG

Se generelt på www.gsx.dk

Jeg har selv en GSX750F fra '92, der har gået 95.500, uden problemer. Jeg
har haft den til inddysning hos Midtfyns MC, og han (Carsten) sagde den var
i fin stand. Der kan være mdeller med problemer med knastakslerne, men jeg
vil mene, at har den gået 35.000, og der ikke har været problemer med den,
så er de OK.

Det er en fed cykel, så bare spring ud i det - du smiler hele vejen!

Mvh. Jan

Fra : Anders Christensen

Dato : 23-03-05 20:16

KværnMaster wrote:

> [...]
> så er de OK.
>
> Det er en fed cykel, så bare spring ud i det - du smiler hele vejen!

Tak for det link
Jeg havde forstået det sådan at "dyret" havde 93 heste, men det ser ud
til at jeg har fået noget forkert at vide
Hvad skal jeg være opmærksom på når jeg kigger på den / kører på den?
Det er mit første køb af MC, og jeg kender ikke lige nogen jeg kan
alliere med mig her i Århus, som har forstand på sådan noget.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Steen L. Eriksen

Dato : 23-03-05 23:20

Ved køb af brugt motorcykel (og bil) er der et par ting du skal
undersøge inden du sætter dine penge i den.

Nysynet betyder at synsmanden ikke fandt fejl, men er ingen garanti
for at der ikke er graverende fejl.

Er der løsørepant i motorcyklen? Hvis der er det, skal du holde dig
laaangt væk. Løsørepant bliver registreret i "Bilbogen i Århus" Der
kan sagtens være pant i en "gammel" motorcykel

Kan du få lov til at se servicehåndbogen, er alle service overholdt?
Alle fabrikanters håndbøger foreskriver et specifikt antal kilometer
mellem service.

Da det er dit første MC køb, og du ikke har bekendte der kører mc, bør
du måske betinge handlens afslutning med at motorcyklen skal på et
besøg hos et kendt MC værksted, der mod betaling kan give dig en vis
grad af sikkerhed for at du ikke køber katten i sækken. Jeg har i
mine 25 år som aktiv MC'ist kendskab til adskillige sminkede lig, der
er blevet solgt til godtroende købere.

Har den været skadet? Hvordan er helhedsindtrykket, husk at den er
11 år gammel, der er sandsynligvis en del småskrammer og ridser på
cyklen. Hvis der er skrammer og ridser på den ene side, men ikke på
den anden, er den sansynligvis blevet repareret. Hvorfor?

Er der slør i bagsvingerleje, baghjulsleje? Op på centralstøttebenet,
fat for oven og for neden i baghjulet, træk og skub med den ene hånd
og gør den modsat rettede bevægelse med den anden hånd. er der noget
der giver sig? Hvorhenne? (det skal være ret kraftfulde bevægelser,
vælt ikke cyklen)

Hvordan ser kæden ud? kan den løftes fri af det bagerste kædehjul? Tag
fat i kæden med højre hånds tommel og pegefinger på begge sider af
den, sådan cirka der hvor den runder længest væk fra motoren. Hvis du
kan løfte den fri af kædehjulet, må du forudse en udgift på ikke under
1000 kr til et nyt kædekit. plus montering forstås.

Medens Cyklen står på centralstøttebenet sætter du dig (eller ejeren)
op på den, rykker så tilpas langt bagud på sædet at forhjulet begunder
at slippe asfalten. Hold fast i styret med begge hænder, vip cyklen
(ved at flytte overkroppen frem og tilbage) et par gange til du har
konstateret om der er slør i kronrørslejetne. Hvis du får ejeren til
at hjælpe dig med denne undersøgelse kan du måske også få ham til at
sætte sig helt tilbage på bagsædet, så forhjulet svæver frit i luften.
Tag fat for oven og for neden i forhjulet, og ryk i det på samme måde
som da du undersøgte baghjulslejerne.

Tag evt. en skydelære med og mål bremseskiverne. Der burde stå
mindstemål på dem. Hvis de er nedslidte har cyklen bremset ofte og
kraftigt. Hvilket vidner om potentiel voldsom kørsel. Der må heller
ikke være Gramofonpladeriller i skiverne, ligesom de skal være slidt
jævnt over hele slidfladen.

Er sædebetrækket helt? Et nyt sæde koster, et utæt bliver du ALTID våd
i røven af. Det bliver som regel ikke ret pænt når man selv sætter et
nyt betræk på.

Er det de orginale dæk, der sidder på? Hvis det er det, bør du skifte
dem ret hurtigt, da dæk bliver hårde efterhånden blødgøringsmidlerne
fordamper. Hårde dæk= dårligt vejgreb. Ikke nogen god kombination med
en førstagangs køber.

Hvordan føles bremsen, er den fin og fast som den skal være? Den skal
blive hård hår man træder, trækker til. Den må IKKE fjedre, så er der
noget i vejen. (luft i systemet / møre bremseslanger / defekt
bremsecaliper) Er den bremsevæske du kan se i reservoierne vandklar?
Er den grumset eller mørkt, skal den skiftes.

Fungerer lygter og lyskontakter? Der SKAL ikke være blinklys på en MC,
men er de der, skal de virke. Er forlygteparabolen intakt, de er
temmelig dyre et udskifte.

Så er der selvfølgelig motoren og gearkassen.

Her vil jeg indskrænke mig til at sige at motoren IKKE må rasle under
nogen omstændigheder. Ejheller må den hoste ved acceleration, den må
heller ikke ose (SLET IKKE) fra udstødningen. Motorblokken skal være
tør udenpå, ingen udsivende olie fra pakninger.
Ved en kraftig opgasning, i frigear, skal motoren springe villigt op
i omdrejninger, ved aflukning (nedgasning) lidt langsommere ned i
omdrejninger igen. Tomgangs omdrejningerne skal være de samme før og
efter ovenstående mishandling.
Gearkassen på en sussi har altid været noget med klonk og knald. Træd
HELT igennem når du skifter gear, ellers finder den frigear mellem
gearene, og det lyder berstemt ikke godt.

Jeg har selv været den lykkelige ejer af en 1999 model GSX750F, en
vild og villig cykel. Dog var jeg og sidestøttebenet ikke altid enige
om vigtigheden af at blive ude. Den der fjeder der venligt men bestemt
trækker benet retur når men har brug for det måtte lade livet. Men der
havde jeg fået lavet nogle fææææææle ridser i lakken fordi jeg havde
tabt den, i stedet for at stille den. I foråret 2002 blev Suzukien
efter tre sæsonner og knap 40.000 km udskiftet. Erstatinigen hed
Ducati ST2 også en dejlig MC.

Der er sikkert andre venlige sjæle, der vil påpege at noget af det jeg
skriver ikke er relevant (for dem) og har noget at tilføje, som jeg
har glemt eller udeladt.

Jeg vil bare ønske dig pøj pøj, og en rigtig god MCsæson.

Med venlig Københavnerhilsen
Steen L. Eriksen

Fra : Anders Christensen

Dato : 24-03-05 00:13

Steen L. Eriksen wrote:

Hej Steen
Tak for dit fine svar, jeg kommenterer lige lidt inde i det

> Ved køb af brugt motorcykel (og bil) er der et par ting du skal
> undersøge inden du sætter dine penge i den.
>
> Nysynet betyder at synsmanden ikke fandt fejl, men er ingen garanti
> for at der ikke er graverende fejl.

Maskinen skal synes i ugen efter påske.

> Er der løsørepant i motorcyklen? Hvis der er det, skal du holde dig
> laaangt væk. Løsørepant bliver registreret i "Bilbogen i Århus" Der
> kan sagtens være pant i en "gammel" motorcykel

Den feature er jeg godt klar over, og skal lige have stelnummeret af
forhandleren efter påske så jeg kan tjekke det, det kan heldigvis klares
med et telefonopkald.
Har hørt om flere som blev overraskede over at opdage at der var pant i
cyklen!

> Kan du få lov til at se servicehåndbogen, er alle service overholdt?
> Alle fabrikanters håndbøger foreskriver et specifikt antal kilometer
> mellem service.

Det havde jeg ikke lige tænkt over, men det er da en meget god ting at
have for øje at få sådan en med.

> [...]
> grad af sikkerhed for at du ikke køber katten i sækken. Jeg har i
> mine 25 år som aktiv MC'ist kendskab til adskillige sminkede lig, der

Forhandleren er autoriseret suzuki forhandler, men det betyder jo
selvfølgelig ikke at deres service er perfekt.
Men uanset hvad de sælger kan de heldigvis ikke komme udenom deres to
års reklamationsret og de 6 måneders formodningsregel.

> [...]
> cyklen. Hvis der er skrammer og ridser på den ene side, men ikke på
> den anden, er den sansynligvis blevet repareret. Hvorfor?

Den fremstår rigtig flot i kåben, fodhvilerne er ikke slidte på
undersiden, og ser heller ikke ud til at være skiftet.
Der er lidt ridser på undersiden af den ene styrvægt, men intet at se
andre steder på motorcyklen.

Hvad rust angår er der en fjeder ved centralstøttefoden der har lidt
rust, men det er jo ikke det vilde at skifte.

Moteren ser lidt "mat" ud i farven, det samme kan sige som forrørene,
men det er vel meget normalt på en 11 år gammel cykel?
Forgaflerne har lidt stenslag eller hvad det nu hedder,
overfladen/malingen skaller lidt af.
Gaflen er helt tæt og der er ingen spor af olie på den.

> [...]
> kan løfte den fri af kædehjulet, må du forudse en udgift på ikke under
> 1000 kr til et nyt kædekit. plus montering forstås.

Jeg havde ikke lige fat i kæden da jeg kiggede på den, men fik at vide
at den var smurt med noget tørsmøring, eller hvad han nu kaldte det(?)
Noget hvidt fedtet stads!

> [...]
> sætte sig helt tilbage på bagsædet, så forhjulet svæver frit i luften.
> Tag fat for oven og for neden i forhjulet, og ryk i det på samme måde

Det skal jeg lige have tjekket.

> [...]
> kraftigt. Hvilket vidner om potentiel voldsom kørsel. Der må heller
> ikke være Gramofonpladeriller i skiverne, ligesom de skal være slidt

Også noget jeg skal have kigget nærmere efter

> Er sædebetrækket helt? Et nyt sæde koster, et utæt bliver du ALTID våd
> i røven af. Det bliver som regel ikke ret pænt når man selv sætter et
> nyt betræk på.

Bærer ikke præg af slid nogen steder, heller ingen ridser/skrammer.

> [...]
> dem ret hurtigt, da dæk bliver hårde efterhånden blødgøringsmidlerne
> fordamper. Hårde dæk= dårligt vejgreb. Ikke nogen god kombination med

Det er næppe de originale dæk da cyklen har kørt 35.000 km, og der er
massere af mønster på dem endnu

> [...]
> bremsecaliper) Er den bremsevæske du kan se i reservoierne vandklar?
> Er den grumset eller mørkt, skal den skiftes.

Bremsen virkede ret stram da den bare holdt stille og jeg lige prøvesad den.

> Fungerer lygter og lyskontakter? Der SKAL ikke være blinklys på en MC,
> men er de der, skal de virke. Er forlygteparabolen intakt, de er
> temmelig dyre et udskifte.

Jeg har ikke set noget til om det elektriske fungerer, har ikke prøvet
maskinen endnu, men regner med at skulle prøve en tur på den efter påske.

> [...]
> HELT igennem når du skifter gear, ellers finder den frigear mellem
> gearene, og det lyder berstemt ikke godt.

Det betyder kort sagt at hvis den spinder som en mis så burde der ikke
være noget alvorligt galt.
Så alt med klik og tikkelyde eller andre sjove ting fra motoren ved xx
omdrejninger er = farlig cykel/motor.

> [...]
> tabt den, i stedet for at stille den. I foråret 2002 blev Suzukien
> efter tre sæsonner og knap 40.000 km udskiftet. Erstatinigen hed

Det var vist ikke noget dårligt bytte, så langt rækker budgettet dog
ikke i første omgang

Mange tak

Fra : Armand

Dato : 24-03-05 11:11

Anders Christensen wrote:

> Er sådan en et farligt køb?
> Jeg har hørt noget snak om knastakslerne i den model?

Omkring risikoen for færdige knaster, så brug Jacob Barfoeds dertil
opfundne trick:
Beting dig at mekanikeren ikke finder nogen fejl på knasten ved et
ventilservice som DU betaler for udførelsen af INDEN købet!
- Hvis der findes fejl kan prisforhandlingerne fortsætte derfra (men vær
sikker på at sælger hellere vil afbryde og forsøge at sælge til en anden
der ikke kender problemet), eller du kan ånde lettet op over at udgiften
til ventilservicet sparede dig for at skulle betale dyrt for et
knastakselskifte sidenhen :-|
- Hvis ikke der findes nogen fejl er sagen klar, og du har kun brugt
penge på det ventilservice som du alligevel burde få foretaget tidligt i
dit nye ejerskab!

--
Armand.

Fra : Anders Christensen

Dato : 24-03-05 13:37

Armand wrote:

> [...]
> - Hvis ikke der findes nogen fejl er sagen klar, og du har kun brugt
> penge på det ventilservice som du alligevel burde få foretaget tidligt i

Sælger er autoriseret suzuki forhandler, så de vil nok kigge lidt sjovt
på mig hvis jeg forlanger at et andet værksted skal efterse cyklen inden
køb?
Men derfor er sådan et service jo nok en god idé at få med i købet?
Hvad er det helt præcist sådan ventilservice er for noget?

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Armand

Dato : 24-03-05 17:32

Anders Christensen wrote:

> Sælger er autoriseret suzuki forhandler, så de vil nok kigge lidt sjovt
> på mig hvis jeg forlanger at et andet værksted skal efterse cyklen inden
> køb?

Min krystalkugles fejl!
I så fald har du jo vedkommendes brugtgaranti at læne dig op ad; men
sørg nu for at få kontrolleret knasterne også lige inden garantien løber ud.

> Men derfor er sådan et service jo nok en god idé at få med i købet?
> Hvad er det helt præcist sådan ventilservice er for noget?

Det består af en kontrol og fornøden efterjustering af det spillerum der
skal være i ventilmekanikken!

--
Armand.

Fra : Anders Christensen

Dato : 24-03-05 17:40

Armand wrote:

> Min krystalkugles fejl!

Bare rolig, øjnene er det første man bliver blind på.

> I så fald har du jo vedkommendes brugtgaranti at læne dig op ad; men
> sørg nu for at få kontrolleret knasterne også lige inden garantien løber
> ud.

Det lyder meget fornuftigt.

> Det består af en kontrol og fornøden efterjustering af det spillerum der
> skal være i ventilmekanikken!

Mange tak, så lærte jeg også lidt i dag

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Armand

Dato : 24-03-05 19:12

Anders Christensen wrote:

> Bare rolig, øjnene er det første man bliver blind på.

Det er snarere en krystalkugle og ikke blå øjne der skal til for at
gennemskue at handelen ikke er med privatmand jvf. dit første indlæg -
Derfor udtrykket!

--
Armand.

Fra : Anders Christensen

Dato : 24-03-05 20:08

Armand wrote:

> Det er snarere en krystalkugle og ikke blå øjne der skal til for at
> gennemskue at handelen ikke er med privatmand jvf. dit første indlæg -
> Derfor udtrykket!

Jeg gik ud fra at du måske havde læst resten af tråden, hvor jeg klokken
12:13 nævnte det i min kommentar til Steens fine indlæg.
Var det forøvrigt ikke dig jeg havde fat i på dfm chatten engang? (under
navnet Vladimirr)
--
Mvh Anders Christensen

Fra : Armand

Dato : 24-03-05 21:09

Anders Christensen wrote:

> [...]
> 12:13 nævnte det i min kommentar til Steens fine indlæg.
> Var det forøvrigt ikke dig jeg havde fat i på dfm chatten engang? (under

OK, OK, OK!

På den anden side er der ikke behov for Bilbogen hvis man handler med en
regulær forhandler (á: MMF2005 mærkat), der indestår for forekommende
restgæld - Så dén snak kan godt have sendt flimmer i min krystalkugle

DFM-Chatten? Næppe! Jeg er først for nyligt kommet på fast forbindelse
og har før da dårligt ofret nettid på diverse links på gruppen!

--
Armand.