skiftning af kobling ( Gsx600f )
Fra : Niels Poulsen

Dato : 23-03-05 09:15

Hej Gruppe,

Jeg skal vist nok have skiftet koblingen på min goe gamle "tøz" og vil lige
høre nogle her om de har prøvet det før.

Er det nemt, kan jeg selv gøre det, kræver det noget specialværktøj ?

mine hænder skulle eftersigende sidde rigtigt, men om de så gøre det ved en
koblingskift.

Hygge til jer og pas på ude i trafikken..

/Niels
Gsx600f

Fra : Torben Scheel

Dato : 23-03-05 10:49

Niels Poulsen wrote:
> [...]
> høre nogle her om de har prøvet det før.
>
> Er det nemt, kan jeg selv gøre det, kræver det noget specialværktøj ?

Det kræver vist nok en speciel nøgle der holder koblingsskålen mens du
løsner skruerne - skaf/lån en haynes! (eller clymer / whatever)

> mine hænder skulle eftersigende sidde rigtigt, men om de så gøre det ved en
> koblingskift.

Bare brug den hånd hvor tommelfingeren peger indad, så skal det nok
lykkes hvis du skaffer en Haynes

--
vh
Torben

Fra : Niels Poulsen

Dato : 23-03-05 11:53

> [...]
> løsner skruerne - skaf/lån en haynes! (eller clymer / whatever)

> Bare brug den hånd hvor tommelfingeren peger indad, så skal det nok

Hej Torben,
Tak for svaret... Hmm.. skal vist ha fat i den haynes, går ud fra det er den
bog om suzy´er...

/Niels

Gsx600f

Søger et par stykker til lidt aftens kørsel.. gerne nogle der ikke er til
vild kørsel :) da bagaen ( kæresten )
ikke er vild med at få slidt hendes knæer ned :(

Fra : Torben Scheel

Dato : 23-03-05 14:53

Niels Poulsen wrote:

> en

> Hej Torben,
> Tak for svaret... Hmm.. skal vist ha fat i den haynes, går ud fra det er den
> bog om suzy´er...

Haynes er et forlag der primært laver instruktionsbøger der gennemgår
alt fra oliecheck til motorrenovering i letforståelige billedserier. Køb
en specifikt til din cykel - eller kig på tråden "Servicemanualer" - der
er links til en del online. Dog er linket til netop din vist ikke
komplet

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 23-03-05 17:09

Niels Poulsen wrote:
> [...]
> høre nogle her om de har prøvet det før.
>
> Er det nemt, kan jeg selv gøre det, kræver det noget specialværktøj ?

Det er en meget nem reperation der er god at "varme sig op på":
- Skru koblingsdækslet af - Hvis et af hjulene placeres på et tykt brædt
vi motorcyklen hælde så langt over mod venstre(*) ved brug af
sidestøttebenet, at olie vil blive i den venstre side af motoren og ikke
løbe ud når dækslet fjernes. Vær forberedt på at pap-pakningen mellem
dæksel og motor kan gå i stykker og ikke kan erstattes af flydende
pakning (men måske(!) supleres af flydende pakning!)!
- Løsn de 4-6 små bolte, der sidder yderst på koblingen, og fjern dem
sammen med de underliggende fjedre!
- Fjern trykpladen som skruer/fjedre sad udenpå og bemærk at den kun kan
sidde på én måde hvis boltantallet er ulige - Kig efter den originale
markering á en støbt linie eller plet, eller træk en tuschstreg rundt om
kanten så både koblingskurv og trykpladen er markeret!
- Fjern friktions og mellem/stål -plader én for én og monter de friske
friktionsplader i modsat rækkefølge!
- Monter trykpladen i.h.t. opmærkningen!
- Monter fjedre og skru boltene i til de er i bund, spænd evt. efter med
et moment på ca.1kg/m.
- Pak og montér dækslet - Finito!

Efter adskillese af koblingen er det en god ide at måle de gamle og nye
pladers tykkelse: Har de tilnærmelsesvis samme mål, er dit
koblingsproblem sikkert ikke løst ved udskiftningen; men befinder sig et
andet sted :-/

--
Armand.

Fra : Knud Dam

Dato : 23-03-05 18:50

> [...]
> sikkert ikke løst ved udskiftningen; men befinder sig et andet sted :-/

Perfekt beskrivelse !

Hvis problemer er, at koblingen "fedter", kan det være et koblingskabel, der
går for stramt eller mangler frigang.

; - )

KD

Fra : Niels Poulsen

Dato : 23-03-05 19:59

> Perfekt beskrivelse !
>
> Hvis problemer er, at koblingen "fedter", kan det være et koblingskabel,
> [...]

Det må jeg nok sige, det var lidt af en beskrivelse... Den er printet ud og
lagt til side til efter påske.
Jeg håber at ved at skifte koblingen at det løser mit problem. Den "fedter"
på koblingen når der
gives håndtag og den er lidt underlig når jeg eks. skal starte i 1. gear.
Det er lige som om koblingen
består af to punkter.. Lidt svært at beskrive. Kablet er næsten lige skiftet
og der er nu masser af
fri gang. Strammer jeg kablet mere fedter den endnu mere.

Niels

Fra : Armand

Dato : 24-03-05 10:31

Niels Poulsen wrote:

> [...]
> underlig når jeg eks. skal starte i 1. gear. Det er lige som om
> koblingen består af to punkter.. Lidt svært at beskrive.

Giv os lige en chance og forsøg at beskrive det alligevel!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-05 12:11

Armand skrev i meddelelsen ...

>Giv os lige en chance og forsøg at beskrive det alligevel!

Ja, - og er det et setup med gennemgående stødstang + aktivering vha.
"snegl/gevind" ?, så er der al mulig grund til at gennemgå den funktion. En
evt. stødstang SKAL have frigang, og den frigang justeres IKKE på kablet,
men derimod med stilleskruen midt i "sneglen".

mvh
Orla

Fra : Niels Poulsen

Dato : 28-03-05 22:36

Beskrivelse.. hmm... sku svært.. hvis jeg starter op i kryds og slipper
koblingen langsomt uden at give vildt meget gas, så glider den pænt til et
vist punkt hvos der ligesom giver et ryk i koblingen og så stager den ved.

Hvordan jeg ellers skal forklare det aner jeg ikke...

/Niels

Fra : Armand

Dato : 29-03-05 02:13

Niels Poulsen wrote:
> [...]
> vist punkt hvos der ligesom giver et ryk i koblingen og så stager den ved.
> Hvordan jeg ellers skal forklare det aner jeg ikke...

Oliemangel?????
Kontrollér straks olieniveauet!!!!!!

I benægtende fald:
Fortrinsvis ved varm motor??
Alt for tynd olie, skif til noget med blot lidt højere SAE-tal!

--
Armand.
(der oplevede nøjagtigt det samme med olie under SAE10W'' på sin

Fra : Niels Poulsen

Dato : 29-03-05 06:00

> Oliemangel?????
> Kontrollér straks olieniveauet!!!!!!
>
> I benægtende fald:
> Fortrinsvis ved varm motor??
> Alt for tynd olie, skif til noget med blot lidt højere SAE-tal!

okay !!! fik at vide af en makaniker at det bestemt ikke havde noget som
helst med oilen at gøre.. men hvis du har oplevet det samme må jeg
antage at det kan være pga dette og det skal bare tjekkes / skiftes med det
samme så ..

/niels

Fra : Armand

Dato : 29-03-05 19:54

Niels Poulsen wrote:

> [...]
> helst med oilen at gøre.. men hvis du har oplevet det samme må jeg
> antage at det kan være pga dette og det skal bare tjekkes / skiftes med det

Ved du hvilken oliekvalitet der er i nu?
Det er jo en betingelse for at kunne købe en der er tykkere!

--
Armand.

Fra : Niels Poulsen

Dato : 30-03-05 08:49

> Ved du hvilken oliekvalitet der er i nu?
> Det er jo en betingelse for at kunne købe en der er tykkere!
>
> --
> Armand.

Hej Armand,

Nej det ved jeg ikke, desværre, jeg burde vide det.. En mekaniker skiftede
oile og filter fordi jeg var i tidsnød
og skulle til norge, så lossede biken ud til ham i mens jeg handlede ind.

Men jeg har bestilt kobling af en fyr på sjælland, nu får jeg den hjem og
skiller skidtet af for at se efter slid.
Ang. oile, så prøver jeg i første omgang at skiftet ti len tykker.

/niels

Fra : Armand

Dato : 30-03-05 10:04

Niels Poulsen wrote:

> Nej det ved jeg ikke, desværre,..................
> Ang. oile, så prøver jeg i første omgang at skiftet ti len tykker.

Hvilket så i praksis vil sige en almindelig mineralsk 20W40, som
koblingen under alle omstændigheder skal kunne kapere :-|

--
Armand.

Fra : Moller

Dato : 30-03-05 09:21

Niels Poulsen wrote:

> [...]
> helst med oilen at gøre.. men hvis du har oplevet det samme må jeg
> antage at det kan være pga dette og det skal bare tjekkes / skiftes med det

   Tjaaa... mekanikere kan jo ik kende alle maskiner ud og ind ;) men kan
sige Banditterne har det med at være lidt følsom omkring olien, om det
er lige så slemt på 600'eren som det er på 1200'eren tør jeg ikke sige,
men min fedter mere eller mindre alt efter om jeg bruger den ene eller
den anden olie i den. men så snart den er varm ;) så er min kampklar, og
den forstærkede fjeder gør sit arbejde :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Moller

Dato : 30-03-05 09:24

Niels Poulsen wrote:
> [...]
> vist punkt hvos der ligesom giver et ryk i koblingen og så stager den ved.
>
> Hvordan jeg ellers skal forklare det aner jeg ikke...

   Har du haft skålen ude og kigge ? din beskrivelse minder meget om de
berømte hakker i kanten af skålen, sådan at pladerne låser i hakkerne...
og så pludselig slipper og tager fat. Typisk Yamaha ting ;) for
start/midt 90'er 600'er raketterne.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Armand

Dato : 30-03-05 10:06

Moller wrote:

> [...]
> berømte hakker i kanten af skålen, sådan at pladerne låser i hakkerne...
> og så pludselig slipper og tager fat. Typisk Yamaha ting ;) for

Hørt!

--
Armand.

Fra : Moller

Dato : 30-03-05 10:22

Armand wrote:

> Hørt!

   Ja, jeg kan jo ikke benægte at der er nogen meget små tegn på at min
egen koblings skål er ved at udvikle sig på denne måde :( men hvis jeg
skal skifte skålen, kan jeg alligevel tage skridtet fuldt ud og bygge en
GSX-r 1100 kobling over på i stedet :) om det kan gøres på en ½ bandit
;) det tør jeg så ikke sige... vil mene en ny skål vil være billigere og
nemmere, hvis man skal ha en mekker til at gøre det(og der er også meget
få mekkere der vil kaste sig ud i det andet).

--
VH
Lars Molnit

Fra : Armand

Dato : 24-03-05 10:28

Knud Dam wrote:

> Perfekt beskrivelse !
>
> Hvis problemer er, at koblingen "fedter", kan det være et koblingskabel, der
> går for stramt eller mangler frigang.

Hvis koblingen fedter trods gamle og nye plader holder samme mål, kan
det endvidere skyldes at friktionspladerne er skadet ved at der har
været friktionsnedsættende additiv i olien!?
Derfor vil det være dumt at skifte til nye plader med samme mål uden at
skifte olien også :-|

--
Armand.