/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hastighed på XS400'er
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 22-03-05 17:38

Hej

Da der jo var et par tidligere XS400 ejere herinde, ville jeg lige høre om i
også havde prob. med at få den op på 130 kmt og holde den der i 6. gear? Når
jeg kommer i 6. falder den ned på 100-110 kmt. Ellers skal jeg ligge i 5.
med omkring 7-8000 omdr. ikke lige så hyggeligt hvis man ligger på
motorvejen.

Stef



 
 
Martin Sørensen (22-03-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 22-03-05 19:21

> Da der jo var et par tidligere XS400 ejere herinde, ville jeg lige
> høre om i også havde prob. med at få den op på 130 kmt og holde den
> der i 6. gear? Når jeg kommer i 6. falder den ned på 100-110 kmt.
> Ellers skal jeg ligge i 5. med omkring 7-8000 omdr. ikke lige så
> hyggeligt hvis man ligger på motorvejen.

Hvis det er en XS400 Seca du snakker om, så har jeg sådan en, og kan da godt
lige berette lidt om mine oplevelser.

Jeg kan fint køre 130km/t i 6. gear, falder den til under 100km/t får den
problemer med at trække i 6. gear, og så må man skifte ned i 5. gear eller
have god tålmodighed hvis man vil op i fart igen. I 6. gear ligger den bedst
ved 125-135km/t, og det passer jo meget godt med motorvejshastigheden.
Mindre bakker klarer den også uden besvær med 130 km/t i 6. gear, og det går
faktisk nemmere end de steder hvor hastigheden er 110 km/t.

Jeg har haft cyklen oppe på 150km/t i 6. gear, så den har en smule mere at
give af. Skal man højere op, tror jeg faktisk at man skal gøre det i 5.
gear. Så burde den kunne trække til det råde område, og så kører man omkring
165 km/t

Når jeg kører med 7000 RPM i 6. gear, så viser speedometret ca. 125 km/t og
det er med standard gearing og 3.50x18" bagdæk. Hvis du kører med for høj
gearing, kunne det jo godt give de problemer du har.

signing off.. Martin Sørensen



Stefan Jacobsen (22-03-2005)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 22-03-05 20:33


>
> Hvis det er en XS400 Seca du snakker om, så har jeg sådan en, og kan da
godt
> lige berette lidt om mine oplevelser.
>
> Jeg kan fint køre 130km/t i 6. gear, falder den til under 100km/t får den
> problemer med at trække i 6. gear, og så må man skifte ned i 5. gear eller
> have god tålmodighed hvis man vil op i fart igen. I 6. gear ligger den
bedst
> ved 125-135km/t, og det passer jo meget godt med motorvejshastigheden.
> Mindre bakker klarer den også uden besvær med 130 km/t i 6. gear, og det
går
> faktisk nemmere end de steder hvor hastigheden er 110 km/t.
>
> Jeg har haft cyklen oppe på 150km/t i 6. gear, så den har en smule mere at
> give af. Skal man højere op, tror jeg faktisk at man skal gøre det i 5.
> gear. Så burde den kunne trække til det råde område, og så kører man
omkring
> 165 km/t
>
> Når jeg kører med 7000 RPM i 6. gear, så viser speedometret ca. 125 km/t
og
> det er med standard gearing og 3.50x18" bagdæk. Hvis du kører med for høj
> gearing, kunne det jo godt give de problemer du har.
>
Hej Martin
Jo det er en Seca, ja 130 virker ikke som en mulighed lige nu, og gearingen
havde jeg slet ikke skænket en tanke, det vil jeg da lige checke imorgen,
det er da rimeligt simpelt at løse. Takker for inputtet.

Stef
http://www.dfmc.dk/?id=843



Armand (22-03-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-03-05 21:07

Stefan Jacobsen wrote:
>>Hvis det er en XS400 Seca du snakker om, så har jeg sådan en, og kan da
>
> godt
>
>>lige berette lidt om mine oplevelser.
>>
>>Jeg kan fint køre 130km/t i 6. gear, falder den til under 100km/t får den
>>problemer med at trække i 6. gear, og så må man skifte ned i 5. gear eller
>>have god tålmodighed hvis man vil op i fart igen. I 6. gear ligger den
>
> bedst
>
>>ved 125-135km/t, og det passer jo meget godt med motorvejshastigheden.
>>Mindre bakker klarer den også uden besvær med 130 km/t i 6. gear, og det
>
> går
>
>>faktisk nemmere end de steder hvor hastigheden er 110 km/t.
>>
>>Jeg har haft cyklen oppe på 150km/t i 6. gear, så den har en smule mere at
>>give af. Skal man højere op, tror jeg faktisk at man skal gøre det i 5.
>>gear. Så burde den kunne trække til det råde område, og så kører man
>
> omkring
>
>>165 km/t
>>
>>Når jeg kører med 7000 RPM i 6. gear, så viser speedometret ca. 125 km/t
>
> og
>
>>det er med standard gearing og 3.50x18" bagdæk. Hvis du kører med for høj
>>gearing, kunne det jo godt give de problemer du har.
>>
>
> Hej Martin
> Jo det er en Seca, ja 130 virker ikke som en mulighed lige nu, og gearingen
> havde jeg slet ikke skænket en tanke, det vil jeg da lige checke imorgen,
> det er da rimeligt simpelt at løse.

Originalgearingen har 16 hhv. 38 tænder!

--
Armand.

Stefan Jacobsen (25-03-2005)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 25-03-05 18:25


> Når jeg kører med 7000 RPM i 6. gear, så viser speedometret ca. 125 km/t
og
> det er med standard gearing og 3.50x18" bagdæk. Hvis du kører med for høj
> gearing, kunne det jo godt give de problemer du har.
>

Gearingen er som 16/38 som foreskrevet i bogen. Så det er vist en tur ud til
Harry og få checket komp. på motoren, det kunne jo være
stempelringene/ventil/tænding etc etc det er vist bedre at lade dem kigge på
den. Syntes også der kommer lidt olie mellem top og cylinder i venstre side.

Stef



Martin Sørensen (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 31-03-05 00:47

> Gearingen er som 16/38 som foreskrevet i bogen. Så det er vist en tur
> ud til Harry og få checket komp. på motoren, det kunne jo være
> stempelringene/ventil/tænding etc etc det er vist bedre at lade dem
> kigge på den. Syntes også der kommer lidt olie mellem top og cylinder
> i venstre side.

Det er meget normalt, og det betyder kun noget rent kosmetisk. Min har også
gjort det for nogle år tilbage, men det blev kureret med en ny toppakning.

Hvor bor du egentligt henne af i landet?

signing off.. Martin Sørensen



Stefan Jacobsen (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 31-03-05 05:43


> Det er meget normalt, og det betyder kun noget rent kosmetisk. Min har
også
> gjort det for nogle år tilbage, men det blev kureret med en ny toppakning.
>
> Hvor bor du egentligt henne af i landet?
>

I Randers.

Stef



Stefan Jacobsen (25-03-2005)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 25-03-05 18:59

> Da der jo var et par tidligere XS400 ejere herinde, ville jeg lige høre om
i
> også havde prob. med at få den op på 130 kmt og holde den der i 6. gear?
Når
> jeg kommer i 6. falder den ned på 100-110 kmt. Ellers skal jeg ligge i 5.
> med omkring 7-8000 omdr. ikke lige så hyggeligt hvis man ligger på
> motorvejen.
>
> Stef
>

I følge den her skulle det jo gå noget bedre end det gør nu
http://www.xs400.de/xs_speed.jpg, så der er vist noget andet galt. Jeg kan
ikke få den over 120-125 i 5.

Stef



Armand (25-03-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-03-05 19:39

Stefan Jacobsen wrote:
>>Da der jo var et par tidligere XS400 ejere herinde, ville jeg lige høre om
>
> i
>
>>også havde prob. med at få den op på 130 kmt og holde den der i 6. gear?
>
> I følge den her skulle det jo gå noget bedre end det gør nu
> http://www.xs400.de/xs_speed.jpg, så der er vist noget andet galt. Jeg kan
> ikke få den over 120-125 i 5.

Hva' mæ' en så simpel ting som rent luftfilter??

--
Armand.

Stefan Jacobsen (25-03-2005)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 25-03-05 22:45

> Hva' mæ' en så simpel ting som rent luftfilter??
>
Har "pustet" det, desværre ser det ud til formiddagen imorgen kommer til at
gå med lappegrej, den tabte pusten på bagdækket på vej ind efter snolder her
til aften.

stef



Armand (26-03-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-03-05 00:57

Stefan Jacobsen wrote:
>>Hva' mæ' en så simpel ting som rent luftfilter??
>>
>
> Har "pustet" det,

Er det da et "puste-type"??

--
Armand.
(der nok ville ofre den aldrende maskine et (sæt?) ny(e) luftfilter/re)

Martin Sørensen (26-03-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 26-03-05 01:23

>> Har "pustet" det,
> Er det da et "puste-type"??

Jeps, de viser bl.a. i service-manualen hvordan man renser det vha.
trykluft, så det er det skam beregnet til. Prisen på et nyt filter er dog så
lille, at jeg ikke ville tøve med at skifte det ud hvis der var bare lidt
tvivl.

signing off.. Martin Sørensen



Stefan Jacobsen (26-03-2005)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 26-03-05 08:38

> Jeps, de viser bl.a. i service-manualen hvordan man renser det vha.
> trykluft, så det er det skam beregnet til. Prisen på et nyt filter er dog

> lille, at jeg ikke ville tøve med at skifte det ud hvis der var bare lidt
> tvivl.
>
> signing off.. Martin Sørensen
>
Ja man kunne jo smide et i kurven når jeg alligevel skal ud og hente en
slange!

Stef



Stefan Jacobsen (27-03-2005)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 27-03-05 10:02

>
> Jeps, de viser bl.a. i service-manualen hvordan man renser det vha.
> trykluft, så det er det skam beregnet til. Prisen på et nyt filter er dog

> lille, at jeg ikke ville tøve med at skifte det ud hvis der var bare lidt
> tvivl.
>
Men desværre heller ikke det hjalp, der er vist ikke andet end at lade
Harrys drenge kigge på den, med mine begrænsede og nybegynder evner kan jeg
ikke gennemskue hvad problemet er.

Stef



Armand (27-03-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-03-05 11:29

Stefan Jacobsen wrote:
>>Jeps, de viser bl.a. i service-manualen hvordan man renser det vha.
>>trykluft, så det er det skam beregnet til. Prisen på et nyt filter er dog
>
> så
>
>>lille, at jeg ikke ville tøve med at skifte det ud hvis der var bare lidt
>>tvivl.
>>
>
> Men desværre heller ikke det hjalp, der er vist ikke andet end at lade
> Harrys drenge kigge på den, med mine begrænsede og nybegynder evner kan jeg
> ikke gennemskue hvad problemet er.

Hvor længe har du haft den?
Hvad er den værd?
Vær beredt på at man måske foreholder dig en større udgift til en
renovation, og at motorcyklen umiddelbart ikke er der værd :-/
I så fald: Slå bremserne i og lev med den nuværende ydelse mens du
afsøger nettet for brugte motorer istedet.

Det kán jo også være et økonomisk overskueligt problem, så lad blot
Harry se på den til en start!

--
Armand.

Armand (27-03-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-03-05 11:37

Armand wrote:
>
> Det kán jo også være et økonomisk overskueligt problem, så lad blot
> Harry se på den til en start!

Forresten:
En rulning (ved Rydbjerg?) var måske også en indfaldsvinkel :-/
En sådan koster ca. en plovmand og vil tydeligt vise om motoren halter
efter ydelsesmæssigt. Hvis en mekaniker skal til at diagnosticere på
motoren går der hurtigt de 1½ time som svarer til samme plovmand :-|

Og så lige det spørgsmål du vist endnu ikke er stillet:
Hvad bruger den af olie??

--
Armand

Stefan Jacobsen (27-03-2005)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 27-03-05 14:12


> Forresten:
> En rulning (ved Rydbjerg?) var måske også en indfaldsvinkel :-/
> En sådan koster ca. en plovmand og vil tydeligt vise om motoren halter
> efter ydelsesmæssigt. Hvis en mekaniker skal til at diagnosticere på
> motoren går der hurtigt de 1½ time som svarer til samme plovmand :-|

Ja det var da en mulighed, gad vide om Jan stadigt kommer der....

> Og så lige det spørgsmål du vist endnu ikke er stillet:
> Hvad bruger den af olie??

Motul 15W50 Delsynt. anbefalet hos Harry og efter at have læst en masse
indlæg herinde.

> --
> Armand



Armand (27-03-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-03-05 15:30

Stefan Jacobsen wrote:
>>
>>Hvad bruger den af olie??
>
> Motul 15W50 Delsynt. anbefalet hos Harry og efter at have læst en masse
> indlæg herinde.

Min fejl!
Forbruget???

--
Armand

Stefan Jacobsen (27-03-2005)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 27-03-05 17:21

> >
> > Motul 15W50 Delsynt. anbefalet hos Harry og efter at have læst en masse
> > indlæg herinde.
>
> Min fejl!
> Forbruget???

Indtil videre ikke noget, den har kørt ca. 800 km og et jeg har luret og det
er ikke noget jeg umiddelbart kan se der er søkket.

Stef



Stefan Jacobsen (01-04-2005)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 01-04-05 13:09

> Min fejl!
> Forbruget???
>
DOH jeg var så kålhøgen da du spurgte, de gange jeg havde slået mit blik
derned syntes jeg det så fint ud, men idag kiggede jeg alligevel lige
ordentligt efter. Der plejer jo at være en grund til du spørger Og
fandenme om ikke der manglede, der er lige hældt ½ liter på nu er standen
midt i glasset. ½ liter på 1200 km... det er sgu lige i overkanten, så jeg
tror jeg vil bestille nogle nye stempelringe og se om ikke det skulle hjælpe
både på olie forbrug og træk i motoren.

Stef



Armand (01-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-04-05 14:53

Stefan Jacobsen wrote:
>>Min fejl!
>>Forbruget???
>>
>
> DOH jeg var så kålhøgen da du spurgte ... men idag kiggede jeg alligevel
> ordentligt efter.... fandenme om ikke der manglede, der er lige hældt ½
> liter på nu er standen midt i glasset. ½ liter på 1200 km...
> det er sgu lige i overkanten,

Rolig nu!
Det er en gammel med stadig gyldig tommelfingerregel at først 1l/1000km
er et forbrug man bør gøre noget ved!

Men godt at du fik den overraskelse, så du fremover vil huske at holde
øje med niveauet og ikke stå med et brændt topstykke en dag!

--
Armand.

Martin Sørensen (04-04-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 04-04-05 19:39

> Og fandenme om ikke der manglede, der er lige hældt ½ liter på nu
> er standen midt i glasset. ½ liter på 1200 km... det er sgu lige i
> overkanten, så jeg tror jeg vil bestille nogle nye stempelringe og se
> om ikke det skulle hjælpe både på olie forbrug og træk i motoren.

Det er ikke specielt alarmerende. Min XS400 bruger måske 1 liter på 3000km
hvis det er bykørsel, mens på motorvej stiger den til lige over 1 liter pr.
1000km, og den trækker som sagt fint nok.

En kompressionstest vil sikkert være fornuftig at få lavet, da den er både
billig og nem at foretage.

signing off.. Martin Sørensen



Stefan Jacobsen (27-03-2005)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 27-03-05 14:08


> Hvor længe har du haft den?
1 måned det er den første Købt som "bil" nr. 2.

> Hvad er den værd?
Købt for 12K og motoren skulle være gået igennem for ca. 1500km siden.

> Vær beredt på at man måske foreholder dig en større udgift til en
> renovation, og at motorcyklen umiddelbart ikke er der værd :-/
> I så fald: Slå bremserne i og lev med den nuværende ydelse mens du
> afsøger nettet for brugte motorer istedet.
> Det kán jo også være et økonomisk overskueligt problem, så lad blot
> Harry se på den til en start!
>
Enig, de kan jo starte med at se på om de kan finde "problemet" hvis det
ikke er noget der er koster mange penge, men kan vente kan jeg leve med
det,det er jo heller ikke en formel1 racer. Men ofte syntes jeg at udskyde
det kommer til at koste en del mere end af få det ordnet. Det kan jo også
ske det er noget jeg selv kan ordne. En anden motor koster omkring
3500-5500,- af hvad jeg lige har kunne finde.

Jeg kom i tanke om at sælger havde haft problemer med at få gang i den ene
cylinder og havde skiftet tændrør, måske skulle man så om det stadigt er
problemet.

Stef



"J.C.Kløve" (27-03-2005)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 27-03-05 16:33

Armand wrote:
> Stefan Jacobsen wrote:
>

> Vær beredt på at man måske foreholder dig en større udgift til en
> renovation, og at motorcyklen umiddelbart ikke er der værd :-/

Renovation ? Skal den smides væk?
Du mener naturligvis "renovering" der jo er noget ganske andet....

--
Dun@nt
Kilo SFau's 's is for silver
http://www.dfmc.dk/?id=223
DMCN #745

Armand (27-03-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-03-05 17:24

J.C.Kløve wrote:
> Armand wrote:
>
>> Stefan Jacobsen wrote:
>>
>
>> Vær beredt på at man måske foreholder dig en større udgift til en
>> renovation, og at motorcyklen umiddelbart ikke er der værd :-/
>
>
> Renovation ? Skal den smides væk?
> Du mener naturligvis "renovering" der jo er noget ganske andet....
>
Ups!

En af mine vane-skrivefejl

--
Armand.

Stefan Jacobsen (27-03-2005)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 27-03-05 18:42

> Men desværre heller ikke det hjalp, der er vist ikke andet end at lade
> Harrys drenge kigge på den, med mine begrænsede og nybegynder evner kan
jeg
> ikke gennemskue hvad problemet er.
>
> Stef
>
Nå men alting løser sig jo,min onkel har en kompressionsmåler, så den får
lige et check inden Harry.

Stef



Armand (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-03-05 11:35

Stefan Jacobsen wrote:
>>
>>jeg kommer i 6. falder den ned på 100-110 kmt. Ellers skal jeg ligge i 5.
>>med omkring 7-8000 omdr. ikke lige så hyggeligt hvis man ligger på
>>motorvejen.
>>
> I følge den her skulle det jo gå noget bedre end det gør nu
> http://www.xs400.de/xs_speed.jpg, så der er vist noget andet galt. Jeg kan
> ikke få den over 120-125 i 5.

Dét diagram viser ikke en pind andet end gearingerne og det deraf
forekommende forhold mellem omdrejninger og fart, og IKKE hvad den i
praksis kan køre!

Det slår mig lige:
Det nytter ikke at give gas i topgear og forvente at modellen trækker op
på topfart!
For at opnå højere hastigheder kræver det at motoren udnyttes á fulde
omdrejninger før hvert gearskifte, og der er først grund til bekymring
hvis den ikke kan pines ud til rødt felt i næsthøjeste gear eller måske
ligefrem falder i hastighed når man lægger næsthøjeste gear ind :-|

En lille anekdote omkring fartforventning:
Stort set alle mine motorcykler har kun lejlighedsvis og kun under
optimale forudsætninger (á ned ad bakke og med vinden + solen i ryggen
og piloten fladt ned over tanken!) kunnet toppe med den fart som
importøren angav som max. Og i praksis var det først min næstfølgende
motorcykel som qua større volumen/ydelse magtede at komme ubesværet op
på dén fart.
Til gengæld havde den så problemer med at indfri den topfart som var
angivet for den, hvilket den næstfølgende så magtede. Men - - o.s.v.
I tal:
- De 165 XS360 skulle kunne køre klarede XS 500 til fulde, hvorimod dén
skulle pines for at komme videre derfra og i nærheden af de 180 som dén
var opgivet til.
- Benellien klarede til gengæld de 180 i almindelighed, hvorimod den
overhovedet ikke kunne pines ud til de 200, som dén var lovet, hvad den
senere XS1100 bedre kunne klare, men til gengæld skulle der en GPZ900R
til for at klare dens opgivne topfart á 215.
GPZ'en og senest Lillefrøen er forøvrigt de eneste der har magtet at
komme ubesværet op på et fart tæt på den opgivne max-hastighed - Måske
p.g.a. kåbe-iklædningen :-/

Med andre ord: Det er let at sætte forventningerne til topfart for højt :-|

Omkring 900'eren noterede jeg mig på et tidspunkt forøvrigt en "succes",
sat op mod min første motorcykel og som på en måde sluttede ringen:
På en af de strækninger med langstrakt fald mod øst (=vinden i ryggen)
som jeg blev nødt til at frekventere for at få min første motorcykel op
på sin topfart, opdagede jeg at GPZ'en akkurat magtede at
højgears-accelerere op på samme fart men med næsen op ad bakken.
Forskellen var 36 hhv. 115 HK - Så meget skal der altså til for at
udgøre dén forskel!

--
Armand.

Martin Sørensen (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 31-03-05 13:42

>> I følge den her skulle det jo gå noget bedre end det gør nu
>> http://www.xs400.de/xs_speed.jpg, så der er vist noget andet galt.
>> Jeg kan ikke få den over 120-125 i 5.
> Dét diagram viser ikke en pind andet end gearingerne og det deraf
> forekommende forhold mellem omdrejninger og fart, og IKKE hvad den i
> praksis kan køre!

Men fakta er at den burde kunne trække til redline i 5. gear (dog med lidt
vold). Ved 125km/t i 6. gear burde den også kunne accelerere lige så stille
ved at give den noget gas på en lige strækning uden for meget modvind.
Grafen med de teoretiske værdier stemmer desuden ret godt med mine egne
erfaringer med modellen (f.eks. 125km/t v. 7000rpm i 6. gear), så gearingen
er korrekt nok.

> Det slår mig lige:
> Det nytter ikke at give gas i topgear og forvente at modellen trækker
> op på topfart!
> For at opnå højere hastigheder kræver det at motoren udnyttes á fulde
> omdrejninger før hvert gearskifte, og der er først grund til bekymring
> hvis den ikke kan pines ud til rødt felt i næsthøjeste gear eller
> måske ligefrem falder i hastighed når man lægger næsthøjeste gear ind
> :-|

Lyder fornuftigt. Secaen har lige kræfter til at blive presset op mod
redline i 5. gear, men skifter man derefter til 6., så vil den faktisk falde
i hastighed. Kan den ikke presses til redline i næsthøjeste gear, så er der
noget galt et sted, enten er motoren for svag, eller også er gearingen for
høj.

signing off.. Martin Sørensen



Stefan Jacobsen (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 31-03-05 19:01


> Men fakta er at den burde kunne trække til redline i 5. gear (dog med lidt
> vold). Ved 125km/t i 6. gear burde den også kunne accelerere lige så
stille
> ved at give den noget gas på en lige strækning uden for meget modvind.
> Grafen med de teoretiske værdier stemmer desuden ret godt med mine egne
> erfaringer med modellen (f.eks. 125km/t v. 7000rpm i 6. gear), så
gearingen
> er korrekt nok.

Når den får tæsk i 5. trækker den til 8.000 og ikke længere uanset set om
medvind eller ej og lægger jeg den op i 6. kan den holde de 125 hvis det er
lige vej uden vind, ellers falder den til 100.

Stef
http://www.dfmc.dk/?id=843



Stefan Jacobsen (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 31-03-05 18:56


> Dét diagram viser ikke en pind andet end gearingerne og det deraf
> forekommende forhold mellem omdrejninger og fart, og IKKE hvad den i
> praksis kan køre!
>
> Det slår mig lige:
> Det nytter ikke at give gas i topgear og forvente at modellen trækker op
> på topfart!
etc....

Det er heller ikke topfarten jeg er ude efter, det er jo en aldrende dame og
jeg har ingen forventning om at skal rulle 170, men 130-140 ville da være
rart på motorvej. Men som du skriver er der jo mange faktorer der spille
ind, og jeg har da tænkt på om dragt og kropsbygning kunne forsage så meget
vindmodstand at det er topfarten med mig som rytter, desuden er original
lygten skiftet med den runde hvilket jo heller ikke nedsætter
vindmodstanden. Om ikke andet så vil weekendens komp. test ihvertfald gøre
mig mere eller mindre oplyst om det er mig der tosset eller om der skulle
være noget at komme efter der. Til dagligt er det jo også rigeligt med 100
og uanset hvad er jeg glad for den

Stef
http://www.dfmc.dk/?id=843



emil (30-03-2005)
Kommentar
Fra : emil


Dato : 30-03-05 20:28

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> wrote in message news:<42404ac5$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...


> Da der jo var et par tidligere XS400 ejere herinde, ville jeg lige høre om i
> også havde prob. med at få den op på 130 kmt og holde den der i 6. gear?

Jeg er også den glade ejer af en XS 400 seca, "selv om den ikke har
den store blærerøvs effekt!".
Den render uden problemer 130km/t selv op ad bakke med modvind i
6gear, da jeg købte den kørte jeg hjem fra Odense til vendsyssel på
under 2 og en halv time, så selv din burde ikke have problemer med at
holde de 130 km/t. Jeg har dog erfaret at en forkert indstillet kæde
kan æde opmod 30 km/t på toppen. jeg har haft min oppe på næsten
170km/t ifølge speedometeret, dog med meget medvind og ned af en stor
bakke.
Held og lykke med at finde problemet.
P.s. jeg har en næsten komplet reservecykel, hvis du skulle stå og
mangle stumper.

MVH Mikkel XS400 ejer!

Stefan Jacobsen (30-03-2005)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 30-03-05 21:24

> Jeg er også den glade ejer af en XS 400 seca, "selv om den ikke har
> den store blærerøvs effekt!".

Det har den da, alle jeg har mødt syntes det er en stilren og flot maskine,
der er faktisk mange der undre sig når de hører den er 2 år gl. Det er
da klart at står den ved siden af en stor ny maskine bliver der nok kigger
mere på den

> Den render uden problemer 130km/t selv op ad bakke med modvind i
> 6gear, da jeg købte den kørte jeg hjem fra Odense til vendsyssel på
> under 2 og en halv time, så selv din burde ikke have problemer med at
> holde de 130 km/t.

Ok, jeg kan knap holde den på 120 i medvind

Jeg har dog erfaret at en forkert indstillet kæde
> kan æde opmod 30 km/t på toppen. jeg har haft min oppe på næsten
> 170km/t ifølge speedometeret, dog med meget medvind og ned af en stor
> bakke.

Du må da ha´ blafret noget i vinden

> Held og lykke med at finde problemet.

Tak, regner med at lave komp. test i weekenden, måske skulle man prøve at
rode lidt med indstillingen af kæden ved samme lejlighed.

> P.s. jeg har en næsten komplet reservecykel, hvis du skulle stå og
> mangle stumper.
>
Ikke lige pt. jeg mangler 2 gummidutter til sideskjoldet i venstre side, men
dem regner jeg med Harry har

Stef



Armand (30-03-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-03-05 23:04

Stefan Jacobsen wrote:
>>
> ................... måske skulle man prøve at
> rode lidt med indstillingen af kæden ved samme lejlighed.

Forstod du ikke at dét var det allerførste du skuille have på det rene
inden du kørte videre???

Jeg bliver lige nødt til at udpensle de yderste konsekvenser for dig:
Engang mødte jeg op til bededagene en af de nye knægte fra klubben på en
motorcykel som ikke var hans (han havde været uden motorcykel igennem
hele vinteren) og vi fik en snak: Modellen var en som hans kammerat
havde haft til salg gennem længere tid og som han måske kunne få til en
fornuftig pris og derfor havde lånt for en længere prøvetur.
Under snakken fik jeg øje på a kæden nærmest slæbte sig hen af asfalten
og var helt tør, og da vi kiggede nærmere på den var det tydeligt at den
var helt opslidt (tip: kan den trækkes fri af bageste tandhjul så man
kan se luft imellem kæde og tandhjul, så er det næsten for sent at
skifte!) hvilket fik mig til at vende muligheden for at nå at skaffe en
frisk inden helligdagene.
Hans reaktion var at hvis han ikke købte den alligevel var det ikke en
udgift han gad påtage sig, og at den nok holdt lige weekenden over (=
den store årlige klubtur) - Men de forudsigelser holdt på ingen måde
stik: Allerede få timer efter sprang kæden!
Nu er det med kæder sådan at de ikke springer blot fordi man ligger og
fistler roligt afsted, men derimod når den udsættes for den største
belastning i en given tid, så det var naturligvis under fuld skrue efter
et lyskryds at det skete for ham, og det videre forløb var at den
knækkede kæde slog et piskesvirp da den skulle rundt om forreste
tandhjul, hvorved den slog et fint lille hul ind i krumtaphuset
Hvem tror du så stod med udgiften? Og hvad tror du den løb op i??
=

Kæden er ikke at lege med - Den kan ødelægge såvel ens weekendplaner,
som end økonomi - Og så har jeg slet ikke nævnt de muligheder der i hans
situation har været for et voldsommere styrt p.g.a. pludselig blokeret
baghjul :-|

--
Armand

Stefan Jacobsen (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 31-03-05 00:02


> Forstod du ikke at dét var det allerførste du skuille have på det rene
> inden du kørte videre???

Kæden er smurt (bliver den 2 gange om ugen) og strammet efter forskrifterne
i manualen (med rytteren på nakken), så det burde ikke være derfor, men
derfor kan det jo ikke skade at prøve at stramme/løsne den et par mm for at
se om det skulle have nogen effekt.

Hvem tror du så stod med udgiften? Og hvad tror du den løb op i??
=

Lad mig gætte han havde sig pludselig en mc, og endda en som ikke kørte.

Stef



Armand (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-03-05 12:53

Stefan Jacobsen wrote:
>>Forstod du ikke at dét var det allerførste du skuille have på det rene
>>inden du kørte videre???
>
>
> Kæden er smurt (bliver den 2 gange om ugen) og strammet efter forskrifterne
> i manualen (med rytteren på nakken), så det burde ikke være derfor,


UPS!

Jeg blander trådene sammen - Det var Inge Johnsen der havde fået
henvisningen tidligere!
Sorry!


> Hvem tror du så stod med udgiften? Og hvad tror du den løb op i??
> =
>
> Lad mig gætte han havde sig pludselig en mc, og endda en som ikke kørte.

Jup,
Og ingen penge havde han i forvejen nok af

--
Armand.

Stefan Jacobsen (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 31-03-05 18:44

> UPS!
>
> Jeg blander trådene sammen - Det var Inge Johnsen der havde fået
> henvisningen tidligere!
> Sorry!

Det er helt iorden, no offence taken, og som du skriver, kan det ikke siges
for tit, det kan være noget farligt stads!!!

> Jup,
> Og ingen penge havde han i forvejen nok af
>
Sur røv, og tåbeligt! Men nu har han jo lært det!

Stef



Ukendt (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-03-05 06:32


Armand skrev i meddelelsen ...

>Nu er det med kæder sådan at de ikke springer blot fordi man ligger og
>fistler roligt afsted

Jo, der springer de også, faktisk endda med helt "neutralt" træk. :-|

Ud over at kæder slides, så "hærdes" pindene i kæden over tid på grund af
stress. Til sidst er de som glas. Det er specielt udtalt hvis man kører med
en underdimensioneret kædetype, a for svag strækstyrke til cyklen.

mvh
Orla


>--
>Armand





Stefan Jacobsen (04-06-2005)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 04-06-05 10:16

> P.s. jeg har en næsten komplet reservecykel, hvis du skulle stå og
> mangle stumper.

Hej Mikkel

Har du stadigt resevedelscyklen? Hvis i så fald hvad skal forgaflen så
koste, jeg havde et styr igår og den er blevet den er desværre blevet skæv!

Stef



Stefan Jacobsen (26-04-2005)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 26-04-05 22:03

> Hej
>
> Da der jo var et par tidligere XS400 ejere herinde, ville jeg lige høre om
i
> også havde prob. med at få den op på 130 kmt og holde den der i 6. gear?
Når
> jeg kommer i 6. falder den ned på 100-110 kmt. Ellers skal jeg ligge i 5.
> med omkring 7-8000 omdr. ikke lige så hyggeligt hvis man ligger på
> motorvejen.
>
> Stef
>
Der var lige en ting der slog mig i min søgen efter en reservedelsmaskine i
tyskerland, kan den være droslet ned og i såfald hvordan ser jeg det?

Stef



none (27-04-2005)
Kommentar
Fra : none


Dato : 27-04-05 06:59

Hej Stef,

Jeg har lige købt en xs 400 seca fra ´82, ved ikke om det kan bruges...

men ved 140-150 er mere mig end maskinen der stopper.... jeg har altid
kørt diesel, så når jeg kommer op over 4000 omdr. er jeg bange for
skidtet springer i luften....

Der er stadig træk tilbage så hvor den stopper ved jeg ikke.

/Hans-Henrik

> i
>
>>også havde prob. med at få den op på 130 kmt og holde den der i 6. gear?
>
> Når
>
>>jeg kommer i 6. falder den ned på 100-110 kmt. Ellers skal jeg ligge i 5.
>>med omkring 7-8000 omdr. ikke lige så hyggeligt hvis man ligger på
>>motorvejen.
>>
>>Stef
>>
>
> Der var lige en ting der slog mig i min søgen efter en reservedelsmaskine i
> tyskerland, kan den være droslet ned og i såfald hvordan ser jeg det?
>
> Stef
>
>

Stefan Jacobsen (27-04-2005)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 27-04-05 07:52

none wrote:
> Hej Stef,
>
> Jeg har lige købt en xs 400 seca fra ´82, ved ikke om det kan bruges...
>
> men ved 140-150 er mere mig end maskinen der stopper.... jeg har altid
> kørt diesel, så når jeg kommer op over 4000 omdr. er jeg bange for
> skidtet springer i luften....
>
> Der er stadig træk tilbage så hvor den stopper ved jeg ikke.
>
> /Hans-Henrik
>

jammen det er da først over 7000 den tager ved Må hellere tage
mig sammen og få den rullet.

Stef

none (27-04-2005)
Kommentar
Fra : none


Dato : 27-04-05 08:06


OVER 7000 ??? øhhh - kan man være sikker på at hverken topstykke eller
stempler kommer flyvende.....

ved godt det er lidt pineligt... men det ER jo en ældre cykel.
Ja den er jo altså fin nok og kører godt nok

/HH


>
> jammen det er da først over 7000 den tager ved Må hellere tage
> mig sammen og få den rullet.
>
> Stef

Stefan Jacobsen (27-04-2005)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 27-04-05 08:59

none wrote:
>
> OVER 7000 ??? øhhh - kan man være sikker på at hverken topstykke eller
> stempler kommer flyvende.....
>
> ved godt det er lidt pineligt... men det ER jo en ældre cykel.
> Ja den er jo altså fin nok og kører godt nok
>
> /HH
>
Hø hø, så skal den vist være slemt medtaget. Du skal først bekymre dig
når den kommer op over de 9000 omdr. Hvor i landet triller du rundt?

Stefan

none (27-04-2005)
Kommentar
Fra : none


Dato : 27-04-05 09:17


Fyn

/HH

>>
> Hø hø, så skal den vist være slemt medtaget. Du skal først bekymre dig
> når den kommer op over de 9000 omdr. Hvor i landet triller du rundt?
>
> Stefan

Stefan Jacobsen (27-04-2005)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 27-04-05 09:35

none wrote:
>
> Fyn
>
> /HH
>
>>>
>> Hø hø, så skal den vist være slemt medtaget. Du skal først bekymre dig
>> når den kommer op over de 9000 omdr. Hvor i landet triller du rundt?
>>
>> Stefan

Ja det er jo et stykke væk, kører rundt i Randers... måske skulle man
arrangere et XS træf en dag

Stef

mikkel paulsen (29-04-2005)
Kommentar
Fra : mikkel paulsen


Dato : 29-04-05 00:26

Stefan Jacobsen <stefware@email.dk> wrote in message news:<426f4e96$0$195$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> none wrote:

måske skulle man
> arrangere et XS træf en dag
>
> Stef

Im in!!

mikkel paulsen (29-04-2005)
Kommentar
Fra : mikkel paulsen


Dato : 29-04-05 00:27

Stefan Jacobsen <stefware@email.dk> wrote in message news:<426f4e96$0$195$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> none wrote:

> måske skulle man
> arrangere et XS træf en dag
>
> Stef

Im in!!!

hh (29-04-2005)
Kommentar
Fra : hh


Dato : 29-04-05 05:55

Jeg er også med

/HH

>
>
>>måske skulle man
>>arrangere et XS træf en dag
>>
>>Stef
>
>
> Im in!!!

Martin Sørensen (27-04-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 27-04-05 18:37

> OVER 7000 ??? øhhh - kan man være sikker på at hverken topstykke eller
> stempler kommer flyvende.....
> ved godt det er lidt pineligt... men det ER jo en ældre cykel.
> Ja den er jo altså fin nok og kører godt nok

Jeg kunne meget godt tænke mig at vide hvordan du kan holde 140-150 km/t ved
4000 RPM på en XS400 Seca. Den må være umådeligt højt gearet og usædvanligt
meget tunet.
Hvis jeg skal presse min Seca op på 140 km/t i 6. gear, så kører den med
knap 8000 RPM.

Og nej, den tager ikke skade af at køre med mere end 7000 RPM, hvis det kun
er over kortere tid. Jeg presser den jævnligt til >9000 RPM under
accelerationer, og der er jo en grund til at det røde felt starter hvor det
gør.
Husk på at slaglængden er noget kortere end hvad den er i de dieselbiler du
er vant til at køre i. En kortere slaglængde betyder flere omdrejninger,
selv om man holder stempelhastigheden konstant. Og det er jo nok
stempelhastigheden du er bange for i forbindelse med at stemplerne skulle
ryge ud.

signing off.. Martin Sørensen



Stefan Jacobsen (27-04-2005)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 27-04-05 19:28

>
> Jeg kunne meget godt tænke mig at vide hvordan du kan holde 140-150 km/t
ved
> 4000 RPM på en XS400 Seca. Den må være umådeligt højt gearet og
usædvanligt
> meget tunet.
Ja det er sgu da egentligt meget godt når min ikke engang vil trække 140 i
6.

Stef



Armand (27-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-04-05 22:23

Martin Sørensen wrote:
>>OVER 7000 ??? øhhh - kan man være sikker på at hverken topstykke eller
>>stempler kommer flyvende.....
>>ved godt det er lidt pineligt... men det ER jo en ældre cykel.
>>Ja den er jo altså fin nok og kører godt nok
>

> .... den tager ikke skade af at køre med mere end 7000 RPM, hvis det kun
> er over kortere tid. Jeg presser den jævnligt til >9000 RPM under
> accelerationer, og der er jo en grund til at det røde felt starter hvor det
> gør.
> Husk på at slaglængden er noget kortere end hvad den er i de dieselbiler du
> er vant til at køre i. En kortere slaglængde betyder flere omdrejninger,
> selv om man holder stempelhastigheden konstant. Og det er jo nok
> stempelhastigheden du er bange for i forbindelse med at stemplerne skulle
> ryge ud.

Måske at none/HH skulle låne en GSXR250 (tip: 17.000rpm) en weekends
tid, hvorefter Seca'en sikkert vil føles som en skibsdiesel at komme
over på

--
Armand.

Stefan Jacobsen (28-04-2005)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 28-04-05 07:03


>
> Måske at none/HH skulle låne en GSXR250 (tip: 17.000rpm) en weekends
> tid, hvorefter Seca'en sikkert vil føles som en skibsdiesel at komme
> over på

Griner, tøf tøf tøf.... None, det er bare ud og vride øret på svinet

Stef

none (28-04-2005)
Kommentar
Fra : none


Dato : 28-04-05 07:10


Hej

Jep, det SKAL prøves, jeg skal are lige have 'skåret' mønster på dækene
igen.

Jeg fik pillet gummiet af i går og venter nu på posten med nye dæk.

/HH

Stefan Jacobsen wrote:
>
>>
>> Måske at none/HH skulle låne en GSXR250 (tip: 17.000rpm) en weekends
>> tid, hvorefter Seca'en sikkert vil føles som en skibsdiesel at komme
>> over på
>
>
> Griner, tøf tøf tøf.... None, det er bare ud og vride øret på svinet
>
> Stef

none (28-04-2005)
Kommentar
Fra : none


Dato : 28-04-05 07:08

Det var da Armand fra Fredericia ik ?

Lang tid siden. (sidst var vist ang. min kawazaki Z1000 for 5-6 år siden)

Men jeg vil gerne benytte mig af tilbudet ;)

17.000 rpm..... ja det er nu noget andet en min tidligere grenå dielsel,
det var 80-10 rpm., så det emd skibsdiesel var slet ikke skudt forbi.

/HH

>
> Måske at none/HH skulle låne en GSXR250 (tip: 17.000rpm) en weekends
> tid, hvorefter Seca'en sikkert vil føles som en skibsdiesel at komme
> over på
>

Jens Jacob Bager Jen~ (29-05-2005)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 29-05-05 20:00

> OVER 7000 ??? øhhh - kan man være sikker på at hverken topstykke eller
> stempler kommer flyvende.....

Jeg har trukket en Seca op på 11.000rpm. Det døde den ikke af.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408877
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste