6 gear virker ikke på suzuki gsx 250
Fra : jacob andreassen

Dato : 22-03-05 07:49

Hej Alle.

Jeg har en suzuki gsx 250 fra 1982 hvor 6 gear ikke virker. Er der
nogle gode ideer til hvordan det kan være?

Når man skifter til 5 gear kan man ikke skifte højere op? På siden af
motoren er vist et lille diagram der viser at den burde have 6 gear,
men jeg kan bare ikke skifte til det. Den tager også lovlig mange
omdrejninger så 100 km/t svarer til ca. 7000-7500 omdr.

Jeg vil blive glad for hjælp.

Vh. Jacob Andreassen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 22-03-05 09:02

> [...]
> men jeg kan bare ikke skifte til det. Den tager også lovlig mange
> omdrejninger så 100 km/t svarer til ca. 7000-7500 omdr.

Den burde jo have 6 gear.
Sker der noget mekanisk aktivitet, når du forsøger skift til 6. gear?
Hvis ikke, så sidder der måske en skæv (forsvunden?) tap på en krans, der
skal drive skiftetromlen rundt fra 5. gear til 6. gear?!

Sker der noget mekanisk, så mangler der måske tandhjul til dit 6. gear,
eller gearet bliver ikke skubbet ordenlig på plads (skiftegafler eller
skiftetromlen)!?

Er det noget, den altid har manglet i din varetægt?

Hilsen
Lars

Fra : Armand

Dato : 22-03-05 21:03

jacob andreassen wrote:
> [...]
> men jeg kan bare ikke skifte til det. Den tager også lovlig mange
> omdrejninger så 100 km/t svarer til ca. 7000-7500 omdr.

Øhh??
Bare for at være heelt sikker på at de høje omdrejninger(*) ikke
forstyrrer dit overblik: Tæller du gear á gearskifts? Der hvor jeg vil
hen er om du husker at tælle 1.gear med??

(*):
Hvis baby-Gix'eren skal kunne køre omkring 180km/t og
omdrejningstælleren går til 17.000, så vil den spinne det halve af
17.000rpm for at køre den halve hastighed: 8.500rpm = ca 90km/t.
Så umiddelbart lyder det ikke som den kører i andet end højeste gear

--
Armand.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 22-03-05 21:14

> [...]
> halve af 17.000rpm for at køre den halve hastighed: 8.500rpm = ca
> 90km/t. Så umiddelbart lyder det ikke som den kører i andet end

Det er vist ikke en GSX-R 250 men en GSX 250 der er tale om. Den tager nok
ikke så mange omdrejninger som babygixxeren.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500E
"Det er vigtigt, at du kan lide dig selv. Specielt hvis der

Fra : Armand

Dato : 22-03-05 22:44

Jacob Larsen wrote:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message

> Det er vist ikke en GSX-R 250 men en GSX 250 der er tale om. Den tager nok
> ikke så mange omdrejninger som babygixxeren.

Shit!
"Disregard my last message" (smokey & the bandit)

Men der er stadig plads til endnu et lille regnestykke:
Jeg tror at GSX'eren må spinne 11.500rpm (max moment v: 10.000rpm!) og
at det skulle svare til en topfart på ca. 140km/t. Derved vil
omdrejningerne være (omtrent) 11.500/140*100 = 8.000 rpm ved 100km/t :-/

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-03-05 21:17

> [...]
> 17.000rpm for at køre den halve hastighed: 8.500rpm = ca 90km/t.
> Så umiddelbart lyder det ikke som den kører i andet end højeste gear

Nu står der GSX 250, og ikke GSX-R 250. Det kan heller ikke helt være en
trykfejl, for jeg mener ikke at GSX-R'en blev lavet i 1982.
Men derfor passer regnestykket rimeligt godt alligevel. GSX250'eren topper
ved 140km/t ved 10.000 RPM og ved 7000 RPM giver det derfor 98 km/t.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 22-03-05 22:46

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> Men derfor passer regnestykket rimeligt godt alligevel. GSX250'eren topper
> ved 140km/t ved 10.000 RPM og ved 7000 RPM giver det derfor 98 km/t.

Nåede lige at sende inden jeg læste dette - Men vi er jo rimeligt enige!
Du virker mere katagorisk. Kender du redline og topfart, eller ér det
blot gisninger (som også jeg)?

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-03-05 23:02

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-03-05 23:04

> Nåede lige at sende inden jeg læste dette - Men vi er jo rimeligt
> enige! Du virker mere katagorisk. Kender du redline og topfart, eller
> ér det blot gisninger (som også jeg)?

Det var også gisninger så godt som jeg kunne finde ud af det ved hjælp af
google, men det er nok ikke helt ved siden af.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 22-03-05 23:14

Martin Sørensen wrote:

> Det var også gisninger så godt som jeg kunne finde ud af det ved hjælp af
> google, men det er nok ikke helt ved siden af.

Du var nærmest!
Henvisning ebay.de Artikelnummer: 7962421443

--
Armand.
(der var stensikker på at redline ville ligge mindst 500rpm over max

Fra : jørgen sørensen

Dato : 23-03-05 14:54

Hej
Mc revyen siger at en Suzuki gsx 250 har 6 gear
max effekt ved 10000 omdrejninger topfart 140 km
hk 27 moment 20 nm ved 8000 omdr
0-100 på 10 sek
med venlig hilsen Jørgen

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-03-05 19:42

> Mc revyen siger at en Suzuki gsx 250 har 6 gear
> max effekt ved 10000 omdrejninger topfart 140 km

Jeps, men det betyder jo ikke nødvendigvis at motoren ikke kan tage mere end
10.000 RPM. Det kunne godt være at den ydede sit maksimale lidt under
redline.
Det betyder heller ikke nødvendigvis at den kører 140km/t ved 10.000RPM i 6.
gear. Min MC har f.eks. sin topfart i 5. gear, hvor 6. gear blot er til
'motorvejscruising', og der har den ikke kræfter til at trække op til 10.000
RPM.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : J. Jørgensen

Dato : 23-03-05 20:53

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> 6. gear. Min MC har f.eks. sin topfart i 5. gear, hvor 6. gear blot er til
> 'motorvejscruising', og der har den ikke kræfter til at trække op til

Den slags gearing kaldes også for et "overgear", det kaldes også for et
"økonomigear".
Det med økonomien skal man dog passe lidt på med.
Hvis man f.eks. lader den sejgtrække i modvind og op ad bakke, vil der blive
brugt mere benzin, end ved kørsel i det lavere gear.
Hilsen
Jørgen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-03-05 22:14

> Den slags gearing kaldes også for et "overgear", det kaldes også for
> et "økonomigear".

Jeg valgte med vilje ikke at kalde det for et økonomigear, fordi jeg er ret
sikker på at jeg ville køre længere på literen hvis jeg kørte samme
hastighed i 5. gear.
Den dårligste benzinøkonomi opnår jeg på motorveje, hvor jeg normalt kører i
6. gear det meste af tiden. Den bedste benzinøkonomi får jeg ved frisk
kørsel på landevej. Mine tests har vist at jo friskere kørsel jeg lægger for
dagen (flittige gearskift, høje omdrejninger og op/ned i hastighed
konstant), jo mindre benzin bruger den.

> Det med økonomien skal man dog passe lidt på med.
> Hvis man f.eks. lader den sejgtrække i modvind og op ad bakke, vil
> der blive brugt mere benzin, end ved kørsel i det lavere gear.

Jeps, min motor er nok lige lille nok til at kunne bruge gearet som et
økonomigear, men jeg tror heller ikke at det er sundere for motoren at køre
med 8000 RPM konstant i flere timer på motorvejen frem for de 7000 RPM den
kører i 6. gear.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 24-03-05 11:21

Martin Sørensen wrote:

> Jeps, min motor er nok lige lille nok til at kunne bruge gearet som et
> økonomigear ........

- - - - Eller også er det danske vejnet hhv. trafikken således at din
marchhastighed i praksis bliver højere end hvad 400'eren er udlagt til :-/

> ...men jeg tror heller ikke at det er sundere for motoren at køre
> med 8000 RPM konstant i flere timer på motorvejen frem for de 7000 RPM den
> kører i 6. gear.

Tjaeh :-/
Belastningsbilledet består jo ikke kun af omdrjningstallet, men i høj
grad af hvor meget motoren slæber!
Hvis du havde et olietermometer monteret (prøv engang at bruge et
simpelt ude/inde termometer med sonden strippet på f.eks oliefilteret
med lidt fartvinds-isolerende skumgummi over) ville du sikkert også
kunne spore en temperaturforskel til fordel for det lavere gear :-/
Ellers vil tro at dit gearvalg er egalt blot du holder dig under de 70%
af redline som længe har været en gylden regel.

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 24-03-05 13:42

> - - - - Eller også er det danske vejnet hhv. trafikken således at din
> marchhastighed i praksis bliver højere end hvad 400'eren er udlagt
> til :-/

Det ved jeg nu ikke, for hvis jeg kører 100-110 km/t i 6. gear, så har den
ikke kræfter nok til at holde hastigheden op af selv mindre bakker, og så
skifter jeg normalt ned i 5. gear igen for at få lidt flere kræfter.
Men ok, den kan holde en lidt bedre benzinøkonomi hvis jeg kører 110-120
km/t i 6. gear frem for 120-130 km/t, dog ikke noget udpræget. Jeg kan måske
score ½-1 km/l ved at køre 110 km/t frem for 130 km/t.

> Tjaeh :-/
> Belastningsbilledet består jo ikke kun af omdrjningstallet, men i høj
> grad af hvor meget motoren slæber!

Jeps, og det er nok derfor den kører mere benzinøkonomisk med frisk kørsel
på landevej, da jeg holder den oppe i omdrejningerne hvor motorens
effektivitet er bedst. Det kunne jeg forestille mig ligger omkring motorens
maks. moment.

> Ellers vil tro at dit gearvalg er egalt blot du holder dig under de
> 70% af redline som længe har været en gylden regel.

Det er nemlig den regel jeg tænker på og da den har redline ved 10.000 RPM
foretrækker jeg at holde den på 7000 RPM, som passer til motorvejskørsel i
6. gear, frem for 8000 RPM som den ellers skulle op på for at kunne følge
med på motorvejen.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 24-03-05 17:35

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> på landevej, da jeg holder den oppe i omdrejningerne hvor motorens
> effektivitet er bedst. Det kunne jeg forestille mig ligger omkring motorens

Det kunne sikkert være lærerigt at se en decideret momentkurve fra den!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 24-03-05 19:04

> Det kunne sikkert være lærerigt at se en decideret momentkurve fra
> den!

Jeps, sådan en har jeg desværre ikke, heller ikke fra andre XS400'ere. Det
er heller ikke noget jeg gider at betale for at få, så vigtigt er det heller
ikke.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 24-03-05 19:19

Martin Sørensen wrote:

> Jeps, sådan en har jeg desværre ikke, heller ikke fra andre XS400'ere. Det
> er heller ikke noget jeg gider at betale for at få, så vigtigt er det heller
> ikke.

Jup!

PS: Mail mig lige et tomt mail, jeg kan ikke finde din ordentlige
adresse, og har lige en sag at skrive om!

--
Armand.