Banke sensor ?? skidt eller kanel ?
Fra : Moller

Dato : 21-03-05 21:59

Hejsa,

   Nu har bilerne længe futtede rundt med en banke sensor ? meeen er der
nogen MC'er der bruger sådan en fætter ? og hvis ikke, hvorfor ikke ?

   Hvad er i det hele taget princippet med at bruge sådan en ? jeg kan
ikke helt forstå hvordan den kan detekte tændings banken ? nogen som kan
skære det ud i pap for mig ?

--
VH
Lars Molnit

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 21-03-05 23:40

Moller <news@molnit.com> writes:

> [...]
> jeg kan ikke helt forstå hvordan den kan detekte tændings banken ?
> nogen som kan skære det ud i pap for mig ?

Tændingsbanken er jo når benzinen detonerer istedet for at brænde
roligt. Så med en mikrofon/pick-up enhed og lidt filter bør det være
en smal sag at genkende detoneringer og bruge det til at ændre
tændings tidspunktet.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Moller

Dato : 21-03-05 23:44

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> [...]
> roligt. Så med en mikrofon/pick-up enhed og lidt filter bør det være
> en smal sag at genkende detoneringer og bruge det til at ændre

   Selve sensoren koster ikke så meget... så er det bare styringen ?

   Hvad med 2 taktere vil den kunne virke der også ?
--
VH
Lars Molnit

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 21-03-05 23:49

Moller <news@molnit.com> writes:

>    Selve sensoren koster ikke så meget... så er det bare styringen ?

Det burde det være, ja. Men jeg har ikke den ringeste idé om hvordan
filtreringen skal foregå. Jeg talte blot ud fra teori.

>    Hvad med 2 taktere vil den kunne virke der også ?

Hvorfor ikke?

/PS: hvornår kommer du forbi efter laptimer + beacon? Eller er der
gået mølpose i sagen?

Kai

Fra : Moller

Dato : 22-03-05 00:00

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> /PS: hvornår kommer du forbi efter laptimer + beacon? Eller er der
> gået mølpose i sagen?

   Der er gået rent flytning og offentlig transport ;) meeeen i morgen
hentes Banditten, og så skal jeg nok komme flyvende forbi efter det ;)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-05 06:14

> [...]
> roligt. Så med en mikrofon/pick-up enhed og lidt filter bør det være
> en smal sag at genkende detoneringer og bruge det til at ændre

Hej
Bankesensor er mont. på min Blackbird 03.
Jeg vil påstå man ikke selv kan mont en sådan. Det er et pisokaramisklegeme
( sikkert stavet forkert ) der sidder og mærker forbrændigen, hvis den
mærker
bankning, stiller den ( gennem den kombinerer tændings og
indspjørtningsboks )
tændingen 4 grader tilbage, lytter igen og hvis ikke ok 4 grader mere. Det
sker
på ingen tid. Når der ikke er mere bankning flytter den tændingen 2 grader
tideliger,
det bliver den ved med til den mærker bankning eller den korekte ( af
fabrikken
valgte ) tændingstidspunkt.
ps. det korekte største forbrændingstryk skal ligge 15 grader efter top.

Hygge PD CBR1100 Bosch Odense

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-05 08:54

Poul Dam skrev i meddelelsen
<423fa97c$0$73779$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

>Hej
>Bankesensor er mont. på min Blackbird 03.
>Jeg vil påstå man ikke selv kan mont en sådan. Det er et pisokaramisklegeme

For info: piezo ceramic, et slags krystal, som ved mekanisk påvirkning
afgiver et elektrisk signal, og omvent, ved elektrisk signal reagerer
mekanisk. Måske mest kendt som Piezo diskant højtaleren, som vist stadig kan
købes.

>( sikkert stavet forkert ) der sidder og mærker forbrændigen, hvis den
>mærker
>bankning, stiller den ( gennem den kombinerer tændings og
>indspjørtningsboks )

<snip>

Faktisk tror jeg ikke Lars får problemer med at filtrere signalet, eller for
den sags skyld, at kode lidt lynhurtig ASM til en DSP, meeen, han skal jo
også lige skabe en "forbindelse" til tændingsmodulet, eller måske kode et
helt tændingssystem. Jeg har stadig prototypen på udgangstrinet liggende et
sted...

mvh
Orla

Fra : Moller

Dato : 22-03-05 10:07

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> helt tændingssystem. Jeg har stadig prototypen på udgangstrinet liggende et

   Yepsen, det elektroniske er ik det store problem ;) faldt over den
dersens MegaSquit tingest, og den har et banke sensor modul + link til
projekter der kun har med tæningen at gøre ud fra banke sensoren, rpm,
og CHT... Jeg lurede bare på om det var noget eller ej ;)

   hmmm... ender med jeg for lidt for mange projekter i år ;) Top
prioteten er LapTimeren til Kai og Co. Og så er der lige den der Road
Dyno tingest, og så programerbar tændings system til MZ'en ... bare for
sjov :) hvor jeg lurede på om man skulle tage højde for at kunne montere
en banke sensor ;)

   Nå, henter sgi Banditten i dag, så må vi se hvor stor priotet
projekterne har vs. at få kørt nogen km ;)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-05 12:22

Moller skrev i meddelelsen <423fe008$0$249$14726298@news.sunsite.dk>...

> [...]
>Dyno tingest, og så programerbar tændings system til MZ'en ... bare for
>sjov :) hvor jeg lurede på om man skulle tage højde for at kunne montere

Hvis Du vil have diagrammet til udgangstrinet, så skal jeg gerne grave lidt.
Det er baseret på en SGS FET og lidt TTL. Det er testet i timevis på en
Yamaha tændspole og et 10 mm. gnistgab, så det kunne måske spare dig for
lidt udvikling....

> Nå, henter sgi Banditten i dag, så må vi se hvor stor priotet
>projekterne har vs. at få kørt nogen km ;)

Se dét er vigtigt, jeg er selv kun lige startet på forgaffel-service, så der
går et par dage, eller mere, hvis fjedrene er så "ringe" som sag'et
indikerer -> jeg kan vist roligt bestille fjedre :-|

mvh
Orla

Fra : Hekto

Dato : 22-03-05 14:05

In article <423fce8c$0$251$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, "Orla
Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> says...
> [...]
> mekanisk. Måske mest kendt som Piezo diskant højtaleren, som vist stadig kan

.... og billige- og eengangs-lightere, gastændere, fødselsdagskort,
larmende legetøj, blinklysbippere o.s.v.!
Rigtigt strikket sammen, kan det give ret så høje spændinger ud.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650