Knastaksel på 400 Four '75
Fra : Kenneth Østrup

Dato : 21-03-05 10:15

Hej,

MC: Honda CB 400 Four SS 1975

Da det er første gang jeg samler toppen på en 4-takts motor eller
justering af platiner før, er jeg kommet lidt i tvivl omkring
placeringen knastakslen i forhold til krumtappen så tænding og ventiler
passer sammen.

Jeg har stillet krumtappen så cylinder 1 og 4 er i top, på det punkt
som står i både min Clymer og Haynes manual, samt vendt knasten så
vipperne peger opad i højre side af motoren over cylinder 4, samt
passet tandhjulet så den vandrette streg udligner med topstykket.

Nu er jeg bare lidt i tvivl hvad angår tændingen, knastakslen kører jo
kun ½ omgang per krumtaps omgang, jeg har ikke særlig meget forstand på
tændingen, men hvordan kan jeg være sikker på at det er den rigtige
omgang? er det noget jeg skal justere på tændingen senere hen?

Jeg vil helst gerne smide ventil og udluftningsdækslet på nu, så jeg
ikke har en delvist "åben" motor stående mere :)

Jeg håber ikke det er det helt forkerte sted at poste det her, men
SOHC4.NET forumet er i øjeblikket nede ;)

- Kenneth Østrup <http://blog.riskoger.net/>

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-05 13:06

Kenneth Østrup skrev i meddelelsen
<423e907b$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...

> [...]
>vipperne peger opad i højre side af motoren over cylinder 4, samt
>passet tandhjulet så den vandrette streg udligner med topstykket.

Hvilket er fint.

> [...]
>tændingen, men hvordan kan jeg være sikker på at det er den rigtige
>omgang? er det noget jeg skal justere på tændingen senere hen?

Det er slet ikke et problem da motoren har "wasted spark" tænding. Med andre
ord, den tænder alligevel på begge yderste cylindre samtidig, og for hver
omgang. Den har af samme grund dobbelttændspoler. På samme måde følges
tændingen på de midterste cylindre, og de deler også en dobbelttændspole.

>Jeg vil helst gerne smide ventil og udluftningsdækslet på nu, så jeg
>ikke har en delvist "åben" motor stående mere :)

Hvilket Du roligt kan gøre, husk at dobbelttjekke at knastkædestrammeren
fungerer ordentlig.

>Jeg håber ikke det er det helt forkerte sted at poste det her, men
>SOHC4.NET forumet er i øjeblikket nede ;)

Dette er DFM, her er alt motorcykelstof relevant

mvh
Orla

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 21-03-05 14:01

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> omgang. Den har af samme grund dobbelttændspoler. På samme måde følges
> tændingen på de midterste cylindre, og de deler også en dobbelttændspole.

Hej Orla,

Rigtig godt og høre, nu giver det hele lidt mere mening :)
Så er der jo ingen grund til bekymringer.

> husk at dobbelttjekke at knastkædestrammeren fungerer ordentlig.

Jeg har tjekket knastkædespænderen, den fungerer fortrinligt! :)
Havde midlertidigt kasseret min reservemotor af samme årsag.

Nu glæder jeg mig helt til at samle det :P

Måske lige et sidste spørgsmål også, bør jeg bruge lidt kobberfedt til
o-ringen for vippearmsskjoldet?

- Kenneth Østrup <http://blog.riskoger.net/>

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 21-03-05 14:22

Kenneth Østrup wrote:
> Nu glæder jeg mig helt til at samle det :P

Og nu et svar på min egen post.

Er der nogele andre ting jeg bør være opmærksom på når jeg skal starte
den for første gang?

Jeg har fået skiftet oliefilter og renset bundkaret og metalolie
filteret dertil, der skal selvfølgelig også frisk olie på, nye tændrør
og frisk batteri, og tømte karburatorer.

Nogen særlig olie som kan anbefales?
Så vidt jeg husker uden at have min manual på mig lige nu, så er det
10w/40 mineralsk olie, men har hørt at det er godt at bruge olie med en
højere tykkelse til de gamle motorer, en 10w/50 mineralsk eventuelt.
Er ovenstående rigtigt?

Måske er her nogle SOHC-4 ejere (a.k.a. "SOHCkers") som har erfaringer
med dette?

- Kenneth Østrup <http://blog.riskoger.net/>

Fra : Harry Teicher

Dato : 21-03-05 17:44

Kenneth Østrup <ksFJERN@skysovs.com> wrote in news:423eca75$0$78283
$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

> [...]
> Er ovenstående rigtigt?
>
> Måske er her nogle SOHC-4 ejere (a.k.a. "SOHCkers") som har erfaringer

Kenneth - SOHC.net forumet er midlertidigt flyttet til
http://autos.groups.yahoo.com/group/sohc4/

De gamle arkiver på http://www.greenspun.com/bboard/q-and-a.tcl?
topic=SOHC%2f4%20Technical kan søges via Google (spørgsmål
site:greenspun.com).

10W-40 mineral bruges iflg manual, jeg bruge selv en "klassisk" mineral
for ældre biler fra f.eks Q8 som er 15W/40 eller 20W/40 om sommeren.

---
Harry Teicher
1978 Honda CB500F
   http://hjem.get2net.dk/bioscience/CB500/
1995 MZ Saxon Tour
   http://hjem.get2net.dk/bioscience/Saxon/

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 21-03-05 19:06

> Kenneth - SOHC.net forumet er midlertidigt flyttet til
> http://autos.groups.yahoo.com/group/sohc4/

Tak for linket! :)

> 10W-40 mineral bruges iflg manual, jeg bruge selv en "klassisk" mineral
> for ældre biler fra f.eks Q8 som er 15W/40 eller 20W/40 om sommeren.

Tak igen, så kommer der måske liv i maskinen snart.

Det er en fed CB 500 Four du har Harry.

Kender du tilfældigvis nogle danske klubber som går særligt ind for
disse maskiner?

Med venlig hilsen
Kenneth Østrup <http://blog.riskoger.net/>

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-05 15:09

Kenneth Østrup skrev i meddelelsen
<423ec581$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...

>Måske lige et sidste spørgsmål også, bør jeg bruge lidt kobberfedt til
>o-ringen for vippearmsskjoldet?

Kobberfedt på aluminium er ikke nogen god løsning, brug siliconebaseret
pakmasse sparsomt. Fåes hos nærmeste autoværksted. O-ringen skal kun lige
være fedtet, så passer mængden.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 21-03-05 19:13

Kenneth Østrup wrote:

> Jeg har tjekket knastkædespænderen, den fungerer fortrinligt!

Har du også dobbeltchecket knastens position efter at kæden er blevet
opspændt??

--
Armand.

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 21-03-05 19:43

Armand wrote:

> Har du også dobbeltchecket knastens position efter at kæden er blevet
> opspændt??

Ja, jeg har prøvet at spænde kæden og tjekkede at den stadigvæk stod fint.

Men jeg har løsnet kædespænderen igen, da jeg først vil spænde den
rigtigt når jeg får gang i motoren, skulle nødig overspænde den, den er
alligevel ikke så løs at den kan falde af.

Med venlig hilsen
Kenneth Østrup <http://blog.riskoger.net/>

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-05 20:53

Armand skrev i meddelelsen ...

>Har du også dobbeltchecket knastens position efter at kæden er blevet
>opspændt??

Hvilket giver anledning til en lille værkstedshistorie. Bisgaards
brugtindkøbte CB 350 F fik den helt store tur med udmålte hovedlejer, kæder,
og et enkelt nyt stempel. Den havde gået lidt for magert i sin fortid. Til
trods for megen omhyggelighed, og originale pakninger var det umuligt at
time knastakslen, tanden stod midt på rullen, og selvom knastkæden godtnok
er en bette jen, så virkede det nu ret mystisk på os at Honda skulle have
regnet så galt. Det blev overvejet at dreje kædehjulet en halv omgang i
forhold til akslen, men vi indså, at da kædehjulet nødvendigvis havde et
lige tandantal, så ville det jo ikke hjælpe noget som helst.
Så der blev "valgt side", samlet, og startet op. Meen, bare lidt over
tomgang stod det klart at "noget" rørte hinanden, som bestemt ikke skulle
røre. Hurtig adskillelse, og samling med den anden mulige løsning, og sådan
kørte den så resten af sit liv. (Hvilket blev ret kort, Bisgaard solgte til
en ungersvend, der ret hurtigt tampede livet ud af den lille maskine.)

Her bagefter kan vi jo godt se, at vi glemte den oplagte løsning, at
afmontere kædehjulet fra akslen, og genmontere hjulet endevendt. Ingen siger
jo, at flugtelinien på kædehjulet var symmetrisk omkring en given tand.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 22-03-05 19:55

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> jo, at flugtelinien på kædehjulet var symmetrisk omkring en given tand.

Og jeg får så også lige lejlighed til at bekende mine synder:
Foranlediget af at Kenneth brugte udtrykket: "men jeg har løsnet
kædespænderen igen, da jeg først vil spænde den...", måtte jeg lige
konferere med mit private bibliotek omkring knastkædeopstramning på
400'eren (Kenneth: Man kan da ikke løsne strammeren uden at trykke
"stødstangen" i strammer-systemet helt sammen!?), og erindrede herunder
at jeg tidligere har dømt 400'er-motoren til at "køre baglæns" ud fra at
knastkæde opspændingen sidder på cylinderblokkens forside!
Denne opfattelse bliver jeg nødt til at korrigere mig selv for:
Spændesystemet sidder ganske vist foran; men systemet virker gennem en
vippe-arm der går under krumtappen og påvirker kæden på "bagsiden",
hvorved at motoren løber samme vej som stort set alle andre!!

--
Armand.
(kan man ikke finde diskussions-partnere, må man diskutere med sig selv)

Fra : Squish

Dato : 22-03-05 21:07

On Tue, 22 Mar 2005 19:55:18 +0100, Armand wrote:

> --
> Armand.
> (kan man ikke finde diskussions-partnere, må man diskutere med sig selv)

Hehe.. og når folk ryster på hovedet af een og smiler overbærende, véd
man at man er nået dertil!

--
Squish
VFR750F

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-05 21:25

Armand skrev i meddelelsen ...

> [...]
>vippe-arm der går under krumtappen og påvirker kæden på "bagsiden",
>hvorved at motoren løber samme vej som stort set alle andre!!

Jeg så en 400 åbnet sidste sommer, der lignede vippearmen noget der var
bedst tjent med at blive glemt. Tilsyneladende kan man stramme indtil,
skidtet krøller fuldstændig sammen. I øvrigt mener jeg ikke at der er nogen
"automatik" i systemet, "pinden" med kontramøtrik understøtter bare
fjederen.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 22-03-05 22:51

Orla Pedersen wrote:

> Jeg så en 400 åbnet sidste sommer, der lignede vippearmen noget
der var
> bedst tjent med at blive glemt. Tilsyneladende kan man stramme indtil,
> skidtet krøller fuldstændig sammen.

Og med den stadigt klirrende four, kan man hurtigt komme til dét hvis
man sigter efter en lydløs motor

> ........I øvrigt mener jeg ikke at der er nogen "automatik"
> i systemet, "pinden" med kontramøtrik understøtter bare fjederen.

Er det ikke et permanent fjeder-pres der låses af en tvær-siddende bolt
som klemmer på trykstangen?

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-05 09:38

Armand skrev i meddelelsen ...

>Er det ikke et permanent fjeder-pres der låses af en tvær-siddende bolt
>som klemmer på trykstangen?

Ikke som jeg husker det, men nu er det jo godtnok også over et kvarter siden
:-| , snarere en pind med gevind i yderste ende, som går ned gennem
fjederen. Pinden fingerskrues til den rører, og kontramøtrikken spændes. Men
det er helt efter hukommelsen, dog står pinden med firkanthoved over
gevindet ret klar i hukommelsen. Meget anderledes end din beskrivelse, som
vel er det der bedst dækker typen på de gamle Yamaha, hvor fjederen netop
trykker pinden ind, og man låser med sideskruen.

Er i øvrigt igang med forgaffel-service, egentlig bare ny dæmperolie,
bremsevædske, og smøring af kronrørslejer. Jeg skulle blive klogere !
Selvfølgelig havde jeg fornemmelsen af at "fie" efterhånden hang lidt med
næbbet, men hvordan fanden mister fjedrene al kraft på knap 40.000 Km. Det
synes jeg er lidt ringe. Fra at være progressive, (hvis de da nogensinde har
været det), er de nu nærmest totrins. De første 40-50 mm. kan man bare med
flad hånd skubbe gaffelbenet sammen, derefter er det som om fjederen endelig
opfører sig normalt, og gør modstand. Selv med svageste
returdæmpningsindstilling tager det i retning af 3/4 sekund inden benet er i
fuld længde igen. Nåe ja, og så nye kronrørslejer, de er OGSÅ helt færdige.
:-/

mvh
Orla

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 23-03-05 10:22

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> fuld længde igen. Nåe ja, og så nye kronrørslejer, de er OGSÅ helt færdige.

Okay, jeg har ikke målt eller tjekket fjedrene i nogle af mine forgafler
endnu, men jeg har ikke oplevet nogen problemer siden jeg skiftede
pakdåser og hældte ny forgaffelolie på.

Har også skiftet kronrørslejer på min, før var den øverste dæksel for
lejeskålen ved kronrøret ikke længere rund, men havde tydeligvis fået
nogle buler og styringen var derfor forholdsvis ringe, da jeg kunne
bevæge styret i hak når jeg havde forhjulet frit fra jorden ved brug af
centerstøttefoden.

Nu "kører det som på kuglelejer" ;)

Er der egentlig en god/ordentlig måde at få pakdåserne ud på? uden at
volde dem.

- Kenneth Østrup <http://blog.riskoger.net/>

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-05 12:00

Kenneth Østrup skrev i meddelelsen
<4241352b$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...

>Er der egentlig en god/ordentlig måde at få pakdåserne ud på? uden at
>volde dem.

På en mere moderne gaffel, som på min VTR, er det enkelt, simmerringene
følger med glidebøsningerne ud ved adskillelse.

På din four er der givetvis ingen bøsning i nederste ende af inderrøret, og
dermed ingenting til at trække simmerringene ud. :-/ Dermed er der så kun
løsningen med at brække dem ud med en skruetrækker tilbage. (Naturligvis
efter at inderrøret er fjernet).

Det betyder så ingenting i praksis, simmerringe, i lighed med dynamiske
o-ringe, genbruges aldrig !

mvh
Orla