Kan man selv lave kaburatorsprit???
Fra : ABSV650

Dato : 20-03-05 16:31

Jeg har lige været ude og køre årets første tur og fandt den lidt kold - så
jeg tænkte måske kværnen skulle have lidt kaburatorsprit i benzinen. Q8
havde noget til 32 kr for en liter - hvilket jeg finder lidt dyrt, men så
tænkte jeg om det er noget man selv kan lave ???
Består det af andet end sprit - for hvis ikke - kan man så bare ikke købe
spritten på de blå flasker????

Håber at få nogle gode kvalificerede svar!!!

MVH
Anders
http://www.dfmc.dk/?id=267

Fra : BJ

Dato : 20-03-05 16:35

"ABSV650" <Ais@gjk.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Består det af andet end sprit - for hvis ikke - kan man så bare ikke købe
> spritten på de blå flasker????

Det består af:

Ethanol og 2-propanol (Isopropyl alkohol).

Så det er bare at gå i gang.

--
Bjørn J.

Fra : Allan Nielsen

Dato : 20-03-05 16:53

> [...]
> spritten på de blå flasker????
>
> Håber at få nogle gode kvalificerede svar!!!

Nu er sprit ikke bare sprit!
Kaburatorsprit er isopropanol/(2-propanol eller på godt dansk
isopropylalkohol), spritten på de blåflasker og i de grønne er ethanol.
Isopropylalkohol kan købes fra borup kemi, om det er billigere end 32 kr/
literen ved jeg ikke. Ellers er Thansen og H. Nyborg vel et forsøg værd?
Propanol:
http://ptcl.chem.ox.ac.uk/~hmc/hsci/chemicals/2-propanol.html
Ethanol:
http://ptcl.chem.ox.ac.uk/~hmc/hsci/chemicals/ethyl_alcohol.html
mvh
Allan Nielsen (kemiingeniør af en slags)
R600R, PMC

Fra : BJ

Dato : 20-03-05 16:57

"Allan Nielsen" <abagern@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Allan Nielsen (kemiingeniør af en slags)

Og jeg som troede det var en blanding af ethanol og 2-propanol.

Men jeg er heller ikke kemiingeniør af en slags..;)

http://www.vtk.dk/KARBURATORSPRIT.pdf

--
Bjørn J.

Fra : Kim Olsen

Dato : 20-03-05 17:59

Hmm.. Hvis kaburatorsprit består af 60-80 % etanol (alm. sprit) og kun 20%
af det andet, som din fine beskrivelse viser, så skal du vel egentlig kun ud
og købe 2 propanolen.
Selvfølgelig kun under forudsætning af, at bilen kan tåle
denatureringstilsætningen i alm. sprit.

Kim Olsen

Fra : BJ

Dato : 20-03-05 18:01

"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> af det andet, som din fine beskrivelse viser, så skal du vel egentlig kun

Jeg går stærkt ud fra at nævnte beskrivelse er holdbar.

Det er sådan, det ser ud i produktregistret.

> Selvfølgelig kun under forudsætning af, at bilen kan tåle
> denatureringstilsætningen i alm. sprit.

Det sidste skal jeg ikke gøre mig 100% klog på, da man aldrig skal sige
aldrig.

Du kunne jo også høre, hvad VTK skal have for en tromle...

Jeg kom til at tænke på, hvad en Otto-motor ville sige til metanol.

Det køber jeg i dunke a 25 liter og det koster i så lille en mængde blot 16
kr. literen.

Jeg bruger det bl.a. til 2-taktsmotorer iblandet speciel olie.

--
Bjørn J.

Fra : Armand

Dato : 20-03-05 21:29

BJ wrote:

> [...]
> Det er sådan, det ser ud i produktregistret.

> Det sidste skal jeg ikke gøre mig 100% klog på, da man aldrig skal sige

Det har ofte været nævnt her på gruppen (hvorfor jeg også har taget det
til mig og er en af dem der har ifaldet!) at husholdningssprit er
aggressivt overfor gummi, hvilket er grunden til at man ikke må bruge
dét som karburatorsprit!

Kikser produktregisteret, eller er det "oversættelsen" af Etanol der er gal?
Hvad siger samme produktregister om husholdningssprit??

--
Armand.

Fra : BJ

Dato : 20-03-05 21:34

KLIP

> Kikser produktregisteret, eller er det "oversættelsen" af Etanol der er
> gal?

Det kan jeg ikke forestille mig.

> Hvad siger samme produktregister om husholdningssprit??

Jeg vil tro, det er denatureringen, der er aggressiv..?

Sprit er et opløsningsmiddel og som sådan, vil tørre gummi ud.

Det vil alle kraftige opløsningsmidler vel gøre..?

--
Bjørn J.

Fra : Allan Nielsen

Dato : 20-03-05 17:56

Hvis De beslutter at anvende benzin, der indeholder sprit, skal De
forvisseDem, om at oktantallet for alkoholen er mindst lige så højt, som det
erforeskrevet af Honda. Der findes to typer karburatorsprit, ætylalkohol
ogmetanol. Anvend aldrig benzin, der indeholder mere end 10%
ætylalkohol.Anvend aldrig en benzin/spritblanding, der ikke samtidigt
indeholderkorrosionsdæmpende tilsætningsstoffer. Anvend aldrig benzin, der
indeholdermere end 5% metanol, selvom det indeholder
korrosionsdæmpendetilsætningsstof.>> Allan Nielsen (kemiingeniør af en
slags)

> Og jeg som troede det var en blanding af ethanol og 2-propanol.
>
> Men jeg er heller ikke kemiingeniør af en slags..;)

> [...]
okay jeg er ikke karburatorspritekspert, men vidste at det ikke var ren
ethanol! Havde flere steder set isopropanol omtalt som karburatorsprit uden
at det var nævt, at det skulle være en blanding.
Jeg ville i øvrigt være påpasselig med bare at pøse en spritblanding i
tanken. Der er måske tilsat additiver til karburatorspritten? Der er også
grænser for hvor meget der skal hældes i, og der må også være et fornuftigt
blandingsforhold hvis karburatorsprit er en blanding!
Mit råd: Find det billigste sted at købe din karburatorsprit, følg
anvisningerne og lev i lykkelig uvidenhed!Så meget bruger man trods alt
heller ikke.
Allan
RF600R
[...]
korrosionsdæmpendetilsætningsstof.Hvis De beslutter at anvende benzin, der

Fra : BJ

Dato : 20-03-05 18:06

"Allan Nielsen" <abagern@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg ville i øvrigt være påpasselig med bare at pøse en spritblanding i
> tanken.

I gamle dage, da jeg bl.a. solgte karburatorsprit i løs mængde (som
tankpasser på en BP-servicestation), havde vi en tommelfingerregel:

1 liter sprit til 1 tankfuld
................................................. og en tankfuld var dengang
+40 liter...

Så burde det være muligt at opstille et rimeligt blandingsforhold.

PS: Jeg ville heller ikke forsøge at køre på ren sprit på en
MC/knallert....;)

--
Bjørn J.

Fra : Bo-gsxR

Dato : 20-03-05 19:33

> Hvis De beslutter at anvende benzin, der indeholder sprit, skal De
> forvisseDem, om at oktantallet for alkoholen er mindst lige så højt
Hej
lige et nyt spørgsmål...
hvis jeg gerne vil hæve oktanen på benzinen, hvad skal jeg så hælde i?
har hørt noget om en eller anden sprit som vist nok kan købes i
"dagligbrugsen".

bo-gsxR

Fra : Richard

Dato : 20-03-05 20:12

Bo-gsxR wrote:

> hvis jeg gerne vil hæve oktanen på benzinen, hvad skal jeg så hælde i?
> har hørt noget om en eller anden sprit som vist nok kan købes i
> "dagligbrugsen".

Svjh vil iblanding af 10 pct. ren ethanol hæve oktantallet 3.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Martin Sørensen

Dato : 20-03-05 20:42

> hvis jeg gerne vil hæve oktanen på benzinen, hvad skal jeg så hælde i?
> har hørt noget om en eller anden sprit som vist nok kan købes i
> "dagligbrugsen".

Rundt omkring på tankstationer og lign. kan man købe en flaske med 'octane
booster', f.eks. til brug i biler/MC'er med turbo, hvor kompressionen er
øget.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Allan Nielsen

Dato : 20-03-05 18:06

> [...]
at det var nævt, at det skulle være en blanding.
Jeg ville i øvrigt være påpasselig med bare at pøse en spritblanding i
tanken, der er grænser for hvor meget der skal hældes i!
[...]
Jeg fik vidst lige sendt en en besked med en masse klippe halløj, den burde
være slettet nu!

Fra : BJ

Dato : 20-03-05 18:15

"Allan Nielsen" <abagern@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Mit råd: Find det billigste sted at købe din karburatorsprit, følg
> anvisningerne og lev i lykkelig uvidenhed! Så meget bruger man trods alt
> heller ikke.

Oki Doki .... og i gamle dage på tankstationen (BP) fik de gode kunder
tillige med spritten en skvæt topolie..)

PS: det er + 35 år siden og hvor har teknikken da udviklet sig...

--
Bjørn J.

Fra : Richard

Dato : 20-03-05 20:05

BJ wrote:

> Oki Doki .... og i gamle dage på tankstationen (BP) fik de gode kunder
> tillige med spritten en skvæt topolie..)

Stat oils K-skydd karburatorsprit koster kun 19,75 for en halv literm
der iflg. deklarationen passer til 50 l benzin - altså lidt billigere

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : BJ

Dato : 20-03-05 21:10

"Richard" <richardpunktumpade@Se-Epost.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Stat oils K-skydd karburatorsprit koster kun 19,75 for en halv literm der
> iflg. deklarationen passer til 50 l benzin - altså lidt billigere

Hvad der er sparet, er tjent og så er der vel ikke så meget vand i tankene
som i hine tider..

--
Bjørn J.

Fra : Armand

Dato : 20-03-05 21:18

Allan Nielsen wrote:
> Jeg fik vidst lige sendt en en besked med en masse klippe halløj,

Jo, tak!!
> .....den burde være slettet nu!

Nix!

Jeg er tidligst gået på gruppen kl. 18.30, og Mozilla henter
tilsyneladende ikke stakken af indlæg ned qua jeg er på fast forbindelse
(?), så egentlig har jeg ikke hentet dét indlæg ned førend for 5-10
minutter siden, og der var det selvsagt stadig!

--
Armand.

Fra : TA

Dato : 25-03-05 17:22

"Allan Nielsen" <abagern@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Mit råd: Find det billigste sted at købe din karburatorsprit, følg
> anvisningerne og lev i lykkelig uvidenhed! Så meget bruger man trods alt

Der er næppe additiver i karburator-sprit. Derimod indeholder benzin nogen
additiver, der skulle forhindre at is fryser fast i indsugningen (svjh).

Det burde være udmærket blot at anvende ren iso-propyl-alkohol som
karburatorsprit. Mener dog, at de færdigfremstillede også kan indeholde
ethanol og vand.

Karburatorsprit forebygger at vanddamp i indsugningsluften fryser til is i
indsugningen og dermed kvæler motoren. Dette sker pga temperaturfaldet i
karburator/indsugningskanalen ifm benzinens fordampning.

Karburatorsprit kan også anvendes til at binde kondensvand i tanken til
benzinen så vandet fjernes sammen med benzinen.

Karburatorsprit er et nødvendigt onde og hjælper ikke motoren til at starte
bedre eller gå bedre. Tværtimod. Tilsætning af karburatorsprit udmagrer
benzinblandingen, og tilsætter man for lidt risikerer man blot at spritten
binder sig til vandet og bliver liggende i bunden af tanken

Hvis man har brug for at anvende karburatorsprit så følg den angivne
dosering på emballagen. Se evt mit indlæg af 23/8/2003: "Vand i tanken".

--
TA

Fra : Kasper K

Dato : 21-03-05 08:13

"ABSV650" <Ais@gjk.dk> wrote in message news:<423d9717$0$246$14726298@news.sunsite.dk>...
> [...]
> spritten på de blå flasker????
>
> Håber at få nogle gode kvalificerede svar!!!

Jeg er kemiingeniør, men ville aldrig eksperimentere med den slags for
at spare et par enkelte kroner.. Så er man simpelthen for meget
nærrigrøv.

Udover at karburatorsprit indeholder isopropanol kender jeg ikke til
den eksakte sammensætning, men det ville ikke undre mig hvis der var
nogle additiver i for at forbedre forbrændingen eller ændre
oktantallet. Vand er bandlyst!!!

Sprinklervæske kan med fordel laves selv især fordi at man bruger
meget større mængder.

Kasper

Fra : anders majland

Dato : 21-03-05 10:07

> Sprinklervæske kan med fordel laves selv især fordi at man bruger
> meget større mængder.

Jeg bruger væsenligt mere karburatorsprit end sprinklervæske - måske fordi
der ikke er sprinklere eller viskere på min yamaha

Jeg plejer at købe i 2,5liters dunke i haraldnyborg og hælder så en 1/2l på
en gammel engangsvandflaske. Det passer meget godt til de ~20liter benzin
som jeg tanker ad gangen.

/A

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 22-03-05 08:53

On Sun, 20 Mar 2005 16:30:58 +0100, ABSV650 wrote:

> [...]
> spritten på de blå flasker????
>
> Håber at få nogle gode kvalificerede svar!!!

De blå flasker er Ethanol + et par % Acetone.
Ethanolen er nogenlunde neutral overfor gummi - Jeg har ikke mere mine
tabeller, men husker ikke noget specielt.
Acetone er sæedeles agressivt over næsten alt gummi - Så det var måske en
ide at prøve at lægge en dækstump i lidt husholdningssprit før de vilde
eksperimenter.
Acetone bliver sommetider anbefalet som tilsætning til benzin - Skulle være
brændstofbesparende.
En af mine gode venner havde store mængder Acetone som spildprodukt
forurenet med ppm mængder af guldcyanid fra en kemisk process. Det fik
MZ'en lov til at køre på, og den gik sådan set udmærket.
Og var nok verdens eneste MZ med indvendigt forgyldt udstødning...
Jeg har stadig den MZ, men jeg fik ikke noget specielt for udstødningen da
jeg kasserede den.

Edvard

Fra : BJ

Dato : 22-03-05 12:19

"Edvard Korsbæk" <info@NOSPAMbbsoft.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Acetone er sæedeles agressivt over næsten alt gummi - Så det var måske en
> ide at prøve at lægge en dækstump i lidt husholdningssprit før de vilde
> eksperimenter.

Man kan vel med lidt god vilje sammenligne aggressiviteten med
nitromethan..?

--
Bjørn J.

Fra : Bo-gsxR

Dato : 22-03-05 15:45

> De blå flasker er Ethanol + et par % Acetone.
> Acetone er sæedeles agressivt over næsten alt gummi -
> Edvard

kan man købe rent Ethanol i alm. handel ?
( med henblik på at hæve oktanen lidt )

mvh
bo-gsxR som har bedst af >95okt.

Fra : Armand

Dato : 22-03-05 20:33

Edvard Korsbæk wrote:

> [...]
> Acetone er sæedeles agressivt over næsten alt gummi - Så det var måske en
> ide at prøve at lægge en dækstump i lidt husholdningssprit før de vilde

Er dæk-gummi ikke et atypisk gummiprodukt at bruge?
Jeg vil foreslå at bruge en O-ring istedet!

--
Armand.

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 22-03-05 20:51

On Tue, 22 Mar 2005 20:32:34 +0100, Armand wrote:

> Er dæk-gummi ikke et atypisk gummiprodukt at bruge?
> Jeg vil foreslå at bruge en O-ring istedet!

Dæk er en SBR/BR blanding for de flestes vedkommende. Kan også være NR/BR
Ikke særligt bestandigt over for noget som helst, og kan det klare mosten,
kan det meste.
En O-ring kan være af NBR (meget bestandig), EPDM (Meget lidt), SBR (også
meget lidt), Viton (Særdeles bestandig) CR (Noget bestandig) osv.
Indsugningsgummi bør være lavet af NBR eller CR, men jeg har set en del
lavet af SBR/kridt - Det er dem der viberer væk på kort tid.
Og spørgsmålet var, vil husholdningssprit være agressivt over for det gummi
der vil blive udsat for det, ikk?

Edvard Korsbæk

Fra : TA

Dato : 25-03-05 17:10

"Edvard Korsbæk" <info@NOSPAMbbsoft.dk> wrote in message
> On Sun, 20 Mar 2005 16:30:58 +0100, ABSV650 wrote:
>
> De blå flasker er Ethanol + et par % Acetone.
> Ethanolen er nogenlunde neutral overfor gummi - Jeg har ikke mere mine
> tabeller, men husker ikke noget specielt.

Ifølge denne tabel er hverken iso-propyl-alkohol eller ethanol særlig
aggressive overfor NR (natural rubber), se
<http://www.kimble-kontes.com/pdfs/solvent_compatibility_1.pdf>.

> [...]
> eksperimenter.
> Acetone bliver sommetider anbefalet som tilsætning til benzin - Skulle

Acetone anbefales også som tilsætning til diesel, men jeg har ikke turdet
gøre forsøget, se fx
<http://peswiki.com/index.php/Directory:Acetone_as_a_Fuel_Additive>.
Spørgsmålet er om pakningerne i brændstofsystemet tåler acetonen? Med et
blandingsforhold på ca 1:640 er det måske ikke et problem?

--
TA