|
| Svømmerhus-tømning Fra : KværnMaster |
Dato : 20-03-05 15:50 |
|
Hej NG, jeg har - som sikker mange andre - forsøgt at starte min Suzuki GSX
750 F fra '92, uden held. Jeg fyldte tanken helt op med benzin inden
opstaldning, og også karburator sprit. Sidste år startede den fint, men ikke
i år...
Jeg ser så her fra Armand og flere andre, at tømning af svømmerhuse er en
god idé.
Er der nogen der kan forklare en newbie hvordan det gøres? Evt. med et
billede, da jeg ikke er dus med dyret :-/ Alle gode råd er meget velkomne.
Meget gerne en pædagogisk forklaring, som sagt
Den har stået i en muret, uopvarmet garage, som er ind mod stuevæggen, så
det bør ikke have været for koldt?
Håber på gode råd!
Mvh. Jan
--
Suzuki GSX 750 F '92 Pearl Black...
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=467
| |
Lotte Jørgensen (20-03-2005)
| Kommentar Fra : Lotte Jørgensen |
Dato : 20-03-05 17:01 |
|
"KværnMaster" <painmaster4u@SLETDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:423d8d80$0$287$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej NG, jeg har - som sikker mange andre - forsøgt at starte min Suzuki
> GSX
> 750 F fra '92, uden held. Jeg fyldte tanken helt op med benzin inden
> opstaldning, og også karburator sprit. Sidste år startede den fint, men
> ikke
> i år...
>
> Jeg ser så her fra Armand og flere andre, at tømning af svømmerhuse er en
> god idé.
>
> Er der nogen der kan forklare en newbie hvordan det gøres? Evt. med et
> billede, da jeg ikke er dus med dyret :-/ Alle gode råd er meget
> velkomne.
> Meget gerne en pædagogisk forklaring, som sagt
>
> Den har stået i en muret, uopvarmet garage, som er ind mod stuevæggen, så
> det bør ikke have været for koldt?
>
> Håber på gode råd!
>
> Mvh. Jan
>
> --
> Suzuki GSX 750 F '92 Pearl Black...
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=467
>
>
Hej Jan
Lige lidt hurtig hjælp, så du kan komme ud i det gode vejr, her er et
billede af mine kaburatorer, jeg er heller ikke dus med dit dyr.
Karburatorene er vendt på hovedet på billedet så du kan se de 3 nederste
skruer/bolte til at tømme svømmerhusene med, det burde være nogenlunde det
samme på din, selvom min cykel er et par generationer ældre! Håber det
lykkes!
Prøv at åbne ganske forsigtigt, så vil du se at der begynder at løbe
brændstof ud, det kan være der sidder en slange fra hver karburator så det
løber ned på jorden!
Tøm hver karburator hvad der svarer til en lille 'kaffekop' og luk derefter,
inspicer for lækage, det er bedst at skifte de aluskiverne der sidder under
skruen/bolten, så det holder tæt!
Se her: http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=8867&m=full
Hvis dette ikke hjælper, så kan det være tændingen, ingen gnist? Undersøg om
tændrørene giver gnist ved at tage dem ud, hold hver enkelt mod siden af
cylinderen med hætten på og tørn motoren, gnist?
Håber det var på en pædagigisk måde
Lad os høre hvad du er nået frem til!
Mvh.
M. Hoey
GT750A
http://www.dfmc.dk/?id=355
| |
KværnMaster (20-03-2005)
| Kommentar Fra : KværnMaster |
Dato : 20-03-05 18:18 |
|
Lotte Jørgensen wrote:
> "KværnMaster" <painmaster4u@SLETDETTEhotmail.com> skrev i en
> meddelelse news:423d8d80$0$287$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Hej NG, jeg har - som sikker mange andre - forsøgt at starte min
>> Suzuki GSX
>> 750 F fra '92, uden held. Jeg fyldte tanken helt op med benzin inden
>> opstaldning, og også karburator sprit. Sidste år startede den fint,
>> men ikke
>> i år...
>>
>> Jeg ser så her fra Armand og flere andre, at tømning af svømmerhuse
>> er en god idé.
>>
>> Er der nogen der kan forklare en newbie hvordan det gøres? Evt. med
>> et billede, da jeg ikke er dus med dyret :-/ Alle gode råd er meget
>> velkomne.
>> Meget gerne en pædagogisk forklaring, som sagt
>>
>> Den har stået i en muret, uopvarmet garage, som er ind mod
>> stuevæggen, så det bør ikke have været for koldt?
>>
>> Håber på gode råd!
>>
>> Mvh. Jan
>>
>> --
>> Suzuki GSX 750 F '92 Pearl Black...
>> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=467
>>
>>
>
> Hej Jan
>
> Lige lidt hurtig hjælp, så du kan komme ud i det gode vejr, her er et
> billede af mine kaburatorer, jeg er heller ikke dus med dit dyr.
> Karburatorene er vendt på hovedet på billedet så du kan se de 3
> nederste skruer/bolte til at tømme svømmerhusene med, det burde være
> nogenlunde det samme på din, selvom min cykel er et par generationer
> ældre! Håber det lykkes!
>
> Prøv at åbne ganske forsigtigt, så vil du se at der begynder at løbe
> brændstof ud, det kan være der sidder en slange fra hver karburator
> så det løber ned på jorden!
> Tøm hver karburator hvad der svarer til en lille 'kaffekop' og luk
> derefter, inspicer for lækage, det er bedst at skifte de aluskiverne
> der sidder under skruen/bolten, så det holder tæt!
>
> Se her: http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=8867&m=full
>
> Hvis dette ikke hjælper, så kan det være tændingen, ingen gnist?
> Undersøg om tændrørene giver gnist ved at tage dem ud, hold hver
> enkelt mod siden af cylinderen med hætten på og tørn motoren, gnist?
>
> Håber det var på en pædagigisk måde
>
> Lad os høre hvad du er nået frem til!
>
> Mvh.
>
> M. Hoey
> GT750A
> http://www.dfmc.dk/?id=355
Tak for tippet! Karburatorerne er ikke helt de samme, og jeg vil satse på
ikke at skulle skille bæstet ad. Håbede egentlig, at det "bare" var at
stikke en gaffelnøgle ind udefra? Men så let skal det ikke gå. Jeg har
opgivet for i dag, men prøver i morgen igen. Fuld choker, ingen gas, og 10
sek ad gangen på starteren? Ellers må jeg i gang.
Jeg har Haynes manual, men er ikke sikker på, hvad svømmerhus hedder på
engelsk??
Tak for hjælpen...
Mvh. Jan
| |
Lotte Jørgensen (20-03-2005)
| Kommentar Fra : Lotte Jørgensen |
Dato : 20-03-05 18:43 |
|
"KværnMaster" <painmaster4u@SLETDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:423db04e$0$251$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>
> Lotte Jørgensen wrote:
>> "KværnMaster" <painmaster4u@SLETDETTEhotmail.com> skrev i en
>> meddelelse news:423d8d80$0$287$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>> Hej NG, jeg har - som sikker mange andre - forsøgt at starte min
>>> Suzuki GSX
>>> 750 F fra '92, uden held. Jeg fyldte tanken helt op med benzin inden
>>> opstaldning, og også karburator sprit. Sidste år startede den fint,
>>> men ikke
>>> i år...
>>>
>>> Jeg ser så her fra Armand og flere andre, at tømning af svømmerhuse
>>> er en god idé.
>>>
>>> Er der nogen der kan forklare en newbie hvordan det gøres? Evt. med
>>> et billede, da jeg ikke er dus med dyret :-/ Alle gode råd er meget
>>> velkomne.
>>> Meget gerne en pædagogisk forklaring, som sagt
>>>
>>> Den har stået i en muret, uopvarmet garage, som er ind mod
>>> stuevæggen, så det bør ikke have været for koldt?
>>>
>>> Håber på gode råd!
>>>
>>> Mvh. Jan
>>>
>>> --
>>> Suzuki GSX 750 F '92 Pearl Black...
>>> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=467
>>>
>>>
>>
>> Hej Jan
>>
>> Lige lidt hurtig hjælp, så du kan komme ud i det gode vejr, her er et
>> billede af mine kaburatorer, jeg er heller ikke dus med dit dyr.
>> Karburatorene er vendt på hovedet på billedet så du kan se de 3
>> nederste skruer/bolte til at tømme svømmerhusene med, det burde være
>> nogenlunde det samme på din, selvom min cykel er et par generationer
>> ældre! Håber det lykkes!
>>
>> Prøv at åbne ganske forsigtigt, så vil du se at der begynder at løbe
>> brændstof ud, det kan være der sidder en slange fra hver karburator
>> så det løber ned på jorden!
>> Tøm hver karburator hvad der svarer til en lille 'kaffekop' og luk
>> derefter, inspicer for lækage, det er bedst at skifte de aluskiverne
>> der sidder under skruen/bolten, så det holder tæt!
>>
>> Se her: http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=8867&m=full
>>
>> Hvis dette ikke hjælper, så kan det være tændingen, ingen gnist?
>> Undersøg om tændrørene giver gnist ved at tage dem ud, hold hver
>> enkelt mod siden af cylinderen med hætten på og tørn motoren, gnist?
>>
>> Håber det var på en pædagigisk måde
>>
>> Lad os høre hvad du er nået frem til!
>>
>> Mvh.
>>
>> M. Hoey
>> GT750A
>> http://www.dfmc.dk/?id=355
>
> Tak for tippet! Karburatorerne er ikke helt de samme, og jeg vil satse på
> ikke at skulle skille bæstet ad. Håbede egentlig, at det "bare" var at
> stikke en gaffelnøgle ind udefra? Men så let skal det ikke gå. Jeg har
> opgivet for i dag, men prøver i morgen igen. Fuld choker, ingen gas, og 10
> sek ad gangen på starteren? Ellers må jeg i gang.
>
> Jeg har Haynes manual, men er ikke sikker på, hvad svømmerhus hedder på
> engelsk??
>
> Tak for hjælpen...
>
> Mvh. Jan
>
>
Hej igen
Float bowl!
Det skulle ikke være det store problem at drænere dem!
Hvad med at kontrollere om der kommer gnist?
Pas på ledningsnettet, sådan en starter trækker en del ampere, så det med
pauser er at foretrække, ellers begynder der at lugte af ampere (er prøvet)
:-/
Ikke sådan med de plastik-cykler, der skal man skille ad for at komme til
hjertet af maskinen
Mvh.
M. Hoey
GT750A
http://www.dfmc.dk/?id=355
| |
Steen E. (20-03-2005)
| Kommentar Fra : Steen E. |
Dato : 20-03-05 19:08 |
|
>
> Hej igen
>
> Float bowl!
>
> Det skulle ikke være det store problem at drænere dem!
>
> Hvad med at kontrollere om der kommer gnist?
>
> Pas på ledningsnettet, sådan en starter trækker en del ampere, så det
> med pauser er at foretrække, ellers begynder der at lugte af ampere
> (er prøvet) :-/
>
> Ikke sådan med de plastik-cykler, der skal man skille ad for at komme
> til hjertet af maskinen
>
> Mvh.
>
> M. Hoey
> GT750A
> http://www.dfmc.dk/?id=355
>
hvis den har stået med karburatorsprit & fuld tank, så er det næppe
kondensvand ?
Tændrør har det med at drukne - især NGK - så rens dem med stålbørste.
De skrues i på følgende måde, hvis du ikke har momentnøgle :
1.: skrues helt ned med fingrene.
2.: strammes yderligere ca. 1/3 omdrejning med topnøgle
--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623
| |
Peter (21-03-2005)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 21-03-05 11:35 |
|
"Steen E." <steen-e*fjernes*@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:423dbbf0$0$236$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> >
> > Hej igen
> >
> Tændrør har det med at drukne - især NGK - så rens dem med stålbørste.
> De skrues i på følgende måde, hvis du ikke har momentnøgle :
>
> 1.: skrues helt ned med fingrene.
> 2.: strammes yderligere ca. 1/3 omdrejning med topnøgle
Kan man benytte andre tændrør til en ældre Honda 350 CB end NGK (NGK D8EA) ?
Peter
| |
Squish (21-03-2005)
| Kommentar Fra : Squish |
Dato : 21-03-05 22:37 |
|
On Mon, 21 Mar 2005 11:35:25 +0100, Peter wrote:
> Kan man benytte andre tændrør til en ældre Honda 350 CB end NGK (NGK D8EA) ?
Jeps! Ifølge Honda kan du også bruge (kører min CB400F også med) Denso
X24ES. De skulle også kunne tåle at drukne.
--
Squish
VFR750F
CB400F
| |
Peter (21-03-2005)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 21-03-05 23:11 |
|
"Squish" <hs304REMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:pan.2005.03.21.21.36.34.134557@hotmail.com...
> On Mon, 21 Mar 2005 11:35:25 +0100, Peter wrote:
>
> > Kan man benytte andre tændrør til en ældre Honda 350 CB end NGK (NGK
D8EA) ?
>
> Jeps! Ifølge Honda kan du også bruge (kører min CB400F også med) Denso
> X24ES. De skulle også kunne tåle at drukne.
> Squish
> VFR750F
> CB400F
Heldigt, jeg har her i eftermiddag netop købt .... Denso.. og ud at kigge
efter X24ES ! Rart at blive bekræftet, tak.
Peter
| |
Armand (22-03-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 22-03-05 20:15 |
|
Peter wrote:
> "Squish" <hs304REMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:pan.2005.03.21.21.36.34.134557@hotmail.com...
>
>>On Mon, 21 Mar 2005 11:35:25 +0100, Peter wrote:
>>
>>
>>>Kan man benytte andre tændrør til en ældre Honda 350 CB end NGK (NGK
>
> D8EA) ?
>
>>Jeps! Ifølge Honda kan du også bruge (kører min CB400F også med) Denso
>>X24ES. De skulle også kunne tåle at drukne.
>
> Heldigt, jeg har her i eftermiddag netop købt .... Denso.. og ud at kigge
> efter X24ES ! Rart at blive bekræftet, tak.
Hvor?
Forhandlere af Denso er jævnligt efterlyst her på gruppen!
--
Armand.
| |
Squish (22-03-2005)
| Kommentar Fra : Squish |
Dato : 22-03-05 20:58 |
|
On Tue, 22 Mar 2005 20:15:00 +0100, Armand wrote:
> Forhandlere af Denso er jævnligt efterlyst her på gruppen!
Krogslund Autodele har dem!
--
Squish
VFR750F
CB400F
| |
Peter (22-03-2005)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 22-03-05 21:55 |
|
"> > Heldigt, jeg har her i eftermiddag netop købt .... Denso.. og ud at
kigge
> > efter X24ES ! Rart at blive bekræftet, tak.
>
> Hvor?
> Forhandlere af Denso er jævnligt efterlyst her på gruppen!
>
> --
> Armand.
Hos Fisker på Åboulevarden på Frederiksberg / København N
www.fisker-mc.dk
Peter
| |
Martin Sørensen (20-03-2005)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 20-03-05 19:07 |
|
> Tak for tippet! Karburatorerne er ikke helt de samme, og jeg vil
> satse på ikke at skulle skille bæstet ad. Håbede egentlig, at det
> "bare" var at stikke en gaffelnøgle ind udefra?
Det kan også ske at du har stjerneskruer i dine karburatorer, så prøv at se
om du kan se noget. Skruen skal sidde nederst et sted på svømmerhuset, så
der burde ikke være så meget at tage fejl af.
> Men så let skal det ikke gå. Jeg har opgivet for i dag, men prøver i
> morgen igen. Fuld choker, ingen gas, og 10 sek ad gangen på starteren?
Hvis karburatoren er justeret rigtigt, så skulle det gerne virke.
> Ellers må jeg i gang.
Vil den stadig ikke starte, så må du kontrollere tændrørene som Mick skrev.
Er tændrørene druknet én gang, kan de godt være besværlige at få liv i igen
uden at skulle pille dem ud.
signing off.. Martin Sørensen
| |
Armand (20-03-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 20-03-05 19:48 |
|
Lotte Jørgensen wrote:
> "KværnMaster" <painmaster4u@SLETDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:423d8d80$0$287$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>>Hej NG, jeg har - som sikker mange andre - forsøgt at starte min Suzuki
>>GSX 750 F fra '92, uden held. Jeg fyldte tanken helt op med benzin inden
>>opstaldning, og også karburator sprit. Sidste år startede den fint, men
>>ikke i år...
>>
>>Jeg ser så her fra Armand og flere andre, at tømning af svømmerhuse er en
>>god idé.
>>
>>Er der nogen der kan forklare en newbie hvordan det gøres? Evt. med et
>>billede, ........ Meget gerne en pædagogisk forklaring, som sagt
>
> ..... her er et billede af mine kaburatorer, jeg er heller ikke dus
> med dit dyr. Karburatorene er vendt på hovedet på billedet så du kan
> se de 3 nederste skruer/bolte til at tømme svømmerhusene med, det
> burde være nogenlunde det samme på din, selvom min cykel er et par
> generationer ældre!
Ingenlunde Høy!
Siden GT'eren er det blevet så servicevenligt at der sidder en stuts med
en ventil som bundafrtapning til svømmerhusene!
Ventilen er i praksis en skrue der sidder siden ind på stutsen og oftest
sidder de placeret så de er let tilgængelige fra hver side af
motorcyklen (min tidligere GPZ900R var dog så fremragende(not!)
kontrueret at alle karbunader skulle tømmes fra én side - Der er sq
langt over til den fjerneste!)
Kigger man derfor ind under sine karburatorer vil man tydeligt kunne se
pågældende stuts på svømmerhusenes nederste punkt - Der kan evt. være
fastmonteret en tynd gummislange på hver; men det skulle være ligeså
tydeligt at genkende den skrue der sidder siden-ind, og som man skal
løsne for tømning!
>>
>>Den har stået i en muret, uopvarmet garage, som er ind mod stuevæggen, så
>>det bør ikke have været for koldt?
Dette problem drejer sig ikke om kold vinteropbevaring(*) eller ej, men
om at
svømmerhusene af simple fysiske årsager skal være åbne ud til
atmosfæren, og
at svømmerhusets indhold derved har mulighed for at fordampe!
Nu er det ikke hele indholdet der fordamper, men derimod de mest
flygtige stoffer, som samtidig er dem der varetager brændstoffets
letantændelighed; men problemet og dets løsen er det samme: Gammelt
bensin i karburatorerne er ikke meget værd og bør udskiftes inden opstart.
Netop ordet "inden" er væsentlig, for de NGK-tændrør som 99½% har
monteret, er ofte meget ømtålelige overfor "drukning", og at forsøge at
starte motoren op med et fluidum der antændelsesmæssigt nærmest er
diesel er en potentiel druknings-situation, hvorved man pludselig står
med to problemer der skal løses inden motoren kører: Tømning af
kaburburatorer og udskiftning af tændrør
Hvis udskiftningen af svømmehus-indholdet således ikke er nok til at få
slået din motor igang, er nærmest forekommende handling derfor at skifte
alle fire tændrør!!
(*):
Faktisk er der ingen problem i kulde under opstaldningsperioden, det
store problem ligger i skiftende temperaturer, som medfører at luftens
vandindhold kondenseres på den kolde motorcykel, som em på
badeværelsesruden eller dug på sommer-plænen.
Da samme problem gør sig gældende for den luft der ér og "pumpes ind
i"(**) tanken, er det en god forholdsregel såvel at fylde tanken til
randen inden opstaldning, som at ifylde indholdet noget karburatorsprit,
som opløser alt forekommende vand i et samlet bensin-sprit-vand fluidum,
der ikke er korrisions-aggresivt og ikke lægger sig i bunden af tanken
og venter på at blive lukket i karburatorerne om foråret!
(**):
Varme/kulde medfører udvidelser og sammentrækninger af såvel tankens
stål (=volumet), som tankens indhold af bensin og luft. Da tanken er
åben til atmosfæren med et sivehul (der skal kunne komme luft ind
efterhånden som man bruger bensinen under kørsel!) vil skiftende
temperaturer medføre at luft bevæger sig ind og ud gennem tankens
udluftning!
--
Armand.
| |
Ukendt (20-03-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 20-03-05 19:31 |
|
"KværnMaster" <painmaster4u@SLETDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:423d8d80$0$287$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej NG, jeg har - som sikker mange andre - forsøgt at starte min Suzuki
> GSX
> 750 F fra '92, uden held. Jeg fyldte tanken helt op med benzin inden
> opstaldning, og også karburator sprit. Sidste år startede den fint, men
> ikke
> i år...
>
> Jeg ser så her fra Armand og flere andre, at tømning af svømmerhuse er en
> god idé.
>
> Er der nogen der kan forklare en newbie hvordan det gøres? Evt. med et
> billede, da jeg ikke er dus med dyret :-/ Alle gode råd er meget
> velkomne.
> Meget gerne en pædagogisk forklaring, som sagt
>
Hej.
Du har helt sikkert stjerne skruer i dine karburatoren, du kan komme til to
af skruerne fra hver side,de sidder helt _nederst_ på karburatoren, ned mod
motoren, men det er ikke sikkert at du kan komme til dine uden at tage lidt
af kåben af ?, så holder du bare en frysepose under de enkelte karburatorer
og lader benzinen løbe der ned, posen holder fint til benzinen, du skal ikke
skrue skruerne helt ud, at løsne dem er som regel nok til at benzinen
begynder at løbe fra, lad der komme frisk benzin i dine Karburatoren ved at
lade din benzin hane stå på PRI et par minutter, drej den så tilbage på ON
igen inden du starter .
--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen
Suzuki GSF 1200 N '00
Citroën C5 HDi Prestige '03
DMCN#819 http://link.dfmc.dk/25
| |
Richard (20-03-2005)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 20-03-05 20:22 |
|
KværnMaster wrote:
> Jeg fyldte tanken helt op med benzin inden
> opstaldning, og også karburator sprit.
Husk at spritten også skal med ned genem karburatoren, ikke bare blandes
i benzinen i tanken. Dvs. spritten skal tilsættes inden den sidste tur,
eller i det mindste inden du kommer hjem fra den sidste tur
Så tank op og tilføj sprit et par km eller fem, inden du når hjem.
Tanken kan du så toppe op med sprit eller spritblandet benzin, når du
når til at konservere cyklen for vinteren
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
|
|