/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Dejlig prøvekørsel
Fra : Cap


Dato : 20-03-05 12:42

Da jeg står foran at købe en brugt SV650S, havde jeg i går formiddag aftalt
en prøvekørsel af en en nyere nøgen udgave hos Enghave Motor.

Solen skinnede og vejret var som sådan dejligt, men jeg skal eddersparkme
love for det er en kold fornøjelse i cowboybukser og et par slidte
sommerhandsker. Der må snart noget udstyr i land :)

Jeg kørte en tur ud til industrikvarteret ved Avedøre Holme, for at få en
fornemmelse af cyklen på nogle fine brede utrafikerede veje. Min mildest
talt ret begrænsede erfaring til trods, var det alt i alt en særdeles
positiv oplevelse. Jeg oplevede cyklen som meget let at manøvrere, og
sammenlignet med køreskolens XJ600 var det ikke meget jeg fik vredet på
gashåndtaget, den fulgte fint med til hvad jeg kan overskue i øjeblikket, og
stort set ligegyldigt i hvilket gear.

På vej tilbage havde jeg den tvivlsomme fornøjelse at blive forsøgt
overhalet udenom af en varevogn i et enkeltsporet højresving, og jeg
overvejer om reglen om at holde helt til højre i sådanne situationer kun bør
praktiseres i køreskolen?

Nå, men alt i alt var det en dejlig tur, og jeg glæder mig til forhåbentlig
snart at få min egen MC, samt et par varme handsker...

Mvh, Cap



 
 
Jacob Bunk Nielsen (20-03-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 20-03-05 13:04

"Cap" <nosp@m.please> writes:

> På vej tilbage havde jeg den tvivlsomme fornøjelse at blive forsøgt
> overhalet udenom af en varevogn i et enkeltsporet højresving, og jeg
> overvejer om reglen om at holde helt til højre i sådanne situationer kun bør
> praktiseres i køreskolen?

Det tror jeg desværre. Jeg holder altid lidt fra kantstenen når jeg
svinger til højre. Så må jeg bare vente på de par cyklister der kan
snige sig forbi.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Martin Sørensen (20-03-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 20-03-05 13:30

>> På vej tilbage havde jeg den tvivlsomme fornøjelse at blive forsøgt
>> overhalet udenom af en varevogn i et enkeltsporet højresving, og jeg
>> overvejer om reglen om at holde helt til højre i sådanne situationer
>> kun bør praktiseres i køreskolen?
> Det tror jeg desværre. Jeg holder altid lidt fra kantstenen når jeg
> svinger til højre. Så må jeg bare vente på de par cyklister der kan
> snige sig forbi.

Jeg fik at vide af min kørelærer at jeg skulle holde helt til højre til
køreprøven, men lige så snart jeg havde fået kortet så skulle jeg holde
længere ude på vejen, ude omkring højrepilen. Så skal man så bare være lidt
mere opmærksom på om der kommer cyklister og kører indenom..

signing off.. Martin Sørensen



anders majland (20-03-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 20-03-05 14:56

> Jeg fik at vide af min kørelærer at jeg skulle holde helt til højre til
> køreprøven, men lige så snart jeg havde fået kortet så skulle jeg holde
> længere ude på vejen, ude omkring højrepilen. Så skal man så bare være
> lidt mere opmærksom på om der kommer cyklister og kører indenom..

Jeg holder på at det rigtige stadig er at komme helt ind til kantstenen og
spærre af* - jeg tror kun det giver flere problemer at holde længere ude ...

* Cyklister kan stadig kommer forbi over fortov og udenom. men ved at spærre
af får man da 99% af trafikken på ydersiden

/A



Martin Sørensen (20-03-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 20-03-05 15:31

>> Jeg fik at vide af min kørelærer at jeg skulle holde helt til højre
>> til køreprøven, men lige så snart jeg havde fået kortet så skulle
>> jeg holde længere ude på vejen, ude omkring højrepilen. Så skal man
>> så bare være lidt mere opmærksom på om der kommer cyklister og kører
>> indenom..
> Jeg holder på at det rigtige stadig er at komme helt ind til
> kantstenen og spærre af* - jeg tror kun det giver flere problemer at
> holde længere ude ... * Cyklister kan stadig kommer forbi over fortov og
> udenom. men ved at
> spærre af får man da 99% af trafikken på ydersiden

Hvilket ikke nødvendigvis er godt. Jeg har oplevet at en bil kørte op på
venstre side af mig i en højresvingsbane og svingede til højre sammen med
mig. Det er altså ikke en ret behagelig fornemmelse at en bil er lige ved at
skære en af i svinget. Nogle billister er komplet ligeglade med
motorcyklister og så må man tage sine forholdsregler.

I en højresvingssituation vil jeg mene at en MC+cykel der svinger sammen er
mere kompatible end en bil+MC.

signing off.. Martin Sørensen



Lars T. Thomsen (20-03-2005)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 20-03-05 16:45

Hej Martin,

>>> Jeg fik at vide af min kørelærer at jeg skulle holde helt til højre
>>> til køreprøven, men lige så snart jeg havde fået kortet så skulle
>>> jeg holde længere ude på vejen, ude omkring højrepilen. Så skal man
>>> så bare være lidt mere opmærksom på om der kommer cyklister og kører
>>> indenom..
>> Jeg holder på at det rigtige stadig er at komme helt ind til
>> kantstenen og spærre af* - jeg tror kun det giver flere problemer at
>> holde længere ude ... * Cyklister kan stadig kommer forbi over
>> fortov og udenom. men ved at
>> spærre af får man da 99% af trafikken på ydersiden
>
> Hvilket ikke nødvendigvis er godt. Jeg har oplevet at en bil kørte op
> på venstre side af mig i en højresvingsbane og svingede til højre
> sammen med mig. Det er altså ikke en ret behagelig fornemmelse at en
> bil er lige ved at skære en af i svinget.

Det er jeg enig med dig I!
Man skal ikke flytte sig meget til højre i en højresvingsbane, før at
medtrafikanterne finder sig et u-autoriseret "hul" i båsen. Ej heller til
venstre, for så dukker de bare op fra din højre side...

Jeg synes egentlig ikke, at man kan bruge dén snak om placering i venstre-
og højre side til særlig meget. Det er ikke nogen håndfast regel og afhænger
helt af situationen.
I bund og grund, så handler det jo om, at finde dén placering på kørebanen,
der giver bedst synlighed og samtidigt får ens "bette MC" til at fylde mest
muligt i båsen.

Så frister man ikke de sarte sjæle... Det er egentlig ufatteligt, hvor lidt
der skal til!

> Nogle billister er komplet
> ligeglade med motorcyklister og så må man tage sine forholdsregler.

Kolde facts... Nåeja, der findes også MC'ister der er komplet ligeglade med
billisterne... også i selvsamme færdselssituation.

> I en højresvingssituation vil jeg mene at en MC+cykel der svinger
> sammen er mere kompatible end en bil+MC.

Ja, så gør man det til en gummiparagraf!
Men jow, det er altid godt, når udsynet og smalheden muliggøre, at man lave
afstand til alt, hvad der kan blive en potentiel trussel.

I denne situation, der ville jeg gøre ligesom dig, hellere lade et par
cykel'ister komme forbi i højre side (de 30% kører jo alligevel på
fortorvet) , end at skulle dele plads og stoplinje med en "sur" varevogn.

Hilsen
Lars



Non-Desperado (20-03-2005)
Kommentar
Fra : Non-Desperado


Dato : 20-03-05 17:48

"Lars T. Thomsen" <oz0ltt@ofir.deltakilo> skrev:

>Det er jeg enig med dig I!
>Man skal ikke flytte sig meget til højre i en højresvingsbane, før at
>medtrafikanterne finder sig et u-autoriseret "hul" i båsen.

Det er måske de samme "uautoriserede" huller som en del MCister
benytter sig af ved kødannelser....

Non-Desperado

Martin Sørensen (20-03-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 20-03-05 18:59

>> Det er jeg enig med dig I!
>> Man skal ikke flytte sig meget til højre i en højresvingsbane, før at
>> medtrafikanterne finder sig et u-autoriseret "hul" i båsen.
> Det er måske de samme "uautoriserede" huller som en del MCister
> benytter sig af ved kødannelser....

Det synes jeg forøvrigt også er en dum idé, for man kan ikke være sikker på
at man overhovedet kan komme videre uden at genere en anden trafikant. Siden
der er en kødannelse, må der jo være noget i den anden ende der får de andre
trafikanter til at stoppe.

Jeg har endnu aldrig følt trang til at skulle mase mig forbi en række biler,
da jeg sjældent har så travlt.

signing off.. Martin Sørensen



Martin Sørensen (20-03-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 20-03-05 18:52

>> Nogle billister er komplet
>> ligeglade med motorcyklister og så må man tage sine forholdsregler.
> Kolde facts... Nåeja, der findes også MC'ister der er komplet
> ligeglade med billisterne... også i selvsamme færdselssituation.

Korrekt, men det er jo ikke noget problem når man holder i en
højresvingsbane på sin MC.

signing off.. Martin Sørensen



anders majland (21-03-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 21-03-05 10:12

> I denne situation, der ville jeg gøre ligesom dig, hellere lade et par
> cykel'ister komme forbi i højre side (de 30% kører jo alligevel på
> fortorvet) , end at skulle dele plads og stoplinje med en "sur"
> varevogn.

En flad hånd på taget af en personbil eller på siden af en varevogn larmer
ret godt uden at forvolde skader og er meget mere effektivt end et horn.



Kenneth Østrup (21-03-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 21-03-05 10:25

anders majland wrote:
> En flad hånd på taget af en personbil eller på siden af en varevogn larmer
> ret godt uden at forvolde skader og er meget mere effektivt end et horn.
>


Det lyder som en smart ide, kan være det skal prøves hvis situationen
byder sig!

Men, mon ikke det kan få billisten til at hidse sig endnu mere op, godt
nok har vi somregelt en chance for at køre fra dem hvis det er de går
helt agurk, men vi er stadigvæk langt mere sårbare end dem når det
kommer til sammenstød ;)

- Kenneth Østrup <http://blog.riskoger.net/>

Lars T. Thomsen (21-03-2005)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 21-03-05 10:45

anders majland wrote:
>> I denne situation, der ville jeg gøre ligesom dig, hellere lade et
>> par cykel'ister komme forbi i højre side (de 30% kører jo alligevel
>> på fortorvet) , end at skulle dele plads og stoplinje med en "sur"
>> varevogn.
>
> En flad hånd på taget af en personbil eller på siden af en varevogn
> larmer ret godt uden at forvolde skader og er meget mere effektivt
> end et horn.

Hehe, eller en sidedør eller en flad hånd på hjelm/visiret, når man snupper
en MC'ist i et lignende stunt!
Det skal nok blive skægt, at være trafikant i DK (får nogle sjove billeder
på nethinden)!

Hilsen
Lars



anders majland (21-03-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 21-03-05 13:11

>> En flad hånd på taget af en personbil eller på siden af en varevogn
>> larmer ret godt uden at forvolde skader og er meget mere effektivt
>> end et horn.

>Hehe, eller en sidedør eller en flad hånd på hjelm/visiret, når man snupper
>en MC'ist i et lignende stunt!

Det er altså ikke sådan jeg køre rundt og sparker sidespejle af bilerne -
men når jeg er ved at blive klemt i tæt trafik virker det bedre at "lave lyd
i bilen" en at prøve at bruge hornet. Og er bilen så tæt på at jeg kan nå
den så er det squ fordi jeg ikke kan komme væk...

Det var specielt et problem på scooteren. Tror ofte folk bevidst pressede da
de nok så den som en øvert... Tenereen (med sidetasker) har en størrelse så
den nok indgyder en anelse mere respekt, selvom jeg nu stadig bliver
"overset" - Et er at folk ikke overholder deres vigepligter og noget andet
er dem der bare ikke kan holde deres bane.

Jeg har prøvet at måtte undvige over et helleanlæg fordi en havde fortravt
med mobiltelefonen og ungerne på bagsædet til at se hvor hun kørte. Sådan et
skifte fra højre vognbane til venstre uden at blinke eller se sig for kan jo
godt overraske lidt ... Men jeg var heldig med at der var lidt plads ved et
fodgængerfelt mellem 2 helleanlæg (så jeg kunne tage kantstenen lige på) -
det ville ikke have været sjovt at komme op over helleanlægget i en for
spids vinkel. Det er i sådan en situation at et klap på sideruden eller
lign. måske kunne have fået hende til at opdage at pladsen altså var optaget
.... Men nu var der så plads til at undvige ...

Det er yderst sjældent at jeg råber af medtrafikanterne (eller slår på deres
køretøjer). Den eneste gang det sidste år: Jeg bremser op for en pige der
er på vej ud i et fodgængerfelt - Lige idet hun træder ud i feltet bliver
jeg overhalet indenom af en bilist. Pigen bliver heldigvis ikke ramt. Jeg
eftersætter bilisten og ved næste kryds parkerer jeg og går hen og
"overfuser" hende. Hun troede at jeg bremsede for at dreje til venste
umiddelbart efter fodgængerfeltet og havde slet ikke set pigen som hun var
ved at køre ned i fodgængerfeltet ...

En anden gang. Jeg ligger i et færgetræk mod odden. Bag mig ligger en
utålmodig bilist. Han vælger at trække ud for at overhale selvom vejen
svinger og der er umiddelbart inden en bakketop. Han når også kun op på
siden af mig inden der kommer en modkørende lastbil og han trækker så bare
ind. Jeg undviger helt ind til kanten af asfalten og får bremset nok ned til
ikke at blive ramt. Jeg ligger så bag ham det sidste stykke ud til færgen.
Der "taler" jeg lidt med ham. Han var så skide arrogant at jeg var tæt på at
gå i flæsket på ham. Han syntes ikke han havde gjort noget forkert ved at
overhale hvor der ikke var oversigt og jeg kunne jo bare flytte mig da han
trak ind....



anders majland (21-03-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 21-03-05 10:10

> I en højresvingssituation vil jeg mene at en MC+cykel der svinger sammen
> er mere kompatible end en bil+MC.

Bortset fra når cyklen så fortsætter ligeud ...

Begge dele er noget rod. Men hvis bilisten allerede er kravlet op på siden
af dig inden lyset skifter har man da god tid til at vurdere situtationen.
Cyklister derimod kommer fra alle retninger og er håbløse at gætte hensigter
på - de fleste bilister bliver trods alt på vejen og er store nok til at de
er til at få øje på...



Niels Pein (20-03-2005)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 20-03-05 16:48

"Cap" skrev ...
>
> På vej tilbage havde jeg den tvivlsomme fornøjelse at blive forsøgt
> overhalet udenom af en varevogn i et enkeltsporet højresving, og jeg
> overvejer om reglen om at holde helt til højre i sådanne situationer kun
> bør praktiseres i køreskolen?
>
Uha, der er flere ting der lige skal justeres efter du har fået kortet, og
skal ud og køre på en måde så du forebygger ulykker, uanset hvad reglerne
siger. Reglerne er generelt udemærkede, men....

Først og fremmest skal du overalt udstråle at, og køre som om, du virkelig
fylder noget og du har din plads på vejen. Og vær klar til at give plads
hvis det ikke virker alligevel.
Men med den rette placering (sjældent helt ude til højre) og udstråling når
du kører, så kan du undgå at nogen prøver at tage din plads.
Korrekt placering kan også forebygge at folk buser ud fra en sidevej lige
foran dig. Hvis du gerne vil forveksles med en knallert, så læg dig helt ud
til højre. Men det vil du nok helst ikke

Det er dog svært at undgå at nogen bagved kører for tæt på. Men lidt
varieret hastighed kan som regel klare det problem hurtigt. Man kan
selvfølgelig også hamre afsted med fuld hane hele tiden, så har man ikke det
problem, men det vil jeg nu ikke anbefale.
--
Mvh. Niels
TransAlp



Jacob Bunk Nielsen (21-03-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 21-03-05 13:34

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> writes:

> En flad hånd på taget af en personbil eller på siden af en varevogn larmer
> ret godt uden at forvolde skader og er meget mere effektivt end et horn.

Men det kan gøre folk noget så arrige når man dasker til deres bil, og
de tror at man har lavet buler. Jeg gjorde det engang da jeg var på
cykel, hvor jeg daskede til en bil der holdt og fyldte det meste af
cykelstien. Føreren gik helt amok, startede bilen og kørte efter mig,
og op på cykelstien, sprang ud af bilen og lovede mig et hav af tæsk.
Heldigvis for mig kunne han ikke ikke løbe lige så hurtigt som jeg
kunne cykle

Man skal nok nogen gange passe på ikke at få folk hidset mere op end
nødvendigt. Nogle af dem tænder helt af, og så kan de være farlige,
hvis de har en bil mellem hænderne

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408877
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste