/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hjælp Startbesvær
Fra : bandit_hest


Dato : 19-03-05 14:57

Jeg har brug lidt hjælp eller gode råd.
Jeg er den lykkelige ejer af en cbr 600 fra 96.
Men efter vinterdvalen, vil den ikke starte.
Der er helt nyt og fuldt opladet batteri på, karburatorene/svømmerhuse
er tømt.
Når jeg prøver at starte den, brummer den lidt som om den er ved at
starte, men den starter ikke.
Efter gentagende forsøg, lyder der et brag fra udstødningen.

Da dette er min første vinter som ejer af en mc, håber jeg på at der
er nogel af jer erfarende der kan hjælpe.
MVH
Bandit_hest
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=605

 
 
Oliver Bruchhaus [60~ (19-03-2005)
Kommentar
Fra : Oliver Bruchhaus [60~


Dato : 19-03-05 15:23

> Når jeg prøver at starte den, brummer den lidt som om den er ved at
> starte, men den starter ikke.
> Efter gentagende forsøg, lyder der et brag fra udstødningen.
--------
Min har gjort det samme..
Jeg fik liv i den igen ved at undlade at bruge både shoker og håndtaget..

Simpelthen bare lade starteren køre med små pauser self..
Ved ikke om det er den bedste (eneste) måde at gøre det på, men det virkede
ihvertfald på min hornet!


--
--==>Oliver Bruchhaus<==--
Honda Hornet 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=294
--==At køre 30 km/t ind i en mur svarer til at hoppe ud fra 2.sal!!!==--
--==Take care out there...==--





Richard (19-03-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 19-03-05 15:28

bandit_hest wrote:

> Når jeg prøver at starte den, brummer den lidt som om den er ved at
> starte, men den starter ikke.
> Efter gentagende forsøg, lyder der et brag fra udstødningen.

Prøv at pille tændrørene ud og rens dem. Prøv om de trækker gnist og tørn
motoren 10-20 sek. for at lufte den ud, inden du monterer tændrørene og
prøver at starte. Husk dødmandsknappen

Går iøvrigt ud fra, det er en karburatormotor - er du sikker på, at der
kommer benzin i svømmerhuset? - hvis ikke der er kommet benzin i, efter du
har tømt dem for vinterresterne, så bank let på siden af svømmerhusene,
som du nu kan komme til dem.

--
Richard Pade, sorgenfri, DK


Michael K. S. (19-03-2005)
Kommentar
Fra : Michael K. S.


Dato : 19-03-05 16:20

On Sat, 19 Mar 2005 14:28:27 +0000 (UTC), rpaderichard@netscape.net
(Richard) wrote:

>> Efter gentagende forsøg, lyder der et brag fra udstødningen.
>
>Prøv at pille tændrørene ud og rens dem.

Så absolut også mit bud, den får antagelig rigelig bensin (kvaliteten
kan så være nedsat da de mest flygtige bestanddele er forsvundet
vinteren over), men tændrørene er muligvis døde p.g.a drukning i
startforsøget, hvilket sker lejlighedsvis med NGK-rør. Jeg prøvede det
med en af mine CBR'ere hvor _alle_ 4 rør stod af i samme sekvens,
nogle af dine virker øjensynlig lidt endnu, ud med skidtet og rens
dem, evt. i acetone natten over, men nogle gange er de bare helt døde
uanset og man bliver uheldigvis nød til at købe 4 nye (de er relativt
dyre, men kan fås billigere hos f.eks Louis) fordi genoplivning viser
sig umulig, det skete for mig, efter den fik 4 nye rør, startede den
altid 1. gang i resten af den tid jeg havde den.

--
-Michael

J. Jørgensen (19-03-2005)
Kommentar
Fra : J. Jørgensen


Dato : 19-03-05 22:17


"Michael K. S." <mks74temp@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:7tfo31pgvffgr6mvd5g0dn9bhof4k2r5af@4ax.com...
> On Sat, 19 Mar 2005 14:28:27 +0000 (UTC), rpaderichard@netscape.net
> (Richard) wrote:
>
>>> Efter gentagende forsøg, lyder der et brag fra udstødningen.
>>
>>Prøv at pille tændrørene ud og rens dem.
>
> Så absolut også mit bud, den får antagelig rigelig bensin (kvaliteten
> kan så være nedsat da de mest flygtige bestanddele er forsvundet
> vinteren over), men tændrørene er muligvis døde p.g.a drukning i
> startforsøget, hvilket sker lejlighedsvis med NGK-rør. Jeg prøvede det
> med en af mine CBR'ere hvor _alle_ 4 rør stod af i samme sekvens,
> nogle af dine virker øjensynlig lidt endnu, ud med skidtet og rens
> dem, evt. i acetone natten over, men nogle gange er de bare helt døde
> uanset og man bliver uheldigvis nød til at købe 4 nye (de er relativt
> dyre, men kan fås billigere hos f.eks Louis) fordi genoplivning viser
> sig umulig, det skete for mig, efter den fik 4 nye rør, startede den
> altid 1. gang i resten af den tid jeg havde den.
>
> --
> -Michael


Hvis du har tændrørene ude straks efter et forgæves startforsøg bør du kunne
se om rørene er tørre eller våde.
Dermed kan du afgøre om den får formeget eller intet benzin.
Hvis den får for meget, så start uden brug af håndtag og choker.
Hvis rørene er tørre, så har du et problem med kondensvand (evt. snavs/sovs)
der sidder og blokerer i karburator/benzintilførsel/Benzinpumpe.
Prøv at slå forsigtigt på pumpen.
Hvis du får den igang så sørg for at tilsætte karburatorsprit ved de næste
påfyldninger.
Hilsen
Jørgen



Armand (20-03-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-03-05 00:18

Michael K. S. wrote:
> On Sat, 19 Mar 2005 14:28:27 +0000 (UTC), rpaderichard@netscape.net
> (Richard) wrote:
>
>
>>>Efter gentagende forsøg, lyder der et brag fra udstødningen.
>>
>>Prøv at pille tændrørene ud og rens dem.
>
>
> ..........den får antagelig rigelig bensin (kvaliteten
> kan så være nedsat da de mest flygtige bestanddele er forsvundet
> vinteren over), men tændrørene er muligvis døde p.g.a drukning i
> startforsøget, hvilket sker lejlighedsvis med NGK-rør.

Jup!
Selvom det kan variere fra model til model er det næsten helt sikkert at
bensinen i karburatorerne bliver til noget nær petroleum i løbet af
vinteropstaldningen!
At tømme svømmerhusene inden opstaldningen, eller i det mindste lige
inden opstart (for at få friskt bensin fra tanken), ér en nødvendighed -
Ikke mindst hvis man kører med NGK'ere, som er temmeligt sprøde omkring
drukning :-|

--
Armand.

Ukendt (20-03-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-03-05 14:54


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:Cq2%d.105325$Vf.4021897@news000.worldonline.dk...
>
> Jup!
> Selvom det kan variere fra model til model er det næsten helt sikkert at
> bensinen i karburatorerne bliver til noget nær petroleum i løbet af
> vinteropstaldningen!
> At tømme svømmerhusene inden opstaldningen, eller i det mindste lige inden
> opstart (for at få friskt bensin fra tanken), ér en nødvendighed - Ikke
> mindst hvis man kører med NGK'ere, som er temmeligt sprøde omkring
> drukning :-|


Hej.

Kan/må karburatorerne/svømmerhusene stå tomme under vinter opstaldningen ?,
bliver div. pakninger ikke tørre/ødelagte ?

Havde heldigvis ikke selv problemer med opstarten, dyret startede med det
samme , drænede lige Karburatorerne, lod den stå på PRI et par minutter,
tilbage på ON, fuld choker, ingen gas _overhovedet_, ind med koblingen,
trykkede på knappen, starteren kørte vel en ca. 4 sek. og så var den gamle
Bandit i gang........Huu-Haa..............


--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen
Suzuki GSF 1200 N '00
Citroën C5 HDi Prestige '03
DMCN#819 http://link.dfmc.dk/25




Armand (20-03-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-03-05 20:04

Dennis Hellan Pedersen wrote:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:Cq2%d.105325$Vf.4021897@news000.worldonline.dk...
>
>>At tømme svømmerhusene inden opstaldningen, eller i det mindste lige inden
>>opstart (for at få friskt bensin fra tanken), ér en nødvendighed - Ikke
>>mindst hvis man kører med NGK'ere, som er temmeligt sprøde omkring
>>drukning :-|
>
> Kan/må karburatorerne/svømmerhusene stå tomme under vinter opstaldningen ?,
> bliver div. pakninger ikke tørre/ødelagte ?

Måske nok, ligesom man kan forestille sig at ir vil have frit spil i et
tørlagt svømmerhus, så en pre-tømning bør ikke forståes som et
vinter-tømt svømmerhus
Dér hvor jeg ville hen med pre-tømning, er at få evt. forekommende vand
ud inden stilstanden, så dét ikke ville meføre irring (jeg har
indimellem oplevet det mærkeligste snask i bunden af afmonterede
svømmerhuse); men der er jo også et problem med doven bensin om foråret,
hvorfor man også bør tømme genifyldt bensin inden opstart!

--
Armand.

Jes Vestervang (20-03-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 20-03-05 13:52

Michael K. S. <mks74temp@tiscali.dk> writes:

> Så absolut også mit bud, den får antagelig rigelig bensin
> (kvaliteten kan så være nedsat da de mest flygtige bestanddele er
> forsvundet vinteren over)

Når motoren er udluftet hjælper det måske at anbringe en klud, der er
vædet i frisk* benzin, foran indsugningen. Derved suppleres der jo med
friske flygtige bestanddele - ihvertfald i teorien

*: Det kan da godt være at det ikke er nødvendigt med frisk benzin,
der skal vel nok være noget der fordamper alligevel.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

TA (20-03-2005)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 20-03-05 01:13

"bandit_hest" <bandit_hest@hotmail.co> wrote in message
news:s9bo315g5mmqaitjt76p2up56gkh6ejl1a@4ax.com...
> Jeg har brug lidt hjælp eller gode råd.
> Jeg er den lykkelige ejer af en cbr 600 fra 96.
> Men efter vinterdvalen, vil den ikke starte.
> Der er helt nyt og fuldt opladet batteri på, karburatorene/svømmerhuse
> er tømt.
> Når jeg prøver at starte den, brummer den lidt som om den er ved at
> starte, men den starter ikke.
> Efter gentagende forsøg, lyder der et brag fra udstødningen.
>
> Da dette er min første vinter som ejer af en mc, håber jeg på at der
> er nogel af jer erfarende der kan hjælpe.


Et par fif:

Som andre har nævnt er det en god ide at rense og checke tændrørene.

Desuden hjælper det ofte at give et pift "Diesel-start" ('æter') i
indsugningen. Det hjælper på antændingen af gassen så motoren lettere
springer igang. Er indsugningen svært tilgængelig, kan plastic-røret på
spraydåsen evt forlænges med tynd slange (fx krympeflex) direkte ind i
indsugningen.

Sørg for at batteriet er ladet helt op og har stuetemperatur. Et varmt
batteri er bedre til at afgive strøm.

Aftenen før kan det være en god ide at tørne motoren (uden tænding) så der
opbygges olietryk og oliefilmen i cylinderen gendannes. Det giver bedre
kompression.

Endelig er en stue-varm motor lettere at starte end en iskold, da der er
langt mindre friktion i stue-varm motor-olie.

--
TA



Bjarne (20-03-2005)
Kommentar
Fra : Bjarne


Dato : 20-03-05 15:59

In article <s9bo315g5mmqaitjt76p2up56gkh6ejl1a@4ax.com>,
   bandit_hest <bandit_hest@hotmail.co> writes:
> Jeg har brug lidt hjælp eller gode råd.
> Jeg er den lykkelige ejer af en cbr 600 fra 96.
> Men efter vinterdvalen, vil den ikke starte.
> Der er helt nyt og fuldt opladet batteri på, karburatorene/svømmerhuse
> er tømt.
> Når jeg prøver at starte den, brummer den lidt som om den er ved at
> starte, men den starter ikke.
> Efter gentagende forsøg, lyder der et brag fra udstødningen.
>
> Da dette er min første vinter som ejer af en mc, håber jeg på at der
> er nogel af jer erfarende der kan hjælpe.
Host, host, æhm...
Ikke for at spille smart, men belært af egne erfaringer tidligere på dagen :
Hvis din MC har manuel choker, har du så brugt den ?

PS. man kan godt starte en kold overvintret MC uden at bruge choker, det kræver
blot lidt (en del) batterihjælp fra en bil. (ved jeg nu)

mvh,
Bjarne


Armand (20-03-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-03-05 20:09

Bjarne wrote:
>
> PS. man kan godt starte en kold overvintret MC uden at bruge choker, det kræver
> blot lidt (en del) batterihjælp fra en bil. (ved jeg nu)

En navlestrent til en bil med kørende motor (=ladning => 14V!) er
faktisk ganske fornuftigt!
Det er ikke uvæsentlig for tændingen at der supleres med 14V, da
spændingen på mc'ens eget batteri falder drastisk når starteren skal
slæbe den vintertrætte motor rundt!

Og igen: Hvis det kan gøre den forskel at man slipper for at drukne sine
NGK'ere, er det nok værd at rigge startkablerne til inden første forsøg :-|

--
Armand.

bandit_hest (20-03-2005)
Kommentar
Fra : bandit_hest


Dato : 20-03-05 18:33

Tak for hjælpen
Gode råd og ideer er altid godt, det giver lidt at arbejde med.

Jeg har haft tændrørene ude, de så fine ud, men når nu de var ude så
blev de lige renset.
Efter dette skete det......... Den startede i første forsøg!!
Så jeg har haft en dejlig, men "lidt" kold dag på ryggen af mit
elskede dyr.

Endnu en gang tak for ideerne.


MVH
Bandit_hest
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=605

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408877
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste