frostvæskemåler...
Fra : Peter Jakobsen

Dato : 19-03-05 13:15

Har købt følgende hos Louis : http://tinyurl.com/6lsuz
Men hvordan bruger man den helt præcis ???

Jeg formoder at den skal fyldes med væsken og stå "oprejst" med "ballonen"
øverst ??
Men hvad indikerer den øverst "pil" i måleren ??
På den ene side går skalaen fra 124 -131 grader celcius, hvad skal jeg bruge
det til, og skal man aflæse varm eller kold ???

På forhånd tak...

--
M V H

Peter Jakobsen
KAWASAKI ZX12R '01
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1152

Fra : TA

Dato : 20-03-05 01:10

"Peter Jakobsen" <this-email-is-not@valid.nu> wrote in message
> Har købt følgende hos Louis : http://tinyurl.com/6lsuz
> Men hvordan bruger man den helt præcis ???

Jeg kender ikke denne måler, men som regel bruges gummibælgen til at suge
kølervædsken op i måleren, hvor en lille flydevægt måler kølervædskens
vægtfylde. Heraf kan blandingsforholdet mellem vand og glykol bestemmes.

Desværre har jeg dårlige erfaringer med billige målere. Et værksted kan måle
frysepunktet meget mere præcist med en diffraktionsmåler(?) ud fra 1/4 dl
kølervædske.

> [...]
bruge
> det til, og skal man aflæse varm eller kold ???

I dit tilfælde er det bedste sikkert at fremstille en 1:1
reference-blanding af vand og glykol (fx een deciliter af hver). Hvad viser
instrumentet så? Kølervædsken i mc-en bør give samme resultat.

Ellers er det enkleste blot helt at udskifte kølervædsken med en 1:1
blanding af vand og glykol, og herefter altid efterfylde med en tilsvarende
blanding (om nødvendig). På den måde er blandingen altid korrekt.

--
TA