|
| Sidste sæson uden nervøse trækninger Fra : Keld Rasmussen |
Dato : 19-03-05 09:50 |
| | |
Dr.Enduro (19-03-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 19-03-05 10:47 |
|
Keld Rasmussen wrote:
>
> Kørekortet bliver til et klippekort første september
>
> http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=242321
>
>
>
Det er sgu godt nok, hvis det kan afholde folk fra at køre som
sindssyge (min mening). Det virker i hvert fald i Tyskland: I
Slesvig-Holsten er der langt færre (døds-)ulykker blandt unge end i
Sønderjylland. Ok, undersøgelsen er godt nok 4-5 år gammel, fra før de
indførte de nye krav til kørekort i DK, men jeg tror klart,
klippekortsystemet har indflydelse på folks kørestil.
Hilsen Jan
| |
kenneth T (19-03-2005)
| Kommentar Fra : kenneth T |
Dato : 19-03-05 11:55 |
|
2 børn som har taget deres sele af & i forvirringen kommer du til at køre
65, idet du pasere byskiltet, vupti intet kort :)
--
MVH
Kenneth T
ZX12R
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=177
| |
Peter Jakobsen (19-03-2005)
| Kommentar Fra : Peter Jakobsen |
Dato : 19-03-05 12:11 |
| | |
Per (19-03-2005)
| Kommentar Fra : Per |
Dato : 19-03-05 12:46 |
|
"Peter Jakobsen" <this-email-is-not@valid.nu> skrev i en meddelelse
news:d1h17s$2dd9$1@newsbin.cybercity.dk...
>
>
>>2 børn som har taget deres sele af & i forvirringen kommer du til at køre
>>65, idet du pasere byskiltet, vupti intet kort :)
>>
>>
>> --
>> MVH
>> Kenneth T
>> ZX12R
>> http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=177
> Ved sgu slet ikke om 12'eren kan køre under 65
He-he!
Jeg tror Kina motorcyklerne (Geely, Loncin m.fl.)vil boome pga. af de
skrappe færdselsregler.
Dem kan man jo dårligt køre for stærkt på - de indbyder til langsom
cruising
Mvh. Per!
| |
Intet Navn (19-03-2005)
| Kommentar Fra : Intet Navn |
Dato : 19-03-05 13:50 |
|
"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message
news:423c10a7$0$23077$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> ...
> Jeg tror Kina motorcyklerne (Geely, Loncin m.fl.)vil boome pga. af de
> skrappe færdselsregler.
>
> Dem kan man jo dårligt køre for stærkt på - de indbyder til langsom
> cruising
> ...
Til gengæld bliver flertallet af nyere Kina-maskiner så heller ikke mulige
at 'ny-indregistrere' på baggrund af de nye udstødnings-regulativer... :-|
/claus
| |
Aragorn Elessar (21-03-2005)
| Kommentar Fra : Aragorn Elessar |
Dato : 21-03-05 16:34 |
|
"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message
news:423c10a7$0$23077$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
-sakse-
> He-he!
>
> Jeg tror Kina motorcyklerne (Geely, Loncin m.fl.)vil boome pga. af de
> skrappe færdselsregler.
>
> Dem kan man jo dårligt køre for stærkt på - de indbyder til langsom
> cruising
>
> Mvh. Per!
Hej Per.
Er det fordi man skal nå at samle alle møtrikkerne op undervejs?
Venlig hilsen
Aragorn_DK
--
=================
www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
=================
| |
Moller (19-03-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 19-03-05 20:34 |
|
Peter Jakobsen wrote:
>>2 børn som har taget deres sele af & i forvirringen kommer du til at køre
>>65, idet du pasere byskiltet, vupti intet kort :)
>>
>>
>>--
>>MVH
>>Kenneth T
>>ZX12R
>> http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=177
>
> Ved sgu slet ikke om 12'eren kan køre under 65
Men du nævner ikke noget om at der ikke kan være 2 børn med sele på
lyntoget ;)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
kenneth T (19-03-2005)
| Kommentar Fra : kenneth T |
Dato : 19-03-05 23:36 |
| | |
Dr.Enduro (19-03-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 19-03-05 20:16 |
|
kenneth T wrote:
> 2 børn som har taget deres sele af & i forvirringen kommer du til at køre
> 65, idet du pasere byskiltet, vupti intet kort :)
>
>
Ja, sådan noget lyder jo ret sandsynligt... Men hvis man virkelig
overtræder hastigheden med 30 % med to børn bagi, der ikke er spændt
fast, så fatter man heller ikke en skid. Tag kortet fra sådan nogen, så
kan de lære det.
Hilsen Jan
| |
Moller (19-03-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 19-03-05 20:38 |
|
kenneth T wrote:
> 2 børn som har taget deres sele af & i forvirringen kommer du til at køre
> 65, idet du pasere byskiltet, vupti intet kort :)
Vupti, og så klasker man ind i brians nupoleret puch, og brian kommer
aldrig til at køre så meget som en trædecykel mere.
Kan man ikke koncentrere sig om sin kørsel, skal man ikke køre... er
der problemer på bagsæde, så sæt farten ned, og hold ind til siden, det
er meget lettere når man holder stille at få givet ungerne en flad,
pudret næsen, og så lige snakke færdig med frække berlinda i mobilen.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Armand (19-03-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 19-03-05 23:55 |
|
Dr.Enduro wrote:
> ....jeg tror klart, klippekortsystemet har indflydelse på folks kørestil.
Sikkert :-/
Især kørestilen for den der allerede har to klip og befinder sig i en
situation hvor det tredie hænger i luften: Mon ikke en del af især de
yngre trafikanter umiddelbart vil reagere ved at forsøge at stikke af i
den situation ? :-/
--
Armand.
| |
Dr.Enduro (20-03-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 20-03-05 13:50 |
|
Armand wrote:
> Dr.Enduro wrote:
>
>> ....jeg tror klart, klippekortsystemet har indflydelse på folks kørestil.
>
>
> Sikkert :-/
>
> Især kørestilen for den der allerede har to klip og befinder sig i en
> situation hvor det tredie hænger i luften: Mon ikke en del af især de
> yngre trafikanter umiddelbart vil reagere ved at forsøge at stikke af i
> den situation ? :-/
>
Tja, sådan noget er jo kriminelt. En ting er at køre for stærkt, en
anden er at lave biljagt med politiet. Hvis man er fucked up nok til
sådan noget, så kan man kun håbe på, at politiet er kvikke nok til at
skrive nummerpladen ned og give vedkommende en spjældtur og flere års
køreforbud bagefter.
Her i Odense var der for 3-4 år siden en, der stak af fra politiet.
Han kørte over for rødt og ramte en anden bil i siden. Bilen blev
skubbet ind i en butik og føreren, en ung gut, brændte ihjel i levende
live, mens røvhullet ikke kom noget til. Jeg har slet ikke lyst til at
fortælle, hvad jeg ville gøre ved sådan en spasser, hvis han havde slået
f.eks. min bror ihjel på den måde.
Hilsen Jan
| |
Jacob Larsen (20-03-2005)
| Kommentar Fra : Jacob Larsen |
Dato : 20-03-05 19:50 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:a52%d.105320$Vf.4022202@news000.worldonline.dk
> Dr.Enduro wrote:
> > ....jeg tror klart, klippekortsystemet har indflydelse
> > på folks kørestil.
>
> Sikkert :-/
>
> Især kørestilen for den der allerede har to klip og
> befinder sig i en situation hvor det tredie hænger i
> luften: Mon ikke en del af især de yngre trafikanter
> umiddelbart vil reagere ved at forsøge at stikke af i den
> situation ? :-/
Helt sikkert! Det kan godt gå hen og give en stor forøgelse af antallet af
bil- og mcjagter.
Den slags tiltag hjælper desværre ikke en pind på de folk, der er det
virkelige problem i trafikken. De er fuldstændigt ligeglade.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500E
"Det er vigtigt, at du kan lide dig selv. Specielt hvis der
ikke er andre, der kan." - J.Larsen
| |
Jes Vestervang (20-03-2005)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 20-03-05 03:26 |
|
Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
> Især kørestilen for den der allerede har to klip og befinder sig i
> en situation hvor det tredie hænger i luften: Mon ikke en del af
> især de yngre trafikanter umiddelbart vil reagere ved at forsøge at
> stikke af i den situation ? :-/
Ihvertfald tror jeg at meget få vil vedkende sig ATK-fotograferede
overskridelser større end 30%.
Min generelle holdning til det med klippekortsystemet er at held har
for meget at sige. Kører man meget og har en fast rute gennem en
60-zone, hvor forholdene tillader mere, skal der ikke meget uheld til
før kortet ryger. Modsat kan fartgale individer også ganske let have
held nok til ikke at blive ramt overhovedet.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Schlæger (19-03-2005)
| Kommentar Fra : Schlæger |
Dato : 19-03-05 20:00 |
| | |
Martin Sørensen (19-03-2005)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 19-03-05 21:27 |
|
> Kørekortet bliver til et klippekort første september
> http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=242321
Jeg synes også det lyder som et fint tiltag.
Er det bare mig, eller er det ikke også ret meget med tre forseelser på tre
år? Enten skal man være meget uheldig for at opnå det, ellers er det nok et
hint om at man nok burde revurdere sin kørsel. Jeg synes at det virker mere
balanceret end den ensidige fokus der har været på hastighed den seneste tid
som årsag til uheld.
signing off.. Martin Sørensen
| |
Knud Dam (19-03-2005)
| Kommentar Fra : Knud Dam |
Dato : 19-03-05 22:58 |
|
"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev i en meddelelse
news:423c8b08$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Jeg synes også det lyder som et fint tiltag.
> Er det bare mig, eller er det ikke også ret meget med tre forseelser på
> tre år? Enten skal man være meget uheldig for at opnå det, ellers er det
> nok et hint om at man nok burde revurdere sin kørsel. Jeg synes at det
> virker mere balanceret end den ensidige fokus der har været på hastighed
> den seneste tid som årsag til uheld.
>
> signing off.. Martin Sørensen
Hvis man kører meget, så er tre gange fartoverskridelse på 30 % på 3 år
efter min mening ikke meget.
Mvh
KD
| |
Martin Sørensen (19-03-2005)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 19-03-05 23:16 |
|
>> Er det bare mig, eller er det ikke også ret meget med tre forseelser
>> på tre år? Enten skal man være meget uheldig for at opnå det, ellers
>> er det nok et hint om at man nok burde revurdere sin kørsel.
> Hvis man kører meget, så er tre gange fartoverskridelse på 30 % på 3
> år efter min mening ikke meget.
Det synes jeg nu alligevel at det er. Så meget hastighedskontrol er der
trods alt heller ikke på vejene. Der er nok ikke mange af os der kan sige os
fri fra at køre lidt for hurtigt indimellem, f.eks. 80km/t på en 60km/t
strækning, men vi får jo heller ikke en bøde hver gang vi gør det. Der
bliver taget stikprøver rundt omkring, men bliver man snuppet 3 gange inden
for 3 år, vil jeg nu alligevel mene at man måske kører lidt for hurtigt
generelt. Så må man sørge for at have lidt mindre travlt med at komme hjem
efter fyraften og køre hjemmefra 5 minutter før om morgenen når man skal
afsted på arbejde..
signing off.. Martin Sørensen
| |
Knud Dam (19-03-2005)
| Kommentar Fra : Knud Dam |
Dato : 19-03-05 23:29 |
|
"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev i en meddelelse
news:423ca4aa$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Det synes jeg nu alligevel at det er. Så meget hastighedskontrol er der
> trods alt heller ikke på vejene. Der er nok ikke mange af os der kan sige
> os fri fra at køre lidt for hurtigt indimellem, f.eks. 80km/t på en 60km/t
> strækning, men vi får jo heller ikke en bøde hver gang vi gør det. Der
> bliver taget stikprøver rundt omkring, men bliver man snuppet 3 gange
> inden for 3 år, vil jeg nu alligevel mene at man måske kører lidt for
> hurtigt generelt. Så må man sørge for at have lidt mindre travlt med at
> komme hjem efter fyraften og køre hjemmefra 5 minutter før om morgenen når
> man skal afsted på arbejde..
>
> signing off.. Martin Sørensen
Du er klar over, at 80 km/t på en 60 km/t strækning er nok til et klip ?
Selv ved fornuftig, frisk kørsel, så kommer man altså over de 30 %
adskillige gange hver eneste dag.
; - )
KD
| |
Schlæger (20-03-2005)
| Kommentar Fra : Schlæger |
Dato : 20-03-05 06:14 |
|
Knud Dam wrote:
> Du er klar over, at 80 km/t på en 60 km/t strækning er nok til et klip ?
> Selv ved fornuftig, frisk kørsel, så kommer man altså over de 30 %
> adskillige gange hver eneste dag.
.... men nu bør man vel heller ikke generelt køre 80 km/t, hvor man kun må
køre 60 - eller ????
En af årsagerne til ulykker er lige præcis, at et køretøj bevægede sig med
en højere fart, end en anden trafikant havde grund til at tro.
Når man f.eks. kører ud fra en sidevej i et 50 km/t område har man en vis
ret til at antage, at de andre trafikanter max. kører 50 km/t, og
disponere derefter. Der er jo en grund til, at f.eks. udrykningskøretøjer
ganske tydeligt viser med både horn og lygter, at de er undtagelsen fra
reglen ....
At overholde hastighedsgrænserne er bare en af flere måder at forbedre
sine chancer for overlevelse som MC'ist.
Mch Schlæger (ikke hellig - har da fået 2 fartbøder i mine 29½ år med
kørekort)
| |
"J.C.Kløve" (20-03-2005)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 20-03-05 08:42 |
|
Schlæger wrote:
> Knud Dam wrote:
>
> Når man f.eks. kører ud fra en sidevej i et 50 km/t område har man en
> vis ret til at antage, at de andre trafikanter max. kører 50 km/t, og
> disponere derefter. Der er jo en grund til, at f.eks.
> udrykningskøretøjer ganske tydeligt viser med både horn og lygter, at de
> er undtagelsen fra reglen ....
Lige præcis den holdning er hovedårsagen til uheld i danmark IMO
Hvor kommer den ret fra ?
Denne rethaveriske indstilling til "at havde du nu kørt hvad du måtte og
overholdt reglerne var der ikke sket noget"
Hvad fritager en vejfarende til at se efter i stedet for "at have ret
til at antage" ??
Jeg ret til at antage......
--
Dun@nt
Kilo SFau's 's is for silver
http://www.dfmc.dk/?id=223
DMCN #745
| |
Schlæger (20-03-2005)
| Kommentar Fra : Schlæger |
Dato : 20-03-05 09:35 |
|
J.C.Kløve wrote:
> Schlæger wrote:
>> Knud Dam wrote:
>>
>> Når man f.eks. kører ud fra en sidevej i et 50 km/t område har man en
>> vis ret til at antage, at de andre trafikanter max. kører 50 km/t, og
>> disponere derefter. Der er jo en grund til, at f.eks.
>> udrykningskøretøjer ganske tydeligt viser med både horn og lygter, at de
>> er undtagelsen fra reglen ....
> Lige præcis den holdning er hovedårsagen til uheld i danmark IMO
> Hvor kommer den ret fra ?
> Denne rethaveriske indstilling til "at havde du nu kørt hvad du måtte og
> overholdt reglerne var der ikke sket noget"
Det kan jo altså dokumenteres med noget så simpelt som reaktionslængder og
bremselængder.
> Hvad fritager en vejfarende til at se efter i stedet for "at have ret
> til at antage" ??
Intet !! Selvfølgelig skal alle vejfarende overholde deres vigepligt og
tage hensyn til andre, MEN vi snakker om årsagen til at ulykker sker. Hvis
alle vejfarende overholdt alle regler, skete der slet ingen ulykker.
Det er en kendsgerning, at det rent visuelt er meget svært at vurdere
hastigheden på et køretøj, som kommer lige imod dig selv (situationen ved
et vejkryds).
Med denne kendsgerning in mente, må den forventede hastighed naturligt
indgå i vurderingen "skal/skal ikke køre".
Sådan er det bare - uanset hvor meget vi ellers kan efterrationalisere på
diverse ulykker.
I trafikken er det jo ikke hjernen, som dominerer vores handlinger, men
(heldigvis) reflekser, betingede reflekser og lynhurtige kombinationer af
informationer og reaktioner. Hvis hjernen var den dominerende faktor, kom
vi aldrig nogle steder hen !!!
Du kører jo heller ikke ind på en tilkørsel til en motorvej og samtidig
begynder at vurdere i dine spejle, om de bagfra kommende trafikanter kører
langsomt eller hurtigt. Du disponerer helt automatisk din tilkørsel til
motorvejen ud fra den indlærte kendsgerning, at den bagfra kommende trafik
normalt kører mindst 110 km/t - ikke ??
Mch Schlæger
| |
"J.C.Kløve" (20-03-2005)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 20-03-05 10:05 |
|
Schlæger wrote:
> J.C.Kløve wrote:
>
>> Schlæger wrote:
>>
>>> Knud Dam wrote:
>
> Du kører jo heller ikke ind på en tilkørsel til en motorvej og samtidig
> begynder at vurdere i dine spejle, om de bagfra kommende trafikanter
> kører langsomt eller hurtigt. Du disponerer helt automatisk din
> tilkørsel til motorvejen ud fra den indlærte kendsgerning, at den bagfra
> kommende trafik normalt kører mindst 110 km/t - ikke ??
>
> Mch Schlæger
>
Der er jeg så ikke helt enig, jeg ser i høj grad på hvor hurtigt den
øvrigt trafik kører, især ved tilkørslen til motorvejen, og forsøger at
tilpasse mig en hastighed ved hvilken jeg kan snige mig ind i den rytme
der nu er forefaldende på det givne tidspunkt.
Jeg har en fornemmelse af at spejle for mange er noget man bruger til at
se sig selv i.
Jeg forsøger til enhver tid at være orienteret om hvad der er bag mig,
hvad der er på siden af mig og hvad der er foran mig, jeg bruger
spejlene konstant, også når jeg bare luller afsted ned af den gamle
hovedvej - tilsyneledande alene.
For mig er tilpasning til et givent trafikmønster det vigtigste for
sikkerheden.
Alt for mange mener at vide hvad der er den rette regel på et givent
tidspunkt og vil eksescere deres ret til at leve/handle efter denne
regel Bedre var det om de tilpassede sig situationen.
Eksempel
motorvej, middel trafik
jeg luller afsted med 120-130 stykker, og kan se en lastbil længere fremme.
I mit spejl kan jeg se en MC, der kører noget stærkere nærme sig.
Min vurdering er at vi skal passere lastbilen samtidigt.
Nu skal jeg vælge:
Nu kan jeg så trække ud og fastholde min hastighed, desudagtet hvad
andre gør, det er efter reglerne, og det vil givet medføre at MC'en skal
tage farten af (så kan han lære det det svin!)
Jeg kan også vælge at tage farten af og ligge mig bag lastbilen og vente
til MC'en er passeret og så foretage min overhaling efterfølgende.
Jeg kan også give køretøjet en spand kul og komme forbi lastbilen først
- uden at forårsage at MC'en skal tage farten af.
MC'en har også nogle valg
Han burde kunne se problemet lige som jeg.
Han kan vælge at holde igen og "lukke mig ud", gerne ved signalgivning.
Han kan vælge at give den et ekstra spark i røven og komme forbi så jeg
kan nå med uden at komme til at ligge bag lastbilen.
Det er her nødvendigt med kommunikation mellem de vejfarende for at
sikre en så behagelig og venlig afvikling af trafikken som muligt
Jeg vælger _aldrig_ den første, men forsøger at kommunikere mit valg til
medtrafikanten så vi kan tilpasse os hinanden, og så tager jeg let på
"den rigtige" regel i situationen (<130 km/t) - er det 160 der skal til
for at det glider gelinde, så er det det.
men jeg føler ofte at jeg er lidt alene om den politik, der er alt for
mange af dem der vælger "så kan han lære det!"
--
Dun@nt med een fartbøde på 20 år (sidste måned) fulgte bare med
Kilo SFau's 's is for silver
http://www.dfmc.dk/?id=223
DMCN #745
| |
Schlæger (20-03-2005)
| Kommentar Fra : Schlæger |
Dato : 20-03-05 10:15 |
|
J.C.Kløve wrote:
> Schlæger wrote:
>> J.C.Kløve wrote:
>>
>>> Schlæger wrote:
>>>
>>>> Knud Dam wrote:
>>
>> Du kører jo heller ikke ind på en tilkørsel til en motorvej og samtidig
>> begynder at vurdere i dine spejle, om de bagfra kommende trafikanter
>> kører langsomt eller hurtigt. Du disponerer helt automatisk din
>> tilkørsel til motorvejen ud fra den indlærte kendsgerning, at den bagfra
>> kommende trafik normalt kører mindst 110 km/t - ikke ??
>>
>> Mch Schlæger
>>
> Der er jeg så ikke helt enig, jeg ser i høj grad på hvor hurtigt den
> øvrigt trafik kører, især ved tilkørslen til motorvejen, og forsøger at
> tilpasse mig en hastighed ved hvilken jeg kan snige mig ind i den rytme
> der nu er forefaldende på det givne tidspunkt.
Det lyder meget flot, men ubevidst er dit udgangspunkt altså (uanset hvad
du hævder), at den øvrige trafik kører med "motorvejshastighed" og ikke
med 50 km/t. Bryd sammen og tilstå !!!
> Jeg har en fornemmelse af at spejle for mange er noget man bruger til at
> se sig selv i.
> Jeg forsøger til enhver tid at være orienteret om hvad der er bag mig,
> hvad der er på siden af mig og hvad der er foran mig, jeg bruger
> spejlene konstant, også når jeg bare luller afsted ned af den gamle
> hovedvej - tilsyneledande alene.
Det bør vi alle gøre, men ikke alle er lige gode til at huske at se bagud.
> For mig er tilpasning til et givent trafikmønster det vigtigste for
> sikkerheden.
> Alt for mange mener at vide hvad der er den rette regel på et givent
> tidspunkt og vil eksescere deres ret til at leve/handle efter denne
> regel Bedre var det om de tilpassede sig situationen.
> Eksempel
> motorvej, middel trafik
> jeg luller afsted med 120-130 stykker, og kan se en lastbil længere fremme.
> I mit spejl kan jeg se en MC, der kører noget stærkere nærme sig.
> Min vurdering er at vi skal passere lastbilen samtidigt.
> Nu skal jeg vælge:
> Nu kan jeg så trække ud og fastholde min hastighed, desudagtet hvad
> andre gør, det er efter reglerne, og det vil givet medføre at MC'en skal
> tage farten af (så kan han lære det det svin!)
> Jeg kan også vælge at tage farten af og ligge mig bag lastbilen og vente
> til MC'en er passeret og så foretage min overhaling efterfølgende.
> Jeg kan også give køretøjet en spand kul og komme forbi lastbilen først
> - uden at forårsage at MC'en skal tage farten af.
> MC'en har også nogle valg
> Han burde kunne se problemet lige som jeg.
> Han kan vælge at holde igen og "lukke mig ud", gerne ved signalgivning.
> Han kan vælge at give den et ekstra spark i røven og komme forbi så jeg
> kan nå med uden at komme til at ligge bag lastbilen.
> Det er her nødvendigt med kommunikation mellem de vejfarende for at
> sikre en så behagelig og venlig afvikling af trafikken som muligt
> Jeg vælger _aldrig_ den første, men forsøger at kommunikere mit valg til
> medtrafikanten så vi kan tilpasse os hinanden, og så tager jeg let på
> "den rigtige" regel i situationen (<130 km/t) - er det 160 der skal til
> for at det glider gelinde, så er det det.
> men jeg føler ofte at jeg er lidt alene om den politik, der er alt for
> mange af dem der vælger "så kan han lære det!"
Jeg er meget enig med dig i at non-verbal kommunikation i trafikken er et
af midlerne til at få det hele til at glide bedre. Kommunikation
forudsætter dog, at parterne har et fælles "sprog", og her hopper kæden
nok af og til af, når det handler om "kommunikation" mellem forskellige
typer af trafikanter - det være sig cyklister / bilister / Mc'ister /
fodgængere.
Mch Schlæger
| |
"J.C.Kløve" (20-03-2005)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 20-03-05 10:42 |
|
Schlæger wrote:
> J.C.Kløve wrote:
>
>> Schlæger wrote:
>>
>>> J.C.Kløve wrote:
>>>
>>>> Schlæger wrote:
>>>>
>>>>> Knud Dam wrote:
>> mange af dem der vælger "så kan han lære det!"
>
>
> Jeg er meget enig med dig i at non-verbal kommunikation i trafikken er
> et af midlerne til at få det hele til at glide bedre. Kommunikation
> forudsætter dog, at parterne har et fælles "sprog", og her hopper kæden
> nok af og til af, når det handler om "kommunikation" mellem forskellige
> typer af trafikanter - det være sig cyklister / bilister / Mc'ister /
> fodgængere.
>
> Mch Schlæger
Jeg tilstår intet _intet!_
Kommunikation, her er det så du her helt ret, og desværre er der alt for
mange der fortolker "negativt" aka "hvad Sat&¤% skal han _blinke_ ad mig
- han skal sgu få skal han..", og så var det venligt og hjælpsomt ment
ak ak
- - - - -
ankedote
I fredags kom en MC mig i møde i Svenstrup uden lys på
vi blinkede venligt ad hinanden - he-he jeg havde også glemt lyset.
--
Dun@nt
Kilo SFau's 's is for silver
http://www.dfmc.dk/?id=223
DMCN #745
| |
Armand (20-03-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 20-03-05 20:15 |
|
Schlæger wrote:
>
> Du kører jo heller ikke ind på en tilkørsel til en motorvej og samtidig
> begynder at vurdere i dine spejle, om de bagfra kommende trafikanter
> kører langsomt eller hurtigt. Du disponerer helt automatisk din
> tilkørsel til motorvejen ud fra den indlærte kendsgerning, at den bagfra
> kommende trafik normalt kører mindst 110 km/t - ikke ??
Vrøvl!
For enden af tilkørselsrampen tilpasser enhver motorcyklist da farten
efter hvor hurtigt bagenden af de forankørende nærmer sig!
--
Armand.
| |
Schlæger (21-03-2005)
| Kommentar Fra : Schlæger |
Dato : 21-03-05 18:10 |
|
Armand wrote:
> Schlæger wrote:
>>
>> Du kører jo heller ikke ind på en tilkørsel til en motorvej og samtidig
>> begynder at vurdere i dine spejle, om de bagfra kommende trafikanter
>> kører langsomt eller hurtigt. Du disponerer helt automatisk din
>> tilkørsel til motorvejen ud fra den indlærte kendsgerning, at den bagfra
>> kommende trafik normalt kører mindst 110 km/t - ikke ??
> Vrøvl!
> For enden af tilkørselsrampen tilpasser enhver motorcyklist da farten
> efter hvor hurtigt bagenden af de forankørende nærmer sig!
He-he
Mch Schlæger
| |
Knud Dam (20-03-2005)
| Kommentar Fra : Knud Dam |
Dato : 20-03-05 09:35 |
|
""Schlæger"" <gertschlagerFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:d1j0qj$v0$1@abbeden.bunk.cc...
> ... men nu bør man vel heller ikke generelt køre 80 km/t, hvor man kun må
> køre 60 - eller ????
>
> Mch Schlæger
Hmm. livet er svært og fyldt med begrænsninger - men nu bliver det snart
varmere, så vi kan vi komme ud at nyde alle de småveje, der bare ligger der
og venter !
; - )
KD Bandit 600 S, der kørte den første lille tur i går )))))))))
| |
Armand (20-03-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 20-03-05 00:09 |
|
Martin Sørensen wrote:
>>Kørekortet bliver til et klippekort første september
>> http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=242321
>
>
> Jeg synes også det lyder som et fint tiltag.
> Er det bare mig, eller er det ikke også ret meget med tre forseelser på tre
> år? Enten skal man være meget uheldig for at opnå det, ellers er det nok et
> hint om at man nok burde revurdere sin kørsel.
Hvis opfattelsen bliver at +30% fart i alle henseender vil være "farlig
kørsel", og det kan den nemt komme til ud fra den aktuelle ensidige
fokuseren på fart som synder, er 65km/t indenbys; 105km/t på landevej og
143km/t på motorvej nok til et klip. Hvor ofter befinder du ikke
digselv over disse grænser? Og ér det så ikke kun et spørgsmål om
held/uheld om man mister kortet??
Nuvel, men to klip bliver man jo blot nødt til at holde farten strictly
i et års tid, for at slippe lidt fri af sheriffens kløer; men selv da
kan det hænde at man er uheldig at løbe ind i en radarfælde den dag ens
reelle hensigter kikser
> Jeg synes at det virker mere balanceret end den ensidige fokus der har
> været på hastighed den seneste tid som årsag til uheld.
Jeg er bange for at det blot vil skærpe focus på fartsyndere, der jo er
så banalt enkle at afsløre og dokumentere i forhold til alle de andre
forekommende dødssynder i trafikken (i den forbindelse er at blinke
efter(!) at man har skiftet vognbane en af mine yndlingsaversioner!)
--
Armand.
| |
"J.C.Kløve" (20-03-2005)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 20-03-05 00:28 |
|
Armand wrote:
> Martin Sørensen wrote:
> Jeg er bange for at det blot vil skærpe focus på fartsyndere, der jo er
> så banalt enkle at afsløre og dokumentere i forhold til alle de andre
> forekommende dødssynder i trafikken (i den forbindelse er at blinke
> efter(!) at man har skiftet vognbane en af mine yndlingsaversioner!)
>
jup
Vi bevæger os stille og roligt i retningen af et politisk korrekt
selvretfærdigheds samfund, hvor alle der ikke 112% tilpasser sig ikke
kun skal advares, men jordes totalt
IMO er det totalt latterligt st skrue det sådan sammen.
Klip kan være en ok ide, men er der en der kører hasarderet allerede i
dag, kan kortet jo bøffes, så hvem er det lige der jages nu?
Yderligere skærpes straffen for "uagtsomt manddrab" hvis der er
hacarderet kørsel indblandet i ulykken - og nu definerer vi så
hacarderet kørsel som 65 i byen --> så et beklageligt men almindeligt
forekommende uheld med værsttænkeligt udfald, kan fuldstændigt ødelægge
dit liv
(Hvis jeg skal ind og ruske ryger mit job, og alle mine tillidsposter i
fritidslivet )
Go' Dav Do
Det var bedre at øge indsatsen for at lære folk at køre med omtanke.
--
Dun@nt - der skal på bronce kursus i foråret
Kilo SFau's 's is for silver
http://www.dfmc.dk/?id=223
DMCN #745
| |
Dr.Enduro (20-03-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 20-03-05 13:56 |
|
Armand wrote:
> Hvis opfattelsen bliver at +30% fart i alle henseender vil være "farlig
> kørsel", og det kan den nemt komme til ud fra den aktuelle ensidige
> fokuseren på fart som synder, er 65km/t indenbys; 105km/t på landevej og
> 143km/t på motorvej nok til et klip. Hvor ofter befinder du ikke
> digselv over disse grænser? Og ér det så ikke kun et spørgsmål om
> held/uheld om man mister kortet??
Hvor får du de 143 km/t på motorvejen fra? Hvis vi snakker +30%, så er
vi oppe på 169 km/t (af 130). Desuden bliver det sådan, at det tæller
mere indenbys end det gør udenbys. Det er jo logisk nok, fordi farten er
farligere i byen end den er på landevejen (for andre trafiklanter, altså).
Hilsen Jan
| |
Knud Dam (20-03-2005)
| Kommentar Fra : Knud Dam |
Dato : 20-03-05 14:29 |
|
"Dr.Enduro" <janeiffert@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:423d72e7$0$282$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Armand wrote:
>
>> Hvis opfattelsen bliver at +30% fart i alle henseender vil være "farlig
>> kørsel", og det kan den nemt komme til ud fra den aktuelle ensidige
>> fokuseren på fart som synder, er 65km/t indenbys; 105km/t på landevej og
>> 143km/t på motorvej nok til et klip. Hvor ofter befinder du ikke digselv
>> over disse grænser? Og ér det så ikke kun et spørgsmål om held/uheld om
>> man mister kortet??
>
> Hvor får du de 143 km/t på motorvejen fra?
Mon det kunne være 30 % over 110 km/t ? )))))
> Hvis vi snakker +30%, så er vi oppe på 169 km/t (af 130). Desuden bliver
> det sådan, at det tæller mere indenbys end det gør udenbys.
Og hvorfra ved du så, at "det bliver sådan, at det tæller mere indenbys end
det gør udenbys." ?
> Det er jo logisk nok, fordi farten er farligere i byen end den er på
> landevejen (for andre trafiklanter, altså).
>
> Hilsen Jan
Mvh
KD, der synes, det er helt ude af proportioner at tale om at sætte andre
folks liv på spil, fordi man kører eks. 104 km/t på len andevej med frit
udsyn.
| |
Knud Dam (20-03-2005)
| Kommentar Fra : Knud Dam |
Dato : 20-03-05 14:31 |
|
"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:qUe%d.338$c01.315@news.get2net.dk...
len andevej = en landevej
; - )
KD
| |
Aragorn Elessar (21-03-2005)
| Kommentar Fra : Aragorn Elessar |
Dato : 21-03-05 16:37 |
|
"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> wrote in message
news:WVe%d.339$Ia1.113@news.get2net.dk...
>
> "Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:qUe%d.338$c01.315@news.get2net.dk...
>
> len andevej = en landevej
>
> ; - )
>
> KD
Rap!
Venlig hilsen
Aragorn_DK
--
=================
www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
=================
| |
Dr.Enduro (20-03-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 20-03-05 15:19 |
|
>
> Og hvorfra ved du så, at "det bliver sådan, at det tæller mere indenbys end
> det gør udenbys." ?
>
Klippekort-kørekort for alle til sommer 2005:
Den 1. juni 2004 træder første del af de nye skærpede færdselsregler i
kraft.
De skærpede regler indebærer for det første, at der vil blive udmålt en
særlig
skærpet bøde, hvis hastighedsgrænsen overskrides med 30 pct. eller derover
på andre veje end motorveje.
( www.bilskolen.dk)
Hilsen Jan
| |
Knud Dam (20-03-2005)
| Kommentar Fra : Knud Dam |
Dato : 20-03-05 18:17 |
|
"Dr.Enduro" <janeiffert@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:423d865c$0$301$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Klippekort-kørekort for alle til sommer 2005:
> Den 1. juni 2004 træder første del af de nye skærpede færdselsregler i
> kraft.
> De skærpede regler indebærer for det første, at der vil blive udmålt en
> særlig
> skærpet bøde, hvis hastighedsgrænsen overskrides med 30 pct. eller derover
> på andre veje end motorveje.
>
> ( www.bilskolen.dk)
>
>
> Hilsen Jan
Hej Jan.
"På andre veje end motorveje."
Det tolker jeg ikke som indenbys og udenbys. Jeg tror tværtimod, at der vil
blive kontrolleret som det sker med ATK.
Overalt, hvor der kan klippes en kage.
; - )
KD Bandit 600 S.
| |
Dr.Enduro (20-03-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 20-03-05 18:59 |
|
Whatever, lad os se at få kørt noget cykel i det gode vejr. God tur
allesammen!
Hilsen Jan
| |
Armand (20-03-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 20-03-05 20:59 |
|
Knud Dam wrote:
> "Dr.Enduro" <janeiffert@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:423d865c$0$301$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>
>> Klippekort-kørekort for alle til sommer 2005:
>>Den 1. juni 2004 træder første del af de nye skærpede færdselsregler i
>>kraft.
>>De skærpede regler indebærer for det første, at der vil blive udmålt en
>>særlig
>>skærpet bøde, hvis hastighedsgrænsen overskrides med 30 pct. eller derover
>>på andre veje end motorveje.
>>
>
> "På andre veje end motorveje."
> Det tolker jeg ikke som indenbys og udenbys. Jeg tror tværtimod, at der vil
> blive kontrolleret som det sker med ATK.
Når motorvejene er udeladt, skyldes det at der i forvejen er en skærpet
lovgivning for fartoverskridelser dér :-|
--
Armand.
| |
Armand (20-03-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 20-03-05 20:56 |
|
Dr.Enduro wrote:
> Armand wrote:
>
>> Hvis opfattelsen bliver at +30% fart i alle henseender vil være
>> "farlig kørsel", og det kan den nemt komme til ud fra den aktuelle
>> ensidige fokuseren på fart som synder, er 65km/t indenbys; 105km/t på
>> landevej og 143km/t på motorvej nok til et klip. Hvor ofter befinder
>> du ikke digselv over disse grænser? Og ér det så ikke kun et
>> spørgsmål om held/uheld om man mister kortet??
>
>
> Hvor får du de 143 km/t på motorvejen fra? Hvis vi snakker +30%, så er
> vi oppe på 169 km/t (af 130)
Kiks!
Jeg fik kun skrevet de 143 á i 110-zonerne; men på resten af
motorvejs-nettet er det selvfølgelig 169!
> Desuden bliver det sådan, at det tæller mere indenbys end det gør udenbys.
BLIVER det sådan?
Hvor læser du det??
Hvis man overhovedet skal gisne omkring slige lov-forordninger vil blive
fortolket og effektureret, så er tilbageblik det eneste værktøj man kan
gøre brug af. Og farten er stedse belevet mere og mere kriminaliseret
uanset hvor på vejnettet forseelserne foregår, og senest er det faktisk
motorvejs-forseelser der er blevet strammet op omkring :-|
Som Gruby har været inde på i strengen, er man næsten nødt til at trække
ethvert klip forbi byretten for at få en dommers vurdering af "skærpet
forseelse" eller ej!
> Det er jo logisk nok, fordi farten er farligere i byen end den er på
> landevejen (for andre trafiklanter, altså).
Din logik nytter dig ikke hvis/når du som københavner løber ind i
Løgstør-sheriffens lokale fartfælde på et lige stræk ude på heden!
Faktisk har det lange hovedvejs stræk mellem Herning og Holstebro i
mange år været den lokale myndigheds yndlingssted at stille radarfælder
op :-|
--
Armand.
| |
Jesper (20-03-2005)
| Kommentar Fra : Jesper |
Dato : 20-03-05 22:09 |
|
>> Jeg synes også det lyder som et fint tiltag.
>> Er det bare mig, eller er det ikke også ret meget med tre forseelser på tre
>> år? Enten skal man være meget uheldig for at opnå det, ellers er det nok et
>> hint om at man nok burde revurdere sin kørsel.
Jeg syntes det er helt ok. Også selvom jeg en enkelt gang har fået en
fartbøde siden jeg fik kørekort for 7,5 år siden
> Hvis opfattelsen bliver at +30% fart i alle henseender vil være "farlig
> kørsel", og det kan den nemt komme til ud fra den aktuelle ensidige
> fokuseren på fart som synder, er 65km/t indenbys; 105km/t på landevej og
> 143km/t på motorvej nok til et klip.
>Hvor ofter befinder du ikke
> digselv over disse grænser? Og ér det så ikke kun et spørgsmål om
> held/uheld om man mister kortet??
Det har ikke noget med uheld at gøre, det har noget at gøre med mangel på
respaekt for de færdselregler der nu engang er i landet. Der er en grund
til at vi har de fartgrænser som der nu engang er her i landet, og at ens
MC eller bil kan køre over 200 er det ikke en undskyldning for at gøre det.
> Nuvel, men to klip bliver man jo blot nødt til at holde farten strictly
> i et års tid, for at slippe lidt fri af sheriffens kløer; men selv da
> kan det hænde at man er uheldig at løbe ind i en radarfælde den dag ens
> reelle hensigter kikser
> Jeg er bange for at det blot vil skærpe focus på fartsyndere, der jo er
> så banalt enkle at afsløre og dokumentere i forhold til alle de andre
> forekommende dødssynder i trafikken (i den forbindelse er at blinke
> efter(!) at man har skiftet vognbane en af mine yndlingsaversioner!)
Farten er jo også en vigtig faktor når vi snakker om døduheld. Hvis man
har brug for at køre stærkt skal man melde sig til en form for motorsport
eller flytte til Tyskland hvor der stadig er fri hastighed visse steder.
Grunden til at reglerne bliver skærpet skal man jo ikke lede længe efter.
Se uheldstattestikkerne, eller bare det "dejlige" program der hedder
danmarks værste billist. De viser at der hver dag er nogen som sætter sig
bag et ret, uden egentlig at være i stand til at føre et køretøj på
fosvarlig vis.
Hvis alle havde respekt for sig selv og hinanden i trafikken ville vi ikke
se et uheld som det i Brønshøj og det ville ikke være nødvendigt med
skrappe færdselsregler.
Jesper
Cagiva Canyon 500 der med sine 34hk ikke indbyder til race
| |
Jante (21-03-2005)
| Kommentar Fra : Jante |
Dato : 21-03-05 00:49 |
|
"Jesper" skrev bl.a:
>
> Det har ikke noget med uheld at gøre, det har noget at gøre med mangel på
> respaekt for de færdselregler der nu engang er i landet.
>
Præcis. Og jo mere reglerne skærpes, desto mindre rimelige opfattes de,
hvilket igen er den direkte årsag til, at respekten for dem daler.
>
> Der er en grund til at vi har de fartgrænser som der nu engang er her i landet,
>
Grunden har bare intet som helst med trafiksikkerhed at gøre -
- det er udelukkende politisk studehandel (kan du f.eks sige 'oliekrise'?).
>
> Farten er jo også en vigtig faktor når vi snakker om døduheld.
>
Netop. F.eks har vi jo senest set, at antallet af dødsulykker på motorveje
næsten er blevet halveret, siden fartgrænsen hér blev lempet
>
> Grunden til at reglerne bliver skærpet skal man jo ikke lede længe efter.
> Se uheldstattestikkerne, eller bare det "dejlige" program der hedder
> danmarks værste billist. De viser at der hver dag er nogen som sætter sig
> bag et ret, uden egentlig at være i stand til at føre et køretøj på
> fosvarlig vis.
>
Ja, og det er naturligvis væsentlig nemmere at straffe alle kollektivt,
frem for 'kun' at gå efter synderne, ikke sandt?
Hvornår mon man begynder at straffe præventivt (udover afgifterne, altså)?
/J
| |
Dr.Enduro (21-03-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 21-03-05 08:48 |
|
Jante wrote:
>
> Ja, og det er naturligvis væsentlig nemmere at straffe alle kollektivt,
> frem for 'kun' at gå efter synderne, ikke sandt?
Undskyld, jeg må have taget fejl. Jeg troede, at det kun var dem, der
overtrådte fargrænserne, der fik bøder og klip, men nu kan du jo oplyse
om, at der bliver straffet kollektivt, selvom man ikke laver noget
forkert, det må jeg simpelt hen have overset.
Hilsen Jan
| |
Jesper (21-03-2005)
| Kommentar Fra : Jesper |
Dato : 21-03-05 11:18 |
|
Dr.Enduro wrote:
> Jante wrote:
>>
>> Ja, og det er naturligvis væsentlig nemmere at straffe alle kollektivt,
>> frem for 'kun' at gå efter synderne, ikke sandt?
> Undskyld, jeg må have taget fejl. Jeg troede, at det kun var dem, der
> overtrådte fargrænserne, der fik bøder og klip, men nu kan du jo oplyse
> om, at der bliver straffet kollektivt, selvom man ikke laver noget
> forkert, det må jeg simpelt hen have overset.
Jamen kan du ikke selv se at det er en starf at vi nu ikke engang kan få
lov til at overtræde færdselsloven i fred. Har man nu endelig fået råd til
at købe sin afgiftsplaget 1000ccm'er med 180hk så har man jo også ret til
at fyre den af når man har lyst til det.....
Jesper
| |
Jante (21-03-2005)
| Kommentar Fra : Jante |
Dato : 21-03-05 12:36 |
|
"Dr.Enduro" skrev:
>
> Undskyld, jeg må have taget fejl. Jeg troede, at det kun var dem, der
> overtrådte fargrænserne, der fik bøder og klip, men nu kan du jo oplyse
> om, at der bliver straffet kollektivt, selvom man ikke laver noget
> forkert, det må jeg simpelt hen have overset.
>
Hver gang, en Brian kører galt, tales der straks om at sænke fartgrænserne.
Det opfatter jeg som kollektiv afstraffelse (men jeg er også fra dengang,
vi havde fri hastighed på motorvejene).
/J
| |
Steen Gruby (20-03-2005)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 20-03-05 11:28 |
|
On Sat, 19 Mar 2005 09:49:52 +0100, Keld Rasmussen <spam@nejtak.dk>
wrote:
Hej.
>
>Kørekortet bliver til et klippekort første september
>
> http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=242321
Jeg er, som altid, yderst skeptisk når lovgiverne indfører regler der,
rent administrativt, kan neutralisere borgernes grundlovssikrede ret i
forbindelse med lovovertrædelser - Var der nogen der sagde P-afgifter?
Normalt er det således at borgerne kun kan idømmes en straf af en
dommer, men med det der nu indføres kan Snupper-Jensen uddele en
dummebøde med forsinket udløsning.
Det skal forstås således, at først tredie gang er der tale om en
decideret straf, og den vil formentlig lande i retten.
Desværre er det kun den sidste forseelse der kan behandles, idet de to
foregående forlængst er glemt og borte.
Jeg er sikker på at hvis nogen vil uddele mig et klip vil den blive
prøvet for en dommer - Pronto!
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Dr.Enduro (20-03-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 20-03-05 13:44 |
|
Der er blevet sagt en masse, som jeg godt kunne tænke mig at samle op på.
Man skal som udgangspunkt selvfølgelig køre, som loven kræver det. Hvis
man, som nogle her skriver, helt planmæssigt flere gange om dagen
overtræder hastigheden med over 30%, så synes jeg faktisk, at det er på
sin plads at bruge et ord som svineri om dette. Det er sgu ikke bedre
end at drikke sig fuld og så sætte sig bag rattet bagefter. Hvis man med
vilje sætter andre folks liv på spil flere gange om dagen, så er det
intet mindre end svineri, især hvis det sker indenbys, og det er derfor
i alle andre menneskers interesse, at den slags mennesker ikke får lov
til at køre på vejene mere. Hvis man ikke kan fatte det ved hjælp af
ganske almindelig fornuft, så må man jo tvinges til det ved lov.
Specielt unge, der har et overskud af testosteron, kombineret med
manglende erfaring, vil have godt af at have et køreforbud hængende over
hovedet (klippekort-systemet er specielt skrapt de første to år, dvs.
kortet ryger hurtigere).
Det handler for mig at se om at opdyrke en trafikkultur, der går ud på,
at man tager hensyn til hinanden. Det er rigtigt, som Kløve siger, at
man kører, som de andre gør. Hvis den kultur ikke kan opnås ved
almindelig argumentation, så må lovgiverne jo bruge tvang. Og det virker
jo. Siden de automatiske fartfælder er kommet til, er
gennemsnitshastighederne i byen faldet med flere km/t, samtidig med at
dødsulykkerne er gået ned. Jeg tror, vi er godt på vej.
Det har i hvert fald virket i Tyskland, hvor man efter min mening
desuden har en helt anden trafikkultur (f.eks. skal man ikke vente
længe, før nogen holder tilbage og lader dig komme ud af f.eks. en
indkørsel, hvor man i DK kan vente en evighed, før der bliver plads).
Hilsen Jan
| |
Jacob Larsen (20-03-2005)
| Kommentar Fra : Jacob Larsen |
Dato : 20-03-05 20:10 |
|
"Dr.Enduro" <janeiffert@NOSPAMhotmail.com> wrote in message
news:423d7002$0$196$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
> Siden de automatiske fartfælder
> er kommet til, er gennemsnitshastighederne i byen faldet
> med flere km/t, samtidig med at dødsulykkerne er gået
> ned. Jeg tror, vi er godt på vej.
Har du en kilde til dette? Den vil jeg gerne se, for jeg har ikke set noget
endnu.
> Det har i hvert fald virket i Tyskland, hvor man efter
> min mening desuden har en helt anden trafikkultur (f.eks. skal man
> ikke vente længe, før nogen holder tilbage og lader dig komme ud af
> f.eks. en indkørsel, hvor man i DK kan vente en evighed,
> før der bliver plads).
Jeg tror ikke dette bliver spor bedre af at mange traffikanter føler sig
konstant overvåget og allerede på forhånd uretfærdigt behandlet.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500E
"Det er vigtigt, at du kan lide dig selv. Specielt hvis der
ikke er andre, der kan." - J.Larsen
| |
Dr.Enduro (20-03-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 20-03-05 21:24 |
|
Jacob Larsen wrote:
> Har du en kilde til dette? Den vil jeg gerne se, for jeg har ikke set noget
> endnu.
Læs f.eks.
Jyllands-Posten 9. februar 2005, 1. sektion, side 3
og
Jyllands-Posten 5. marts 2005, 1. sektion, side 2
(find selv mere på nettet)
> Jeg tror ikke dette bliver spor bedre af at mange traffikanter føler sig
> konstant overvåget og allerede på forhånd uretfærdigt behandlet.
Tja. Enten har man love, der skal overholdes, eller også er de der bare
for sjov. Hvis man bryder reglerne, må man tørre øjnene og tage
konsekvenserne, det kan ikke være anderledes. Hvis man føler sig
forfulgt, fordi man nu ikke en gang kan overtræde loven i fred, har man
ikke rigtig forstået konceptet ved det at have en færdselslov.
Hilsen Jan
| |
"J.C.Kløve" (20-03-2005)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 20-03-05 21:55 |
|
Dr.Enduro wrote:
> Jacob Larsen wrote:
>
> Tja. Enten har man love, der skal overholdes, eller også er de der bare
> for sjov. Hvis man bryder reglerne, må man tørre øjnene og tage
> konsekvenserne, det kan ikke være anderledes. Hvis man føler sig
> forfulgt, fordi man nu ikke en gang kan overtræde loven i fred, har man
> ikke rigtig forstået konceptet ved det at have en færdselslov.
>
> Hilsen Jan
Gud nu poleres glorien godt nok
Men men men - en grundlæggende forudsætning for al lovgivning er at
straf og forseelse står i rimeligt forhold til hinanden.
Som det er i dag er konsekvensen af at klaske en tilfældig hellig
motorcyklist ned på åben gade, ikke meget større end at overskride
hastighedsgrænserne.
Nu kunne man selvfølgelig sige, at der ved en given hastighed blev tale
om balance på kanten af hvad naturlovene tillod, hvorfor det ville være
direkte vandvittigt at overskride bemeldte grænse - men det er blot ikke
tilfældet Fartgrænserne er fastsat af en række politikere en sen
nattetime, og er udtryk for hvad man, rodet sammen med alt mulig anden
lovgivning, kunne opnå kompromis om :-/
Der er sltså tale om en vis grad af vilkårlighed!
Ændrer det ved at man skal overholde landets love? NEJ !
Men man har så gu da lov til at arbejde for at der ikke i fremtiden
straffes i et omfang der kan få uoverskuelige konsekvenser for
almindelige hårdtarbejdende skatteydere.
Det er for nemt at være selvretfærdig HT-idialist og altankasse
indianer, og spy ild og straf udover den ganske befolkning på områder
hvor det er nemt at vise handlekraft - istedet for at løse nogle mere
komplicerede problemstillinger der ikke giver tilstrækkelig profil, men
kun langsigtede resultater.
--
Dun@nt der i dag har passeret en dogme racia uden at blive antastet
Kilo SFau's 's is for silver
http://www.dfmc.dk/?id=223
DMCN #745
| |
Jacob Larsen (20-03-2005)
| Kommentar Fra : Jacob Larsen |
Dato : 20-03-05 22:01 |
|
"Dr.Enduro" <janeiffert@NOSPAMhotmail.com> wrote in message
news:423ddbe2$0$212$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
> Jacob Larsen wrote:
> > Jeg tror ikke dette bliver spor bedre af at mange
> > traffikanter føler sig konstant overvåget og allerede
> > på forhånd uretfærdigt behandlet.
>
> Tja. Enten har man love, der skal overholdes, eller også
> er de der bare for sjov. Hvis man bryder reglerne, må man tørre øjnene
> og tage konsekvenserne, det kan ikke være anderledes.
> Hvis man føler sig forfulgt, fordi man nu ikke en gang kan overtræde loven
> i
> fred, har man ikke rigtig forstået konceptet ved det at
> have en færdselslov.
Spørgsmålet er jo om man er uenig i lovene. Jeg selv føler mig mindre og
mindre tilfreds med politiet, når de begynder at håndhæve mere og mere
overdrevne og ikke-hjælpende love.
Straffen skal jo også stå mål med forbrydelsen. Det gør den ikke længere med
de nye klippekortregler. Så føler man sig da forfulgt. Jeg gør i hvert fald.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500E
"Det er vigtigt, at du kan lide dig selv. Specielt hvis der
ikke er andre, der kan." - J.Larsen
| |
Armand (20-03-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 20-03-05 20:44 |
|
Dr.Enduro wrote:
>
> Det handler for mig at se om at opdyrke en trafikkultur, der går ud på,
> at man tager hensyn til hinanden. Det er rigtigt, som Kløve siger, at
> man kører, som de andre gør. Hvis den kultur ikke kan opnås ved
> almindelig argumentation, så må lovgiverne jo bruge tvang. Og det virker
> jo. Siden de automatiske fartfælder er kommet til, er
> gennemsnitshastighederne i byen faldet med flere km/t,
??
Jeg synes netop at det kun er i decimaler at faldet er blevet omtalt
tidligere!?
Men en årsag til faldet kunne jo være at tidligere målinger har kunne
foretages diskret, hvor en hver trafikant efter AHK's fremkomst vil
bremse for skummelt parkerede kassevogne - det er således trafikkens
ændrede opførsel omkring måleposter man har et tal for :-|
> .......... samtidig med at dødsulykkerne er gået ned.
Er de?
Jeg synes at der de seneste par år har været en lind strøm af døde
forårsaget af "motorvejs-lastvogns-ulykker", "lastvogns-højresving" og
"sovende buschauffører"!?
> Jeg tror, vi er godt på vej.
> Det har i hvert fald virket i Tyskland, hvor man efter min mening
> desuden har en helt anden trafikkultur (f.eks. skal man ikke vente
> længe, før nogen holder tilbage og lader dig komme ud af f.eks. en
> indkørsel, hvor man i DK kan vente en evighed, før der bliver plads).
I DK?
Hvor "i DK" befinder du dig? Østsjælland??
Min daglige arbejdsvej går gennem Vejle, som lig de øvrige typiske
danske fjord-byer er ved at være et trafikhelvede omkring rush-hour'ne;
men jeg kan dagligt opleve flere tilfælde af folk der holder tilbage på
min i praksis korte distance inden bygrænsen :-|
Der var engang hvor "kort venstresving" var en detalje som københavnerne
kunne brøste sig med at være mestre i; men dén diciplin er
tilsyneladende efterhånden gledet ud af de stressede storbyboeres
repetoire - Jeg tør ihvertfald ikke længere satse på at blive "tildelt"
et kort venstresving når jeg begiver mig rundt i hovedstaden :-|
Og historien med tysk trafik-kultur er en skrøne fra tresserne hvor den
spirende danske bilisme var årtier efter tyskernes samme og folk kom
hjem fra ferien og frotalte med store øjne hvorledes det gled på autobahn.
Jeg har observeret at især autobahn-trafikanternes opførsel er faldet
markant siden jeg trådte mine trafikale barnesko i midten af 70'erne. I
bund og grund synes jeg at der i dag ikke er nogen forskel på den danske
og tyske motorvejs-trafik :-|
Faktisk er der kun én specifik gruppe som jeg synes at skille sig
positivt ud på autobahn: De middelaldrende kvinder i store biler
(direktørfruerne?), som er dem der giver plads til bagfrakommende uanset
om de selv kommer ud i at skulle sænke farten i højre spor og siden
atter accelererer fornødent for atter at komme i trit med venstre spor :-|
--
Armand.
| |
Dr.Enduro (20-03-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 20-03-05 21:32 |
|
Armand wrote:
> ??
> Jeg synes netop at det kun er i decimaler at faldet er blevet omtalt
> tidligere!?
> Men en årsag til faldet kunne jo være at tidligere målinger har kunne
> foretages diskret, hvor en hver trafikant efter AHK's fremkomst vil
> bremse for skummelt parkerede kassevogne - det er således trafikkens
> ændrede opførsel omkring måleposter man har et tal for :-|
En kæk tese.
>
>> .......... samtidig med at dødsulykkerne er gået ned.
>
>
> Er de?
> Jeg synes at der de seneste par år har været en lind strøm af døde
> forårsaget af "motorvejs-lastvogns-ulykker", "lastvogns-højresving" og
> "sovende buschauffører"!?
Læs f.eks. landets aviser:
Med 376 dræbte i trafikken i 2004 oplevede vi det laveste antal
trafikdræbte i Danmark siden 1940'erne. (JP, 5. marts)
> I DK?
> Hvor "i DK" befinder du dig? Østsjælland??
Ja. Odense på Østsjælland.
> Min daglige arbejdsvej går gennem Vejle, som lig de øvrige typiske
> danske fjord-byer er ved at være et trafikhelvede omkring rush-hour'ne;
> men jeg kan dagligt opleve flere tilfælde af folk der holder tilbage på
> min i praksis korte distance inden bygrænsen :-|
Så er det nok fordi du er en ualmindelig charmerende fyr.
> Og historien med tysk trafik-kultur er en skrøne fra tresserne hvor den
> spirende danske bilisme var årtier efter tyskernes samme og folk kom
> hjem fra ferien og frotalte med store øjne hvorledes det gled på autobahn.
Ja, ligesom det der med amerikanernes månelanding, ikke?
Hilsen Jan
| |
Ronni (21-03-2005)
| Kommentar Fra : Ronni |
Dato : 21-03-05 21:51 |
|
Dr.Enduro wrote:
>> min i praksis korte distance inden bygrænsen :-|
> Så er det nok fordi du er en ualmindelig charmerende fyr.
>> hjem fra ferien og frotalte med store øjne hvorledes det gled på autobahn.
> Ja, ligesom det der med amerikanernes månelanding, ikke?
> Hilsen Jan
Du skulle vel aldrig hedde Rene i virkeligheden? Og arbejde som direktør
for Rådet for Større Færdselssikkerhed?
Under alle omstændigheder tildeles du +10 point i moralprædiken og +23
point i selvretfærdighed.
Thank you, come again.
| |
Claus Rittig (22-03-2005)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 22-03-05 21:09 |
|
"Ronni" <ronnih@mailinator.com> skrev i en meddelelse
news:d1nc2o$fdf$1@abbeden.bunk.cc...
> Dr.Enduro wrote:
>
> >> min i praksis korte distance inden bygrænsen :-|
> > Så er det nok fordi du er en ualmindelig charmerende fyr.
>
> >> hjem fra ferien og frotalte med store øjne hvorledes det gled på
autobahn.
> > Ja, ligesom det der med amerikanernes månelanding, ikke?
> > Hilsen Jan
>
> Du skulle vel aldrig hedde Rene i virkeligheden? Og arbejde som direktør
> for Rådet for Større Færdselssikkerhed?
>
> Under alle omstændigheder tildeles du +10 point i moralprædiken og +23
> point i selvretfærdighed.
>
> Thank you, come again.
Tjah, når intellektet og de saglige argumenter ikke længere slår til, så må
man jo ty til personangreb.
Jeg har deltaget i debatterne herinde i 7 år nu, så jeg gider ikke denne
type klynke-tråde mere. Men føler dog alligevel trang til et surt opstød:
Hvis I er utilfredse med færdselslovene, så GØR DOG NOGET VED DET!
Drop det tuderi og arbejd med demokratiets værktøjer. Kontakt din politiker,
meld dig ind i DMC og giv din holdning tilkende der, meld dig ind i et parti
og gør også dit standpunkt klart der, men lad dog være med at flæbe løs
herinde, hvor den generelle holdning jo forudsigeligt nok er at
færdselsloven strammer for meget.
Men brug nu de små grå først!
Tænk tingene ordenligt igennem. Hvorfor er fartgrænserne som de er? Hvor
mange trafikdrab er der om året? Hvad kam man reelt bekæmpe trafikdrab med,
hvis hastigheden skal op? Hvilke love skal gælde, og hvilke af dem skal
faktisk også håndhæves? Og meget, meget andet.
Rittig
| |
anders majland (21-03-2005)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 21-03-05 16:33 |
|
> Hvis man, som nogle her skriver, helt planmæssigt flere gange om dagen
> overtræder hastigheden med over 30%, så synes jeg faktisk, at det er på
> sin plads at bruge et ord som svineri om dette. Det er sgu ikke bedre end
> at drikke sig fuld og så sætte sig bag rattet bagefter. Hvis man med vilje
> sætter andre folks liv på spil flere gange om dagen
Jeg vil nu ikke sætte lighedstegn mellem +30% og så at sætte folks liv på
spil.
(Ligeså lidt som jeg for at par år siden ville sætte lighedsteng mellem +60%
og samme - Det var jo netop et af argumenterne for at en sådan overtrædelse
skulle koste en betinget frakendelse af kørekortet)
Jeg synes ofte at hastighedsgrænserne er noget tilfældige. F.eks har der i
et par måneder været 60km/t begrænsning på en trækning på er par km mellem
holbæk og odden. De skilte er nu fjernet igen (Mens de var oppe så jeg 2
gange fotobiler på strækningen ..). Var det - mens skiltene var der - at
sætte folks liv på spil at køre 80 der - mens det nu igen er både
forsvarligt og lovligt ?
Jeg har i en del år boet ud til ring2 i københavn på en strækning hvor
grænsen også er 60km/t - der finder jeg den ofte for høj da der en mange
kanstentensparkerede biler (specielt ved brugs, bager og pizzeria). Jeg har
hørt eller set mere end et uheld om året umiddelbart nedenfor lejligheden -
heraf et med dødelig udgang. På den strækning kan jeg godt kalde det at
sætte folks liv på spil at køre 78km/t.
Den anden modpol er strækningen hobro - skive. Der er flere steder indført
60km/t begrænsning omkring nogle kryds. Enkelte af dem kan jeg være enig i,
men ved de fleste er der oversigt til alle sider... Der virker det som om at
de er sat der for at få folk til at køre under 100km/h .... Et sted i
nordsjælland har jeg set et andet forsøg med aktiv skiltning. Der sættes
hastighedsgrænsen ned hvis der kommer trafik fra sidevejen. Det tror jeg det
giver større respekt for grænsen end den faste nedsættelse fordi der kan
komme trafik derfra ....
Det vigtigste må stadig være at køre efter forholdene - og det er vi så
mange der mener kan være over 104km/t på en øde landevej (prøv bare at lave
hastighedsmålinger på en strækning og udtræk gennemsnittet)
/A
| |
Hekto (21-03-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 21-03-05 16:52 |
|
In article <423ee920$0$246$14726298@news.sunsite.dk>, anders.majland-
see.signature@address.invalid says...
> Den anden modpol er strækningen hobro - skive. Der er flere steder indført
> 60km/t begrænsning omkring nogle kryds. Enkelte af dem kan jeg være enig i,
> men ved de fleste er der oversigt til alle sider... Der virker det som om at
> de er sat der for at få folk til at køre under 100km/h .... Et sted i
> nordsjælland har jeg set et andet forsøg med aktiv skiltning. Der sættes
> hastighedsgrænsen ned hvis der kommer trafik fra sidevejen. Det tror jeg det
> giver større respekt for grænsen end den faste nedsættelse fordi der kan
> komme trafik derfra ....
>
Et 'problem' er at der anvendes forskellig praksis i de forskellige
politikredse og kommuner.
Trafikforanstaltinger, hastighedsgrænser o.s.v. bærer ofte præg af
den/de personer der forvalter vejene, selv om politiet skal godkende
hastighedsbegrænsninger o.s.v.
I Ballerup vil man f.eks. ikke bruge rundkørsler, da de ikke
fungerer!!!! Hvorfor f..... påstår de så det modsatte alle andre
steder????
Karlebo Kommune fører deres egen lille hetz imod fartsyndere, og
plastrer alt til med pukkelbump, hastighedbegrænsninger m.v.
Der er ikke ensartede regler, og derfor oplever man ofte nogle
besynderlige foranstaltninger, især omkring kommunegrænser.
Helt uden for emnet, kan jeg se ned ad gaden, og med ca. 25m mellemrum,
står der to brandhaner! Een på hver side af 'stregen' imellem de to
kommuner! DOOOOH!'
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Martin Sørensen (21-03-2005)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 21-03-05 18:30 |
|
> Et sted i nordsjælland har jeg set et andet forsøg
> med aktiv skiltning. Der sættes hastighedsgrænsen ned hvis der kommer
> trafik fra sidevejen. Det tror jeg det giver større respekt for
> grænsen end den faste nedsættelse fordi der kan komme trafik derfra
> ....
Hvis det er de samme sensorer som der er brugt ved lyskryds, så kunne jeg
nemt forestille mig at det betød at der ikke vil være nogen
hastighedsnedsættelse når der kommer motorcykler fra sidevejene..
Derudover er jeg stort set enig med dig. Hastighedsgrænser kan være fine
nok, men der skal også være en mening bag dem. Hvis trafikanterne ikke kan
se en mening med hastighedsgrænserne, mister de deres værdi.
signing off.. Martin Sørensen
| |
Knud Dam (21-03-2005)
| Kommentar Fra : Knud Dam |
Dato : 21-03-05 18:48 |
|
"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:423ee920$0$246$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Det vigtigste må stadig være at køre efter forholdene - og det er vi så
> mange der mener kan være over 104km/t på en øde landevej.
> /A
Fuldstændigt enig !
; - )
KD
| |
Armand (21-03-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 21-03-05 19:03 |
|
anders majland wrote:
>>
> ............. Et sted i
> nordsjælland har jeg set et andet forsøg med aktiv skiltning. Der sættes
> hastighedsgrænsen ned hvis der kommer trafik fra sidevejen. Det tror jeg det
> giver større respekt for grænsen end den faste nedsættelse fordi der kan
> komme trafik derfra ....
Dét er sq en mærkelig fortolkning af vigepligten!
De tværgående har vigepligt hvilket er skiltet og opmærket på deres
vejbane; men nærmer der sig en trafikant forventes trafikken på den
"anden led" alligevel at skulle "halv-vige"
--
Armand.
| |
anders majland (22-03-2005)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 22-03-05 20:11 |
|
> Dét er sq en mærkelig fortolkning af vigepligten!
> De tværgående har vigepligt hvilket er skiltet og opmærket på deres
> vejbane; men nærmer der sig en trafikant forventes trafikken på den "anden
> led" alligevel at skulle "halv-vige"
Den er ikke så forskellig fra den strækning mellem skive og hobro som jeg
omtaler. "De" har vurderet at oversigtsforholdene er så ringe at man fra
sidevejen ikke kan køre ud uden at være til fare hvis der kommer en med mere
end 60km/t.
Det er nu stor forskel på at skulle sænke hastigheden fra 80 til 60 og så at
have vigepligt. Ved at sætte farten ned har dem fra sidevejen en chance for
at nå tilstrækkeligt op i fart.
Jeg synes ideen er ganske fin hvor oversigten er begrænset - det er
selvfølgelig ikke noget der skal bruges hvor der er god oversigt. Der kan
dem med vigepligten jo se at der er noget at holde for ...
/A.
| |
Jes Vestervang (20-03-2005)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 20-03-05 23:09 |
|
Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
> I bund og grund synes jeg at der i dag ikke er nogen forskel på den
> danske og tyske motorvejs-trafik :-|
Der er ihvertfald en afgørende forskel i hvordan folk bærer sig ad
ifht. motorcyklister, når der er stilstående kø. I Tyskland er folk
meget flinke til at holde til hver deres side, så der er masser af
plads til at køre i midten. Det er desværre ikke noget man ser i
Danmark.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
|
|