"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:57dp31d5j8nnuvcje7fm7fnn5nbmove0bq@4ax.com...
> On Fri, 18 Mar 2005 21:38:44 +0100, "J. Jørgensen" <jjdan@galnet.dk>
> wrote:
>
> Hej Jørgen.
>
>>I forbindelse med åbningen af Bakken har jeg forestillet mig en stor
>>belastning af koblingen ved kørslen fra Nørrebrogade til Bakken.
>>Er det noget man skal tage hensyn til, eller er koblingerne stærkere nu
>>tildags.
>>Med andre ord - sørger man stadig for at sætte MC'en i frigear ved hvert
>>stop?
>>NB. Det er da min plan at deltage til næste år.
>>
> Åbne / lukke Bakken er ikke ligefrem motorens bedste ven, men lidt
> omtanke hjælper.
> Mange starter motoren længe før afgang, hvorved motortemperaturen
> allerede er på vej op i det røde felt inden turen overhovedet er
> startet og at motoren får køling af fartvinden.
> Vent med at starte motoren til du kan se cyklerne foran dig er begyndt
> at rulle med en passende hastighed.
> (Lad dem om at støje der mener de har en bedre motor end du).
> Koblingen vil naturligvis blive brugt en del, men brugen kan minimeres
> ved at finde et passende tempo og et gear hvor man kan "lulle" af sted
> uden at skulle skifte gear for mange gange eller at have for mange
> stop.
> Jeg har aldrig haft koblingsproblemer på den tur, højst lidt øm i
> venstre arm ,-)
> Forsøg at finde dit eget tempo, hvor du følger strømmen uden at prøve
> at følge dem der absolut skal overhale hele optoget.
> Det holder også motortemperaturen nede.
> Jeg skal lige tilføje at mine motorer er luftkølede, så jeg har lært
> det
>
> Jerg vil prøve at beskrive turen for dig som jeg kører den, så kan du
> selv vurdere "strabasserne".
>
> Starten fra Nørrebrogade er noget kaotisk.
> Start motoren så sent som muligt, og træk den lige så meget i ørene at
> du får lidt luft til dem foran - Ikke for meget, så er der "lige" en
> der skal fylde den ud
> Hold til højre ved udkørslen under Højbanen - Passagen er meget smal
> her, tilskurene står tæt og tempoet meget langsomt.
> Vel ude af passagen svinges der til højre op ad Lygten Her der der i
> regelen god plads, men lad være med at køre for hurtigt - Det er her
> du finder tempoet.
> For enden af Lygten går det til venstre ad Tagensvej - Stadig god
> plads til et jævnt tempo, og det samme gælder når det går til højre ud
> ad Tomsgårdsvej .
> Husk at alle krydsene er åbne og ordensmagten sørger for fri passage,
> så der er ingen grund til hastværk.
> Optoget passerer Lyngbyvej - Stadig i rimeligt tempo, men når vi når
> ud på Tuborgvej noget før jernbanebroen går det hele i stå.
> Årsagen er, at indkørslen til Hellerupvej er en flaskehals, så i det
> venstresving er der altid kaos.
> Olietemperaturen begynder sin himmelflugt, og koblingen skal på
> arbejde.
> Da det går op ad bakke kan man ikke bare stille i fri gear, men må
> finde en passende måde at ballancere sig ud af det på.
> Fra Tuborg mod nord til det gamle fort går det langsomt - meget
> langsomt, og olietemperaturen fortsætter opad.
> Ved Fortet har den i regelen nået 120 grader, men nu er der helt fri
> bane.
> Op på mellem 60 og 70 uden at lade motoren arbejde for meget.
> (Racer rødderne overhaler her og kigger overbærende ned på dig, højt
> hævet på en "enhjulet" cirkusknallert)
> Olietemperaturen drøner nedad mod sikre grænser, og når næsten ned på
> 80 grader før der drejes til venstre ved Teatret og turen går mod
> Bakkens P-plads.
> Under jernbanebroen, og så står det hele stille igen.
> Olietemperaturen ryger igen til vejrs og koblingen skal på
> overarbejde.
> Til gengæld går det her så langsomt at man kan tillade sig den luksus
> at finde frigear og lege løbehjul - Hvis benene da er lange nok:
> De sidste par hundrede meter er faktisk de værste.
> Olietermometeret har forladt de 120 grader på vej opad - motoren
> stinker som en baby med en fyldt ble
> Jeg har altid undret mig over at indkørslen til Bakken er så elendigt
> organiseret.
> Vel inde på P-pladsen er det med at vælge et sted at parkere hvor det
> er til at komme ud igen.
> Jeg plejer at parkere tæt på de træbomme der deler rækkerne og låse
> min MC til bommen.
> Husk en plade til støttebenet - Når du har stoppen motoren er der
> mindst 50 maskiner bag dig, så det med at finde en plads med bedre
> underlag er historie - Glem det.
> Og det er nu bøffen og en kold øl kalder
)
> Nyd din bøf, og lad den ene øl smage.
> Gå en tur på Bakken bagefter og nyd menneskemylderet.
> Du kan alligevel ikke få din MC ud fra P-pladsen før der er gået et
> par timer
> Når du forlader P-pladsen så kør ordentligt.
> Snupper-Jensen har de senere år fået en kedelig mani med at vise
> "effektivitet", og når man nu ved det er det for dumt at ryge i den
> fælde.
>
> Og så lige tilståelsen:
> Jeg var ikke med i år - Det var simpelthen for koldt.
> Det skal være sjovt, og min vurdering var altså at dette ville blive
> hærværk, både på mig og min MC.
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU Super FOX 1958
>
www.gruby.dk
Hej Steen
Tak for den dejlige beskrivelse.
Koblingerne synes mere holdbare end i 60'erne.
Hilsen
Jørgen