Kobling... øhnå?
Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 18-03-05 17:51

Hej... jeg har haft mit koblingsdæksel af i forbindelse med renovering af et
ødelagt gevind til mit oliefilterdæksel. I samme ruf ville jeg udskifte
koblingen, da armen var kommet på den forkerte side af
slidindikator-stregen, det koster jo alligevel en ny pakning, hvergang at
dét hul åbnes!

En koblingsplade på MC'en måler 3.03mm (målt med min 1/100mm skrue)

En koblingsplade fra Vasrah måler 2.80mm... Øhhh!? Er der noget jeg har
misforstået... skulle den ikke helst være tykkere?

Servicemanualen foreskriver 2.80 mm som standard-tykkelse...

Hvilket jo svarer til Vasrah... blot til den eneste forskel, at der er 8
plader i pakken (VC-228), der jf. MC-nøglen skulle svare til hhv. XT250
(80-90) og SR250 (desværre godtnok 97-99, men min MC er jo en sjælden
83'er). Men det samme varenummer, annoncer SAYJES på sin hjemmeside for en
80-82 årgang.

.... men jeg kan kun trække 5 plader ud af i min MC...

Kigger jeg på splittegningerne, så er der 6 plader... jeg er helt forvirret!

Må jeg købe en vokal?

Hilsen
Lars
Det skal lige siges, at min MC er en SR250SE fra 83, mine spittegninger +
servicemanual stammer fra en 80'er SR250G

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-03-05 19:25

> [...]
> ... men jeg kan kun trække 5 plader ud af i min MC...
> Kigger jeg på splittegningerne, så er der 6 plader... jeg er helt

Ja, så er det jo spørgsmålet hvilket af de tre der er den korrekte.. Det kan
f.eks. tænkes at det tidligere ikke har kunnet lade sig gøre at skaffe de
rigtige koblingsplader til modellen, og der så er fundet nogle andre lidt
tykkere modeller som passede i. For at det ikke skulle blive for tykt er der
så fjernet en plade så den er kommet ned på 5.

Har dine nyindkøbte koblingsplader fra Vesrah samme form (og friktionsareal)
som de gamle? I så fald, så bliver det jo nok ikke ringere at sætte 5 af de
nye skiver i. Hvis der er plads, og du har en ekstra metalskive (følger de
med koblingspladerne?), så kan du se om 6 skiver passer i skålen og gøre
koblingen bedre end før.

> Må jeg købe en vokal?

Du kan få et Y.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 18-03-05 20:33

Hej Martin, tak for Y'et, det var næsten lige dét jeg manglede!

> [...]
> nogle andre lidt tykkere modeller som passede i. For at det ikke
> skulle blive for tykt er der så fjernet en plade så den er kommet ned

Ja, jeg har også overvejet dette. Men jeg synes bare, at det lyder lidt som
klyt! Det forklarer jo heller ikke, hvorfor der er 8 i en Versah-pakke.

> [...]
> en ekstra metalskive (følger de med koblingspladerne?), så kan du se
> om 6 skiver passer i skålen og gøre koblingen bedre end før.

Så er der bare lige overvejelser ang. koblingens 'dynamikområde'... altså om
der er plads nok til, at udløse den helt- og uden at den filer.... Jeg undre
mig stadig over, hvad jeg så skal bruge de resterende Vesrah-plader
til...træne Wheelies?! Jeg regnede da ikke med, at skulle købe 1½
kobling i stedet for een kobling.

> Du kan få et Y.

Det hjalp ikke...

1) Jeg har konstateret, at min MC har i monteret 5 plader
2) Splittegningerne siger 6 plader
3) MC-nøglens SR250/XT250 bestilling i varenummer 031300/VC-228 siger, at
der er 4 plader
4) Der ligger 8 plader i pakken!

Havde man f.eks. en SR500, så skulle man også bestille VC-228, men hér siger
MC-nøglen, at der 8... til samme pris, så måske har man scoret en fed fidus?

Trist dillemma, der følger ingen stålplader med, så man kan velsagtens kun
benytte maks 5 tyndere friktionsskiver... eller bare imontere de 4... Selvom
de er nye, så giver det velsagtens en dårligere kobling, end dé 5 tykke
plader, der sidder i den nu?

Hilsen
Lars

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-03-05 20:52

On Fri, 18 Mar 2005 20:33:15 +0100, "Lars T. Thomsen"
<oz0ltt@ofir.deltakilo> wrote:

Hej Lars.

>Ja, jeg har også overvejet dette. Men jeg synes bare, at det lyder lidt som
>klyt! Det forklarer jo heller ikke, hvorfor der er 8 i en Versah-pakke.

Jeg har også leget lidt med lommeregneren, og får det til at der skal
6 plader i hvis det er 2,8 mm plader contra dine 5 á 3,x mm.

> [...]
>mig stadig over, hvad jeg så skal bruge de resterende Vesrah-plader
>til...træne Wheelies?! Jeg regnede da ikke med, at skulle købe 1½

Der må være forskellige koblingsskåle til forskellige årgange, og
dermed et forskelligt antal plader i.
Hvis Vesra nu har besluttet at sende det maksimale antal plader, så er
alle dækket ind - Usportsligt nuvel, men det åbner muligheder.
Hvis den kobling du har nu kan betegnes som "halvgående", men stadig
bider, kan du jo overveje at stikke den en ekstra mellemplade
(stålplade) for at spænde den op, og så gemme de resterende plader til
næste skifte.
To-i-en kobling ---- Smart ikk' ?
Den med en ekstra stålplade er et kendt trick i Ducati kredse

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 18-03-05 21:30

Hej Steen,

> [...]
> bider, kan du jo overveje at stikke den en ekstra mellemplade
> (stålplade) for at spænde den op, og så gemme de resterende plader til

Jeg har før spændt den op og koblingen lever. Vil det egentlig sige, at jeg
overhovedet ikke har noget, at bruge disse nye friktionsplader til? og
derved kan leve fedt på endnu en klytløsning!?

> Den med en ekstra stålplade er et kendt trick i Ducati kredse

De laver jo også med symfoniorkester-tørkobling!

Hilsen
Lars

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-03-05 21:43

On Fri, 18 Mar 2005 21:29:30 +0100, "Lars T. Thomsen"
> [...]

>overhovedet ikke har noget, at bruge disse nye friktionsplader til? og
>derved kan leve fedt på endnu en klytløsning!?

Hvad galt er der i at udnytte grejet til det yderste?
Hvis der er belægning nok og den ikke er "blankslidt" er det jo kun et
spørgsmål om at holde trykket oppe.
Hvid set der skal til er en ekstra stålskive til at udfylde lidt
"tomrum", og dermed øge fjedertrykket, er det vel OK nok - ikk'?
Og som det ser ud har du plader nok i det nye koblingskit til at
skifte hele skidtet selv om der skulle mangle en stålplade.
Det er vel ikke nogen bagdel vel?

>De laver jo også med symfoniorkester-tørkobling!

OH tak.
Tørkoblingen i en Duc udsender sød musik.
Hvilken dirigent i et symfoniorkester ville ikke invitere dette ædle
instrument med i rytmegruppen.
Je' spør' bare

Skrevet af en der har gemt den gamle kobling for at have lidt ekstra
fyld )

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 18-03-05 21:42

In article <423b3a2d$0$29279$14726298@news.sunsite.dk>,
oz0ltt@ofir.deltakilo says...

> De laver jo også med symfoniorkester-tørkobling!

Den går da også med en våd kobling.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-03-05 21:52

On Fri, 18 Mar 2005 21:42:23 +0100, Hekto <urxgb@urxgb.qx ROT13>
wrote:

Hej Hekto.

>Den går da også med en våd kobling.

Duc og vådkobling?
BAEH

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 18-03-05 23:31

In article <opfm31tv67ba5b122ljrout38djkq9sm3k@4ax.com>,
oz9zi@virker.ikke says...
> Duc og vådkobling?
> BAEH

Kunne heller ikke bestemme mig! Har een af hver!

BTW bliver flere af de nye modeller leveret med våd kobling. Mon det
kan lokke nogle japaner-kørere over??? =

Det er jo dybest set noget værre griseri at have den kobling siddende
og slibe sig selv i stykker, midt i al den fine dyre olie, der bagefter
bliver pumpet op til lejer og knaster!
Her ofres der den dyreste og bedste ole, sammen med dyre originale
oliefiltre ... og så har fabrikken, helt originalt, monteret en
metalstøvsgenerator, midt i herligheden!

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-03-05 23:53

On Fri, 18 Mar 2005 23:30:49 +0100, Hekto <urxgb@urxgb.qx ROT13>
wrote:

Hej Hekto.

>Kunne heller ikke bestemme mig! Har een af hver!

Ægte politisk holdning - Et ben i hver lejr - Den må være uangribelig

>BTW bliver flere af de nye modeller leveret med våd kobling. Mon det
>kan lokke nogle japaner-kørere over??? =

AV - Den havde jeg ikke lige tænkt over.
Det er det samme som da japanerne indførte selvstarteren.
Alle de bovlamme svæklinge der ikke kunne jokke en kick-starter
igennem købte en riskoger.
Og nu tror italienerne at de kan stoppe "flugten til østen" ved at
hælde olie i koblingen?
HM - Måske giver det med olie i koblingen japanerne en chance for at
følge med?
Hvad bliver mon det næste

> [...]
>oliefiltre ... og så har fabrikken, helt originalt, monteret en
>metalstøvsgenerator, midt i herligheden!

Det svarer lidt til at pisse i sin egen rede ikk'
Først fremstiller man en kobling, hælder godt med olie i den og
forstærker den til den kan holde fast selv om den er badet i olie
Nå, det næste bliver vel at der følger en pose carburondumpulver med
hver ny MC som man så kan hælde i olien efter behov for at holde
sliddet oppe og levetiden på motoren nede )

Jeg tror jeg fremover vil nyde lyden af min kobling med et større smil
)

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 19-03-05 00:21

Steen Gruby wrote:
> [...]

> 6 plader i hvis det er 2,8 mm plader contra dine 5 á 3,x mm.
> Der må være forskellige koblingsskåle til forskellige årgange, og

Jeg spekulerer på om ikke at skålen er af fast størrelse, men at
antallet af plader er reduceret på mindre (á 250cc'eren) eller droslede
(hvorledes er ydelsen på SE'eren?) motorer qua det mindre moment der
skal betvinges - Og færre plader betyder nødvendigvis tykkere plader :-/

Der er nok ingen vej udenom originale Yamaha stumper - Enten á en ekstra
stålplade eller de rigtige (tykke) plader

Tricket med stålpladen lyder måske fornuftigt i dette tilfælde hvor der
bevisligt kan køres med tynde plader; men det kommer i høj grad an på om
mer-tykkelsen er belægning, eller om det er grundpladen der er tykkere!
Kun hvis grundpladen er af samme tykkelse er der rigeligt af belægning
at slide ned af efter montering af en ekstra plade!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 19-03-05 00:35

On Sat, 19 Mar 2005 00:21:20 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

> [...]
>(hvorledes er ydelsen på SE'eren?) motorer qua det mindre moment der
>skal betvinges - Og færre plader betyder nødvendigvis tykkere plader :-/

Det kan du nok have nogen ret i, men hvis Lars har fået et rep. kit
med så mange flere plader er det ikke sandsynligt at de kan være i
skålen.
OK, hvis man går ned i tykkelsen af plader med belægning kan der også
være flere i skålen, men ikke så mange som beskrevet.

> [...]
>Kun hvis grundpladen er af samme tykkelse er der rigeligt af belægning
>at slide ned af efter montering af en ekstra plade!

Hvis man nu blot lægger en ekstra stålplade i bunden af stack'en vil
den tilføje noget der ligner 1-1,5 mm
Det vil spænde koblingen op, og desuden have den effekt at de "løse"
skiver med belægning træder lidt højere i rillerne i skålen, hvorved
sliddet (bulerne) i rillerne vil blive mere jævnt fordelt idet
trykpunktet flytter sig lidt.
Hht. pladerne med belægning går jeg ud fra at grundmaterialet er det
samme og at belægningen blot er noget tykkere.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo