Harleytråden fra igår, konkluderende
Fra : MLN

Dato : 18-03-05 12:56

Jeg takker for både de seriøse og de ligegyldige svar.

Som jeg så kan sammenfatte det er det Motoren der betegner cyklen.
Hvad med stellet ? har det intet at sige altså kan man bruge f.eks en
knucklehead motor på samtlige harleystel ?

Jeg håber ikke spørgsmålet er for tåbeligt ....

Yours
Martin Lynge (som ikke er i familie med Dan)

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-03-05 13:43

MLN wrote:
> [...]
> knucklehead motor på samtlige harleystel ?
>
> Jeg håber ikke spørgsmålet er for tåbeligt ....

Jeg beklager mine useriøse svar - genfejl.

Der er jo også betegnelser som f.eks. Hardtail (og softtail?) der går på
stellets konstruktion.

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-05 13:43

> Der er jo også betegnelser som f.eks. Hardtail (og softtail?) der går på
> stellets konstruktion.

som fortæller om den er uden/med affjedring..

Mvh
Morten

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-03-05 13:58

Juel wrote:

> som fortæller om den er uden/med affjedring..

...på baghjulet

--
vh
Torben

Fra : Moe

Dato : 18-03-05 17:26

> Som jeg så kan sammenfatte det er det Motoren der betegner cyklen.
> Hvad med stellet ? har det intet at sige altså kan man bruge f.eks en
> knucklehead motor på samtlige harleystel ?

Det er korrekt, at det er motoren, der i folkemunde betegner cyklen. Men der
er dog stor forskel inden for de enkelte type alt efter hvilken model du ser
på. Fx findes Shovelhead både som 1200 ccm og 1340 ccm. For så vidt angår
stellet kan alle motor-varianter ikke passe i alle stel. Og ændrer man så de
kan være der, kommer skattefar med en opkrævning på ny registreringsafgift
(ligesom de gør ved mange andre ændringer).

Mvh. Moe
www.4bikers.dk

Husk nu alle - støt op om www.fdmc.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 18-03-05 20:55

"MLN" <martin@mln.dk> skrev i en meddelelse

> Som jeg så kan sammenfatte det er det Motoren der betegner cyklen.
> Hvad med stellet ? har det intet at sige altså kan man bruge f.eks en
> knucklehead motor på samtlige harleystel ?

Det er slet ikke et tåbeligt spørgsmål!

Stellet er ikke så vigtigt, det kan man jo bare skifte ud. Øh, altså hvis
man bor i USA...
Indtil midt i 70'erne var der slet ikke stelnummer på Harley'er, kun
motornummer.

Men der er da nogen nicks til stellene også:
Hardtail eller rigid (stiv) er stift bagstel. De sidste originale blev vist
lavet i 50'erne, men uoriginale hardtail stel laves jo stadig.
Softtail er et stel med affjedring bagpå, som LIGNER et hardtail stel.
Støddæmperne ligger under motoren, så man kan godt kalde det
mono-affjedring. Derudover er der to steltyper med konventionelle
støddæmpere, men jeg tror ikke de har nikcknames.
Ikke alle motorer passer i alle stel (uden tilpasning) specielt flathead er
en meget lille motor, så der er ikke andet der passe i de stel. Blockhead er
lidt højere end knuckle/pan/shovel, så den kan lige nøjagtig IKKE være i de
stel, uden at man hæver øverste stelrør lidt. Vrod motoren kan kun være i et
Vrod stel

Så snakker man om Eastcoast stel og Westcoast stel, og forskellige
tidstypiske og område typiske stilarter, fx stretch, lowrider og sådanne,
men det er mere om custom-cykler, ikke om originale harley'er.

Rittig