"MLN" <martin@mln.dk> skrev i en meddelelse
news:423ac1ba$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Som jeg så kan sammenfatte det er det Motoren der betegner cyklen.
> Hvad med stellet ? har det intet at sige altså kan man bruge f.eks en
> knucklehead motor på samtlige harleystel ?
Det er slet ikke et tåbeligt spørgsmål!
Stellet er ikke så vigtigt, det kan man jo bare skifte ud. Øh, altså hvis
man bor i USA...
Indtil midt i 70'erne var der slet ikke stelnummer på Harley'er, kun
motornummer.
Men der er da nogen nicks til stellene også:
Hardtail eller rigid (stiv) er stift bagstel. De sidste originale blev vist
lavet i 50'erne, men uoriginale hardtail stel laves jo stadig.
Softtail er et stel med affjedring bagpå, som LIGNER et hardtail stel.
Støddæmperne ligger under motoren, så man kan godt kalde det
mono-affjedring. Derudover er der to steltyper med konventionelle
støddæmpere, men jeg tror ikke de har nikcknames.
Ikke alle motorer passer i alle stel (uden tilpasning) specielt flathead er
en meget lille motor, så der er ikke andet der passe i de stel. Blockhead er
lidt højere end knuckle/pan/shovel, så den kan lige nøjagtig IKKE være i de
stel, uden at man hæver øverste stelrør lidt. Vrod motoren kan kun være i et
Vrod stel
Så snakker man om Eastcoast stel og Westcoast stel, og forskellige
tidstypiske og område typiske stilarter, fx stretch, lowrider og sådanne,
men det er mere om custom-cykler, ikke om originale harley'er.
Rittig