Hørepropper
Fra : Ib Jensen

Dato : 18-03-05 09:45

Sæsonen står for døren. "Konen" siger at jeg hører dårligt, hvilket der kan
være to årsager til.

Hvis jeg nøjes med at forholde mig til den ene årsag, nemlig at min hørelse
faktisk er ved at tage skade af vindstøj på trods af brug af "skumfiduser"
i mange år. Ja så melder sig spørgsmålet:
Hvad kan anbefales af de mere sofistikerede forstøbte "ting" ?
Venlig hilsen
Ib Jensen, Århus

Fra : Ronni Jensen

Dato : 18-03-05 09:59

> [...]
> "skumfiduser" i mange år. Ja så melder sig spørgsmålet:
> Hvad kan anbefales af de mere sofistikerede forstøbte "ting" ?

Æggeskal og høreværn

--
Med venlig hilsen,

Ronni Jensen
Suzuki GSX 600 F
http://www.dfmc.dk/?id=649

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 18-03-05 11:56

DOT i Randers skulle være gode....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Bjørn S

Dato : 18-03-05 17:31

Henrik Nielsen wrote:
> DOT i Randers skulle være gode....

Ja, men er de gode når du får en hjælm på hovedet ?
Jeg har hørt at de dels kan blive midlertidig trykket ud af facon så de
ikke slutter tæt, men også at de ikke er helt behagelig at køre langt med.

Jeg har selv lige fået et par, ment som musikpropper med 2 type filtre,
-9 og -15 db, jeg er spændt på at forsøge dem til MC'en også.

--
/Bjørn

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-03-05 19:51

> Jeg har selv lige fået et par, ment som musikpropper med 2 type
> filtre, -9 og -15 db, jeg er spændt på at forsøge dem til MC'en også.

-9 og -15 dB er ellers ikke ret meget. MultiMax og LaserLite dæmper -30
til -50 dB alt afhængig af frekvens, og selv med den dæmpning kan jeg godt
få lidt susen for ørerne efter en længere motorvejstur, så det er absolut
ikke for meget.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Richard

Dato : 18-03-05 18:59

Ib Jensen wrote:

> Hvad kan anbefales af de mere sofistikerede forstøbte "ting" ?

De bløde silicone-klatter og Mox (vatkugler vædet i paraffin stopper
støjen bedst - i mit tilfælde, det er jo helt individuelt. Mine to par
støbte propper fra DOT dæmper dårligere end de bløde gule Bilsom
303-skumgummipropper, jeg normalt bruger

De støbte er nok lidt hurtigere at sætte i, når man har lært taget med at
udlufte øregangen, når proppen sættes i øret. Udluftningen kan også være
et problem med Mox og silicone-klatterne, der ikke så let slipper udligner
trykket. På det punkt er skumpropperne også overlegne.

Prøv nogle flere skumpropper, Mox og silicone-klatter inden du hælder en
mindre formue i et par støbte propper - som måske også i dit tilfælde
dæmper dårligere.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Thomas Makro

Dato : 19-03-05 08:00

On Fri, 18 Mar 2005 17:58:39 +0000 (UTC), rpaderichard@netscape.net
(Richard) wrote:

>De bløde silicone-klatter og Mox (vatkugler vædet i paraffin stopper
>støjen bedst - i mit tilfælde, det er jo helt individuelt.

Joooooo jeg synes også at have læst her på FDM, om flere personer der
har gjort erfaringer med dyre formstøbte ørepropper, for efterfølgende
at erfare, at disse dæmper dårligere end de billige gule, man kan købe
overalt. Så gæt hvad jeg stadig kører med... altså, hvad jeg snart
kører med igen, nu er der frost derude

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Richard

Dato : 19-03-05 10:52

Thomas Makro wrote:

> [...]
> har gjort erfaringer med dyre formstøbte ørepropper, for efterfølgende
> at erfare, at disse dæmper dårligere end de billige gule, man kan købe

Nu er det heller ikke første gang, jeg referer mine dyrekøbte erfaringer
herinde, så ældre indlæg af mine kan jo være blandt dem, du husker

Havde jeg vidst bedre, havde jeg brugt de mange penge til støbte propper
på en bedre støjdæmpet hjelm

> Så gæt hvad jeg stadig kører med... altså, hvad jeg snart
> kører med igen, nu er der frost derude

Netop, men nu varer det sikkert heller ikke længe

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Henrik Olsen

Dato : 21-03-05 15:32

"Richard" <rpaderichard@netscape.net> wrote in message

> [...]
> et problem med Mox og silicone-klatterne, der ikke så let slipper udligner
> trykket. På det punkt er skumpropperne også overlegne.

Kan du beskrive udluftningsfidusen?

/Henrik

Fra : Richard

Dato : 21-03-05 18:31

Henrik Olsen wrote:

> Kan du beskrive udluftningsfidusen?

Hvis jeg forstår dit spørgsmål: For at udlufte øregangen når du sætter
den støbte prop i, kan du fx trække øreflippen lidt nedad, mens du
vrider/skruer proppen ind i øregangen. Det derformerer det yderste af
øregangen, så luften kan slippe ud og udligne trykket i øret. Men stiger
trykket i øregangen undervejs, må du leve med det - skumpropperne er
åbne nok til at lede det ud.

Mox og siliconeklatterne er plastiske og lukke let som en prop yderst i
øregangen. Dem kan du med fordel rulle til cylinderform med en diameter
mindre end øregangens, sætte dem forsigtigt helt i bund i øregangen og
først derefter trykke dem godt til i øret. På den måde for du i det
mindste noget af luften ud af øret

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Mikkel Jacobsen

Dato : 19-03-05 11:49

Prøv at se på www.sonicshop.de De har nogle som hedder MotoSafe II -
købte
et par sidste år, synes de er rigtig gode til prisen. Kommer med to
forskellige filtre.

Mikkel

Fra : Henrik Olsen

Dato : 21-03-05 16:39

"Mikkel Jacobsen" <faerk@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Prøv at se på www.sonicshop.de De har nogle som hedder MotoSafe II -
> købte et par sidste år, synes de er rigtig gode til prisen. Kommer med to
> forskellige filtre.

Hvordan vil du beskrive forskellen i praksis på de to typer filtre?

Jeg leder efter nogle til min kæreste, som har ret lille øregang, som gør
det svært at anvende gængse normalstørrelser. Du har vel ikke tilfældigvis
erfaring med at tilpasse dine, ved at klippe i flapperne som Sonicshop
beskriver er muligt?
Eventuelt andre bud på genbrugelige propper velegnede til mindre øregang?

Har du også prøvet "Louis-modellen", som de også sælger på
http://www.sonicshop.de/English/Cont/Plugs/Quiet.htm, så du eventuelt kan
sammenligne? Har selv rigtig god erfaring med disse.

/Henrik

Fra : Richard

Dato : 21-03-05 18:49

Henrik Olsen wrote:

> Eventuelt andre bud på genbrugelige propper velegnede til mindre øregang?

Om ikke andet findes Bilsoms de gule 303 i forskellige størrelser

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Mikkel Jacobsen

Dato : 21-03-05 22:57

Forskellen ligger i, hvor meget af de højfrekvente(vindstøj) der dæmpes.
Hvis du planlægger at køre på motorvej, så brug dem der dæmper mest.Og
hvis
du skal ud på de små snoede, så brug det andet filter.

Filtrene er de samme son der sidder i de formstøbte(hos DOT - tror jeg
nok,
de lignede i hvertfald, da jeg så dem i Bella..)

Jeg har ikke prøvet at klippe dem til, da jeg synes de er rigeligt små til
mig - der følger et indførings-rør med, så små er de. Kan drille lidt at

dem ud, hvis man har fået kolde fingre...

Anyway - Det er de bedste jeg har prøvet endnu, man kan føre en normal
samtale med dem i, og aligevel dæmper de rigtig godt.

Mikkel

Fra : Henrik Olsen

Dato : 21-03-05 16:36

"Ib Jensen" <info@ibjensen.dk> wrote in message
> [...]
> i mange år. Ja så melder sig spørgsmålet:
> Hvad kan anbefales af de mere sofistikerede forstøbte "ting" ?

Jeg har rigtig god erfaring med den type som kan ses på
http://www.sonicshop.de/English/Cont/Plugs/Quiet.htm. De kan også købes hos
Louis for omkring DKK 35,00.

De sluttet (i hvert fald for mig) utrolig tæt, også når man "vrider" og
drejer hovedet med hjelm på. Der bliver dejlig ro med dem, men de er uegnet
til bykørsel, hvor jeg føler mig lidt for fjern og derfor gerne standser og
tager dem ud igen efter motorvejskørsel.

/Henrik

Fra : Richard

Dato : 21-03-05 18:46

Henrik Olsen wrote:

> [...]
> til bykørsel, hvor jeg føler mig lidt for fjern og derfor gerne standser og
> tager dem ud igen efter motorvejskørsel.

Interessant så forskelligt det opleves. En sjælden gang kører jeg
langfart med GB'en og monterer en lav skærm på forlygten for at tage
vindpresset. Skærmen giver så meget larm i hjelmen, at jeg bliver nødt
til at skifte de gule Bilsom ud med Mox for at kunne høre mine egne
tanker. Men selv om de dæmper tilpas meget på hovedvej og bæltbroerne,
kan jeg alligevel høre, hvad der sker i trafikken omkring mig, når jeg
kører igennem en by.

Forskellen på din og min erfaring understreger meget godt, hvor
individuelt den enkelte mc'ist oplever lyden

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK