Kædeolie.
Fra : Ulvir

Dato : 18-03-05 04:36

Hvad er bedst til at smøre kæden med? Jeg har hørt at kædespray kan opløse
'O' ringene, og at man skal bruge gearolie (W 80).
Hvad bruger I? Og hvor tit? Min håndbog anbefaler en smøring for hver 1000
km, oftere hvis man kører i regnvejr eller støvede omgivelser.

Venlig hilsen- Ulvir.

Fra : Ronni Jensen

Dato : 18-03-05 06:05

"Ulvir" <augustus@mail.dk> wrote in

> [...]
> Hvad bruger I? Og hvor tit? Min håndbog anbefaler en smøring for
> hver 1000 km, oftere hvis man kører i regnvejr eller støvede

Ja så kan jeg da godt høre, at jeg er lidt pyldret mht kæde, for jeg
spray'er den ca hvad 300-500km, alt afhængig af vejret.

Husk desuden at gøre den helt ren med fx petroleum, i stedet for bare at
smide lag på lag af olie/spray ovenpå. Der vil selvsagt samle sig skidt,
sand osv, som slider på kæden, og det er petroleum glimrende til at
fjerne. Det gør jeg hver ca 1000-1500km.

--
Med venlig hilsen,

Ronni Jensen
Suzuki GSX 600 F
http://www.dfmc.dk/?id=649

Fra : kc

Dato : 18-03-05 08:27

> Ja så kan jeg da godt høre, at jeg er lidt pyldret mht kæde, for jeg
> spray'er den ca hvad 300-500km, alt afhængig af vejret.
> Ronni Jensen
Næh det syntes jeg ikke, jeg giver min kæde olie hvert 1/2 minut .
http://www.scottoiler.com
Sviner lidt men det må jeg leve med. Men så er kæde også velsmurt hele
tiden.

mvh kc

Fra : anders majland

Dato : 18-03-05 10:53

> Næh det syntes jeg ikke, jeg giver min kæde olie hvert 1/2 minut .
> http://www.scottoiler.com
> Sviner lidt men det må jeg leve med. Men så er kæde også velsmurt hele
> tiden.

Kører men meget er det helt klart vejen frem. Fordelen ved at smøre med
"alm" olie er at det er noget nemmere at køre fejl mm ren igen. Jeg kører
med en mccoi.de men har lidt problemer med at få doseret højt nok i
regnvejr...

/A

Fra : kc

Dato : 18-03-05 08:17

> Hvad er bedst til at smøre kæden med? Jeg har hørt at kædespray kan
> opløse
> 'O' ringene, og at man skal bruge gearolie (W 80).
> Venlig hilsen- Ulvir.

Du køber bare det kædespray, hvor der står det ikke ødelægger O ringene
jeg mener det plejer at være det billigste, hvor det ikke står, så hold dig
langt fra det

mvh kc

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-05 17:38

"kc" <sibm@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Du køber bare det kædespray, hvor der står det ikke ødelægger O ringene

> jeg mener det plejer at være det billigste, hvor det ikke står, så hold
dig
> langt fra det

Jeg vil forslå Wax fra Castrol og er som navnet antyder en slags voks.
Det holder lang tid, bliver ikke sort på fælg og er til at rense af igen.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Richard

Dato : 18-03-05 19:04

Ulvir wrote:

> Hvad bruger I? Og hvor tit? Min håndbog anbefaler en smøring for hver 1000
> km, oftere hvis man kører i regnvejr eller støvede omgivelser.

Hold øje med kæden, og smør den inden den bliver for tør - om det så er 3,
5 eller 700 km siden sidst. Smør kæden varm, når du er kommet hjem fra en
tur, så trænger fedstoffet bedre ind i.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
- som har elsket sin VF750S' kardan endnu højere, siden GB500'en med kæde

Fra : Dr.Enduro

Dato : 18-03-05 20:44

Da jeg kørte gadecykel (kun om sommeren), syntes jeg, at hvidt
kædefedt fra S100 var det bedste, det sidder godt ved. Problemet er nu,
hvor jeg kører offroader (også om vinteren), at sand og alt mulig skidt
sidder fast i kæden, så det kan ikke anbefales om vinteren. Nu bruger
jeg almindeligt noname-spray og sprayer tit (kæderenser kan også anbefales).

Hilsen Jan

Fra : Claus Rittig

Dato : 18-03-05 21:00

> [...]
> sidder fast i kæden, så det kan ikke anbefales om vinteren. Nu bruger
> jeg almindeligt noname-spray og sprayer tit (kæderenser kan også

Du må dælme ikke køre i sand med en klæbende kædespray!

Spay som Richard siger altid EFTER du har kørt, mens kæden er varm - så
fordeles fedtet bedst. Og så tager det 15-20 minutter for additiverne der
skal gøre kædespray flydende og indtrængende at fordampe, så du må vente med
at køre til ca. en halv time efter du har spary'et.

Til off-road/enduro/motocross har jeg brugt enten en tyk olie (SAE50 - 80)
og hyppig smøring, eller en tør, molykotefedt baseret spray (der ikke
klistrer). Kan købes i de fleste leje-forhandlere.

Rittig

Fra : Dr.Enduro

Dato : 18-03-05 21:58

Claus Rittig wrote:

> Du må dælme ikke køre i sand med en klæbende kædespray!

Ja, det var det, jeg prøvede at sige, det er ikke nogen sjov oplevelse
at måtte smide kæden ud efter 2000 km...

Hilsen Jan