/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
forskellen på de forskellige Harley´er
Fra : MLN


Dato : 17-03-05 12:56

Er der nogen herinde der kan fortælle mig hvordan jeg ser forskel på de
forskellige harley modeller.
Når jeg f.eks kigger på http://www.sunnysidebikes.dk/ er cyklerne delt op i
PANHEAD, SHOWEL, EVO osv .... hvis jeg så en HD suse forbi en dag, hvordan
kan jeg så se om det f.eks er en PANHEAD ????
Jeg har kigget på mange synes jeg uden rigtigt at kunne lure hvad det er der
definere typen.
Fatboy, softtail ... osv .... i dont get it ......

Håber på vise ord og gode henvisninger

Yours
Martin Lynge ......




 
 
André T. (17-03-2005)
Kommentar
Fra : André T.


Dato : 17-03-05 14:21

Hej Martin,

Hvis du ikke er i familie med Dan Lynge, så kontakt hells-angels.dk

De ved alt om de forskellige HD modeller (og hvis du er heldig slipper du
uden dumme-bøde) ;-D

«««««««««« André T »»»»»»»»»»
¨¨°º© http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=434 ©º°¨¨
© Bow Wow Wow Yippi Yo Yippy Yay ©



Armand (17-03-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-03-05 19:07

MLN wrote:
> Er der nogen herinde der kan fortælle mig hvordan jeg ser forskel på de
> forskellige harley modeller.
> Når jeg f.eks kigger på http://www.sunnysidebikes.dk/ er cyklerne delt op i
> PANHEAD, SHOWEL, EVO osv .... hvis jeg så en HD suse forbi en dag, hvordan
> kan jeg så se om det f.eks er en PANHEAD ????
> Jeg har kigget på mange synes jeg uden rigtigt at kunne lure hvad det er der
> definere typen.
> Fatboy, softtail ... osv .... i dont get it ......
>
> Håber på vise ord og gode henvisninger
>
Panhead hhv shovelhead henviser til topstykkedesignet der godt kan
sammenlignes med en gryde/pande hhv en kulskovl.
Evo er den nyere motor!

Ved at søge på Google-billeder v.h.a. "harley panhead" etc., fandt jeg
flere ganske tydelige billeder af de forskellige motorer. Gør lige selv
det samme!
Og gør ligeså med både fatboy og safttail m.fl.!!

--
Armand.

AW på ZRX (17-03-2005)
Kommentar
Fra : AW på ZRX


Dato : 17-03-05 20:25

> Og gør ligeså med både fatboy og safttail m.fl.!!

Safttail ? er det den fra Rynkeby ?



Allan



jw (17-03-2005)
Kommentar
Fra : jw


Dato : 17-03-05 20:40


"AW på ZRX" <allanfjern@malwis.dk> skrev i en meddelelse
news:4239d977$0$58901$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Og gør ligeså med både fatboy og safttail m.fl.!!
>
> Safttail ? er det den fra Rynkeby ?
>
>
>
> Allan

Nej men begge moddeler bliver kørt af aber...LOL...

MVH Jens gixxer1000





AW på ZRX (17-03-2005)
Kommentar
Fra : AW på ZRX


Dato : 17-03-05 21:03


> Nej men begge moddeler bliver kørt af aber...LOL...

Jeg har hentet chips og cola......

Allan



Claus Rittig (17-03-2005)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 17-03-05 21:01

"jw" <jensgivergas@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:4239ddc3$0$156$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> > Safttail ? er det den fra Rynkeby ?

> Nej men begge moddeler bliver kørt af aber...LOL...

Jah, misundelse er en grim ting...

Rittig



Moller (17-03-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 17-03-05 23:22

jw wrote:
> "AW på ZRX" <allanfjern@malwis.dk> skrev i en meddelelse
> news:4239d977$0$58901$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>>>Og gør ligeså med både fatboy og safttail m.fl.!!
>>
>>Safttail ? er det den fra Rynkeby ?
>>
>>
>>
>>Allan
>
>
> Nej men begge moddeler bliver kørt af aber...LOL...

   hmmm, jeg trode ikke at aber kunne styre en trillebør ?


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Torben Scheel (18-03-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 18-03-05 09:13

Moller wrote:

>
>
> hmmm, jeg trode ikke at aber kunne styre en trillebør ?
>
I korte perioder ad gangen - bare se en kommunal byggeplads

--
vh
Torben
http://www.dfmc.dk/?id=425

AW på ZRX (17-03-2005)
Kommentar
Fra : AW på ZRX


Dato : 17-03-05 20:39

> Er der nogen herinde der kan fortælle mig hvordan jeg ser forskel på de
> forskellige harley modeller.
> Når jeg f.eks kigger på http://www.sunnysidebikes.dk/ er cyklerne delt op
> i PANHEAD, SHOWEL, EVO osv .... hvis jeg så en HD suse forbi en dag,
> hvordan kan jeg så se om det f.eks er en PANHEAD ????
> Jeg har kigget på mange synes jeg uden rigtigt at kunne lure hvad det er
> der definere typen.
> Fatboy, softtail ... osv .... i dont get it ......
>
> Håber på vise ord og gode henvisninger

Det du henviser til er slangbetegnelser, som henviser til topstykkets
udformning.
Den rigtige betegnelse får du ved at iagttage nogle karakteristika ved
cyklen, og så kan du lynhurtigt se om det f.eks. er en FXDWG du ser køre
forbi
(Overhead vale big twin, Narrow tire-sports forks, Dyna wide glide)
Se nedenstående liste:

Harley Davidson Motorcycle model designator letters are explained below..


X - Sportsters. These descend from the K series, 1952-56
XL- Series started in 1957. They are "unit construction" (engine &
transmission share a common case)
L - High compression (7.5:1 in 1957)
H - Starting in 1958 came the XLH, meaning Higher-power or
High-compression (9:1) or Hot .
C - Also in 1958 was the XLCH. The C was intended to mean "Competition".
CR- Cafe racer style, with bikini fairing.
LT- Touring, with bigger tank, thicker seat, and hard bags.


The first letter of the model designator reveals the engine series:
G - Servicar three wheeler, 1932 to 1972
E - Overhead valve 61 cubic inch "big twin" (Engine/trans separated)
F - Overhead valve 74,80 or 88 cubic inch "big twin"
FL - 80 to 88 cubic inches and a fat front tire.
K - Side valve 45 and 55 cubic inch sports bike that replaced the WL in
1953 and was replaced by the Sportster in 1957. It had many design features
that were carried over to the Sportster.
U - Side valve 74 or 80 cubic inch "big twin"
V - Side valve 74 cubic inch made prior to 1936
W - Side valve 45 cubic inch made 1934 to 1952
X - Sports and special construction. Applied to 1918-1922 opposed twin
Sport, 1944 military opposed twin, and 1957 to present Sportster.

The second letter of the model designator reveals the Front end (except
sportsters)
X - Narrow tire and sport forks.
L - Wide front tire and Hydra-Glide front forks.
(FX originally meant "Factory Experimental" The first one was the Super
Glide FX)

The third letter of the model designator reveals the frame style:
D - "Dyna" frame (with the rubber mounted motor)
HT - "Highway Touring" frame
ST - "Softail®" frame

The next letter(s) indicates the model bike within the frame family:
A - Military (Army) version (except GA, Servicar without tow bar)
B - Battery start (early models), Belt drive (early 80's) Black
paint.(1995-6 model, the Bad Boy)
C - Classic, Competition, Custom, various others meanings.
D - Dyna, the newest frame and engine mount design.
DG - Disc Glide
E - Electric start
F - Foot shift (when the standard was hand-shift) and now "Fat Boy®"
H - varied between High performance and Heavy duty.
I - Signifies Fuel Injection.
L - Big fat front tire
LR- Low Rider (though many Low Riders don't include LR in the model ID)
N - Nostalgia
P - Police version
R - Rubber mounted engine (some models) racing version (other models)
ST- Soft Tail, Softail®
S - Springer
S - (without following T) Sports version
T - Touring
WG - Wide Glide
X - Sportster or sportster-type front end and Skinny front tire.



AW på ZRX (17-03-2005)
Kommentar
Fra : AW på ZRX


Dato : 17-03-05 20:47
ScooterBo (17-03-2005)
Kommentar
Fra : ScooterBo


Dato : 17-03-05 21:08


> Harley Davidson Motorcycle model designator letters are explained below..


> X - Sportsters. These descend from the K series, 1952-56
> XL- Series started in 1957. They are "unit construction" (engine &
> transmission share a common case)
> L - High compression (7.5:1 in 1957)
> H - Starting in 1958 came the XLH, meaning Higher-power or
> High-compression (9:1) or Hot .
> C - Also in 1958 was the XLCH. The C was intended to mean "Competition".
> CR- Cafe racer style, with bikini fairing.
> LT- Touring, with bigger tank, thicker seat, and hard bags.


> The first letter of the model designator reveals the engine series:
> G - Servicar three wheeler, 1932 to 1972
> E - Overhead valve 61 cubic inch "big twin" (Engine/trans separated)
> F - Overhead valve 74,80 or 88 cubic inch "big twin"
> FL - 80 to 88 cubic inches and a fat front tire.
> K - Side valve 45 and 55 cubic inch sports bike that replaced the WL in
> 1953 and was replaced by the Sportster in 1957. It had many design features
> that were carried over to the Sportster.
> U - Side valve 74 or 80 cubic inch "big twin"
> V - Side valve 74 cubic inch made prior to 1936
> W - Side valve 45 cubic inch made 1934 to 1952
> X - Sports and special construction. Applied to 1918-1922 opposed twin
> Sport, 1944 military opposed twin, and 1957 to present Sportster.

> The second letter of the model designator reveals the Front end (except
> sportsters)
> X - Narrow tire and sport forks.
> L - Wide front tire and Hydra-Glide front forks.
> (FX originally meant "Factory Experimental" The first one was the Super
> Glide FX)

> The third letter of the model designator reveals the frame style:
> D - "Dyna" frame (with the rubber mounted motor)
> HT - "Highway Touring" frame
> ST - "Softail®" frame

> The next letter(s) indicates the model bike within the frame family:
> A - Military (Army) version (except GA, Servicar without tow bar)
> B - Battery start (early models), Belt drive (early 80's) Black
> paint.(1995-6 model, the Bad Boy)
> C - Classic, Competition, Custom, various others meanings.
> D - Dyna, the newest frame and engine mount design.
> DG - Disc Glide
> E - Electric start
> F - Foot shift (when the standard was hand-shift) and now "Fat Boy®"
> H - varied between High performance and Heavy duty.
> I - Signifies Fuel Injection.
> L - Big fat front tire
> LR- Low Rider (though many Low Riders don't include LR in the model ID)
> N - Nostalgia
> P - Police version
> R - Rubber mounted engine (some models) racing version (other models)
> ST- Soft Tail, Softail®
> S - Springer
> S - (without following T) Sports version
> T - Touring
> WG - Wide Glide
> X - Sportster or sportster-type front end and Skinny front tire.


Jamen det husker vi da lige til næste gang vi ser en HD

ScooterBo


Claus Rittig (17-03-2005)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 17-03-05 21:12

"AW på ZRX" <allanfjern@malwis.dk> skrev i en meddelelse
news:4239dcf0$0$58953$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > Er der nogen herinde der kan fortælle mig hvordan jeg ser forskel på de
> > forskellige harley modeller.

> Det du henviser til er slangbetegnelser, som henviser til topstykkets
> udformning.
> Den rigtige betegnelse får du ved at iagttage nogle karakteristika ved
> cyklen, og så kan du lynhurtigt se om det f.eks. er en FXDWG du ser køre
> forbi

Nydelig forklaring!

Og de der motortypebetegnelser er noget i retning af:
(Frit fra hukommeren)
Flathead - den helt gamle sideventilede motor fra starten af århundredet til
sidst i 40'erne, har topstykke med køleribber. Blev faktisk produceret
indtil '72, til specialmodeller (Servicecar med 3 hjul).
Knucklehead - fra midt 40'erne til midt 50'erne. Topstykkedesign minder lidt
om knoerne på en hånd.
Panhead - fra midt 50'erne til midt 60'erne, Topstykkedesign minder lidt om
en stegepande.
Early Shovel - fra midt 60'erne til tidlige 70'ere, Topstykkedesign minder
lidt om en skovl, men det øvrige af motoren er stort set som en Panhead.
Late Shovel, eller bare Shovelhead - fra tidlige 70'ere til midt 80'erne,
Topstykkedesign minder lidt om en skovl og højre motorside er markant
anderledes, for nu er hele motoren redesignet.
Blockhead eller Evo - fra midt 80'erne til idag, egentlig, selvom nutidens
88cui motor er noget ændret i forhold til de tidlige Blockheads, topstykkets
design er mere bare klods-agtig.
Jeg tror ikke der rigtig er consensus om et nick til Vrod motoren endnu
(V4'en der kom for nogle år siden), men det skal nok komme. Bike-builderne
er langsomt ved at tage den til sig.

Sportsterne følger ikke helt denne opskrift, der er egentlig kun 3
generationer.

Rittig



Gasse (18-03-2005)
Kommentar
Fra : Gasse


Dato : 18-03-05 02:37

Vrod motoren = junkhead

i ka' ta det



André T. (18-03-2005)
Kommentar
Fra : André T.


Dato : 18-03-05 04:52

> Vrod motoren = junkhead

98% of harleys are still on the road today....the other 2% made it home.



det gassssss..... i kan ta det....

«««««««««« André T »»»»»»»»»»
¨¨°º© http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=434 ©º°¨¨
© Bow Wow Wow Yippi Yo Yippy Yay ©



Jens Jacob Bager Jen~ (18-03-2005)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 18-03-05 08:20

> Jeg tror ikke der rigtig er consensus om et nick til Vrod motoren
> endnu (V4'en der kom for nogle år siden), men det skal nok komme.

Hej Rittig

Det er V2!

Det forresten overraskende hvor useriøse folk er når talen falder på Harley.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)



jacob (18-03-2005)
Kommentar
Fra : jacob


Dato : 18-03-05 09:36


"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:39vdobF67mrseU1@individual.net...
>> Jeg tror ikke der rigtig er consensus om et nick til Vrod motoren
>> endnu (V4'en der kom for nogle år siden), men det skal nok komme.
>
> Hej Rittig
>
> Det er V2!
>
> Det forresten overraskende hvor useriøse folk er når talen falder på
> Harley.
>
> --
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
> Polyteknisk MC Forening (PMC)
ENIG, det er nok fordi de ikke ved en skid omkring emnet men de vil
afligevel blande sig.....

STOR ros til de par stykker som er kommet med nogle gode og seriøse indslag.
tak.

MVH
Jacob ( som syntes emnet er spændende men valgte ikke at kommentere det
fordi jeg ikke ved nok om det)



Claus Rittig (18-03-2005)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 18-03-05 21:11

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:39vdobF67mrseU1@individual.net...
> > Jeg tror ikke der rigtig er consensus om et nick til Vrod motoren
> > endnu (V4'en der kom for nogle år siden), men det skal nok komme.

> Det er V2!

Sorry, slåfejl, jeg har V4 på hjernen for tiden.
Det er en V2 med vandkøling - og 4 ventilet topstykke, ligesom
sportsmodellerne havde i 1913!

Rittig



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408877
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste