Lås - hvad skal jeg vælge?
Fra : Anders Bang

Dato : 15-03-05 12:33

Hej alle,

Hvilken lås kan I anbefale, hvis man gerne vil ofre lidt på at sikre MC'en
mod tyveri? Da MC'en skal stå i en aflåst baggård, skal den låses fast til
et gelænder eller lign.

Jeg har kig på en ABUS Victory Chain 39/9 på www.mc-online.dk, hvor der også
følger en skivebremse-lås med. Selvom den kun er 105cm lang (har læst, at
kædelåse nok bør være omkring 140cm eller længere), så virker det som et OK
princip, da den ene ende fastgøres til skrivebremsen og den anden ende
formes som en lykke rundt om gelænderet eller lign. Man skal altså ikke både
have kæde rundt om hjulet og det objekt, som MC'en skal låses til. Se evt.
oplysninger om låsen her:
http://www.abus.de/us/main.asp?ScreenLang=us&sid=684368312123136150320058016337171&select=0105b02&artikel=4003318127915m

Alternativt overvejer jeg ABUS Granit Extreme Plus 59. Denne er dog
betydeligt dyrere, da dette er en almindelig kædelås (uden
skivebremse-anordning) og således skal jeg altså op i de dyre længder
140cm - eller kan jeg nøjes med mindre?). Til gengæld har den ABUS' højeste
sikkerheds-indeks (25), hvorimod Victory Chain har indeks 15. Begge
indeks-værdier ligger dog i den høje ende, så vidt jeg kan se. Oplysninger
om Granit Extreme:
http://www.abus.de/us/main.asp?ScreenLang=us&sid=684368312123136150320058016337171&select=0105b02&artikel=4003318248481m

Bottom line: Hvis tyvene vil have MC'en, skal de nok få den uanset hvor god
låsen er - det ved jeg - så jeg har ingen ambitioner om at forsøge at
forhindre professionelle tyve i at tage MC... det ville nok kræve Fort
Know-lignende foranstaltninger. Men til beskyttelse mod alle de andre, der
ikke kender forskel på dit og mit, er Granit Extreme Plus så meget bedre end
Victory Chain eller skal jeg kigge på noget helt andet??

Mvh
Anders

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 15-03-05 13:40

Anders Bang wrote:
> [...]
> mod tyveri? Da MC'en skal stå i en aflåst baggård, skal den låses fast til

[zip] to dyre løsninger

Som du selv skriver - for dem der vil stjæle den skal det nok lykkes one
way or another.

Tjek lige www.louis.de
De har den her
http://pdfkatalog.louis.de/pdf/530.pdf
det er da overkommeligt prismæssigt, men ellers kan du jo lige
sammenligne priserne de har også ABUS GE plus 59 til 190 Øvro

--
Dun@nt
Kilo SFau's 's is for silver

Fra : Per

Dato : 15-03-05 14:14

"Anders Bang" <anders.bang@remove_this.post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mod tyveri? Da MC'en skal stå i en aflåst baggård, skal den låses fast til

Jeg vil anbefale denne lås - den har jeg selv købt. Den er bare helt perfekt
og meget stærk.

http://www.louis.de/_200074879f8bb94b27f79da64e735f907f/shop/shop_dispatch.php?article_context=detail&grwgr=570&wgr=360&total=42&anzeige=0&page=0&back_url=.%25252Fshop_dispatch.php%25253Farticle_context%25253Dlist%252526grwgr%25253D570%252526wgr%25253D360%252526page%25253D0&artnr_gr=10001854

Den er selvfølgelig ikke 140 cm, men 110 cm - jeg ved ikke om det er nok for
dig.

Mvh. Per!

Fra : Anders Bang

Dato : 15-03-05 14:51

> [...]
>
> Den er selvfølgelig ikke 140 cm, men 110 cm - jeg ved ikke om det er nok

Hej Per,

Det er den samme, som den jeg nævner i mit oprindelige indlæg. Deværre har
de den ikke længere end de 110cm (har spurgt dem). Låser du din til
lygtepæle etc. og er den lang nok til det?

Mvh
Anders

Fra : Per

Dato : 15-03-05 17:14

> [...]
> de den ikke længere end de 110cm (har spurgt dem). Låser du din til
> lygtepæle etc. og er den lang nok til det?

Hej Anders!

Ja jeg var nok lidt for hurtig til at svare dig - jeg overså dit link med
den selvsamme lås

Nå, men anyway - den er nok ikke lang nok til at nå hele vejen rundt om en
trælygtepæl med mindre du kan få hjulet helt hen og røre ved pælen.

Men et cykelsstativ, en stållampe, eller anden fast genstand med mindre
stålprofiler (lygtepål i stål) går an.

Jeg låser selv min fast til et cykelstativ - så jeg kan høre hvis de går
igang med en nedstryger eller vinkelsliber.

Jeg ville hellere prioritere det at kunne låse den fast til en fast genstand
fremfor sikkerhedsniveauet i låsen - når vi nu alligevel taler om låse i den
gode ende; altså hellere en sikkerheds 15 lås og så kunne låse fast til
genstand fremfor sikkeheds 25 lås og så ikke kunne.

Held og lykke.

Mvh. Per!

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 16-03-05 07:38

> Hvilken lås kan I anbefale, hvis man gerne vil ofre lidt på at sikre
> MC'en mod tyveri?

Hej Anders

Alle cykler kan stjæles. Det det gælder om er at gøre netop din MC så
besværlig at stjæle at tyven tager "naboens".

En lås er kun fed hvis du bruger den. Det lyder logisk, men praksis viser at
mange ikke gider montre låsen, hvis de kun "lige" skal et eller andet. Jeg
ville kigge på Abus låse hos www.louis.de Jeg vil fraråde Abus billigmærke
Buffo. Min og andres Buffo skivebremselåse er brækket over ved almindelig
brug!

Jeg vil anbefale to ting:

Den hurtige "Jeg skal 10 min i Netto løsning" En god skivebremselås
kombineret med en holder på cyklen så den er nem at komme til. Abus laver en
sådan lås med holder f.eks Granit Quick best nr. 10001928 til 67,5 Euro hos
Louis samt holderen SH 37 best nr: 10001826 til 14,95 Euro også hos Louis.
Så vil den være let at komme til og chancen for at du bruger den hver gang
stiger betragteligt. En skivebremselås kan dog omgås på en måde jeg ikke vil
beskrive her, da alle mulige kan læse med. Dem der kender tricket, lad være
med at skrive det her! Det hjælper kun tyvene! Derfor må du ikke stole på en
skivebremselås som eneste låseløsning. Monter e.v.t et eller andet som gør
du husker du har skivebremselås på. Monter altid skivebremselåsen så de
sidder så tæt på kaliberen som muligt, sådan så du kører så kort som muligt
før du opdager du har skivebremselås på. Finten med at parkere op mod noget
så du er nød til altid at bakke MC'en først, hvilket gør du opdager du har
glemt skivebremselåsen før du fyrer modellen af med 17.000rpm foran 1.G
pigerne er også godt.

Låsen du bruger hvis den skal stå f.eks natten og hjemme ved dig selv: Det
er vigtigt cyklen er lås fast til noget! Alt andet end tåbelige knallerttyve
kender skivebremselåsfixet og har en varevogn med de kan smide cyklen ind i.
Så kan de i ro og mag skære låsen op derhjemme. Ingen låse kan modstå en
vinkelsliber!

Jeg ville personligt købe en kæde med en stor ring i enden (best nr.:
10001827 til 115Euro igen hos Louis).Grunden til jeg synes den er fed er at
normale kæder er for korte til man effektivt kan fastankre MC'en til noget.
Bliver kæden lang, bliver den også så tung man ikke gider slæbe den med sig.
Man lægger kæden rundt om noget fastankret og trækker kæden gennem den store
ring. Man har nu lavet en løkke rundt om f.eks lygtepælen. Enden at kæden
som nu ligger i en streng hen mod MC'en og fastgøres til f.eks en bøjlelås
som trækkes igennem fælgen eller stellet eller bagsvingeren. At fastgøre den
til en passagerfodhviler ophæng som nemt kan adskilles er ikke ønskeligt,
men det er ikke altid man tænker på, at en tyv faktisk som regel har værktøj
med. Tyve er ikke dumme. De gode tyve forbereder sig i forvejen, og har det
værktøj med der skal til for at bryde netop dine låse op. Derfor er det en
god ide at stille cyklen af vejen, så man ikke kan se den fra vejen. Rigtig
gode tyve bruger "agenter" som f.eks. postbude eller skraldemænd til at
lokalisere emner oplagte til at stjæle.

En god alarm og startspærre er også en fin ting. De koster fra 500kr hos
Louis.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : anders majland

Dato : 16-03-05 11:45

> Den hurtige "Jeg skal 10 min i Netto løsning" En god skivebremselås
> kombineret med en holder på cyklen så den er nem at komme til

Jeg har valgt at prøve med en Xena XN14 med alarm - pris 600,- hos thansen.
Det er dog modellen med runde nøgler der idag ikke længere regnes for sikre.
Derfor skal man ikke tage Sold Secure mærkatet seriøst. Men det er stadig en
god lås til ovenstående. Alarmen kan måske også spare en bremskive ... (Ja
jeg har ødelagt mere end en på 7år)

http://www.xenasecurity.com/product/motorbikes/XN14/page1/ < Bemærk ny model
med bedre nøglesystem

http://www.thansen.dk/product.asp?c=427635879&n=1400477884&pn=1400477921

> En skivebremselås kan dog omgås på en måde jeg ikke vil beskrive her

Har man mulighed for det - er det af samme grund en fordel at sætte låsen
på en skive på baghjulet.

> Derfor er det en god ide at stille cyklen af vejen, så man ikke kan se den
> fra vejen.

Men det giver så til gengæld tyvene arbejdsro. Jeg tror mere på
kombinationen af at gammelt slidt mc-dækken og parkering på et oplyst sted
med mere trafik. Men efter de mange tyveri og hærværksforsøg på min aprilia
er det muligt at du har ret ... En af gangene var tyvene helt klart blevet
forstyret. Skivelåsen var knækket og de var næsten igennem kædelåsen (Fra
samme sted har jeg også fået stjålet en udstødning, ødelagt ledningsnetet
(forsøg på at omgå alarmen ?), skåret fordækket op og ødelagt styrlåsen på
en peugeot knallert

> En god alarm og startspærre er også en fin ting. De koster fra 500kr hos
> Louis.

En alarm man selv kan høre er en god ting - man skal ikke regne med at andre
reagerer på den...

Fra : Bo-gsxR

Dato : 16-03-05 14:29

> [...]
> (forsøg på at omgå alarmen ?), skåret fordækket op og ødelagt styrlåsen på

Øv modbydeligt sted du bor!! hvilken egn kommer du fra? og hvilken model er det
der er så eftertragtet?

bo-gsxRRR

Fra : anders majland

Dato : 16-03-05 15:47

> Øv modbydeligt sted du bor!! hvilken egn kommer du fra? og hvilken model
> er det
> der er så eftertragtet?

Ring2, valby, kbh - bor der heldigvis ikke permanent mere, men er stadig
arbejdsramt i kbh så er der tit.

Fra : Anders Bang

Dato : 17-03-05 00:05

Tak for alle Jeres indlæg.

Jeg er kommet frem til, at jeg nok ofrer lidt gysser (også) på dette område
(det er fa'me en dyr udstyrs-sport det her). Så det ender formentlig med en
ABUS Granit Extreme Plus 59 kædelås og en ABUS Granit 69 skivebremselås. Det
er sgu' de største mother fuc....s af låse jeg kan finde af ABUS, som
tilsyneladende er det mærke alle anbefaler. Taget i betragting, at jeg har
20% i selvrisiko på tyveri på en fabriksny MC, så er en lille tusse ekstra
på lås jo relativt billigt sluppet, hvis de kan forhindre et tyveri eller
to.

Mvh
Anders

Fra : Armand

Dato : 17-03-05 17:41

Aprospos:

MOTORRAD har i seneste udgave: #6, en omfattende test af motorcykel-låse!

Den næste udgave kommer på gaden fredag eller lørdag, så hvis man vil
have fat i bladet/testen er det sidste øjeblik før kioskerne tager den
af hylderne!

--
Armand.