Tomgang..
Fra : Anders Winther

Dato : 28-05-01 23:05

Hey,
Jeg har jo fyldt olie på min MC i dag (se evt. tidligere tråd)..
Ved den lejlighed opdagede jeg en lille skrue-ting.. Jeg kunne ikke lade
være med at dreje lidt på den.. Og sørme om det ikke var tomgangs-skruen..

Jeg har længe syntes at min MC (XJ600S '92) går lidt for højt i tomgangen..
Jeg tog en god lang tur på MC'en.. Så motoren blev godt varm.. Så plejer
tomgangen nemlig at komme op på sit højeste.. Da jeg kom hjem igen justerede
jeg den til lidt under 1000 omdrejninger.. Jeg mindes at have hørt om det i
en tidligere tråd..

Er det fint nok? Eller vil det have indflydelse på andre ting på MC'en?

Mvh.
Anders Winther
XJ600S

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-05-01 23:19

Anders Winther wrote:

> [...]
> være med at dreje lidt på den.. Og sørme om det ikke var tomgangs-skruen..

Hehe, du kender vist ikke din mc så godt, rent mekanisk. Ak ja, hvem der
var så heldig... jeg er ved at skifte motor på gixxeren

> [...]
> have hørt om det i en tidligere tråd..
>
> Er det fint nok? Eller vil det have indflydelse på andre ting på MC'en?

Ja, for nu vil den jo gå for lavt i tomgang når den er kold. Men prøv at
ekperimenter dig frem til et passende kompromis mellem passende tomang ved
hhv. kold og varm motor

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Anders Winther

Dato : 28-05-01 23:49

> Hehe, du kender vist ikke din mc så godt, rent mekanisk. Ak ja, hvem der
> var så heldig... jeg er ved at skifte motor på gixxeren

Jeg fandt da hurtigt ud af at det var tomgangsskruen..
Jeg har kun mekanisk erfaring fra brændstofdrevne fjernstyrede biler..
Grundprincipperne er vel de samme.. Men placeringen af de enkelte ting er jo
nok meget forskellig..
På min fjernstyrede bil er der en skrue hvor man kan justere på forholdet
mellem luft og brændstof.. Er der også det på MC'en? Hvis der er.. Er det
dumt at "lege" med den skrue?

> Ja, for nu vil den jo gå for lavt i tomgang når den er kold. Men prøv at
> ekperimenter dig frem til et passende kompromis mellem passende tomang ved
> hhv. kold og varm motor

Tænkte jeg også på.. Jeg havde den også nede på ca. 5000 Omd.. Der synes jeg
den lyder bedst.. Men af samme årsag som du nævner, justerede jeg den
højere..
Jeg krydser fingre for at jeg har ramt en god tomgang..

Mvh.
Anders Winther
XJ600S

Fra : Birger Stanford Mond~

Dato : 29-05-01 10:34

KLIP
> [...]
> højere..
> Jeg krydser fingre for at jeg har ramt en god tomgang..

5000 rpm i tomgang - det lyder som en hidsig japser. Du mener 500 ikke?

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-05-01 13:07

Anders Winther wrote:

> [...]
> Jeg har kun mekanisk erfaring fra brændstofdrevne fjernstyrede biler..
> Grundprincipperne er vel de samme.. Men placeringen af de enkelte ting er

Ja, det må den vist være

> På min fjernstyrede bil er der en skrue hvor man kan justere på forholdet
> mellem luft og brændstof.. Er der også det på MC'en? Hvis der er.. Er det
> dumt at "lege" med den skrue?

På de fleste mc'er justeres blandingen ved at skifte dysestørrelsen i
karburatorerene. Der var dog nogle gamle Puch 3-gears knallerter der havde
sådan en justerbar strålespids Om det også findes på nogle mcøer ved
jeg ikke.

> Tænkte jeg også på.. Jeg havde den også nede på ca. 5000 Omd..

5000 mener du ikke, men det er vel heller ikke 500, vel? Ved 500 rpm tror
jeg næppe at motoren bliver smurt ordentligt. Normalt er den anbefalede
tomgang vist omkring 1200 rpm.

> Der synes
> jeg den lyder bedst.. Men af samme årsag som du nævner, justerede jeg den
> højere..

Det har jeg også selv gjort. Det er så træls, når den ikke kan holde sig i
live uden man skal holde den i øret

> Jeg krydser fingre for at jeg har ramt en god tomgang..

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSXR250 (der får ny motor med 23k på klokken i morgen aften & TS125ER

Fra : Niels Drewes

Dato : 29-05-01 07:37

"Anders Winther" <anders@cybercity.dk> skrev i en meddelelse
Da jeg kom hjem igen justerede
> jeg den til lidt under 1000 omdrejninger.. Jeg mindes at have hørt om det
> en tidligere tråd..
>
> Er det fint nok? Eller vil det have indflydelse på andre ting på MC'en?

1100-1200 o/min er det anbefalede i manualen.

Vh

Niels
XJ600S

Fra : Anders Winther

Dato : 29-05-01 08:27

> 1100-1200 o/min er det anbefalede i manualen.
Jeg synes bare det lyder som om man giver MC'en gas når den står på 1100
o/min...
Hertil morgen da jeg kørte på arbejde var det ikke noget problem at jeg
havde sat tomgangen ned.. Og det regner endda..

Så jeg prøver at køre lidt med den nedsatte tomgang lidt endnu..

Mvh.
Anders Winther
XJ600S

Fra : Armand

Dato : 29-05-01 20:23

> Ved den lejlighed opdagede jeg en lille skrue-ting.. Jeg kunne ikke
lade
> være med at dreje lidt på den.. Og sørme om det ikke var
tomgangs-skruen..

Tillyke!
En ægte Ahaa-oplevelse (tm)

Klip ind:
> Jeg synes bare det lyder som om man giver MC'en gas når den står på
1100
> o/min... Så jeg prøver at køre lidt med den nedsatte tomgang lidt
endnu..

Dine ører forventer sikkert bil-tomgangs omdrejninger, hvorved 1100
kan lyde højt; men ikke desto mindre er tallet ikke en garanti for hvad
den mindst skal kunne gå i tomgang, men derimod en nævner for bl.a. hvor
motoren stadig "kører rundt" unden at banke for hårdt i lejerne.
Oliepumpens omdrejninger, der slavisk følger motorens, må ligeledes ikke
falde for meget hvis olietrykket skal bevares!!

Sæt hellere den på Yamaha's opgivne mindstemål og lyt så grundigt efter
den tomgangslyd (= omdrejninger) som andre firecylindrede har, og justér
dine ører derefter istedet

Andre justeringer:
- De fire karburatorer skal trække lige hårdt hver især, hvorfor der er
justeringsskruer imellem hver af dem. Men jobbet kræver en form for
vacuum-måler til sammenligning imellem de karburatorer der justeres på!
Det er imidlertid et enkelt, men ikke desto mindre væsentligt arbejde,
som man sagtens selv kan udføre blot værktøjet foreligger, hvorved det
nok er det bedste job at springe ud med som "skabs-skruer"!

- Den enkelte karburator har også en såkaldt luftskrue á din
æter-motors, og den gavner primært muliggørelse af finjustering udover
de faste dysestørrelser som karburatorerne fra fabrikken udstyres med.
På nyere motorcykler er disse dog regnet for at være fabriksjusteret og
derfor efterfølgende plomberet/låst. Men en af mine nære kammerater fik
dog en helt anderledes motor (tomgang) ud af at stille sine luftskruer
ved ca. 50.000 km, til trods for at det jvf. importøren "var gjort én
gang for alle"!
At justere luftskruerne er i og for sig også simpelt uden at kræve
specialværktøj:
Man fifler blot lidt frem og tilbage med skruen på den enkelte
karburator til det punkt hvor motoren går højest i tomgang (optimal
blanding = bedst tomgang => højere omdrejninger!) hvorefter at den
skrues ½ eller ¾ omg. ud/ind - Nøjere tal samt skrue-retning afhænger af
karburator og tomgangs-system, hvorfor dette skal findes i manualen for
ens egen model!
Efter at have justerer luftskruen på én karburator, stilles tomgangen
atter (ned) med tomgangsskruen, hvorefter at næste karburator får
turen - Og vice versa!

--
Armand.

Fra : Anders Winther

Dato : 29-05-01 22:13

Tillader mig lige at klippe noget ud hist og her..

> Tillyke!
Tak

> En ægte Ahaa-oplevelse (tm)
Nemlig!

> Dine ører forventer sikkert bil-tomgangs omdrejninger, hvorved 1100
> kan lyde højt;
Jeg tænker nok nærmere høj tomgang = benzin-forbrug.. Men det er nok det
mindste MC'en bruger, set i forhold til når man bare gasser op efter at have
holdt for rødt..

> Sæt hellere den på Yamaha's opgivne mindstemål og lyt så grundigt efter
> den tomgangslyd (= omdrejninger) som andre firecylindrede har, og justér
> dine ører derefter istedet
Det vil jeg gøre..

> Andre justeringer:
[Cut en masse godt om justeringer]
Var der ikke noget med at du holdt skrue-kurser? hæhæ..
Jeg vil nødigt gøre min MC ukampdygtig fordi jeg troede jeg havde styr på
det med at justere..
Og jeg synes det er spild af penge at lade en mekaniker gøre det for mig..
Det er sjovere at lære noget selv..

Det kunne være fedt at få lært noget mere om mekanikken på MC'en..

Mvh.
Anders Winther
XJ600S

Fra : Armand

Dato : 30-05-01 16:48

> [...]

mig..
> Det er sjovere at lære noget selv..
> Det kunne være fedt at få lært noget mere om mekanikken på MC'en..

Jeg har været igang; men det endte som et flop (ligesom næsten alt andet
der kræver at folk forlader skærmen!), og jeg har ikke siden kunne mande
mig op til endnu en tur

--
Armand.

Fra : Anders Winther

Dato : 30-05-01 22:02

> Jeg har været igang; men det endte som et flop (ligesom næsten alt andet
> der kræver at folk forlader skærmen!), og jeg har ikke siden kunne mande
> mig op til endnu en tur

Æv-æv..!
Heller ikke på en varm sommerdag?
Det er selvfølgelig i Vintersæsonen at man skal skrue på sin MC.. Men man
kan da godt justere på motoren løbende...

Det kunne være fedt hvis gruppen holdt en træfdag.. Så kunne dem der havde
lyst til at skrue på motoren gøre det, og dem der vil drikke en pils kunne
gøre det..

Mvh.
Anders

Fra : Henry

Dato : 29-05-01 17:20

> [...]
justerede
> jeg den til lidt under 1000 omdrejninger.. Jeg mindes at have hørt om det
Under 1000 rpm risikere du at olietrykket er for lavt til at nå rundt i hele
motoren, der vil derfor være et unødvendigt øget slid på udsatte steder.
Hold den over 1000 (eller som der er blevet anbefalet)

Jeg havde en honda VF'er der er meget følsom over for lav tomgang, også selv
om den lød rigitg godt ved 500 rpm, ved 500 rpm var der helt andre steder
der blev smurt...

mvh
Henry

Fra : Armand

Dato : 29-05-01 21:33

Henry <henry@mail.removethis.dk> skrev i en

> Under 1000 rpm risikere du at olietrykket er for lavt til at nå rundt
i hele
> motoren, der vil derfor være et unødvendigt øget slid på udsatte
steder.

(flueknepperi!)
Forveksling af forholdene!
Ved for lave omdrejninger risikerer man at oliemængden(!) bliver så
lille at den ikke er tilstrækkelig til at opretholde trykket!

Tænk på markedspladsernes hoppeborge:
En hoppeborg er temmelig utæt, men blæseren, der blæser luft, ind er
rigelig stor til at suplere med mere end det der forsvinder ud!
Hvis nu omdrejningerne på blæseren falder, vil der på et tidspunkt ikke
blive efterfyldt luft nok i forhold til utæthederne og borgen bliver
slap => trykket falder!

Et smøresystem er ligeledes utæt (ved lejerne), eftersom at olien opgave
i lige så høj grad er at bortlede varme, hvorved at oliemængden kan
blive så lav at den ikke matcher "utæthederne"

--
Armand.

Fra : Henry

Dato : 30-05-01 17:17