/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Fedttyper?
Fra : Studen


Dato : 12-03-05 13:32

Et hurtigt spørgsmål til alle vinterdepressive mc´ister

Jeg er så småt igang med at samle katanaen, efter den har været skilt ad og
blevet malet i løbet af vinteren. Jeg er lidt i tvivl mht. valg af fedt til
f.eks. bagsvinger, aksler, kronrørslejer, motorbolte osv. Kan jeg bare bruge
en universal fedt som f.eks. "den grønne dåse" fra Castrol, eller skal jeg
ud og indkøbe diverse typer til de forskellige opgaver?

På forhånd tak

Studen



 
 
Richard (12-03-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 12-03-05 14:19

Studen wrote:

> Jeg er lidt i tvivl mht. valg af fedt til
> f.eks. bagsvinger, aksler, kronrørslejer, motorbolte osv. Kan jeg bare bruge
> en universal fedt som f.eks. "den grønne dåse" fra Castrol, eller skal jeg
> ud og indkøbe diverse typer til de forskellige opgaver?

Grafitfedt / MoS2-fedt kan du med fordel bruge de steder, du ikke eller
kun vanskeligt kan smøre efterfølgende.

Motorbolte der sidder et varmt sted som fx i udstødningsmanifolden skal du
smøre med kobberfedt (varmebestandig).

Resten kan du godt smøre med alm. fedt - Lithium-bestandigt eller hvad det
hedder nu om dage

Elektriske stik og forbindelse kan du evt. forsegle med siliconefedt -
udvendigt, ikke på selve stikkene

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


TA (15-03-2005)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 15-03-05 23:59

"Richard" <rpaderichard@netscape.net> wrote in message
news:d0uq7a$kpd$1@abbeden.bunk.cc...
>
> Grafitfedt / MoS2-fedt kan du med fordel bruge de steder, du ikke eller
> kun vanskeligt kan smøre efterfølgende.

MoS2 er et højtryks-additiv der tilsættes fedt for at forhindre rivning hvor
der forekommer højt tryk og langsom bevægelse. MoS2-fedt er derfor oplagt
til kronrørslejer, svingarmslejer og lejer i affjedring/støddæmper-ophæng
mm. Indholdet af MoS2 gør desuden at fedtet lidt bedre modstår vand. Ikke
alle typer MoS2-fedt er dog egnede til 'hurtig' smøring som i fx hjullejer.


> Motorbolte der sidder et varmt sted som fx i udstødningsmanifolden skal du
> smøre med kobberfedt (varmebestandig).
>
> Resten kan du godt smøre med alm. fedt - Lithium-bestandigt eller hvad det
> hedder nu om dage

Sandt nok. 'Almindelig' fedt er ofte fremstillet på en lithium-sæbe, men der
fremstilles også fedt med andre sæber (barium, kalcium, natrium, aluminium
m.fl.) for at opnå andre egenskaber. Sæben virker som en svamp, der afgiver
og optager olien i fedtet så olien holdes 'på plads' i lejet. Man bør dog
være opmærksom på, at fedt fremstillet på forskellige sæber ikke
nødvendigvis er blandbare med hinanden og i givet fald kan smøringen
forsvinde.


> Elektriske stik og forbindelse kan du evt. forsegle med siliconefedt -
> udvendigt, ikke på selve stikkene

Jowda. Kontaktfladerne i stikket skal bare påføres et tyndt lag fedt. Det
forhindrer korrosion pga vand og fugt mm. Fedtet forhindrer ikke elektrisk
kontakt mellem metalfladerne.

--
TA





Richard (16-03-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 16-03-05 17:52

TA wrote:

>>Elektriske stik og forbindelse kan du evt. forsegle med siliconefedt -
>>udvendigt, ikke på selve stikkene
>
> Jowda. Kontaktfladerne i stikket skal bare påføres et tyndt lag fedt. Det
> forhindrer korrosion pga vand og fugt mm. Fedtet forhindrer ikke elektrisk
> kontakt mellem metalfladerne.

Synes ellers, at mester Gruby var ude med riven efter et lignende tip
fornylig? Eller læste jeg hans besked som f... ?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com


TA (18-03-2005)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 18-03-05 20:27

"Richard" <richardpunktumpade@Se-Epost.dk> wrote in message
news:42386455$0$723$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> TA wrote:
>
> >>Elektriske stik og forbindelse kan du evt. forsegle med siliconefedt -
> >>udvendigt, ikke på selve stikkene
> >
> > Jowda. Kontaktfladerne i stikket skal bare påføres et tyndt lag fedt.
Det
> > forhindrer korrosion pga vand og fugt mm. Fedtet forhindrer ikke
elektrisk
> > kontakt mellem metalfladerne.
>
> Synes ellers, at mester Gruby var ude med riven efter et lignende tip
> fornylig? Eller læste jeg hans besked som f... ?


Det mindes jeg nu ikke lige. Med hvilken begrundelse da?

Når stikket samles, trykkes kontaktfladerne tæt mod hinanden. Herved kommer
metal-atomerne så tæt på hinanden, at de kan udveksle elektroner og dermed
lede elektrisk strøm. Kontakten dannes der hvor de mikroskopiske 'toppe' på
kontaktfladerne rører hinanden og dermed danner en lille koldsvejsning. Jo
flere af disse mikroskopiske kontaktpunkter, jo mindre modstand og jo bedre
forbindelse.

Er kontaktfladerne ikke forseglede, korroderer de efterhånden pga luftens
ilt, fugt og vand, og korrosionen æder sig efterhånden gennem metallet.
Dermed fjernes også de mikroskopiske kontaktpunkter. Det giver dårlige
forbindelser.

Når kontaktfladerne forsegles med silikone-fedt forhindres korrosion og
dermed forhindres også at de små kontaktpunkter mellem kontaktfladerne
forsvinder. De mikroskopiske kontaktpunkter rører stadig hinanden, men
forsegles på alle sider af fedt. Fedtet forhindrer ikke kontakt mellem
kontaktfladerne, som man måske godt kunne tro (det svarer lidt grænsesmøring
mellem lejeflader).

Hvis man vil være ekstra grundig, kan stikket selvfølgelig også forsegles
udvendigt, men IMHO bliver det hurtigt noget griseri, når fedtet 'smitter
af' og samler alskens snavs op mm. Så er det bedre at omvikle stikkene med
elektriker-tape e.l.

--
TA



Grunnet (12-03-2005)
Kommentar
Fra : Grunnet


Dato : 12-03-05 16:05

Studen skrev
i meddelelsen news:4232e122$0$736$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,:
> Et hurtigt spørgsmål til alle vinterdepressive mc´ister
>
> Jeg er så småt igang med at samle katanaen, efter den har været skilt
> ad og blevet malet i løbet af vinteren. Jeg er lidt i tvivl mht. valg
> af fedt til f.eks. bagsvinger, aksler, kronrørslejer, motorbolte osv.
> Kan jeg bare bruge en universal fedt som f.eks. "den grønne dåse" fra
> Castrol, eller skal jeg ud og indkøbe diverse typer til de
> forskellige opgaver?
>
> På forhånd tak
>
> Studen

Prøv at læse denne tråd
news:WL6Sd.2691$Ab1.2256@news.get2net.dk,:
Der var flere gode forklaringer på de enkelte fedt-typer og hvad de kan/skal
bruges til

--
Hilsen Steen
GL 500 SilverWing '84

Web: http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2 hjulere men intet om MC)



Armand (17-03-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-03-05 19:24

Grunnet wrote:
>
>
> Prøv at læse denne tråd
> news:WL6Sd.2691$Ab1.2256@news.get2net.dk,:
> Der var flere gode forklaringer på de enkelte fedt-typer og hvad de kan/skal
> bruges til
>

Det kan være svært at linke til News-indlæg efter som langtfra alle har
adgang over den server som linket refererer til (i dette tilfælde: Get2net).
Navn og dato på strengen til selv at søge på Google-grupper v.h.a. er
mere relevant, og med risiko for at det er samme tråd, så har snakken
været oppe for ganske nyligt i tråden: "D' Fedt!..... " startet af
Ninja-rider d: 20/2 '05!

--
Armand.



Grunnet (17-03-2005)
Kommentar
Fra : Grunnet


Dato : 17-03-05 20:53

Armand skrev
i meddelelsen news:hWj_d.105024$Vf.4008865@news000.worldonline.dk,:
> Grunnet wrote:
>>
>>
>> Prøv at læse denne tråd
>> news:WL6Sd.2691$Ab1.2256@news.get2net.dk,:
>> Der var flere gode forklaringer på de enkelte fedt-typer og hvad de
>> kan/skal bruges til
>>
>
> Det kan være svært at linke til News-indlæg efter som langtfra alle
> har adgang over den server som linket refererer til (i dette
> tilfælde: Get2net). Navn og dato på strengen til selv at søge på
> Google-grupper v.h.a. er
> mere relevant, og med risiko for at det er samme tråd, så har snakken
> været oppe for ganske nyligt i tråden: "D' Fedt!..... " startet af
> Ninja-rider d: 20/2 '05!

Det har du jo så kun delvist ret i - det kræver ikke at du har adgang til
den server linket refererer til, men at din udbyder stadig har tråden
liggende på serveren. Jeg kan godt se den, fordi TDC stadig har den
liggende.
Men derudover har du da ret i, at det er bedre at næve trådens navn og dato
så man selv kan søge på google-grupper, så det gør jeg fremover
Det er forøvrigt tråden du nævner - "D'Fedt!..." - jeg refererer til.

--
Hilsen Steen
GL 500 SilverWing '84

Web: http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2 hjulere men intet om MC)



Jes Vestervang (17-03-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 17-03-05 21:14

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Det kan være svært at linke til News-indlæg efter som langtfra alle
> har adgang over den server som linket refererer til (i dette
> tilfælde: Get2net).

Problematikken findes når et link skrives som flg (jeg er ikke sikker
i syntaksen overhovedet).
<news://en.server.tld/z6z7s8s@en.anden.server.tld> ...hvor læseren så
ikke har adgang til en.server.tld.

I dette tilfælde er det bare et almindeligt uskyldigt msg-id.
Servernavnet i det fortæller bare hvilken server indlægget er sendt
fra og er med til at identificere indlægget. Man kan søge på msg-id
her: <http://groups-beta.google.com/advanced_search>.

> Navn og dato på strengen til selv at søge på Google-grupper
> v.h.a. er mere relevant,

Nix, msg-id'et er en helt sikker identifikation*. Men ligesom med
almindelige links er det ikke dumt at komme med en beskrivelse af
indholdet, så læseren kun ulejliger sig med at undersøge sagen
nærmere, hvis artiklen virkelig har interesse.

> og med risiko for at det er samme tråd, så har snakken været oppe
> for ganske nyligt i tråden: "D' Fedt!..... " startet af Ninja-rider
> d: 20/2 '05!

Det er netop samme tråd

*: Jojo, der er da en lille risiko for dubletter, men det forekommer
vist temmeligt sjældent.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Studen (12-03-2005)
Kommentar
Fra : Studen


Dato : 12-03-05 22:57

Tak for forklaring og link til den meget oplysende tråd...


Mvh

Studen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408879
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste