kabelsmøre
Fra : Thomas Krabbe Søe

Dato : 08-03-05 20:50

Halløj,

Nogen der ved hvor man kan købe en kabelsmøre.
Det skulle være sådan en dims man sætter på kablet, hvorefter man kan
"tryk"-smøre vha. spraydåse!

Pft.

Thomas,
Suzuki GSX600F

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 08-03-05 20:59

> Nogen der ved hvor man kan købe en kabelsmøre.
> Det skulle være sådan en dims man sætter på kablet, hvorefter man kan
> "tryk"-smøre vha. spraydåse!

Hej Thomas,

Jeg har sådan en, og jeg synes ikke den virker. Jeg plejer at lave en tragt
af gaffa, og så fylde tragten op med olie. Efter en time er olien trukket
igennem kablet.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-03-05 21:21

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> writes:

> Jeg har sådan en, og jeg synes ikke den virker. Jeg plejer at lave
> en tragt af gaffa, og så fylde tragten op med olie. Efter en time er
> olien trukket igennem kablet.

Jeg bruger en frostpose, et stykke snor og noget olie - det går
hurtigere. Jeg laver et hul i et hjørne af posen, spænder snoren
stramt omkring posen ved hjørnet, hælder olie i, lukker toppen med
hænderne og presser olien i. Det virker på få sekunder.

PS. Lad være med at presse for hårdt, det sprøjter så slemt... har jeg
hørt
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Tommy Fer

Dato : 08-03-05 21:00

Thomas Krabbe Søe wrote:
> [...]
>
> Nogen der ved hvor man kan købe en kabelsmøre.
> Det skulle være sådan en dims man sætter på kablet, hvorefter man kan

Hej Thomas...

Dit navn gør mig nysgerrig? Du skulle vel ikke stamme fra Fakse Ladeplads?

Når men hvbis du kigger forbi www.louis.de Der kan du købe en masse til
din cykel. BILLIGT.. De levere for en fast pris på ca 6,5 €. uanset
kilo. De levere på lidt under en uge.

mvh Tommy Fer

Fra : Thomas Krabbe Søe

Dato : 08-03-05 21:07

"Tommy Fer" <NOSPAM@fotofer.dk> wrote in message
> [...]
>
> Når men hvbis du kigger forbi www.louis.de Der kan du købe en masse til
> din cykel. BILLIGT.. De levere for en fast pris på ca 6,5 €. uanset kilo.

Hej Tommy,

Tak for tippet! Tar´ lige en kigger på www.louis.de
Og jo, jeg er jo Jacob´s storebror!

/Thomas

Fra : Thomas B. Andersen

Dato : 08-03-05 21:08

"Thomas Krabbe Søe" <thomas@FJERNkrabbe-soe.dk> skrev i en meddelelse
> Halløj,
>
> Nogen der ved hvor man kan købe en kabelsmøre.
> Det skulle være sådan en dims man sætter på kablet, hvorefter man kan
> "tryk"-smøre vha. spraydåse!

En cykelhandel? De bruges vist meget i cykelsport. Men om det virker - aner
det ik

> Pft.
>
> Thomas,
> Suzuki GSX600F
Thomas

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 08-03-05 21:26

> [...]
>
> Nogen der ved hvor man kan købe en kabelsmøre.
> Det skulle være sådan en dims man sætter på kablet, hvorefter man kan

Kabelsmøreren stå til 62,- i mc-nøglen fra sidste år. Kan fremskaffes af de
fleste mc-forhandlere eller pr. postordre fra www.mcbutikken.dk
Hilsen Matthias

Fra : Futte & Co.

Dato : 08-03-05 21:29

Jeg købte een ved http://www.thansen.dk/ , den virker fint

--
Jørgen , Brøndby, http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F , den fine årgang 1975

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 08-03-05 21:54

Tommy Fer <NOSPAM@fotofer.dk> writes:

> Når men hvbis du kigger forbi www.louis.de Der kan du købe en masse til
> din cykel. BILLIGT.. De levere for en fast pris på ca 6,5 €. uanset
> kilo. De levere på lidt under en uge.

Bare lige for god ordens skyld; portoen hos Louis er steget til 6,95
euro. Gad vide om man får rabat når man er guldkunde, men ikke bor i
Tyskland.

--
Jacob, som snart burde opnå guldkunde-status | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Armand

Dato : 08-03-05 22:19

Thomas Krabbe Søe wrote:
> Halløj,
>
> Nogen der ved hvor man kan købe en kabelsmøre.
> Det skulle være sådan en dims man sætter på kablet, hvorefter man kan
> "tryk"-smøre vha. spraydåse!

Hvis problemet er aktuelt, kan det være vand/is der er problemet, og mod
det hjælper kun rustløser (som vandfortrænger) eller sprit (mod is)!

Moderne kabler er indvendigt forede med et teflon-rør, som skal stå for
at kablet løber let uden vedligeholdende smøring.
Det er min erfaring at når endelig(!) et sådant kabel begynder at gå
trægt er det fordi wiren med tiden har slidt sig et spor ned i teflon'et
hvorved den vil klemme, og eftersmøring vil derfor kun afhjælpe begrænset.
I forlængelse deraf har jeg tre investigerende spørgsmål:
- Hvor gammel er det kabel der driller?
- vil du mon nå at opleve at en nyt bliver ligeså gammelt?
- Hvad koster dét kabel i forhold til en smøremekanisme?

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 08-03-05 22:19

> [...]
> - vil du mon nå at opleve at en nyt bliver ligeså gammelt?
> - Hvad koster dét kabel i forhold til en smøremekanisme?

Du har helt ret, Kim, hvis man vil forsøge at redde et nedslidt kabel med en
kabelsmører, så er det skønne spildte kræfter.
Men...
Jeg har en kabelsmører som jeg for 15 år sidne købte hos den lokale
motocross forhandler, og den er fremragende. Spænd den til så den er tæt,
sæt røret fra spraydåsen i, tryk på dysen, og i løbet af nogle sekunder,
sprøjter mit teflon-smøremiddel ud af den anden ende, og kablet både kører
og holder bare bedre! Og da kabelsmøreren er en engangs investering på nogle
håndører, så er den så rigeligt prisen værd.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 09-03-05 19:00

Claus Rittig wrote:

> [...]
> og holder bare bedre! Og da kabelsmøreren er en engangs investering på nogle
> håndører, så er den så rigeligt prisen værd.

Jeg skulle lige til at indvende at man netop ikke smører teflon, derved
at materialets glatte overflade i sig selv er bedre end hvis et givet
smøremiddel blot binder en anelse støv som vil virke som slibemiddel.
Men heldigvis nåede jeg at registrere at du skrev teflon(!) smøremiddel,
hvilket jeg opfatter som et tørsmøremiddel af pulvertypen, for dét er
den eneste form for smøring der egner sig til teflon-forede kabler!

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-03-05 10:30

> [...]
> hvilket jeg opfatter som et tørsmøremiddel af pulvertypen, for dét er
> den eneste form for smøring der egner sig til teflon-forede kabler!

Præcis.
Teflon-smøremiddel til teflonkabler, og til almindelige kabler (nylin
lining) ... tjah, også teflon smøremiddel

Rittig

Fra : anders majland

Dato : 09-03-05 00:43

> Moderne kabler er indvendigt forede med et teflon-rør, som skal stå for at
> kablet løber let uden vedligeholdende smøring.

Det er muligt men når jeg køber et nyt kabel til min 88'er yamaha er det
smurt med noget tykt fedt. I frostvejr går det for stramt så kablet
ødelægges. Har både ødelagt nye omdrejnings og speedometerkabler på den
måde. Så min metode er at rense fedtet af og smøre med en tynd syrefri olie
istedet - Det duer. De kabler jeg smurte sidste midt i sidste vinter for
~25000km siden har ikke givet problemer denne vinter.

På apriliaen har jeg også prøvet at gaskablen var frosset fast.... Efter at
det fik en tynd olie var der heller ikke det problem længere ...

Fra : Dr.Enduro

Dato : 09-03-05 08:59

Kan du ikke bare give den noget WD40? Der følger en plastic-snabel på
ca. 15 cm med, samtidig med, at det har en meget god krybeevne, så hvis
du sprøjter fra begge sider skulle det da gå i orden, vil jeg tro. WD-40
fås i alle byggemarkeder.

Hilsen Jan

Fra : anders majland

Dato : 09-03-05 09:37

> [...]
> 15 cm med, samtidig med, at det har en meget god krybeevne, så hvis du
> sprøjter fra begge sider skulle det da gå i orden, vil jeg tro. WD-40 fås

Nu er WD40 jo ikke særligt smørende, men det er fint til at fjerne den gamle
fedt med

Fra : Armand

Dato : 09-03-05 19:05

Dr.Enduro wrote:

> Kan du ikke bare give den noget WD40? Der følger en plastic-snabel på
> ca. 15 cm med, samtidig med, at det har en meget god krybeevne, så hvis
> du sprøjter fra begge sider skulle det da gå i orden, vil jeg tro.

Kædespray's er udviklet til at trænge ind i stort set samme grad som
WD40/lign. så hvorfor fravælge det frem for en flygtig vædske á
rustløsner-typen :-/

Noget andet er at netop p.g.a. krybeevnen vil det være en fejl at smøre
fra begge ender hvorved man lukker luft inde på midten som forhindrer
smørelsen i at trænge længere ind fra hvilkensomhelst ende!

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-03-05 10:32

> Kædespray's er udviklet til at trænge ind i stort set samme grad som
> WD40/lign. så hvorfor fravælge det frem for en flygtig vædske á
> rustløsner-typen :-/

De fleste kædesprays er alt for kæbende til kabler, hvor man har brug for
noget rimeligt tyndtflydende.
WD-40 er så til gengæld lige tyndt nok, det kan godt bruges, men smøreevnen
er ikke ret god, så man kommer til at smøre ret tit.

Rittig

Fra : Troels Jensen

Dato : 12-03-05 11:18

"Thomas Krabbe Søe" <thomas@FJERNkrabbe-soe.dk> skrev i en meddelelse

> Det skulle være sådan en dims man sætter på kablet, hvorefter man kan
> "tryk"-smøre vha. spraydåse!

Faldt lige over denne - kender intet til den...

http://dinmc.dk/catalog/product_info.php?products_id=58&osCsid=54d288beb9bdca066a10f0c2d1cbf533

Troels

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 12-03-05 11:24

"Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> skrev i

> Faldt lige over denne - kender intet til den...
> http://dinmc.dk/catalog/product_info.php?products_id=58&osCsid=54d288beb9
> bdca066a10f0c2d1cbf533

Den bruger jeg - den skal placeres meget omhyggeligt for at "holde tæt" men
så virker den også efter hensigten - passer til flere tykkelser kabel.

--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen
Om signatur og quoting: http://www.usenet.dk/netikette/essentiel.html