Honda CBR 1000
Fra : Dennis Jensen

Dato : 05-03-05 11:20

Hej,

Hvordan kan man se på en CBR 1000 om det er en 85Hk eller en 135HK model???

Mvh Dennis...

Kawa GPZ500 S

Fra : Lars Nielsen

Dato : 05-03-05 11:55

"Dennis Jensen" <dennis_jensen@NOSPAMstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Hvordan kan man se på en CBR 1000 om det er en 85Hk eller en 135HK
> model???

- Hvis den sætter baghjulet rundt på tør asfalt i 2. gear, er det nok en
135'er...
( du er ikke i tvivl hvis du prøver den... )

Men de er vist dyre, noget med knaster og sårn, hvis det er en tysk
low-HK'er...

Lars / Viborg

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 05-03-05 14:12

Dennis Jensen wrote:
> Hej,
>
> Hvordan kan man se på en CBR 1000 om det er en 85Hk eller en 135HK
> model???

85 hk udgaven blev importeret fra Schwiez så vidt jeg husker, så start med
at chekke stelnummeret, så kan du se hvilken af modellerne du har fat i.
Schwiez modellerne var droslet via indsugningsstudserne og skiver i
udstødning, samt nok karburator dyser
billeder af studserne
http://www.dethlefsens.dk/salg_mc/stumper/honda_cbr1000_sc21_org_indsugningsstutse.jpg

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + Klappersaki KLR250 + MZ TS250/2)

Fra : Jan Strandgaard

Dato : 05-03-05 14:32

> [...]
> Hej,
>
> Hvordan kan man se på en CBR 1000 om det er en 85Hk eller en 135HK

Hold hanen i bund et par minutter, så kan du se det på speedometeret *LOL*

Fra : Dennis Jensen

Dato : 06-03-05 00:19

OK, stelnummeret er vel et godt sted at starte ...
Men, kan man se forskellen på kåben, udstødning eller andet???

Dennis..

Fra : Keld

Dato : 06-03-05 10:00

Så vidt jeg husker, så var de rød/hvide ( 89' ) vist alle 85 Hk modeller,
ændringen til 135 Hk udførte man meget simpelt.
Af med karburatorerne så man kunne komme til indsugnings gummi'erne. De
skulle så justeres med en hobby kniv, der var lavet en tynd væg med en smal
slids i dem, den skal skæres væk så man får et rundt hul istedet. Så skal
der sættes større hoveddyser i karburatorerne og så har den fuld effekt.

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 06-03-05 11:55

Keld wrote:
> Så vidt jeg husker, så var de rød/hvide ( 89' ) vist alle 85 Hk
> modeller,

Nix der var vor også en del helt Røde modeller i mellem

> [...]
> med en smal slids i dem, den skal skæres væk så man får et rundt hul
> istedet. Så skal der sættes større hoveddyser i karburatorerne og så

Og skiverne i udstødningen skal også fjernes eller bores op

Fra : Richard

Dato : 06-03-05 12:05

Keld wrote:

> Så skal
> der sættes større hoveddyser i karburatorerne og så har den fuld effekt.

Mener du ikke mindre dyser? - ofte har droslede udgaver større hoveddyser
IMHO

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Dr.Enduro

Dato : 07-03-05 10:03

> Mener du ikke mindre dyser? - ofte har droslede udgaver større
> hoveddyser IMHO

Hvad skulle meningen være med at drosle en cykel og så give den større
dyser?

Hilsen Jan

Fra : Richard

Dato : 07-03-05 16:42

Dr.Enduro wrote:

> Hvad skulle meningen være med at drosle en cykel og så give den større
> dyser?

Mon ikke det er for at kompensere for mindre luftgennemstrømning og
dermed svagere sug på hoveddysen? - de fabriksdroslede tyske udgaver af
bl.a. Honda NX250, XBR500 og XL600RM har større hoveddyser end de
åbne/frie udgaver af samme

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Dr.Enduro

Dato : 07-03-05 22:17

Richard wrote:

> [...]
> dermed svagere sug på hoveddysen? - de fabriksdroslede tyske udgaver af
> bl.a. Honda NX250, XBR500 og XL600RM har større hoveddyser end de

Har ikke stort forstand på det, men umiddelbart lyder det ulogisk. Med
mindre luftgennemstrømning bliver blandingen jo alt for fed, så derfor
skal der da mindre dyser i, for at gøre den mere mager, hvis
luftgennemstrømningen virkelig bliver mindre?

Hilsen Jan

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-05 07:26

Dr.Enduro skrev i meddelelsen
<422cc4df$0$244$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

> [...]
>skal der da mindre dyser i, for at gøre den mere mager, hvis
>luftgennemstrømningen virkelig bliver mindre?

Richard har ret. I en traditionel spjældkarburator skal der større dyser i
når lufthastigheden falder gennem venturien. Der bliver ikke det samme "sug"
i strålerøret, da der kun er _lufthastigheden_ til at løfte benzinen op fra
svømmerhuset. Med hensyn til de langt mere udbredte CV-karburatorer, så bør
det i grunden ikke være nødvendigt at efterjustere, det gør CV-spjældet
selv. Og skulle det være nødvendig med finjustering, så må det være nålen
der skal ændres.

mvh
Orla

Fra : Dr.Enduro

Dato : 08-03-05 09:00

Ok. Ved bare fra min egen cykel (XT 600), at droslingen foregår med
mindre dyser og mindre indsugningsstudser. Hvis man vil have mere
effekt, kan man f.eks. øge luftgennemstrømningen (Luftfilter,
udstødningsanlæg), men bliver så nødt til at sætte større dyser i, fordi
blandingen bliver for mager. Nålene skal også hænges om, men det hjælper
kun til og med delvis belastning (hedder det det? Det hedder
Teillastbereich på tysk), til fuldbelastning skal der større dyser i.

Hilsen Jan

Fra : Claus Rittig

Dato : 08-03-05 16:18

"Dr.Enduro" <janeiffert@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kun til og med delvis belastning (hedder det det? Det hedder
> Teillastbereich på tysk), til fuldbelastning skal der større dyser i.

Jeg tror ikke vi har et dansk ord for det, men vi kan jo kalde det "halv
gas"
(For det er ca. det det er.)

Rittig

Fra : Dr.Enduro

Dato : 08-03-05 18:50

Claus Rittig wrote:

> Jeg tror ikke vi har et dansk ord for det, men vi kan jo kalde det "halv
> gas"
> (For det er ca. det det er.)

Ok!

Fra : Richard

Dato : 08-03-05 18:42

Dr.Enduro wrote:

> Ok. Ved bare fra min egen cykel (XT 600), at droslingen foregår med
> mindre dyser og mindre indsugningsstudser.

Har lige slået efter og set, at droslede udgaver af fx nogle af Honda's
2-cyl. midt80ermc'er havde mindre dyser end den åbne udgave. Men
ihvertfald de tre nævnte enspændere havde større

Fra : Dr.Enduro

Dato : 09-03-05 09:04

Richard wrote:

> [...]
>
> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK
> '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Ok, jamen så kommer det nok an på, hvad slags karburator der sidder i,
det er nok forskelligt fra model til model.

Hilsen Jan

Fra : Richard

Dato : 09-03-05 17:24

Dr.Enduro wrote:

> Ok, jamen så kommer det nok an på, hvad slags karburator der sidder i,
> det er nok forskelligt fra model til model.

Det er stort set alle CV-karbunader i alle de Hondaer, jeg har kigget
efter i denne forbindelse, så dysevalget +/- må være meget afhængig af
den enkelte motor og dens karakteristik.

Men moralen må være, at man skal huske at slå efter, når man afdrosler
en motor