Foreløbig værdiansættelse af mc ?
Fra : Martin Jensen

Dato : 01-03-05 16:24

Hey

Jeg vil bare høre om der er nogen der ved om, det er muligt at klage
over den foreløbig værdiansættelse af en mc.

Jeg har lige modtaget fælgende, fra told og skat i dag:
Suzuki GSXR-1000 2001 29.000 km.
Foreløbig afgift værdi 68.000.-
Depositium foreløbig 113.131.-

www.toldogskat.dk´s hjemmeside er dette den højeste afgift, der er
blevet sat, på trods af dob. så mange km. og årgang.

De samligende afgifter ligger på ca. 80-95.000.- i dep.

Tror i det er muligt at klage, eller er det kutyme, at told og skat,
nomalt betaler mange penge tilbage?

Mvh
Martin

Fra : Richard

Dato : 01-03-05 17:15

Martin Jensen wrote:

> Tror i det er muligt at klage, eller er det kutyme, at told og skat,
> nomalt betaler mange penge tilbage?

Du kan da prøve at få T&S til at regulere det nævnte depositum ned. Men
om de gør det, når de nu har sendt et skriftligt svar, er et godt
spørgsmål. Det er formentlig lettere at forhandle om depositummet, hvis
man møder personligt frem hos T&S og beder om at få fastsat et
depositum, end hvis man indsender formularen om samme

Men ellers må du jo vente til den endelige vurdering kommer, eller til
du evt. skal fremstille cyklen for vurdringsfolkene. Husk at samle den
nødvendige dokumentation vedr. markedspriser, stand, alm. km-tal etc.
til støtte for din påstand - det kan du ikke have for meget af

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Armand

Dato : 01-03-05 18:48

Richard wrote:

> [...]
stand, alm.
> km-tal etc.
> til støtte for din påstand - det kan du ikke have for meget af

Det er jo ikke en afgift; men derimod et depositum og deri ligger jo
gemt at netop vurderingen ér den deninstans hvor man kan få
færdig-defineret modellens stand i forhold til depositum'et og således
ende med den endelige afgift.

Lad være med at tude, Martin. Tag tingene som de kommer, nu hvor du selv
har valgt at købe motorcykel på den alternative måde :-|

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 02-03-05 10:14

In article <4224951d$0$200$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
richardpunktumpade@mail.dk says...
> [...]
> nødvendige dokumentation vedr. markedspriser, stand, alm. km-tal etc.
> til støtte for din påstand - det kan du ikke have for meget af

.... og husk at der findes en 'B'-erklæring, hvor værdien fastsættes;
men der IKKE skal betales depositum!
Så kan man jo pænt forklare dem, at er prisen urealistisk, dropper man
bare sagen, for man har jo ikke investeret noget i afgiften.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650

Fra : Michael K. S.

Dato : 02-03-05 12:25

On Wed, 2 Mar 2005 10:13:48 +0100, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote:

>... og husk at der findes en 'B'-erklæring, hvor værdien fastsættes;
>men der IKKE skal betales depositum!

Gør der ?? Så vil jeg meget gerne ha' et link til noget der dels
fortæller lidt om det samt præmisser for brugen af en sådan
B-erklæring - tak .

--
-Michael

Fra : Hekto

Dato : 02-03-05 12:40

In article <ia8b219adpurif8ndclihjgcv92mbeqjlv@4ax.com>,
mks74temp@tiscali.dk says...
> Gør der ?? Så vil jeg meget gerne ha' et link til noget der dels
> fortæller lidt om det samt præmisser for brugen af en sådan
> B-erklæring - tak .

Glem det!

Den findes; men de vil bestemt ikke fortælle om det. Du skal møde op,
og insistere, samt finde dig i sure miner!

Fra : Michael K. S.

Dato : 02-03-05 12:56

On Wed, 2 Mar 2005 12:40:08 +0100, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote:

>Glem det!

Hmmm lidt mærkeligt svar - _hvis_ det findes så _må_ der også findes
nogle regler for brug af disse tilsyneladende noget flygtige
B-erklæringer og hemmelige kan de jo næppe være, det er jo ikke en
bananrepublik vi lever i.

>Den findes; men de vil bestemt ikke fortælle om det. Du skal møde op,
>og insistere, samt finde dig i sure miner!

Jeg har forsøgt at forespørge hos den lokale T&S-region, men de kender
intet til sådanne erklæringer i forbindelse med afgift af importerede
køretøjer. Muligt at de ikke er særligt velvillige (eller muligvis
uvidende), hvilket de dog plejer at være, men _hvis_ disse erklæringer
findes må de der hævder det vel også kunne henvise til en eller anden
form for dokumentation, for såvel eksistens som anvendelse - "Glem
det" er lige tyndt nok IMO....

--
-Michael

Fra : Hekto

Dato : 02-03-05 13:16

In article <cl9b219c7lllpogbe6dr5jccq55m78p87i@4ax.com>,
mks74temp@tiscali.dk says...

> [...]
> findes må de der hævder det vel også kunne henvise til en eller anden
> form for dokumentation, for såvel eksistens som anvendelse - "Glem

Jamen det er ikke til at finde noget om det, og de vil meget gerne have
at man lader være med at bruge dem, ligesom du heller ikke skal betale
afgift af den del af cyklen der er 'afgiftsfri' Alligevel forlanger de
depositum hver gang, og også af den første del af værdien.
Jeg har ikke kunnet finde noget på deres hjemmeside; men omvendt er den
jo heller ikke 'loven'.

Gruby har anvendt en B-erklæring, og det var bestemt ikke noget de
følte sig særligt forpligtet til; men Gruby er jo en stor ynder af
modgang og skrankepaveri hos offentlige myndigheder, så de slap ikke!
Med mindre Øllefanten kan komme igennem til en attraktiv pris, skal den
også igennem på en B-erklæring, så afgiften først skal lægges næste år.

Fra : Michael K. S.

Dato : 02-03-05 13:32

On Wed, 2 Mar 2005 13:15:34 +0100, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote:

>Jamen det er ikke til at finde noget om det

Det kunne der jo være en helt indlysende årsag til...

>Gruby har anvendt en B-erklæring

Ja jeg ved det, og allerede dengang spurgte jeg til yderligere
oplysninger...men fik ej heller dengang noget svar , ligesom en
henvendelse til T&S som sagt heller ikke gav noget resultat.

>, og det var bestemt ikke noget de
>følte sig særligt forpligtet til; men Gruby er jo en stor ynder af
>modgang og skrankepaveri hos offentlige myndigheder, så de slap ikke!

Jeg gentager: _Hvis_ sådanne erklæringer findes og de kan anvendes
helt legalt så må der findes en eller anden form for retsgrundlag for
deres anvendelse samt præmisser uanset om T&S ønsker at gøre det til
en del af deres udbud eller ej - vi har jo også en forvaltninglov som
T&S _skal_ adlyde - Muligt at de vitterligt eksisterer, men lidt mere
end et løst postulat ønskes. , det er jo lidet ønskværdigt at stå
og skabe sig tosset hos T&S uden at ha' grundlaget iorden.

--
-Michael

Fra : Hekto

Dato : 02-03-05 14:20

In article <2lbb219likbgj37f7d9nabubvuaqg4blc3@4ax.com>,
mks74temp@tiscali.dk says...
> [...]
> end et løst postulat ønskes. , det er jo lidet ønskværdigt at stå
> og skabe sig tosset hos T&S uden at ha' grundlaget iorden.

Der er vel ikke andet at sige end:

Gruby - Enlighten us!!??
Hvad kan man henvise til?

Fra : Brian Larsen

Dato : 02-03-05 15:35

On Wed, 02 Mar 2005 13:15:34 +0100, Hekto wrote:

> [...]
> depositum hver gang, og også af den første del af værdien.
> Jeg har ikke kunnet finde noget på deres hjemmeside; men omvendt er den

Jeg har set det skrevet et par gange at T&S skulle beregne afgift af de
første kroner som jo er undtaget, nu prøvede jeg så lige at regne efter
ud fra det depositum jeg fik pålagt min import cykel.

Cyklen er 10 år gammel og derfor skulle de første 900 kr. være afgift
frie, efter hvad jeg har kunne browse mig frem til, og min efterregning
af det oplyste depositum siger at de ganske rigtigt er trukket fra.

--
// Brian Lund Larsen - http://www.dfmc.dk/?id=673

Fra : Hekto

Dato : 02-03-05 16:05

In article <pan.2005.03.02.14.34.45.905741@czeIngenSpam.dk>,
brian@czeIngenSpam.dk says...
> Cyklen er 10 år gammel og derfor skulle de første 900 kr. være afgift
> frie, efter hvad jeg har kunne browse mig frem til, og min efterregning
> af det oplyste depositum siger at de ganske rigtigt er trukket fra.

Jeg har ellers været vidne til en højlyt diskution i Hillerød, hvor en
forlangte kun at betale af det reele baskatningsgrundlag. Der måtte en
chef og meget andet 'på bordet' før de gav ham ret.

Fra : Brian Larsen

Dato : 02-03-05 16:15

On Wed, 02 Mar 2005 16:05:21 +0100, Hekto wrote:

> [...]
> forlangte kun at betale af det reele baskatningsgrundlag. Der måtte en
> chef og meget andet 'på bordet' før de gav ham ret.

Det kan da være det er episoder som den der har indvirket at de nu gør
det rigtigt (selvfølgeligt ingen garanti for at de er regnet rigtigt i
andre end mit tilfælde).

Det er ellers lidt ærgeligt, det er godt nok ikke meget jeg ville kunne
spare når maskinen er over 6 år, men imod T&S har lidt jo
også ret :)

--
// Brian Lund Larsen - http://www.dfmc.dk/?id=673

Fra : Rene Mikkelsen

Dato : 01-03-05 17:57

Hej Martin

Du skal nok ikke lige regne med ,at der kommer et stor pose penge retur
sådan bare uden videre,men du har altid mulighed for at klage til T&S over
den foreløbig afgiftspligtige værdi,vælger du at betale dit depositum og
køre en klage igennem systemet har du den mulighed, at du kan få dit
depositum tilbage,hvis din klage ikke skulle falde positiv ud for dig,men
dette kræver selvfølgelig at du ikke har købt en nummerplade og
indregistreret Mcén.

Min kammerat fik sidste år 1800 kr. tilbage på hans Honda Trans Alp,da T&S
fastsatte hans endelige afgift ,uden at han havde lavet en klage sag,
men der har nok været en der gav fødselsdagspils på kontoret den dag

Held & lykke med en evt. klage

Mvh Rene

Fra : Grunnet

Dato : 01-03-05 18:40

Martin Jensen skrev
i meddelelsen news:11096908300.596156852933284@dtext.news.tele.dk,:
> Hey
>
> På www.toldogskat.dk´s hjemmeside er dette den højeste afgift, der er
> blevet sat, på trods af dob. så mange km. og årgang.
>
> De samligende afgifter ligger på ca. 80-95.000.- i dep.

De afgifter du ser på Toldskat-siden kan meget vel være tilbagebetaling af
afgift på MC'ere der er ført ud af landet, og disse afgifter er en del
lavere end ved import (jeg kan ikke huske den %-sats de trækker fra ved
export, men mener det er i størrelsesorden 15%)

--
Hilsen Steen
GL 500 SilverWing '84

Web: http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2 hjulere men intet om MC)

Fra : Richard

Dato : 02-03-05 17:57

Grunnet wrote:

> [...]
> lavere end ved import (jeg kan ikke huske den %-sats de trækker fra ved
> export, men mener det er i størrelsesorden 15%)

Godtgørelsen for reg.afgiften ved eksport fratrækkes 15 pct. jvf.
ToldSkat.dk - selve vurderingen burde være den samme:

"Afgiften af en brugt bil eller motorcykel, kan godtgøres, hvis
køretøjet afmeldes fra motorregisteret og udføres fra landet.
Godtgørelsesbeløbet fastsættes som den registreringsafgift, der skulle
betales, hvis det helt samme køretøj blev indført fra udlandet.
Godtgørelse er dette afgiftsbeløb fratrukket 15 pct."

Er vurdering/afgiften 15pct. lavere er der afgjort grund til at klage

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 02-03-05 08:31

Martin Jensen wrote:

> [...]
> blevet sat, på trods af dob. så mange km. og årgang.
>
> De samligende afgifter ligger på ca. 80-95.000.- i dep.

Det er snart blevet pointeret og mejslet i sten mange gange, at Told &
Pjat's hjemmeside ikke indeholder nogle synderligt brugbare priser! Som
tidligere skrevet indrømmede de selv over for mig, at priserne praktisk talt
ikke kunne bruges til noget som helst, da jeg var igennem møllen sidste år.
Derfor: *Regn ikke med de priser, men ring i stedet og få et svar!*

> Tror i det er muligt at klage, eller er det kutyme, at told og skat,
> nomalt betaler mange penge tilbage?

Det er altid muligt at klage, men der går lang tid endnu inden det giver
pote.
Mit forslag er, at du stiller til vurdering og samler *alle* de
informationer og beviser du overhovedet kan komme i nærheden af, til
argumentation for nedslag i afgiften. Det afstedkom ca. 4kkr til mig da jeg
var igennem det, og har hørt mange andre solstrålehistorier.
Men altså depositum'et kan du sandynligvis ikke få ændret på - det skal
foregå ved vurderingen af den endelige afgift.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 - sover ZZ

Fra : Morten Dahl

Dato : 02-03-05 08:55

Martin Jensen wrote:

> [...]

> blevet sat, på trods af dob. så mange km. og årgang.

> De samligende afgifter ligger på ca. 80-95.000.- i dep.

Kort fortalt.

Told og skat vælger ALTID at tage et tilstrækkeligt stort depositum.

Nok af 2 grunde,

1 det skræmmer folk fra ideen, og det er helt sikkert en hensigt
2 det er nemmere at sende penge retur efter skønnet, end det er at opkræve.

Lige netop den gixxer1K der står oplyst til 85K i afgift, kender jeg lidt
til

Det er ikke en udført, men en der er betalt, der blev der forlangt et dep.
på 120K, men efter at have været til skøn med den, blev der betalt 35K
retur.

Cyklen var en aflagt banecykel, uden orig. kåbe, altså med en
glasfiberkåbe, i meget dårlig stand, hvor der var monteret en forlygte.
Det var tydeligt at cyklen var brugt, og den havde lidt ridser på stellet
fra en tur i gruset.

Derfor det store afslag.

Det bedste eks. jeg har af denne type, var en Gixxer750 SRAD der endte med
at få halvdelen af det betalte dep. retur.

-
Morten Dahl